Specificaties Tower, 7 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Horus P1 Review

Gigabyte Horus P1

De Horus P1 van Gigabyte is een kast die voorziet in een goede airlow. Hoewel de kast geen heel opvallend uiterlijk heeft, is het design strak waardoor die niet misstaat voor de meeste configuraties.

Pluspunten

• Goede airflow
  • Goede bouwkwaliteit
  • Veel meegeleverde fans

Minpunten

• Net iets te krap voor kabels (bijv usb3.0)
  • Zijpaneel had strakker gemogen
  • Fans hadden PWMconnectoren mogen hebben
  • Momenteel de leverbaarheid.

http://static.tweakers.net/ext/f/JidjWpriOuh7QydRuZKWTqHH/full.jpgDe Gigabyte Horus P1 is een nieuwe ATXkast van Gigabyte. De kast is opgetrokken uit zwart metaal, en voorzien van zwart gaas aan de voorkant. Wat uiterlijk betreft is het geen heel opvallende kast, maar is het juist een kast met een strak uiterlijk en vooral redelijk open voor de airflow.

Specificaties

2x HD audio
Max lengte videokaart34cm
Gewicht9.6KG

*fans niet meegeleverd

Aan de bovenkant zit helemaal links een resetknop. Daarnaast 2 USB2.0poorten, gevolgd door 2 USB3.0poorten en 2 3.5mm audiojacks voor een headset. Rechts zit de powerbutton.
Maar dat is nog niet het enige knopje dat het frontje herbergt, aan de onderkant van het frontje zit namelijk nog een klein knopje verstopt, waarmee de LEDs van de frontfans aan en uit te zetten zijn.

De voorkant is gemaakt van zwart gaas, met daarin 3 uitsparingen voor 5.25” bays. De uitsparingen zijn voorzien van klepjes die makkelijk te verwijderen zijn als je een 5.25” drive wilt installeren. Ze hebben wat weg van de klepjes die je op een hotswap-bay zou verwachten, al herbergen ze niet meer dan de uitsparing voor de 5.25” bay.

Inbouwen moederbord

Het inbouwen van het moederbord is niet heel veel anders dan bij de meeste andere kasten. Er zit geen uitschuifbare mobotray bij, dus je zult het direct in de kast moeten monteren. Een nadeel hiervan is dat het iets lastiger is om de kabels aan te sluiten op het moederbord, zeker in de buurt van de CPUkoeler als je er een flinke in hebt zitten.

Je krijgt een doosje meegeleverd met de afstandsbusjes die in de kast te schroeven zijn. Het schroeven kost niet teveel moeite, zoals bij sommige goedkopere kasten nog wel eens het geval wil zijn. Helaas is er geen schroefbitje meegeleverd zoals sommige andere merken nog wel eens doen, die het wat makkelijker maken om de busjes goed vast te zetten, al kom je met je vingers ook al een heel eind.

Een voordeel is wel dat de backplate een flinke ruimte heeft, om een CPUfanbracket vast te zetten. Hierdoor is het mogelijk zonder het moederbord uit te hoeven bouwen een nieuwe CPU fan te kunnen plaatsen.

Het gebruikte moederbord is een Gigabyte P67-UD7, een bord dat een standaard LGA1155 indeling aanhoudt. Zoals je kunt zien kun je aan de achterkant prima bij het gehele socket. Ik heb een Noctua NH-D15 in de kast gebouwd, om te zien of dat allemaal ging passen, en deze koeler kun je op deze manier erg gemakkelijk monteren. Ook koelers die een wat minder makkelijke mounting manier hebben kun je op deze manier nog monteren, doordat de onderkant van je moederbord volledig vrij is rond de socket.

Grote koelers geven in deze kast op zich geen probleem, al is de gebruikte Noctual wel echt op het randje van wat er goed in gaat passen, zonder dat je fans hoeft te verplaatsen.
De koeler zit exact tegen het de 230mm fan in het zijpaneel aan namelijk.

