Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm Review

Deismyna 16 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 6.956 views

Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm

Pluspunten

• Praktisch onhoorbaar op 5~7 volt
  • 4pin PWM connectors
  • Design (doorzichtig, voorgeboorde LED gaatjes)

Minpunten

• Herrie op maximale toeren

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 2
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Aangezien er steeds meer harde schijven in mijn systeem kwamen, had ik ook steeds meer CoolerMaster 4-in-3 modules nodig. De standaard CoolerMaster fans hadden echter een paar nadelen.
Ten eerste waren deze stuk voor stuk voorzien van een 4pin molex stekker, en dus niet te gebruiken bij een eventuele fancontroller. Nu is het wel mogelijk om wat met kabels en connectors te gaan modden, maar hier had ik geen zin in. :+

Na een klein beetje onderzoek een reviews lezen kwam Nexus bij mij als beste keuze uit de bus. De keuze was tussen de Nexus Real Silent D12SL-12 of deze fan. Uiteindelijk gekozen voor deze omdat ik hem er iets beter uit vond zien (doorzichtig ipv knaloranje) en omdat de D12SL-12 voorzien was van zowel 3pin fan- en 4pin molex connector. Waardoor ik bij de laatstgenoemde alsnog kabeltjes moest gaan modden.

Twee van deze fans in mijn systeem, waarvan 1 op mijn Mugen koeler.

Algemene beoordeling
Allereerst de specificaties
Doorsnede: 120mm
Geluidssterkte: 15.5dB (min)
Kleuren: Transparant
Molexconnector: 4 Pins
Luchtstroom: 76m/h (max)
Rotatiesnelheid: 500rpm - 2000rpm

De fans worden geleverd met speciale rubbertjes, die moeten voorkomen dat eventuele trillingen doorgegeven worden aan de behuizing. Installatie is behoorlijk vanzelfsprekend en de rubbertjes zorgen ervoor dat de fans redelijk goed vast zitten. Wat me opviel is dat de fans voorgeboorde gaatjes hadden in de hoeken, waar je eventueel zelf LEDjes in zou kunnen plaatsten. Leuk voor mensen die LED-fans willen die voor de verandering eens stil zijn. Zelf maak ik er echter (nog) geen gebruik van.
De fans zijn voorzien van een zogeheten 4pin PWM fan. Helaas maken nog niet alle moederborden hier (volledig) gebruik van, maar deze fans passen ook prima op een standaard 3pin stekkertje.

De speciale rubbers die bij de fan geleverd worden.

Featureset
Zie algemene beoordeling. Fans worden vrij compleet geleverd. Alleen jammer dat er standaard geen worm schroefjes meegeleverd worden, voor mensen die geen gebruik willen maken van de bijgeleverde rubbertjes.

Hier in de hoek zitten de gaatjes voor de LED's, moeilijk te zien door flits.

Luchtverplaatsing
Zoals eerder vermeld worden deze fans aangesloten met een 4pin PWM stekkertje. Indien je ze aansluit op een 3pin stekkertje draaien ze gewoon op volle toeren (~2000rpm). Op 4pin wordt de snelheid dynamisch geregeld door het moederbord. Zelf heb ik ze gewoon op een fancontroller hangen.
Op maximale snelheid is de luchtverplaatsing ongeveer iets hoger dan mijn standaard CoolerMaster fans, dus ruim voldoende om een systeem goed koel te houden. Als ik ze helemaal terugdraai met mijn fancontroller is de airflow veranderd naar een zacht briesje. Netaan voelbaar met de hand, maar voldoende om de systeemtemperatuur rond de ~30graden te houden.
Even om een idee te geven van het verschil. Op 2000rpm houdt 1 fan 4x750GB Sampung Spinpoints F1 koel op zo'n 19~21 graden. Op 500rpm stijgt de temperatuur van deze schijfjes naar zo'n 29~31 graden.

Geluidsproductie
Wie deze fans koopt om hun stilte moet er wel zeker van zijn dat hij een moederbord heeft met 4pin PWM connectors, of in het bezit zijn van een fancontroller. Om maximale stand maken deze fans namelijk een behoorlijke takke herrie. Veel meer dan de standaard CoolerMaster fans. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van eventuele roosters, stoffilters, etc die je voor je fan hebt hangen. Meer weerstand is tenslotte meer geluid.
Op hun laagste stand zijn de fans echter volledig onhoorbaar. Dat wil zeggen, ze komen niet boven het zachte gebrom van mijn harde schijven uit. Dit scheelt een hoop met de standaard fans. Nu kan ik dus rustig film kijken of slapen terwijl mijn PC aan staat. Van het geluid heb ik niet zo veen last meer. En daar ging het me tenslotte om.

