Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N551JQ-CN020H Review

CyberDonky 14 mei 2015, laatste update op 20 september 2015, 23.013 views

Asus N551JQ-CN020H

Mooi design, krachtige laptop door zijn Intel I7(4th generation) Quadcore processor en zijn tot 16GB uitbreidbare werkgeheugen & 2GB videokaart geheugen in een 15,6" laptop. Deze laptop is zeker het geld waard. Ik ben weer erg blij met dit nieuwe ASUS product dat ik heb aangeschaft.

Pluspunten

• 16GB uitbreidbaar werkgeheugen
  • Krachtige videokaart (2GB!) door zijn nieuwe architectuur.
  • Stevige behuizing
  • Goede geluidskwaliteit / subwoofer.
  • Matcoating voor reflectie tegen te gaan
  • Resolutie van 1920x1080
  • Intel 3D Sense Camera

Minpunten

• Geen SSD aanwezig.
  • Geen 5,0Ghz WiFi ondersteuning
  • 8GB werkgeheugen i.p.v. 16GB (maximaal)

Versiebeheer

VersienummerOmschrijving
Versie 1.0Definitief gezet. Review naar versie 1.0.
Versie 0.4Taalfouten verbeterd en alinea gewijzigd.
Versie 0.3.1Netwerkadapter merk + model toegevoegd.
Versie 0.3HDD resultaten toegevoegd.
Versie 0.2Wi-Fi resultaten toegevoegd.
Versie 0.1Eerste publicatie van de review.

Hallo Tweaker!

Welkom bij mijn review over de ASUS N551JQ-CN020H laptop. In deze review bespreek ik vele onderdelen over het uiterlijk tot aan de prestaties welke vermeld staan in de inhoudsopgave hieronder.

Inhoudsopgave

• Conclusie
  • Tot slot

ASUS N551JQ-CN020H

Introductie

Na een kleine twee jaar gebruik gemaakt te hebben van mijn Lenovo Z580 laptop vond ik het tijd voor een andere laptop; een ASUS laptop. Een laptop van ASUS die krachtig genoeg is om voor mijn studie te gebruiken. Bij mijn studie (Forensisch ICT, Informatica) gebruik ik zeer intensieve programma's waaronder FTK, UFED, XRY, virtuele machines en andere programma's waarbij de CPU, RAM & de GPU flink op de proef gesteld zal gaan worden. Uiteraard zal opslag ook belangrijk zijn, want ik ga een flink aantal GB's gebruiken.

Voor mijn Lenovo laptop had ik al een ASUS waar ik erg blij mee was en tot mijn spijt achteraf had ik beter kunnen blijven bij ASUS. Mijn vorige laptop (Lenovo Z580 dus) was echt een schande. WiFi problemen, USB storingen, touchpad reageerde nauwelijks & slechte prestaties van de hardware en dat heeft mij gezegd om nu echt over te gaan op een andere laptop. Of te wel, terug naar mijn oude vertrouwde merk: ASUS.

Wat voor mij belangrijk is, is dat de laptop stabiel genoeg is om diverse (zware) applicaties te draaien en op de momenten wanneer ik geen netstroom heb. In sommige lokalen op school kunnen we niet worden voorzien van netstroom en is het belangrijk dat de accu het goed volhoud tot het einde van de les. Ook is voor mij de snelheid belangrijk. De snelheid waarmee ik data over kan zetten tussen twee medium's. Soms wil ik ook een goed spel kunnen spelen op de laptop die uiteraard wat kracht vraagt van de GPU.

Zoals ik al had verteld, wilde ik graag weer een ASUS laptop. Na het gebruik maken van de Tweakers Pricewatch op basis van de vereiste specificatie: I7 (quad), 16GB RAM maximaal uitbreidbaar en minimaal 1GB graphics ben ik terecht gekomen bij het N551JQ model. Ik heb bij enkele webshops gekeken en kwam uiteindelijk het model CN020H eruit rollen die ik heb gekocht bij Mediamarkt. Dit was al met al een heel gedoe en heb ik uiteindelijk pas bij de 3e Mediamarkt (25km verderop) deze laptop in bezit kunnen krijgen. Je kan je voorstellen hoe erg blij ik dan ben dat ik hem toen echt in bezit had :P

ASUS N551JQ-CN020H box
Foto 1:Doos van de Asus N55JQ-CN020H

Ik ben van plan om de optische DVD drive te vervangen voor een HDD d.m.v. een HDD caddy waarin ik de huidige HDD in zal gaan plaatsen. De huidige plaats van de HDD zal ik door mijn, voorheen Samsung SSD EVO 840, vervangen die ik uit de vorige laptop heb gehaald.
Deze caddy met HDD heb ik de volgende dag geplaatst en hiermee speelt de SSD ook een rol in het onderzoek (de review).

