Specificaties Tower, 3 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Zalman GS1000 Zwart Review

Leandera 16 april 2009, laatste update op 16 april 2009, 2.030 views

Zalman GS1000 Zwart

Pluspunten

• mooie strakke kast
  • veel ruimte
  • drivebay!
  • schroefloze montage van schijven en opticals
  • kabelgoot achter de moederbordplaat

Minpunten

• meegeleverde fans zijn luidruchtig
  • komt soms wat plasticachtig over
  • hoejes sluiten soms niet helemaal netjes aan
  • word maar 1 sata backplane meegeleverd
  • 5 1/4 inch bays zijn soms krap
  • past niet meer in doos met gemonteerde poten

Meegeleverd wordt:

- Kast
- poten
- doos met schroeven
- handleiding
- tie wraps

De Zalman GS1000 (black edition) heb ik gekocht als vervanging van mijn Coolermaster Praetorian omdat deze wat krap werd voor veel schijven (4 tot 5) en grote videokaarten.
De GS1000 is een mooie strakke kast waarin je veel ruimte hebt om te werken en voor grote videokaarten. Hij heeft aan de voorkant twee klepjes waarachter zich de sledes voor de harde schijven bevinden. Zes stuks in totaal. Jammer genoeg wordt er alleen een voor de onderste drie een hot-swap backplain meegeleverd.

Opticals en andere zaken die in een 5 1/4 inch bay kunnen, kunnen zonder schroeven gemonteerd worden, deze zitten er namelijk al in. Helaas passen sommige dingen niet helemaal. Ik had een andere fancontroller die blijkbaar net te breed was en die paste er met geen mogelijkheid in. Mijn huidige ZM-MFC1 gelukkig wel.

Mooi detail is dat achter de moederbordplaat voldoende ruimte is om je kabels weg te werken. Ze hebben zelfs gedacht aan ringetjes voor (de bijgeleverde) tie-wraps.

Op sommige punten is het helaas wel te merken dat het een "budget' model van zalman is. Het voelt soms wat plasticachtig aan en de hoekjes waar de panelen bijelkaar komen sluiten niet heel netjes aan. Frapant detail is overigens, dat als de poten op de kast gemonteerd zijn, deze niet meer in de kartonnen doos past. Ik ga graag naar lanparties en pak mijn kast graag goed in. Dus dit vind ik wel een beetje een blunder.

samenvattend is het een goede kast voor een redelijke prijs (+/- 150,-) met wat kleine ongemakjes en schoonheidsfoutjes

Heb jij ook een Zalman GS1000 Zwart?

Je hebt het over een budget-model van Zalman. Nu vind ik een kast voor ca 150,= (laagste prijs volgens PW: 126,=), zonder voeding, niet echt budget. Toegegeven een Lian-Li is duurder, maar dan heb je het ook over de Roll-Royce onder de kasten. Maar voor dit geld kan ik toch ook een Antec Performance One P182 kopen, wat in mijn ogen een van de betere kasten is en zeker niet door het leven gaat als een budget kast.

Vreemd dat ze alleen voor de onderste drie schijven een hot-swap backplain hebben bijgeleverd. Is zo'n backplain ook nog los bij te bestellen?
Wat ik mij afvraag is als je de schijven in bijv. RAID 5 hebt gezet, hoe werkt die Hot-swap dan? Kan de RAID-controller dat verwerken, ziet hij dan bijv. de verwijderde schijf als zijnde stuk gegaan o.i.d. (wat overigens natuurlijk veelal de reden is als je de schijf vervangt, maar ik kan me ook andere redenen bedenken....).

Jammer dat je geen foto van de binnenkant hebt bijgeplaatst. Zou je dat alsnog willen doen?

Ik ben het overigens niet met mijn bovenbuurmannen (of vrouwen :)) eens dat je niets zegt over de bouwkwaliteit. Ik neem aan dat je daarmee o.a. bedoeld: de pootjes waardoor je niet meer kunt vervoeren (in de doos), het gewraakte plastic, de niet passende fancontroller en de panelen die niet goed aansluiten. Echter voor mij allemaal punten waardoor de kast nog niet op "slecht" uit zou komen, maar dat is een kwestie van je referentiemodel.