Tja, ik heb 7,50 per fan betaald, maar als je er in een keer 5 koopt, loopt het bedrag toch aardig op voor een paar simpele fans. Echter in vergelijking met bijvoorbeeld Papst en Noctua zijn deze fans natuurlijk zeer goedkoop. Overall vind ik het toch wel waard, want het scheelt me een hoop nachtrust ;)

Heb jij ook een Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm?

Goede review, ik zelf ben ook bezig mijn toch al stille Antec P182 , echt superstil te maken.

Zit nog in de experimenteer fase met Zalman MFC2 als controller en liep daar tegen het 4 pin PWM gegeven aan , Pulse Width Modulation is op zich heel logisch omdat dat garandeerd dat je op lage snelheden een stabiele snelheid hebt ( je verlaagt niet de spanning maar kapt een deel van de puls weg).

Met de keuze van fan's als je op stil wil gaan moet je grote een grote fan hebben vanwege de hoge luchtverplaatsing bij laag toerental (standaard Tricool van antec 66,3 - 134,2 m/h bij 1200 rpm - 2000 rpm)
Deze Nexus gaat echter vanaf 500-2000rpm en bij max ongeveer dezelfde airflow en dat ze die 15dba promoten is dus niet gek (zeker niet als je 5 van die jongens hebt).
Alle fans die tevens hoogtoeren draaien en super hoog airflow hebben maken gewoon lawaai door luchtgeruis , maar je heb dan wel best of both worlds (ga je een cpu-full load game draaien kom je nooit tekort)

Aangezien ik nog in experimenteer fase zit heb ook nog wat vragen aangezien die MFC2 heeft voor de cpu alleen 3pin aansluiting heeft krijgt mijn mobo geen feedback en ik geen reele gegevens, wil ik veilig koelen MOET ik een temparatuurwaarneming hebben.
(Als iemand een vergelijkbare fan als de Nexus PWM Series Real Silent maar dan 3 pins weet post dat aub.)

Nu zitten er 4 mooie sensors bij ,maar hoe plaats ik die ( graag een antwoord hierop) , als ik die onder de koeler plaats verlies ik kontaktoppervlak vwb koeling en de andere 3 is me ook een raadsel waar het zinnig is en voor degenen die sensors zelf aangebracht hebben , hoe plaats je ze (met plakband lijkt me niet de methode)

EN heeft er iemand ervaring met Tricool fan's ombouwen van 3 standen naar spanning gestuurd via de controller ( gaat voornamelijk om de rpm lijn)

Als ik een goed draaiend stil systeem heb wat degelijk in elkaar zit zal ik er een review van maken bij de Antec182

[Reactie gewijzigd door Steiner op 18 mei 2009 23:41]

Tricools hebben geen RPM signaal. Voor de rest moet je even kijken welk contactje de speedswtich op high kortsluit. Die moet je dan efe met soldeer met elkaar verbinden. Dan draait de fan op high en kun je aan de molex een 3pin solderen.
Mooie review.

Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat als je 5 fans nodig hebt het toch aardig in de papieren gaat lopen, maar aan de andere kant vind ik het van de producenten om tegenwoordig voor zo'n 7,50 toch een topproduct neer te zetten.

Wat ik niet in jouw review zie, maar ook niet op de site van nexus kan vinden is het type fan: Sleeve of ball bearing. De sleeve is (zeker nieuw) een stuk stiller, maar slijt veel sneller, waardoor na verloop van tijd de geluidsproductie aardig toe zal nemen.

Verder vind ik het jammer dat Nexus veel reclame maakt voor hun uiterst stille 500 RPM resultaat, maar vervolgens nalaat hoe de geluidsproductie is bij hogere toerentallen. Als ze zoveel geld aan hun metingen uitgeven (een 15 dBA kamer kun je je vraagtekens bijzetten, maar stil zal het er zeker zijn....) kunnen ze er ook wel even een grafiekje van fabriceren. Het ontbreken daarvan stelt mij niet echt gerust.... Je gaf zelf ook al aan dat bij 2000 rpm het geluid aanzienlijk is.

De keuze tussen deze en de Nexus Real Silent D12SL-12 lijkt mij inderdaad snel gemaakt. De flexibilteit die je met jouw keuze hebt mis je volledig met de andere fan. Die maakt overigens bij 1000 toeren al 22,8 dBA. Nog steeds (erg) stil, maar al wel bijna 8 keer zoveel geluid als jouw fan op de laagste stand. Je ziet dat het geluid dus wel erg snel oploopt.