Inhoud

Toen ik thuis kwam wilde ik de box gelijk openmaken en gebruik maken van de laptop! Bij het openen van de doos zag ik het volgende:

Open Box 1Open Box 2
Foto 2 & 3: Openen van de doos.

In de box zijn de volgende onderdelen aanwezig:
  • ASUS N551JQ-CN020H (Laptop)
  • ASUS AC Adapter ADP-120RH B + Voedingskabel (Oplader)
  • ASUS SonicMaster Subwoofer
  • ASUS Cable Tie (Klittenband voor voedingskabel)
  • Handleiding Engels/Nederlands, garantieboekje + veiligheidsboekje
Unboxed
Unboxed
Foto 4 & 5: Unboxed met alle onderdelen

De eerste indruk

Laptop
Foto 6: Eerste indruk van de laptop

Gaaf! Dat is het eerste wat door me heen ging na het openen van de doos en het eruit halen van de laptop uit de hoes. Mooie zilveren kleur, strakke uitstraling met een stevige behuizing en niet van dat plastic-achtig gemaakt spul wat je zo kan breken :P Alles was netjes en goed verpakt in de doos.

De subwoofer die ik er bij heb gekregen is erg interessant en volgens verhalen is dit een zekere goede toevoeging aan een laptop voor subliem geluid. Ook de geďntegreerde Intel 3D Sense camera, daar ben ik erg benieuwd naar. Dit mede door zijn zogenoemde 'Leap Motion' ontwikkeling dat in de kinderschoenen staat en volop in ontwikkeling is. Intel heeft een sticker op de doos geplakt en bied apps aan waarmee je de camera kan gebruiken d.m.v. Leap Motion

Wat mij opviel is dat de aan/uit knop in het numeriek toetsenbord bevind als een normale knop en niet op een andere plek buiten het toetsenbord zit. Ik vind dat speciaal in goede zin.

Laptop
Foto 7: Aan/uit-knop in numeriek toetsenbord gedeelte

Al met al, ik kan niet wachten om de laptop uit te proberen! Nu op naar de specificaties!

Specificaties

De ASUS N551JQ-CN020H heeft indrukwekkende specificaties waar ik een applaus voor kan geven aan de fabrikant. Wat alleen het jammere er aan is dat er geen netwerkadapter in zit die zowel de 2,4Ghz band en ondersteuning bied voor de 5.0Ghz band en ook geen SSD aanwezig is. Om even dieper in te gaan op de specificaties heb ik een tabel gemaakt met alle belangrijke details en die zijn als volgt:
Merk/ModelMerk: ASUS
Serie/Model: N551JQ - CN020H
Kleur: Zilver/Grijs
Gewicht: 2,7kg
Grootte: 383 x 255 x 28 ~31.5 mm (LxBxH in mm)
BIOS:Software: American Megatrends Inc. N551JQ.203 (20-10-2014) met BIOS authenticatie
CPU:Intel Core i7-4710HQ 2,5Ghz (Turbo 3,5Ghz met nieuwe architectuur Intel Haswell 22nm)
4 processorkernen
8 threads
Cache Level L3
Intel® HM86 Express Chipset moederbord
RAMDDR3L 1600Mhz 2x4GB = 8GB met een maximaal van 16GB (2 slots)
DDR3L is Low Voltage SODIMM, maar DDR3 SODIMM kaartjes kunnen er ook in.
HDDMerk/Model: Hitachi Travelstar 5K1000 (HTS541010A9E680, 2,5" aka 9,5mm)
5400 rpm (toeren per minuut)
Opslagruimte: 1TB (1000 GB)
Controller maximaal: Serial ATA-600 aansluiting (6.0GB/s)
Controller gebruikt (HDDCaddy): Serial ATA-300 aansluiting (3.0GB/s)
Optische DriveDVD+/-RW Super Multi (lezen en brander)
Scherm:15,6 inch IPS scherm met 1920x1080 resolutie, Edge-lit backlight & Mat coating om reflectie in het scherm tegen te gaan.
GPU: IntelHD Graphics 4600 + NVIDIA Geforce 845M 2GB.
845M valt onder de 840 serie. De 5 staat voor 'OEM licensed'.
Camera/WebcamIntel Realsense 3D-Camera
1080p RGB webcam met een bereik van 0.2 – 1.2 meter breedte.
Geluid: Audio by ICEpower | Bang & Olufsen Technology luidsprekers
+ subwoofer ingang voor SonicMaster Premium
Aansluitpoorten:HDMI 1.4
DisplayPort 1.1
USB 3.0 (3x)
Koptelefoon-out aansluiting (Audio-in Combo)
RJ45 LAN Ethernet 1Gbps
HDMI 1 x mini Display Port
Subwoofer ingang
Accu6-Cells 5200 mAh accu
BesturingssysteemWindows 8.1 Professional 64-bits
Verder... Qualcomm Atheros AR946x Wi-Fi (b/g/n) op 2.4Ghz band
Bluetooth 4.0
3-in-1 cardreader (SD/ SDHC/ SDXC/ MS/ MS Pro/MS Pro Duo/ MMC)
Toetsenbord-backlight
Geďntegreerde stereo speakers en microfoon
CertificatenUL, TUV, MIC, CE Marking Compliance, BSMI, Australia C-TICK / NZ A-Tick Compliance
CCC, GOST-R, CB, EPEAT, EU Flower, Energy star, CECP, WEEE, Erp 2013, RoHS, JATE

