Specificaties DLNA -support - Bekijk alle specificaties

Mede8er MED400X2S Review

MBI 19 mei 2015, laatste update op 21 mei 2015, 643 views

Mede8er MED400X2S

Het product heeft veel features, en is niet duur. Helaas komt die lage prijs m.i. terug in de gebruikservaring. Voor mij reden om het product retour te sturen.

Pluspunten

• Veel features in firmware
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Niet duur

Minpunten

• Trage user interface
  • Movie wall etc. nŔt niet 'slick'
  • Goedkoop aanvoelende AB

Doel van de aankoop

Ik heb mijn aankoop gedaan om op een makkelijker manier films te kunnen kijken vanaf de NAS. Gemakkelijk in mijn opzicht is:
  • een 'moviewall' op de TV met 'scraper' voor mooie plaatjes;
  • een gewone afstandsbediening (geen smartphone/airplay/chromecast/etc);
  • goed werkende ondertitels, liefts met 'auto-download' functie
Een ander doel is om met behulp van een smartphone muziek te kunnen luisteren vanaf de NAS naar de versterker zonder de TV aan te moeten doen.

En dit allemaal voor een bedrag onder EUR 100.

Keuze voor MED400X2S

Uiteindelijk gekozen voor de Mede8er vanwege de prijs, de look&feel van de interface, de uitgebreide aansluitmogelijkheden en de positieve reviews op Tweakers.

​Bestelling

De bestelling is gedaan via BCC.nl. In de buurt is een BCC winkel, en dan kan ik in geval van problemen fysiek langs, i.p.v. met een webwinkel aan de gang te moeten. Doosje in de winkel opgehaald, en thuis uitgepakt.

Uitpakken

Op de doos stond al: HDMI kabel included. En dat was ook zo: dat scheelt dus weer. Niet zoveel dat het een plusje verdient, maar ik wilde het wel even melden.

Setup

Mijn setup bestaat uit een gigabit LAN met daarin een Synology DS214play NAS. Vanaf de switch gaat er ook een netwerkkabel naar de woonkamer, alwaar de mediaspeler komt te staan. De mediaspeler wordt met HDMI verbonden aan de TV. Stereogeluid van de TV gaat naar de 2.0 versterker.

De audio moet van de mediaspeler nog eens apart naar de versterker, zodat ik ook via mijn smartphone met een 'remote control' app muziek kan afspelen zonder dat de TV aan moet staan. EÚn van de eisen van de nieuwe mediaspeler was dan ook een aparte audio uitgang voor dit doel.

Aansluiten en aan de slag

Op de forums van Mede8er had ik gelezen dat ik de nieuwe firmware op een USB stick moet zetten om maar gelijk bij de tijd te zijn. (jammer dat dat niet gewoon via de GUI kan..., maar misschien kan dat alsnog)

In ieder geval een USB stickje voorbereid (nog niet erin geprikt) en het ding aangesloten.

Eerste indruk is: wat traag, en wat lelijk.

Na een uurtje of 2 rommelen met de scraper en de movie wall ontkom ik niet aan het gevoel dat ik een goedkope oplossing heb gekozen, en dat het er ook zo uitziet.

Hoe ik het apparaat heb gebruikt:
  • een netwerk link gemaakt naar mijn NAS op basis van het samba protocol
  • de 'film' map ge´ndexeerd
  • een paar films uitgeprobeerd
  • de 'series' map ge´ndexeerd, en dat werd echt een rommel
  • toch een paar afleveringen uitgeprobeerd
De interface voelt traag, de afstandsbediening goedkoop, het beeld lijkt niet afgestemd op mijn TV (HD-ready), ondanks dat ik heb geprobeerd dit goed te krijgen. Ondertitels worden niet netjes getoond. Er zit wel een menuutje bij om dit recht te zetten, maar echt lekker gaat dat ook niet.

Al met al geen goed gevoel. Na een nachtje erover slapen de knoop doorgehakt: terug naar de winkel, en een Apple TV kopen (was 7 euro goedkoper). Ik laat daarbij de eis vallen dat ik gemakkelijk (zonder smartphone/tablet) een filmpje kan starten, en de audio direct naar de versterker wordt ook wat lastiger met alleen een HDMI en een versterker zonder optisch-in.

Plan is om met de Synology DS Video app (link) m.b.v. AirPlay te werken. In deze app staat alles al netjes ge´ndexeerd.
Het signaal loopt dan direct van NAS naar Apple TV. De package zorgt voor nette ondertitels, met download functie, en ziet er mooi uit.

Ik geef dit product een 'voldoende', maar voor mij is in dit geval 'voldoende' niet goed genoeg.

Heb jij ook een Mede8er MED400X2S?