Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit Review

oort01Newbie 16 mei 2015, 1.518 views

Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit

Veelzijdige camera, met veel opties. Uitstekende beeldkwaliteit ook video is prima.qua prijs aan de hoge kant, zeker gezien de lens die standaard er bij hoort. Beeldscherm heeft veel opties met name touche screen

Pluspunten

• scherpe beeld kwaliteit
  • mooi scherm
  • veel gebruiksopties
  • retro uiterlijk, vind ik erg mooi

Minpunten

• hoge prijs,
  • standaard lens is 10-30, dat is erg matig voor de prijs
  • handmatige zoom had ook auto zoom mogen zijn voor de prijs

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik kom van compactcamera’s. Het gemak van klein compleet en makkelijk te bedienen, wint het van de complexiteit van een spiegelreflex camera.
De Nikon 1 J5 is een systeemcamera, maar oogt qua formaat op een compact camera.
Retro uiterlijk, daar hou ik van.
Groot lcd scherm is enorm praktisch, maar als je hem beter bekijkt dan kun je het scherm in allerlei standen zetten zodat een selfie met een compact camera ook mogelijk is. Foto’s in hoge of lage houdingen maken is door het kantelbare scherm veel eenvoudiger. Het scherm is helder en mooi scherp.
Ik ben niet zo van de gebruiksaanwijzingen, maar als je vaker een camera hebt gehad dan is het plaatsen van de accu en de geheugenkaart niet echt moeilijk.
Aan en uit zetten lukt prima en een foto maken al helemaal.
De extra knop voor het maken van video opnames is in eerste instantie wel even wennen. Had van mij ook gecombineerd mogen worden met de andere twee knoppen. De kwaliteit van de opgenomen videobeelden is echter prima!
De bijgeleverde lens 10-30 mm is wat mij betreft jammer. Een standaard lens met een groter bereik ( 25-80) zou wat mij betreft beter passen bij de kwaliteit en prijs van een dergelijke camera.
De zoomlens gebruiken is toch even anders. Was je gewend dat ook de zoom automatisch gaat, bij een systeemcamera zit je toch dichter op een spiegelreflex en moet je handmatig zoomen.
Niet erg, maar even wennen.
Het gebruik van de programma’s is goed. Even een paar keer proberen en je hebt talloze mogelijkheden om leuke foto effecten toe te passen.
Zonder het instructieboekje volledig door te spitten kom je een heel eind.
De Wifi toepassing die er in zit, maakt het heel makkelijk om de foto’s over te zetten in je tablet en telefoon.
Helaas maakte de bijgeleverde kabel geen verbinding tussen de Nikon en mijn pc, maar dat kan ook aan mijn pc liggen.

Ik heb me inmiddels wat meer verdiept in alle programma’s en opties die er op zitten.
Leuk om mee te experimenteren, maar zullen wat mij betreft niet erg veel gebruikt worden. Het is veel, heeeeel veel wat er kan en mogelijk is.
De meest handige gebruiksopties zijn wat mij betreft toch de directe directe beeldaanpassing, waarmee je snel en makkelijk kunt kiezen voor de opname opties.

Al met al een prima toestel, makkelijk in het gebruik en haarscherpe foto’s.
Jammer van de standaard lens, maar deze kun je vervangen door een betere.
Een optie is om alleen een body te kopen en een losse lens die je wilt!

Gr Henk

Heb jij ook een Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit?

verdacht altijd als iemand een account maakt om een review te plaatsen
Verdacht altijd als iemand een account maakt om te reageren op een geplaatste review :)
ah je reageert wel. dat is wel weer een plus. Als nu de andere accounts opeens 'magisch' reageren is het weer minder.

Als het een gemeende review is: Niks aan de hand en ok. De redactie kijkt er naar en dan zal het wel ok zijn.
Maar in de afgelopen weken zijn er meer dan 5 reviews geplaatst over dit product allemaal door mensen die net een account hebben aangemaakt (zoals jij) dus er wordt op gelet hier.

Nogmaals, als dat niet voor jouw review is, zal de redactie dat merken.