Ik vraag me altijd af waarom je eigenlijk 4 draads nodig hebt voor PWM regeling. Een driedraads zou toch prima te regelen moeten zijn, waar is dat 4-de draadje dan voor nodig?

Gelukkig zijn de "rubbertjes" van siliconen gemaakt. Ik "schrok" even toen ik rubbertjes las, want die (tenzij van heel goede kwaliteit) zijn toch maar een beperkt leven beschoren. Siliconen daarentegen blijft veel langer flexibel (ook niet oneindig overigens) waardoor het langere tijd zijn diensten zal kunnen leveren. Het ontbreken van schroefjes vind ik daarom geen echt minpunt. Nu zijn de fans veel stiller op te hangen. Als alleen schroefjes bijgeleverd worden, geven we toch ook niet als minpunt op het ontbreken van deze siliconen bevestigingsmateriaal?
Het type fan kan ik ook zo snel niet vinden. Het staat ook niet op de verpakking.
Gezien de prijs zal je haast denken dat het sleeve bearing fans zijn. Ook zijn ze op lage stand heel stil en maken ze op maximale toeren veel herrie. Een ball bearing fan, zou ten opzichte van een sleeve bearing, juist wat meer herrie maken op de laagste stand en wat minder op de hoogste.

Zover ik weet kan je het verschil ook niet zien door in de fan te kijken? (Hij is toch doorzichtig :) )

De Nexus Real Silent D12SL-12 heeft natuurlijk geen 4pin PWM aansluiting, waardoor hij gewoon op 1 vaste snelheid loopt. Op een fancontroller is deze snelheid natuurlijk wel regelbaar, en zal hij dus waarschijnlijk ook wel een stuk stiller zijn dan de 22,8dBA die jij aangeeft.

Zover ik weet is een 3pins fan zonder fancontroller niet regelbaar, het 3de draadje dient alleen om de snelheid uit te lezen. Op een fancontroller werkt dit natuurlijk wel, want die verlaagt/verhoogd gewoon de stroom die door de fan gaat. In mijn geval had ik dus net zo goed voor een 3pin fan kunnen kiezen.

Wel blij om te horen dat die "rubbertjes" wat langer mee gaan. Ik vroeg mezelf namelijk ook wel af of ze niet uit zouden drogen na een tijdje. Dat valt dus blijkbaar allemaal wel mee :)
Het kunnen natuurlijk ook fluid bearing fans zijn. Hoewel het er in dat geval meestal bij word gezet omdat het een pluspunt is, zou je het wel verwachten van een fan die als 'real silent' op de markt wordt gezet.
Ik kan bovenstaande bevindingen beamen; bij laagtoerig gebruikt haast onhoorbaar. Ik gebruik deze dan ook naar tevredenheid om mijn grafische kaart mee te koelen.

Zie hier Nexus DF1209SL-3PWM 92MM op Thermalright HR-03 GT.
Helaas hier een andere bevinding. Ik heb hem via de bios teruggeschakeld naar 1100 toeren. Onhoorbaar, maar na nog geen jaar gebruik maakt de fan inmiddels een soort van jankend geluid. Ik heb ongeveer dezelfde ervaring bij drie stuks zwarte real silent fans die binnen twee jaar een ratelend lawaai begonnen te maken. De kwaliteit van Nexus is niet echt om naar huis te schrijven. Het loopwerk is klaarblijkelijk bij mijn exemplaren snel versleten.

[Reactie gewijzigd door Paquito op 25 april 2011 20:05]

Ik had dit eigenlijk out of the box. Op hogere toeren doet hij het helemaal stil maar als ik hem aan mijn mobo het toerental omlaag laat zetten tot het minimum dan gaat hij piepen. Heb hem uiteindelijk aan ee fan controller gehangen en daar de balans van net niet piepen gevonden. Jammer
Zeer nette review! Zo mag ik ze graag zien ;)
Ter aanvulling: Bij je min punten misschien het gemis van schroefjes vermelden? :9
Had alleen wel graag iets van een tabel of vergelijking gezien tussen deze en de nexus fan. 4 sterretjes _/-\o_
Ik heb er voor gekozen om dit niet als minpunt neer te zetten, omdat, zoals Pjerry al zei, er wel gewoon siliconen bevestigingsmateriaal meegeleverd wordt.
nexus fans _/-\o_ lekkere stille waaiertjes, heb ze ook in mn lian li kast hangen, leuke uitgebreide review (voor fans althans :) ) misschien nog wat dB metingen?
Ik heb helaas geen decibel meter, anders had ik dat zeker wel even gedaan :)