Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers G551JM-CN120H Review

Pimiento 21 juni 2015, laatste update op 21 juni 2015, 663 views

Asus Republic Of Gamers G551JM-CN120H

Een prima laptop voor de niet-diehard gamer die op zoek is naar een veelzijdige, mooie machine. Door de SSD en het mooie scherm is de G551 goed te gebruiken als laptopvervanger zonder dat je meteen met een schreeuwerig, enorm bakbeest van een machine rondloopt.

Pluspunten

• Snelheid
  • Bouwkwaliteit
  • Kwaliteit beeldscherm
  • Adequate game machine

Minpunten

• Lage helderheid beeldscherm
  • Kleine opslagcapaciteit SSD
  • Matig geluid
  • Grafische prestaties op accu
  • Matig touchpad

Na 4 jaar trouwe dienst was mijn Asus N53SV aan vervanging toe. Ik gebruikte deze laptop als desktopvervanger, waarop ik als iets-meer-dan-casual gamer ook regelmatig een goede game kon draaien.

De N53SV voldeed met zijn i7 processor en GT550M videokaart prima voor die doeleinden maar werd wat langzaam. Tijd voor een nieuwe machine dus. Bij de afweging waren de volgende zaken voor mij van belang:
- Goed IPS scherm van 15,6 inch
- SSD vanwege de snelheid
- Goede grafische kaart
- Goede bouwkwaliteit
- Dito service van fabrikant
- Uitbreidbaarheid opslagcapaciteit en geheugen
- Geen té uitgesproken "gaming-design"

Afweging
Gezien de bovenstaande eisen kom je als snel op een machine van boven de 1000 EUR uit. Ik zette mijn budget daarom tussen de 1000 en 1300 EUR. Voor die prijs is er een hoop moois te koop.

Op mijn shortlist stonden de gereviewde Asus, de Asus N550JK en de Acer Aspire V15 Nitro VN7.
Alle drie zeer capabele machines, die op de meeste punten voldeden aan mijn eisen. Als eerste viel de N55JK af. Deze beschikt over een GTX850M en is in vele opzichten de "gelijke" van mijn oude N53SV. En ja, een mens wil altijd vooruit...

Vervolgens viel de Acer af, vanwege de dure SSD optie. Jammer, want verder heeft hij goede papieren.
Uiteindelijk heb ik de kleinere opslagcapaciteit SSD van de G551 zwaarder laten wegen dan de grotere sshd van de Acer.

Afwerking en invoer
Zoals het Asus in de regel betaamt, is de G551 erg goed afgewerkt. Het is een goede stap vooruit ten opzichte van mijn oude machine door het gebruik van veel aluminium en hoogwaardige plastics. Het design is vrij ingetogen voor een "gaming" laptop, met nette rode accenten. Ook de instelbare backlight van het toetsenbord heeft deze kleur. Het is daarmee niet het best afleesbare toetsenbord maar daar kan ik echt niet over vallen; het is prima. Het keyboard typt lekker weg met voldoende travel en feedback.
Wat wel wat tegenvalt, is de sensitiviteit en feedback van de touchpad. Hoewel dat bij mijn oude laptop niet veel beter was, had ik nu toch wat beters verwacht. Nu zit je nog te vaak "mis" en dat is jammer.
Wat verder opvalt is dat de oppervlakken van de laptop erg gevoelig zijn voor vette vingervlekken. Ook als je geen vette vingers hebt. Deze zijn in principe eenvoudig te verwijderen met een vezeldoekje, maar je voorkomt niet dat je laptop na verloop van tijd wat schmutzig wordt (en je dus weer op zoek moet naar je doekje).
Bij het opstarten is hij door de SSD razendsnel. Binnen 4 seconden ben je binnen in Windows na een nieuwe opstart, en is hij binnen de seconde terug aan vanuit slaapstand. Een verademing ten opzichte van een harde schijf.

Scherm
Direct valt ook het scherm op. Het is scherp, met een goede kleurweergave. Je gaat hem echter wel snel op zijn maximale helderheid zetten, en deze is helaas niet erg hoog. Met name in helder verlichtte ruimtes of op zonnige dagen is dit een groot nadeel, je gaat je er dan echt aan ergeren. Nu komt dit in mijn situatie weinig voor: ik gebruik de laptop alleen binnenshuis en met name 's avonds, dus voor mij is dit geen onoverkomelijk punt. Daarbij is het een gigantische sprong vooruit van mijn oude machine, die een erg matig paneel had.

Geluid
Asus maakt vaak gebruik van B&O gebrande speakers. Zo ook in de G551. Nu biedt B&O HiFi een goede kwaliteit tegen een waanzinnige prijs en die scheve verhouding is bij de G551 niet anders. Het geluid is, ook voor een laptop, nietszeggend, vlak en zacht. Op zich wel jammer, aangezien Asus het wel kán, goed geluid uit een laptop halen, gelet op reviews van andere modellen zoals bijvoorbeeld de N550JK.
Neem er dus een goed stel headphones bij.

