Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 733Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender Review

D-ThreeTestpanel 15 mei 2015, laatste update op 17 mei 2015, 3.143 views

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (Testpanel)

Inderdaad een verbetering van de snelheid en dus het bereik, vooral op 5 GHz. Echter is de lokatie van een wifi extender belangrijk.

Pluspunten

• Supereenvoudig te configureren via WPS
  • Leuk design
  • Verdriedubbeling van de snelheid op 5GHz maar...

Minpunten

• toch had ik een iets grotere snelheidswinst verwacht.

Beheerbaarheid Score: 5
Om meteen met de deur in huis te vallen; iedere wireless extender heeft het grote nadeel dat het de bandbreedte halveert. Daarom geef ik de voorkeur aan het uitbreiden van een wireless netwerk via een bedrade access point. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk en eigenlijk is een wireless externder voor enkel wat simpel surfen zeker een prima oplossing.

Installatie

Als controlefreak heb ik het normaal niet zo voor automatische installaties. Deze keer wou ik echter Wi-Fi Protected Setup (WPS) toch een kans geven. En inderdaad, de repeater configureren via WPS is echt super eenvoudig. Plug de repeater in een stopcontact, druk even op de WPS knop op de router, druk daarna even op de WPS knop op de repeater, wachten totdat het WPS-lampje stopt met knipperen en continue gaat branden en klaar! Eigenlijk was ik er van geschrokken dat het zo eenvoudig ging dat ik het daarna ook eens geprobeerd heb op mijn wireless printer :P

Enig minpunt is dat de quick install guide verwijst naar tplinkextender.net om op de config pagina van de extender te geraken. Indien je dat intikt terwijl er een internetverbinding is, kom je op één of andere gure website terecht. Beter was geweest als ze gewoon het IP adres hadden vermeldt op de quick install guide.

Speedtest.net

Zoals bij zovelen is ook bij mij de wireless verbinding op de bovenverdieping wat minder. Logisch uiteraard want hoe verder weg van de router, hoe minder goed het signaal is. Op de laptop is het prima te doen maar mijn smartphone heeft beduidend minder ontvangst. Daarom werden de testen dan ook uitgevoerd op mijn smartphone. Testen heb ik gedaan met speedtest.net via een 70 Mbps ADSL-verbinding die in werkelijkheid eerder 60 Mbps is.

2.4 GHz

5 GHz

Dit toont duidelijk het nadeel van 5 GHz Wi-Fi, hogere frequenties hebben altijd een minder bereik.
Een extender zou dus een uitkomst kunnen bieden om dit signaal te 'pimpen'.

Belangrijk bij de installatie van een extender is de lokatie. Liefst ergens halverwege tussen de router en het apparaat want de extender moet goed kunnen communiceren met beide.

2.4GHz range extender

5GHz range extender

De snelheden zijn inderdaad meer dan verdubbeld. Al had ik verwacht om de 60 Mbps van mijn internetverbinding te halen. Vermoedelijk ligt dit aan de lokatie waar de extender is ingeplugd want deze is misschien niet ideaal met een metalen verwarming aan de andere kant van de muur. Maar ik heb nu éénmaal niet zomaar overal stopcontacten op overschot ;) Maar ik merk wel degelijk een verbetering in de surfervaring op mijn smartphone die verbonden is met de 5 GHz. Dus in dat opzicht doet de extender zijn werk goed!

Heb jij ook een TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender?

Het is al even geleden dat je deze review hebt geschreven,
maar ik was wel benieuwd naar wat de afstanden waren die tussen router / extender en extender / gebruiker zaten.
Goh, moeilijk te zeggen. De repeater staat op de bovenverdieping en de router op de benedenverdieping. Puur in 'vogelvlucht' eigenlijk niet zo gek veel, mijn woning is niet zo groot. Ik gok telkens een meter of 4. Het wifi-signaal neemt snel af in mijn woning, ik vermoed door de isolatie.
Binnenkort wil ik de extender ook nog eens proberen bij mijn ouders waar de afstand een stukje groter is

[Reactie gewijzigd door D-Three op 12 januari 2016 00:12]

Ik heb hem uiteindelijk toch gekocht. Ik was bang dat het 5Ghz netwerk het niet ging halen. En daar wou ik hem nou net voor. Maar hij doet het. Het lampje brandt wel rood dat hij een zwak signaal krijgt, maar het is genoeg om het door te geven.
Ik heb de chromecast er mee verbonden in de slaapkamer en Netflix werkt er uitstekend op.

Afstanden die ik nu zelf heb zijn ook niet groot, meterkast tegen over de trap (onder) en de extender in het stopcontact boven aan de trap. (in een rechte lijn is dit misschien 2 meter van de router af, maar met een beton vloer er tussen)

Bedankt voor de snelle reactie
Misschien eens een andere locatie proberen om een betere signaalsterkte te krijgen? Maar als het werkt... ;)
Vraagje: de utp poort op de range extender, is dat een uplink? Ofwel kan ik ook zeggen: ik prik een draad vanaf een router in de extender en het signaal dat draadloos naar de extender gaat gaat via de draad naar de router? Dus dan wordt het eigenlijk een veredelde omvormer van draadloos naar bedraad.
Het is niet de bedoeling de UTP poort aan een router te hangen, het is geen uplink. Volgens de manual dan toch, zelf niet geprobeerd ;)

Maar jouw laatste zin, brengt me wat in verwarring. Want de laatste zin klopt wel, met de extender kan je via de poort van draadloos naar bedraad gaan. Ideaal om zowel wireless uit te breiden en een toestel die geen wireless capaciteiten heeft te verbinden via de utp poort.

edit:
Nu ik er over nadenk, ik het misschien wel mogelijk een router te verbinden via de WAN poort? Maar is wat jij zoekt niet eerder een wireless bridge? Heb ik nog gedaan via een ouder router met dd-wrt er op. Wat zou je precies willen doen?

[Reactie gewijzigd door D-Three op 14 januari 2016 20:35]

Mijn idee was om een zelfde netwerk in de lucht te hangen op een andere locatie. Maar vaak gebruik je dus een apart accesspoint ervoor die je dan bridged inderdaad. Ik hoorde wel positieve verhalen hierover dus ik dacht voor dat prijsje als hij dat kan, dan ben ik snel geholpen, maar dat dus nog ff niet. Dus ik moet denk ik op zoek naar een accesspoint met bridge functie :)
Niet echt. Dat geldt alleen bij single band repeaters. Bij dual band repeaters heb je dat probleem niet, al hangen er wat haken en ogen aan. Er zijn producten die als dual band worden geadverteerd, maar toch inbound en outbound verkeer niet tegelijkertijd kunnen verwerken.

De TP-Link RE200 halveert de snelheid vanwege de standaard instellingen (als je zowel 2,4GHZ als de 5Ghz repeat). Als je slechts 1 frequentie versterkt, dan heeft dat verder geen impact op je bandbreedte. Als ik het goed lees, heet dat bi TP-Link High Speed Mode.