Het past, maar veel meer speling heb je ook niet. Nu is deze Noctua ook wel de grootste koeler die ik zelf ooit gebruikt heb, en als je een kleinere pakt, zoals een populaire Mugen, dan zal het allemaal wat meer ruimte hebben, dus wat dat betreft hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Inbouwen voeding en kabelmanagement

De plek voor de voeding is voorzien van een laagje schuim waardoor trillingen van de voeding door bijvoorbeeld de ingebouwde fan gedempt worden, en de voeding goed aansluit op de kast.

Direct naast de voeding heb je plek om de kabels naar achter te geleiden, zodat je die achter het zijpaneel weg kan werken. Hier heb je op zich wel genoeg plek voor, zolang je maar rekening houdt met de dikke connectoren. Molexen van bijvoorbeeld de fans kun je er achter kwijt, zolang je ze maar plat tegen de achterkant legt. Het enige dat ietwat onhandig is is het feit dat het gat onder het moederbord, eigenlijk net een tikje te klein is, waardoor bijv de USB3.0 frontkabel net niet meer onder je moederbord door kan, als je een fullATX gebruikt, zoals hier is te zien.

De oplossing is gelukkig simpel; trek die kabels er doorheen, voordat je het moederbord erin schroeft, maar het had net even iets handiger gekunnen.

De kabels voor het moederbord kun je mooi aan de zijkanten en de bovenkant eruit laten komen, zodat de kabels goed weg te werken zijn.

De kabels voor de drives (rechts in 't plaatje) zitten ook aan de rechterzijkant van de kast, waardoor je deze gemakkelijk achter het paneel kunt stoppen en vanaf daar kunt aansluiten op het moederbord.

Installeren drives

Voor het installeren van interne drives worden een 7tal brackets meegeleverd, waarop de drive vastgeschroefd kan worden. 3.5” drives worden met schroefjes vast gezet in rubberen ringetjes om de trillingen te dempen, bij 2.5” drives schroef je ze direct op de bracket. Omdat dat over het algemeen toch SSDs zijn die niet trillen is het gebruik van rubberen ringetjes hier ook overbodig. Enkel als je een 2.5” mechanische HDD gaat installeren zal je deze dempertjes moeten missen, maar de kans dat iemand dat doet is nou ook weer niet zo bijzonder groot.

De brackets kun je als een slede vastklikken in de drivebays en ook gemakkelijk weer verwijderen door de 2 ijzeren lipjes wat naar elkaar te duwen en de drive weer los te halen. Op deze manier kun je vrij gemakkelijk extra schijven plaatsen en weer verwijderen.

5.25” drives kun je eenvoudig in de bay schuiven en vastklikken met het klikmechanisme in de kast. Nu gebruik ik zelf nooit meer opticals eigenlijk, dus heb ik dat bij deze kast achterwege gelaten, omdat ik een kast zonder optische drive er over het algemeen nog een stukje mooier uit vindt zien ook.

Fans

De Horus P1 is gericht op een fatsoenlijke airflow, iets dat de hoeveelheid meegeleverde fans wel laat zien.
Je krijgt 2 front 120mm fans (met blauwe leds), een 120mm fan aan de achterkant een nog 2 120mm fans bovenin de kast. In het zijpaneel zit standaard een 230mm fan, maar hier zou je zelf eventueel nog 4 120mms in kunnen plaatsen (deze zijn niet meegeleverd). In de bodem is er ook nog plek voor een extra fan mocht je dat willen (ook deze is niet meegeleverd). Standaard krijg je er dus 5 120mm fans, een een 230mm fan bij.

Om ervoor te zorgen dat er niet teveel stof de kast in wordt gezogen zit er aan de onderkant bij de voeding een stoffilter, en aan de voorkant eentje.