Mobiliteit
In veel reviews wordt de korte accuduur beschreven. Als desktopvervanger gebruik ik de laptop meestal op de adapter dus is dit niet zo'n punt. Ik vind de accuduur echter ook best acceptabel; ik heb meermaals meer dan 4 uur gehaald met gewoon browsen en licht werk. Bij het gamen gaat het natuurlijk snel achteruit en is het na een kleine 2 uur wel gedaan. Als laatste het gewicht en omvang. Deze zijn beide kleiner dan mijn oude machine dus prima voor waar ik hem voor gebruik.

Prestaties
De G551 valt in de Asus ROG lijn en is daarin het instapmodel. Gezien de specs mag je ook wel discussiëren over of dit wel een echte gaming machine is. Voor ieder is het echter van belang of het voldoet aan zijn/haar eisen.
Voor mij betekent dit dat hij recente en nieuwe games goed kan draaien in medium tot high settings, en wat oudere (2013 en eerder) met alle registers open, zodat ik mijn Steam Library de komende jaren kan "wegwerken". Ik ben verder geen graphics snob, ik hoef niet per sé alles op Ultra in 60 FPS te draaien :). Voldoet de G551 daaraan? Ruimschoots!

Ik heb geen uitgebreide benchmarks gedraaid maar zal toch een poging doen één en ander concreet te maken.
- Diablo 3: dit spel speelde ik op mijn oude machine al in medium settings, met een redelijke framerate van rond de 30 FPS. Op de G551 gaat dit spel met alle registers open stabiel tegen 60 FPS.
- Wolfenstein: The New Order: Dit was onspeelbaar op mijn N53SV. Nu gaat het op de hoogst mogelijke settings (High), tegen gemiddeld 35 FPS. Ik schaal iets terug om aan de 40 FPS te geraken, wat inhoudt dat alleen de draw distance iets terug gaat. Let wel: aangezien de GTX860M maar 2BG geheugen heeft, is spelen in Ultra überhaupt niet mogelijk! Dit gaat in de toekomst vaker een bottleneck zijn.
- Hitman: Absolution Benchmark (gemiddelden)
Ultra, 4X MSAA, 1920x1080: 23 FPS
Ultra, 2x MSAA, 1920x1080: 30 FPS
Ik speel het spel vloeiend in de eerstgenoemde setting. Dit speelt vlot genoeg voor mij en haalt gemiddeld een 35-40 FPS.

Tot slot nog een opmerking over het gamen op de accu. Dit is vrij ontluisterend, de framerates halveren bij nagenoeg alle games. Dit doe ik dus niet, ook gezien de beperkte accuduur.

Warmte- en geluidsproductie
In veel reviews wordt opgemerkt dat de G551 wat lawaaiig is en veel warmte produceert onder last. Uiteraard is dit objectief te meten, maar in de praktijk zal dit een subjectief gegeven zijn. In mijn geval, vind ik het ontzettend meevallen.
Over het geluid kan ik kort zijn: welk geluid? dankzij de SSD is de machine erg stil en ook de fan is niet luidruchtig. Het enige deel dat veel (maar acceptabel) geluid maakt is de DVD drive. Mocht je deze veel gebruiken, zijn er wellicht stillere te krijgen. Anders zou dit zeker geen struikelblok mogen zijn.
Over warmte kan ik zeggen dat hij na meer dan een half uur voluit gamen inderdaad wat warm wordt, maar nooit oncomfortabel. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je houten tafel vervormd door de hitte van de luchtuitlaat zoals dat bij de N53SV het geval was (true story...).

De G551 is zeker geen perfecte machine, maar in mijn geval is ie as good as it gets. Hij speelt al mijn games zoals ik dat wil, is razendsnel met al het andere, mobiel genoeg voor een reviewtje tikken op de bank en mooi om naar te kijken en vast te houden. De minpunten die er zijn, vallen voor mij mee. In de nabije toekomst ga ik er echter wel een SSD'tje bij plaatsen; dit kan dus dat is dan ook geen punt. Ik ga hier dan ook veel plezier aan beleven. En mocht ie stuk gaan, maak ik gebruik van Asus' prima service om dit te verhelpen!

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers G551JM-CN120H?

Misschien een domme vraag, maar was het niet veel verstandiger geweest een SSD in je vorige laptop te zetten als je verder tevreden was over de processor en het grafische gedeelte?
Hi Simotion, thanks voor je reactie, het staat inderdaad niet heel duidelijk in de review beschreven. De reden van vervanging is inderdaad de snelheid, een SSD had daarbij zeker geholpen maar met name de snelheid van de GPU werd de bottleneck bij het spelen van nieuwere spellen. Daarbij werd het scherm ook erg slecht (die ervaring heb ik wel meer bij ouder wordende TFT schermen). Vervanging was dus wmb de beste oplossing.