Toshiba PX1396E-3T01 1TB Review

Moe_Szyslak 17 april 2009, laatste update op 17 april 2009, 2.978 views

Toshiba PX1396E-3T01 1TB

Pluspunten

• Zeer stil
  • Blijft bij normaal gebruik erg koel
  • Goedkoop
  • Aan/uit knop

Minpunten

• LED te fel
  • Overdrachtssnelheid

Mobiliteit Score: 3

Na aankoop van een MacBook Pro had ik een externe harde schijf nodig voor massa opslag. De keuze was tussen een aantal schijven waaronder een paar met FW800. Helaas waren deze schijven ongeveer 50 Euro duurder dan deze USB-only schijf. Ik heb hem voor 81 Euro aangeschaft bij Dynabyte tijdens een aanbieding.

Box contents

- De HDD zelf natuurlijk
- USB kabel (1 meter, Type A naar B )
- AC adapter + EU stroom kabeltje. (Geen extra US kabel meer zoals die er vroeger nog wel bij zat)
- Garantie informatie
- Handleiding
- Rubberen voetjes in het geval je de schijf horizontaal gebruikt (6 stuks. 4 voor gebruik + 2 reserve)

Design

Het design is de standaard aluminium klomp met een gat er in waar de HDD in geschoven word. Het is ontzettend simplistisch en dat is precies wat ik wou. Daarnaast biedt het aluminium een betere koelcapaciteit dan de meeste fanloze plastic behuizingen.

De schijf kan zowel horizontaal als verticaal worden geplaatst doormiddel van een verwijderbare voet. De voet is ontzettend makkelijk te verwijderen; het vergt niet meer dan twee schroeven die je slechts een kwartslag hoeft te draaien waarna je hem er volledig af kan schuiven. Vroeger was de voet ook van aluminium maar dat is nu veranderd naar eentje gemaakt van plastic.
Als je bang bent dat iemand je schijf wil jatten dan kun je hem op slot zetten door middel van een Kensington slot.

Misschien wel het meest karakteristieke aan de schijf is de LED. Het is gelijk ook waar de meeste mensen al jaren over klagen. Hij is namelijk ontzettend fel. De enige oplossing is om er iets overheen te plakken. Zelf heb ik er een mini post-it overheen geplakt :P

Wanneer idle of amper in gebruik is de LED blauw maar wanneer de schijf opstart of druk bezig is word hij rood. De opstart tijd is circa 10 seconde. Als de schijf een tijdje idle is gaat hij in een soort van standby modus. Als je hem dan weer gaat gebruiken word de LED ook weer een paar seconde rood totdat hij gebruiksklaar is.

Het design van de behuizing zelf is al jaren hetzelfde maar de power brick en de stekker zijn wel veranderd. De power brick is kleiner geworden, de stekker is nu een platte in plaats van een grotere ronde en de stekker die je in de behuizing steekt is nu een simpel staafje in plaats van een grotere, meer onhandige, stekker. Zie foto om te zien wat ik bedoel.

Links zie je de achterkant van het oude type behuizing waarbij je dus een ronde stroomstekker hebt met binnenin 4 pinnetjes. Rechts zie je het nieuwe type waarbij je dus een simpel stekkertje hebt.

Links de nieuwe en rechts de oude.

Links het nieuwe type kabel en rechts het oude type.

Ook de USB kabel is een klein beetje veranderd. Oudere versies hadden een groen omhulsel om de USB plug en nu is hij volledig zwart. Dat was een welkome verandering aangezien ik een zwart bureau heb.

Links de oude en rechts de nieuwe.

Daarnaast zijn ook de lengtes van de snoeren veranderd.

De oude stroomkabels waren in totaal ongeveer 2,63M en de nieuwe zijn 2,55M.
De oude USB kabel was 1,50M en de nieuwe is nog maar 1 meter.

Installatie en performance

Ik wou de schijf gaan gebruiken voor opslag van video's die nog op mijn Windows PC stonden maar ook voor Time Machine onder OS X. Time Machine kan alleen overweg met HFS+ maar daar kan Windows weer niets mee. Ik moest dus de schijf in twee partities opdelen waarvan een FAT32 werd, omdat Windows en OS X daar allebei mee overweg kunnen, en een HFS+. Dit werkte perfect en ik was in staat om files van Windows te kopiŽren en onder OS X te draaien.