Scope van mijn onderzoek

In het kopje 'Introductie' had ik verteld dat ik op zoek was naar een laptop die (zware) applicaties stabiel kan laten draaien, data snel kan overzetten tussen twee mediums en tussen mijn studie door een goed spelletje kan spelen die wat vraagt van de GPU.

De scope van mijn review zal diep ingaan op de CPU, GPU en het RAM geheugen. Ook ga ik onderzoek doen naar de warmteontwikkeling + stroomverbruik bij normaal en veel gebruik (stresstest)

De reden van het toevoegen van de laatste twee onderdelen in mijn scope is, omdat er hardware aanwezig is die veel energie slurpen, daardoor meer warmteontwikkeling plaats vind en daarmee wil ik gaan kijken of de warmte goed afgeleid wordt.

Opstarten en installatie

Daar gaan we dan. Let's go! Ik heb op de aan/uit-knop gedrukt en hij gaat van start. Het ASUS logo komt in beeld en de Windows installatie gaat van start.
Starten.
Foto 8: Windows start het installatiescherm op.

De installatie volgt door je eigen gegevens in te vullen, je themakleur te kiezen en alle overige instellingen in te stellen. Ik heb de kleur groen gekozen en de laptop ga ik nog niet koppelen aan mijn Windows account. Dit komt later wel. Na de installatie en het updaten van ongeveer kleine 25 minuten is de laptop gebruiksklaar en heeft die tot zo ver alle updates doorgevoerd! :) Mediamarkt wilde me nog 29 euro aansmeren, zodat ie dan startklaar is en dus meteen gebruikt kan worden. 'Nou, die paar klikken kan ik zelf ook wel':P *klik klik klik*

Windowsscherm
Foto 9: Updates scherm en het bureaublad van de eerste start Windows.

Vaak worden laptops volgegooid met allerlei overbodige software (bloatware). Om dit te checken ga ik kijken bij geďnstalleerde programma's in het Configuratiescherm.

Windowsscherm
Foto 10: Alle programma's die voorgeinstalleerd zijn

Het valt mij zeker mee hoeveel bloatware er geďnstalleerd is in vergeleken met andere fabrikanten. Enkel wat ASUS applicaties waar je sowieso gebruik van gaat maken en een game-applicatie WildTangent Games App. Ook is McAfee virusscanner aanwezig, maar deze laatste verwijderd ik moooi later :P
Het bureaublad had maar 1 icoon, de prullenbak. Voor de rest is alles schoon. :)

Het onderzoek - Batterij/Stroomverbruik

In de scope van mijn onderzoek heb ik neergezet dat ik wil gaan kijken naar de batterijduur van de laptop. Ik heb dit gedaan op basis van 3 testopstellingen en deze zijn allemaal getest op hun eigen manier. Alle testopstellingen zijn getest op basis van: geen draaiende applicaties, dus alleen de standaard services op de achtergrond van de laptop. Hierbij is ook het scherm op volledige helderheid (backlight) gezet + continue scherm tonen vanaf 100% batterij en uiteraard van het netstroom af.
  • Manier 1) Geen gebruik van de laptop - Energiebeheer: Hoge prestaties
  • Manier 2) Geen gebruik van de laptop - Energiebeheer: Gebalanceerd
  • Manier 3) Gebruik van de laptop (Standaardapplicaties gebruiken zoals: Browsen op het internet en beetje Microsoft Word gebruiken) - Energiebeheer: Hoge prestaties Na 5 minuten ben ik pas begonnen met gebruiken van de laptop
Manier 110% energieafname bij ~20 minuten
Ongeveer 3:20 uur te 'gebruiken'.
Windows schatte 3:42 uur.
Manier 2 10% energieafname bij ~21 minuten
Ongeveer 3:45 uur te 'gebruiken'.
Windows schatte 3:52 uur.
Manier 3 10% energieafname bij ~15 minuten
Ongeveer 2:35 uur te gebruiken.
Windows schatte 2:52 uur.

