Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit Review

chantalbuismanNewbie 17 mei 2015, 1.063 views

Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit

Zeer compacte camera maakt foto's van hoge kwaliteit, zelfs in de sportstand. Tevens vind ik het videobeeld en -geluid erg goed. Camera is voor veelzijdig gebruik met veel leuke mogelijkheden, uitbreidingsmogelijkheden, makkelijk in het gebruik en ligt fijn in de hand. Kortom, voldoet aan mijn wensen.

Pluspunten

• Zeer compact
  • Hoge kwaliteit foto's
  • Groot beeldscherm met touch
  • Verwisselbare lens
  • Makkelijk in het gebruik
  • Sportstand werkt uitstekend

Minpunten

• Standaardlens heeft weinig zoom

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Inmiddels deze camera alweer ruim twee weken in huis. Ik ben zeer tevreden over de hoge kwaliteit van de foto's en video's. Zelfs wanneer ik volledig heb ingezoomd blijft de kwaliteit van de foto’s behouden. Dat vind ik echt een pluspunt aan deze camera. Wel vind ik het jammer dat de optische zoom van de standaardlens minimaal. Af en toe had ik graag het beeld nog wat dichter bij willen trekken, maar daar is gewoonweg een andere lens voor nodig. Wat ik tevens als een voordeel ervaar aan deze camera. Doordat de lens verwisselbaar is, kan ik de camera naar eigen wensen aanpassen.

Ik ben zeer tevreden over de sportstand. Middels deze functie heb ik zeer scherpe actiefoto’s kunnen maken tijdens een voetbalwedstrijd. Ook de creatieve stand is erg handig, hierdoor kun je direct zwart-wit foto's maken of een andere optie gebruiken. Als je geen zin hebt om je foto's achteraf te bewerken is dit een vrij simpele en gemakkelijke optie.

Wel raad ik aan om een extra accu mee te nemen als je een hele dag op stap gaat of tijdens het reizen. Ik heb ongeveer 600-800 foto’s, waaronder wel veel actiefoto’s, kunnen schieten op een volle batterij. Hou er wel rekening mee dat een actiefoto meestal een serie van 3-10 shots is, dus als je alleen maar enkele foto's maakt kan je denk ik zo'n 500 foto's schieten op een volle batterij.

De camera is zeer compact en daardoor ideaal om mee te nemen tijdens het reizen. Het gewicht van de camera is prima, niet te licht maar ook zeker niet te zwaar waardoor deze fijn in je hand ligt tijdens het fotograferen. Alhoewel dit heel persoonlijk is en waarschijnlijk niet voor iedereen geldt.

Tot slot viel het mij op dat het opladen van de accu anders is dan gewoonlijk. In dit geval is er geen sprake van een snoer, waardoor de acculader rechtstreeks in het stopcontact moet worden geplugd. Ik ben er zelf nog niet over uit of ik dit een voor- of nadeel vind.

Ik heb zelf de zwarte versie van de Nikon1 J5 en ben er hartstikke blij mee. De Nikon1 J5 maakt scherpe foto's, is makkelijk in het gebruik, is zeer compact en komt naar mijn mening heel dicht in de buurt van een spiegelreflexcamera.

Heb jij ook een Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit?