Canon Ixus 40 Review

storeman 27 juli 2005, 2.329 views

Canon Ixus 40

Pluspunten

• Snelle camera
  • Scherpe en kleurrijke foto's
  • Goede filmpjes
  • Erg compact
  • Stevig

Minpunten

• Ruis bij hogere iso waarden
  • Beperkte zoom, maar meestal toerijkend
  • Bij veel licht vallen randen weg
  • Je kunt altijd en overal foto's maken, veel werk

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Algemene indruk

De camera voldoet aan alle verwachtingen die ik heb opgebouwd uit product informatie, reviews en gebruikersbeoordelingen. Het is een snelle camera die voor snapshots gemaakt is. Qua instelmogelijkheden zal de gevorderde gebruiker niet aan zijn trekken komen, maar voor kwalitatief fijne foto’s is het een perfecte camera. Instelmogelijkheden zijn uiteraard wel aanwezig, maar het meest gebruik je de AUTO-functie die in de meeste omstandigheden perfect zijn werk doet. Ik zal daar nog op terug komen.

Ook qua degelijkheid is de camera gewoon goed, op twee plastic klepjes na is alles van metaal. Beladen met accu voelt de camera dan ook lekker stabiel aan in de hand. Vanwege dat degelijke gevoel ben ik ook niet bang om de camera zonder tasje in mijn broekzak te stoppen. Het LCD scherm is ook gewoon in orde, goede kleuren, helder en scherp. De menu bediening is helder en kan in principe zonder handleiding gebruikt worden. Ondermeer doordat je de camera in het Nederlands kan laten werken.

Featureset

De camera is uitgerust met een 4 megapixel sensor die goed zijn werk doet. In normale lichtomstandigheden heeft de camera geen problemen met scherpe foto’s en filmpjes. Ook bevat de IXUS een 3x optische zoom die toch wel erg fijn is om plaatjes te schieten waar je niet met je neus bovenop staat. De lichtgevoeligheid kan in donkere omstandigheden tegenvallen, dit is onder andere te wijten aan de kleine lens (waar dus weinig licht doorheen komt). In omstandigheden waar weinig licht is, kan de ISO waarde hoger gezet worden, maar hierdoor ontstaat veel ruis. Bij een lagere ISO waarde is het zaak de camera een tijdje stil te houden. Dit is echter lastig, steun kan hierbij een oplossing bieden, maar ideaal is het zeker niet. Voor foto’s in het donker in kleinere ruimtes of over kortere afstanden is de flitser de oplossing. Deze is over het algemeen goed van sterkte, mits binnen het flitsbereik is er weinig hinder van over of onderbelichting. Zoals al genoemd biedt het LCD schermpje een prima beeld van de genomen of de nog te maken foto’s. Met 118.000 pixels zijn er redelijk wat details zichtbaar.

Ergonomie en bediening

De ergonomie van de camera is goed voor elkaar. Zelf een persoon met grote handen heeft geen problemen om de camera lekker vast te houden. Vanwege het gewicht kan de camera ook stabiel vast gehouden worden. De knopjes zijn samengebracht aan de rechterkant van het LCD schermpje. Er is goed nagedacht over de plaatsing van de knopjes, de bediening is duidelijk en intuïtief.

Zoals gezegd is het menu duidelijk en overzichtelijk. Er zijn weinig submenu’s, waardoor het lekker snel werkt. Iconen verduidelijkt met tekst geven snel weer met wat voor functie je van doen hebt. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee menu’s. het fotografie/film menu, waarin de eigenschappen van de te maken foto of film ingesteld kan worden. Denk hierbij aan lichtomstandigheden, witbalans, kleurniveau (kleurrijk, neutraal, zwart-wit, sepia enz), resolutie en de compressie van de foto. Voor filmpjes bestaat dit uit resolutie en framerate. Ook zijn er een aantal standaard instellingen, waarbij de camera is ingesteld voor de set. Denk hierbij aan nacht, binnen, onderwater(met de onderwater hoes voor de IXUS).

Het andere menu bevat meer algemene instellingen, voor de camera, geheugenkaart, geluiden van de camera en de menulay-out. Ook kunnen hiermee foto’s geroteerd of gedraaid worden. Mits in fotoview modus.

Snelheid

De camera is erg snel, niet alleen qua bediening maar ook met opstart en afsluit tijd. Ook de tijd tussen klikken en de daadwerkelijke foto maken is kort (.7s). Bij veel camera’s laat dit erg te wensen over. Hierbij maakt het gebruik van de flitser wel uit (in negatieve zin). Het schrijven naar het geheugen gaat erg snel. Er kunnen ongeveer 3 foto’s per seconde gemaakt worden (speciale modus, o.a. beschikbaar bij custom-instellingen). Deze foto’s zijn 4MP, gemaakt zonder flitser. Met flitser gaat dit aanmerkelijk trager. Het kopiëren van de camera naar de computer is echter traag, dit is te wijten aan de USB 1.1 connectie.

Beeldkwaliteit foto’s

De beeldkwaliteit van de foto’s vind ik uitstekend voor dit type camera, er zijn genoeg camera’s op de markt die scherpere foto’s maken, vooral bij veel licht. Echter liggen die camera’s meestal in een ander type-segment (geen ultra-compact) en(of) in een hele andere prijsklasse.
Bij veel licht heeft de camera wel last van lichte randen rond voorwerpen, waardoor deze voorwerpen soms niet helemaal de echte vorm hebben. Ook is dit weer voor een groot deel te wijten aan de kleine lens.

Bij normaal gebruik is de ruis minimaal. Bij het gebruik van hogere ISO waardes wordt de ruis wel duidelijk zichtbaar. Een beetje spelen met de beschikbare instellingen kan hier echter heel wat aan verbeteren.

Beeldkwaliteit filmpjes

Nog een reden om deze camera te kopen, is de uitstekende filmpjes die deze camera kan maken. Op TV resolutie filmpjes maken met geluid is geen probleem. Het mooie hiervan is dat deze niet gelimiteerd is aan tijd, slechts aan de grootte van de geheugenkaart. Vandaar dat ik een Gigabyte kaartje gebruik. Ik heb gelezen dat voor filmpjes het aan te raden was om een sneller kaartje te nemen, dit heb ik dan ook gedaan. Of het echt scheelt kan ik helaas niet beoordelen.

Op hoogste kwaliteit (640x480 @30FPS) is het mogelijk om 8 minuten op te nemen op 1GB. Er kan echter gespeeld worden met de kwaliteit, waardoor dit kan oplopen tot 114 minuten. De kwaliteit is erg goed(met het oog op de compactheid, prijs en eigenlijke functie van de camera), dat kan ik niet vaak genoeg zeggen.

Bouwkwaliteit

Ook in de categorie bouwkwaliteit heeft Canon weinig steekjes laten vallen. De bijna helemaal metalen body voelt erg stevig aan, geen kunststoftroep! Alleen 2 klepjes zijn van plastic, deze voelen niet erg stevig aan, maar wie niet lomp doet zal dit geen probleem vormen.

Batterijduur

De batterijduur is voldoende, kan natuurlijk beter, maar het blijft een ultra-compact camera, er kunnen natuurlijk geen 4 AA-batterijen in. Ook ligt het aan het gebruik. Met of zonder LCD, flitser. Er kunnen bij een beetje economisch gebruik wel 100 foto’s gemaakt worden op 1 accu. Een extra accu kan natuurlijk wel uitkomst bieden. (Koop wel een originele, immitatie zijn snel leeg!).

De prijs voor de IXUS 40 vind ik uitstekend, dat er zoveel technologie van zulke kwaliteit in zo’n sterke en compacte behuizing past vind ik simpelweg fantastisch.

Een goede camera die voor veel gebruikers zal voldoen, in alle opzichten die hierboven genoemd zijn. Voor een goede prijs koop je een camera die je echt altijd bij je kan hebben en die altijd zijn best doet om er wat moois van te maken en dit meestal dan ook doet. Er zijn natuurlijk een paar punten die beter kunnen, maar het is niet redelijk dat te verwachten van een ultra-compact camera (vanwege de kleine lens) voor deze prijs.

Foto’s

Hieronder zijn een 3tal foto’s te bewonderen die ik heb gemaakt met de IXUS40. De rups is een macro-foto, wat de camera dan ook leuk doet. De kikker is GEEN macro, tis gewoon een grote kikker ;). Wel in het donker gemaakt met behulp van flits. De foto van het meer is een zwart-wit foto op klaarlichte dag. Allemaal gemaakt op 4MP met fijne compressie. Hierdoor passen er ruim 860 foto’s op de geheugenkaart (er is ook superfijn).

Heb jij ook een Canon Ixus 40?

Mooie revieuw, ik heb dit toestel nu zon 4 maanden en hij bevalt prima !