Ik moet zeggen dat ik zeker tevreden ben over de scherm-tijd van de laptop. Nu is de laptop uiteraard getest op hoge prestaties van energiebeheer + 100% backlight en continue scherm, maar dit kan natuurlijk flink gereduceerd worden en kan je echt lang gebruik maken vn de laptop. Ik ben zeer tevreden hierover :)
Verschil tussen de twee energiebeheer's zijn klein. Met wat aanpassingen denk ik dat je er zeker meer tijd uit kan halen :)

Naast de scherm-tijd is het opladen van de accu ook belangrijk. Want ja, hoelang duurt het nou eigenlijk tot de accu volledig is opgeladen?

Elke accu heeft een verschillend capaciteit (mAh) en vraag ik mij ook af hoeveel energie dit mij kost. Volgens de specificaties ben je totaal 56Watt kwijt voor het volledig opladen van de accu. Dit wil ik als proef op de som nemen.

Om het stroomgebruik te controleren is de laptop volledig ontladen en tot 100% geladen (vol).Een volledige ontlading is niet mogelijk, omdat Windows zichzelf automatisch uitschakelt bij een enkele procent(e). Dit zou mogelijk een schrampelijke 1 of 2% zijn.

Deze test is uitgevoerd door het gebruik van m'n eigen energiemeter en is aangesloten op het netstroom.

De resultaten:
Aantal minuten opladen112 minuten
Aantal kWh~0,058 kWh / 58Watt

De laatste ~2% in de laptop is verwaarloosbaar en is geen 0,001kWh (1 Watt) waard. Daarom is 0,058 kWh (58 Watt) het resultaat op basis van het volledig opladen van de accu.
Dit verschilt met +0,002kWH (+2Watt) met wat er in de specificaties staat.

De aangegeven specificatie van 56Watt door ASUS klopt.

Het onderzoek - Warmteontwikkeling

Bij het schrijven van de review heb ik twee momentopnames gemaakt van de temperaturen van de hardware te meten. Dit om te kijken of de warmte goed afgevoerd wordt in de laptop, met name de warmte die vanuit de CPU & de GPU komen.

Om de temperatuurwaarden te meten ga ik gebruik maken van de applicaties Speccy & HWInfo64 die de temperatuursensoren kunnen uitlezen.

Momentopname 1: Tijdens het normaal gebruik na 45 minuten bij het schrijven van deze review (Chrome, Word, Speccy)
Momentopname 2: Stresstest met IntelBurnTest v2.54 met de volgende instellingen;

Dit zijn de resultaten uit de twee verschillende momentopnames van de warmte.

HardwarecomponentTemperatuur (1)Temperatuur (2)
Intel Core i3/i5/i7 4xxx @ 2.50GHz36 °C82 °C
ASUSTeK COMPUTER INC. N551JQ (SOCKET 0)40°C45°C
Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (ASUStek Computer Inc)
2047MBNVIDIA GeForce 845M (ASUStek Computer Inc)
46 °C47 °C
931GB Hitachi HGST HTS541010A9E680 (SATA)
111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB (SSD)
28 °C
31 °C
29 °C
32 °C

Momentopname 1-> Na 10 minuten kijken is dit onveranderd gebleven, hoogstens met 1 a 2 graden verschil.

De CPU gaat ongeveer tot zo'n 80 graden bij 'Very High' staat in de applicatie IntelBurnTest. Hoger komt de temperatuur niet. De test is totaal 5 minuten gedraaid en is de temperatuur op zo'n maximaal 82 graden gebleven. Verder blijft alle hardware stabiel qua temperatuur. 82 graden is voor deze architectuur GPU veilig.

Uit de temperatuurwaarden is te zeggen dat de warmte goed afgevoerd wordt.

Het onderzoek - HDD (SSD)

De HDD is geplaatst in de HDD caddy op een SATA-300 Controller, welke maximaal een SATA-600 controller aan zit. Dit is 3GBit minder, maar ga ik nog naar kijken of dit eventueel te wijzigen is. (Of een foutje in info tonen?)