Wat ik jammer genoeg ook mis is de reden waarom je deze kast hebt gekozen. Je geeft aan dat de andere te klein werd, maar je zegt niets over alternatieven, beschikbaar budget, en de doorslaggevende argumenten. Ik mag aannemen dat je toch behoorlijk wat research hebt uitgevoerd voordat je de prijs voor deze kast neertelt.

Ik vind de kast mooi ogen, en uit je review krijg ik nou niet direct het gevoel "die kast wil ik niet"; sterker nog ik denk dat hij erbij komt op mijn shortlist van mogelijke opvolgers van mijn Soprano.

Bedankt voor je review, en idd. er zijn nog sterren te verdienen als je de raad van mijn bovenburen opvolgt. In ieder geval kun je er van mij sowieso 1 tot 2 sterren extra mee verdienen.

Veel succes met je kast.
De backplain lijkt mij niet veel meer dan een soort van doorvoer kanaal, zodat de S-ATA connectors in je kast makkelijk gepositioneerd kunnen worden. Je kunt als het ware alvast 3 kabels van de backplain naar het mainboard laten lopen. En als je dan een harde schijf plaatst via de voorkant, je dan niet je kast hoeft open te maken om een connectie met het mainboard te maken.
Daarmee lijkt mij dat het van de RAID controller afhankelijk is wat er gebeurt als een schijf ontkoppeld wordt.

Wat ik trouwens wijs wordt van de Zalman site is dat de kast ook met 6x hot swap verkrijgbaar is. Hetzij als optie, hetzelfde geldt voor meerdere case fans.
En als ik naar de plaatjes kijk moet 6x hot swap mogelijk zijn, want de schroef gaten voor een tweede backplain lijken er al in te zitten.

Jammer inderdaad dat de kast met voetjes niet in de doos past. Deze kast staan nl. ook onder mijn belangstelling, en naar LAN-party's zal hij dan ook mee gaan :)

Nog even een vraagje trouwens, kun je de harde schijven een beetje koel houden? Is er de mogelijkheid om er met een fan een lucht stroom op te krijgen, of gaat dat niet lukken omdat de backplain in de weg zit voor zowel de fan als de airflow?
Ja, ik was ondertussen ook even op de site rond gaan neuzen. Daardoor ben ik alleen nog maar meer van deze kast onder de indruk gekomen (hij is echt huge). Ik wil dan ook iedereen aanraden even een kijkje op de site te nemen.

Hot swap is natuurlijk wel iets meer dan een bordje waarmee je alvast drie schijven kunt "reserveren" op je moederbord. Hot swap wil zeggen dat, zonder dat je je computer uit hoeft te zetten, een schijf uit je systeem kunt trekken en een andere kunt plaatsen, zonder dat je systeem over zijn nek gaat.
Het lijkt me overigens niet bevorderlijk als dat je systeemschijf is :). Hot swap wordt voor dataschijven heel veel toegepast in servers e.d. Daar is het ook van wezenlijk belang dat de computer niet down hoeft, omdat dan je bedrijf (even) stil ligt.

Ik denk dat Zalman er voor gekozen heeft om maar drie schijven hot swap te maken om de prijs enigszins te drukken. Daarnaast zijn er ook niet zoveel thuisgebruikers die meer dan 3 (data)schijven hebben, want zoals ik hierboven al opmerkte is het niet bevorderlijk voor het systeemschijf, tenzij (?) je daar een RAID 5 of zo op hebt staan.

Misschien nog een tip voor de doos: plak de bovenste flappen vast aan elkaar en de doos is hoger, maar kan, tenzij je nieuwe vouwlijnen maakt, niet meer dicht.
Bouwkwaliteit geef je als beoordeling slecht, echter valt hier geen woord over te zien in je review. Wel zeg je dat je het plastic 'minder' vind ogen, maar dat staat los van bouwkwaliteit. Ook staat het niet in je negatieve eigenschappen.

Leuk dat je foto's hebt toegevoegd, kopjes maken en je review ondervertelen zou helemaal top zijn.
Mee eens met bovenstaande verder wel aardige review, kan natuurlijk (altijd wel :P) wat mooier, heb je voor nu 2 sterren gegeven pas je hem aan en maak je hem wat netter met kopjes e.d. krijg je er 3 misschien 4!
Verder vind ik het echt een mooie kast om zo te zien :D
Bedankt voor het commentaar allen. Ik zal deze review verder aanpassen in de komende dagen.