Onder Windows presteerde de schijf vrij voorspelbaar. Via USB haalde de schijf een maximum van 32.7 MB/s. Geen snelheid om over naar huis te schrijven maar dit was te verwachten van USB. De snelheid was echter wel erg stabiel want de laagste snelheid week maar 1.4MB/s af van het maximum. De Access Time was een substantiŽle 14.5 ms en is daarmee niet bepaald snel te noemen maar ook dit verbaasde me niet echt. De burst rate viel mij wel erg tegen. Hij kwam niet verder dan 27.2MB/s.

In een real-world scenario kwam ik tijdens het kopieren van 636GB uit op slechts 23MB/s maar als ik een tweede set files gelijktijdig ging kopieren kwam de gecombineerde snelheid uit op net iets meer dan 30MB/s.
Over het kopieren van de 636GB deed hij net geen 8 uur.

Onder OS X was testen lastiger aangezien ik geen betrouwbaar programma kon vinden om HDD performance te testen. Het enige wat ik kon doen was om een folder van 2.98GB te kopieren naar de schijf en dan met een stopwatch de tijd meten. Niet bepaald exact maar het geeft wel een beeld van wat je kan verwachten. Macs staan bekend om de slechte prestaties met betrekking tot USB. Schrik dus niet dat ik, met een tijd van 2 minuten en 48.5 seconde, maar uit kwam op een gemiddelde snelheid van grofweg 17.7MB/s
Als je dus weinig geduld hebt en er extra geld voor over hebt kun je beter voor een FW800 schijf gaan in combinatie met OS X. Snelheden kunnen dan hard oplopen.

Warmte- en geluidsproductie

De schijf blijft over het algemeen erg koel maar bij langdurige activiteit kan de temperatuur wel wat oplopen. Er lijkt geen bruikbare temp. sensor in te zitten want ik kon geen reading vinden. Voor zover ik kan zeggen blijft de temperatuur absoluut binnen acceptabele grenzen. Tijdens het kijken van TV shows voelt de schijf zelfs koel aan en is het temperatuurs verschil in vergelijking met wanneer de schijf uit staat minimaal.

Tijdens normaal gebruik, zoals het kijken van video's/ luisteren naar muziek, is de schijf vrijwel onhoorbaar. Als je er naar toe gaat schrijven gaat het dB niet tot nauwelijks omhoog. Niets geen luid gekraak of iets dergelijks. Het is hoogstens wat "gepruttel" :P

Dat de schijf alleen USB heeft te bieden kan ik niet als negatief aspect aanmerken aangezien ik zelf voor deze HDD heb gekozen. Had ik FW willen hebben dan had ik maar een andere moeten kopen ;) De afwezigheid van andere aansluitingen maakt hem natuurlijk ook veel goedkoper dan geavanceerdere alternatieven.
Hij presteert niet bepaald buitengewoon maar hij is wel relatief voordelig. Ik had natuurlijk graag meer gezien maar dat zat er blijkbaar niet in.
Het feit dat de schijf een aan /uit knop heeft ben ik erg blij mee. Hij hoeft dus niet altijd te draaien als mijn computer aan staat.
Uiteindelijk ben ik erg tevreden met deze schijf. De prestaties en features zijn niet super maar de prijs is er ook naar.

Heb jij ook een Toshiba PX1396E-3T01 1TB?

Excuses voor de foto's. Ik werk er aan om ze een fatsoenlijk formaat te geven.

Edit: De foto's zijn nu thumbnails geworden en zijn klikbaar voor grotere versies.

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 17 april 2009 12:59]

het moet: De led, zijn ipv het led, of anders moet het: het ledje zijn ;)
Het grappige is dat ik "de" naar "het" heb veranderd :P
Het is goed dat de voeding veranderd is aangezien het oude model bij mij stuk is gegaan door gebarsten condensators. De condensators die erin zaten waren dan ook niet van goede kwaliteit.
Dankzij jouw review heb ik deze harde schijf gekocht (ik zocht er eentje die stil & cool was, met aan/uit knop en niet te duur - deze was §80 bij myCom), maar het lukt me niet om hem als HFS+ te formatteren. Ik krijg steeds de foutmelding "Partition Failed. Partition failed with the error: file system formatter failed."

Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets fout? Ik heb al op het forum gepost: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/31954680