In het begin is het wel een beetje lastig om de front van de kast te verwijderen, de kast is behoorlijk stevig en zit goed vast, maar met een beetje geduld en beleid is het goed te doen, zodat je hier het stoffilter makkelijk kunt uitzuigen, of eventueel helemaal los kan schroeven om schoon te maken.
Enige minpuntje aan de fans is dat ze voorzien zijn van een 4 pins molex voor de voeding, en niet van een 3 of 4pins fanheader, waardoor ze niet zo heel makkelijk door de fancontroller op het moederbord aan te sturen zijn. Ze zijn gelukkig wel redelijk stil, maar een systeem met 10 fans (6 van de kast, 2 op de CPU en 2 op je videokaart) hoor je natuurlijk wel. Maar je kunt natuurlijk de topfans of achterste fan niet aansluiten. Zeker met een goede CPUkoeler in het systeem zijn die niet 100% nodig bij normaal gebruik, al zal het als het straks warmer wordt, en je hebt een systeem dat aardig wat warmte weet te produceren, dan is het wel fijn dat het snel afgevoerd kan worden door de vele fans.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is prima in orde. De schroefgaten voor de afstandsbusjes zijn goed, de PCI-slotplaatjes zijn prima in orde en goed vast te zetten zonder dat kaarten er scheef inzitten. Iets dat ik helaas, ook in duurdere kasten, nog wel eens tegenkom, maar dat is hier gelukkig niet het geval.
De rubberen flapjes voor het kabelmanagment zitten ook goed vast, en vallen er niet bij de eerste de beste keer uit als je er een kabel doorheen probeert te halen (ook dat komt helaas nog wel eens voor).
De drivebays klikken goed vast, en de drives zijn daarin goed vast te schroeven.

Ook is de kast stevig genoeg, dat deze niet gaat resoneren, iets dat lichtere kasten nog wel eens doen met sommige schijven en/of koelers erin, iets dat ik zelf behoorlijk irritant vind. Gelukkig met deze kast niet mee hoeven te maken.

De Horus P1 is momenteel nog niet echt lekker verkrijgbaar, wat de prijzen in Nederland en België gaan doen is dus nog niet helemaal bekend. Momenteel staan er geen prijzen vermeldt in de Pricewatch, en heb ik zelf nog geen enkele betrouwbare winkel kunnen vinden die hem in het assortiment heeft waar hij dus ook leverbaar is.
Als ik kijk naar de buitenlandse prijzen, waarbij ik me vooral een flinke slag om de arm moet houden, omdat ik echt geen idee heb hoe de prijzen van hardware zijn in bijvoorbeeld Zwitserland of Hongarije, dan liggen de prijzen tussen de 110 en 130 euro.
Daarmee plaatst deze kast zich in het segment waar ook een Corsair Obsidian, een Fractal Design R5 en de Cosmos SE van Cooler Master zitten. Nu heb ik geen ervaringen met deze kasten, maar als ik de reviews zo lees, dan kan deze Gigabyte zich daar best mee meten.

Tot slot

Gigabyte is niet zo'n heel bekende speler op de markt van kasten in Nederland heb ik het idee, hoewel ze al redelijk veel kasten op de markt hebben gezet, hier veelal in het budget segment tot 50 euro. De Horus P1 is dan net even andere koek, en een leuke kast om een keer naar te kijken, en in mijn ogen geen slecht alternatief voor kasten in het prijssegment.
Het uiterlijk is natuurlijk voor een groot deel smaak. Het zijpaneel vind ik zelf wat minder mooi met de grote fan erin, maar het is wel erg functioneel.

Heb jij ook een Gigabyte Horus P1?

Leuk kastje! Ziet er netjes uit. Buiten fotograferen FTW!
Leuk kastje! Ziet er netjes uit. Buiten fotograferen FTW!
Ja, lekker licht geeft tenminste een goed beeld van die kast. Als ik dat binnen doe (en 's avonds) dan zie je er toch lang niet zoveel van zoals ik zou willen.
Goede review! En duidelijke foto's - met mooi weer genomen! ;)