Specificaties 10,1" (1920x1200), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B Review

tim085Testpanel 19 mei 2015, laatste update op 19 mei 2015, 211 views

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B (Testpanel)

Tablet, laptop? of geen van beide?

Pluspunten

• bouwkwaliteit tablet
  • usb charger
  • aluminium afwerking
  • bijna geen warmteproductie

Minpunten

• enkel "micro" aansluitingen"
  • trage hardware
  • lastige hinge voor ontkoppelen
  • beperkte opslagcapaciteit
  • apart opladen keyboard en tablet
  • keyboard feedback niet geweldig

Noot vooraf: ik ben een long time apple gebruiker, en kreeg deze unit toegestuurd door Tweakers om te reviewen. Ik heb hem dus niet zelf gekocht, maar schrijf hier enkel mijn bemerkingen en ervaringen neer.

Dit toestel zit in een prijsklasse van een iPad, tussen de 450 en 500 euro, dus dit neem ik voor mezelf als vergelijkpunt. Dit is misschien niet 100% vergelijkbaar, maar voor een toestel dat pretendeert een tablet te zijn, lijkt me dit wel eerlijk.

Goed, het uitpakken dan maar:

De Asus zit verpakt in een stevige doos, waar we de unit zelf aantreffen, en een micro usb kabel + 2A lader.
Dit veraste me enigsinds, in de positieve zin dan. Ik vreesde eerlijk gezegd voor één of andere proprietary aansluiting, maar dit is goed gestandaardiseerd.
Alles zit netjes verpakt in folie, dus geen klachten hier.

Het eerste wat me opvalt , is dat er ook nog een extra micro usb aansluiting is voor het keyboard, dit had eigenlijk beter gekund.
Vermits de tablet dan toch mechanisch op het keyboard is vastgemaakt, lijkt het me nu niet erg ingewikkeld om daar dan ook stroom te voor zien. Maar goed, gedurende de testperiode heb ik het keyboard niet moeten opladen, dus misschien heeft die wel een erg goede autonomie.
Echter zie ik wel situaties ontstaan, waar beide toestellen moeten worden opgeladen, en dan zit je toch met een stuk "dood" toestel opgezadeld.

Wat de bouwkwaliteit betreft, kan gerust gezegd worden dat deze vrij goed is.
De unit is afgewerkt in een matte coating, en het toestel zelf is van aluminium gemaakt, net als het toetsenbord.
Dit laatste, is qua vorm wel stevig, maar ik had wel wat moeilijkheden met typen omwille van de smalle toetsjes. Ik ben een MacBook pro gewoon, en deze zijn toch echt wel beter.
De asus z'n toetsen zijn breed genoeg, maar niet hoog genoeg, waardoor ik toch vaak wat typefoutjes veroorzaakte.
De bevestiging op de hinge is solide, misschien wel te solide zelf. Je moet er echt wat kracht op uitoefenen wil je het ding losmaken. Verschillende collega's van me ondernamen pogingen, maar durfden niet verder gaan, uit schrik het ding te gaan breken.
Eens hij vast zit, komt hij echt niet uit zichzelf los.

De aansluitingen:

De T100 heeft als volgt:
links: 2x micro usb voor het laden en een hoofdtelefoon jack.
rechts: micro sd card reader, micro USB SS en micro HDMI
Om eerlijk te zijn, heb ik geen van deze gebruikt, omdat ik simpelweg geen verloopjes heb voor deze aansluitingen. Hier had Asus wel iets extra kunnen doen door deze mee te leveren.
Ook een enkele microSD aansluiting is wel wat beperkt.
Veel toestellen gebruiken nog reguliere SD kaartjes, en deze hebben meestal adaptors.
Als je dus je camera oid wil gaan aansluiten, kom je er niet zonder externe readers of verloopjes.
Dit is wat een gemiste kans lijkt me.

De Hardware:

Intel Atom Z3775
2GB Ram
64GB SSD (waarvan een kleine 40 GB bruikbaar is na installatie)
scherm 10.1" @ 1920x1200 (WUXGA)

Deze is dus niet echt een hoogvlieger, met uitzondering van de display, deze is vrij scherp, met goed contrast en matige helderheid. Ik heb hier geen testapparatuur , maar vergelijk het gewoon met een iPad.
Verwacht hier dus geen powerhouse, maar voor de meeste huis tuin en keuken toepassingen lukt het prima. De 2GB ram is wat krap, dit had eigenlijk 4 GB mogen zijn, je merkt dat Windows 8.1 dit wel kan gebruiken.
De SSD is wat aan de kleine kant, maar vergeleken met ander tablets is dit niet zo eigenaardig. Bovendien kan je dmv microSD kaartjes je capaciteit wat opkrikken.

Al bij al geen slecht toestel, maar het blinkt niet bepaald uit in één ander feature of functie.
Zelf zou ik zoiets nooit kopen, en eerlijk gezegd zie ik ook niet goed voor wie dit zou kunnen dienen.
Als notebook heeft hij te weinig power, als tablet is hij overpowered.
Maar goed, misschien wel voor een zakelijke gebruiker die enkel gebruikt maakt van office toepassingen en wat basic email en internet verkeer.

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100CHI-FG003B?