Met het programma AS SSD Benchmark 1.8.5608.42992 zijn de snelheden getest van de SSD op de SATA-controller op de volgende 4 manieren, 3 maal.
  • Sequentieel
SSD 2e testresulaten
2e testresultaten
SSD 3e testresultaten
3e testresultaten

Uit de 3 tests is gebleken dat de waarden stabiel zijn en nauwelijks veranderen. De controller en HDD zijn OK en presteren goed voor deze SSD op de controller van het moederbord.

Het onderzoek - GPU

Om een benchmark te krijgen van de videokaart te krijgen heb ik gebruik gemaakt van de applicatie 3DMark en de volledige test gedraaid. De volgende resultaten zijn er uit gekomen:
Graphics Score777
Physics Score7504
Combined Score1985

De resultaten kunnen op de website van 3DMark website worden vergeleken: http://www.3dmark.com/search of op de Tweakers Benchmark.

Uitgebreide review staat op de website van Game-Debate.com: http://www.game-debate.co...hics=GeForce%20840M%202GB
Reden van de link is, omdat ik de GPU al heb getest op de benchmark van hierboven en verder geen toelichting van toepassing is.

Het onderzoek - CPU

De programma's die ik ga draaien zijn erg CPU belastend en ga ik d.m.v. de applicatie, genaamd Cinebench dit onderzoeken. Hierin kan de CPU en de GPU getest worden. Dit gaf de volgende resultaten getest op accu en op netstroom. Er is zeker een groot verschil tussen beiden resultaten.

Foto 11: Benchmark resultaten op netstroom
Foto 12: Benchmark resultaten op accu

Het onderzoek - Wifi-Adapter

Op aanvraag van Tweaker adviceseeker heb ik de Wi-Fi adapter getest.
Kan iemand iets meer vertellen over de Wifi snelheid van de N551JQ?

Verschillende reviews van de N551JK stellen dat Wifi ontvangst erg slecht is op enige aftand van de router. Ik wil graag weten of dit verbeterd is in de JQ. Slecht ontvangst op afstand (met wat muren ertussen) zou voor mij een dea lbreaker zijn. Thanks
Ik heb twee testopstellingen gemaakt en dit zijn de resultaten:

Testopstelling #1: Afstand hemelsbreed kleine 15 meter met 2 muren en een dikke houten kast (telt wel als 2 muren) er tussen.

Mobiel even gelijke snelheid. 13 á 14Mb download en 3.50Mb upload.

Testopstelling #2: Naast de router (1 meter afstand)

Mobiel even gelijke snelheid. 29 á 30Mb download en 3.50Mb upload.

Het onderzoek - HDD resultaten

Tweaker bas_1981 vroeg zich af de resultaten van de harde schijf n.a.v. zijn prestaties van zijn HDD. Ik heb met het programma HD Tune Pro 5.60 dit getest. Twee keer is de benchmark-tab getest om een gemiddeld resultaat te weergeven.

HDD Test 1
HDD Test 2

Aan de foto's hierboven is goed af te lezen dat het programma stabiele variabelen als resultaten weergeeft en geen random cijfers zijn.

Table, working on it.

Om het onderzoek van de HDD af te sluiten is de Random Access-tab in het programma eenmaal gestart en geeft de volgende resultaten:

HDD Random Access

Het onderzoek - Conclusie

ASUS heeft de N551 serie, in dit geval het N551JQ model goed voor mekaar. De resolutie van 15,6 inch op het scherm is perfect. Het contrast van de omranding van het scherm valt goed mee als schaduw in het scherm door zijn zwarte kleur. Krachtige I7 processor en kan goed omgaan met de (zware) applicaties. Het 8GB RAM geheugen doet goed zijn werk, maar later ga ik deze uitbreiden naar 16GB. Accu gaat lang mee, zowel in normaal en intensief gebruik. De microfoon zit aan de bovenkant, dus als je praat op Skype en ondertussen op je toetsenbord tikt hoor je niet het getik op het toetsenbord en touchpad aan de andere kant van de lijn.

Tot slot

Later wil ik mijn eerste ervaring toevoegen, maar daar is het nog te vroeg voor om een stukje tekst over te schrijven. Verder wil ik nog enkele benchmark toevoegen, de webcam bespreken + feedback verwerken. Coming soon. :)

Bedankt voor het doorlezen van mijn review. Mocht je vragen, opmerkingen of wat je ook maar kan bedenken over mijn review of over de ASUS N551JQ-CN020H laptop, dan hoor ik dat graag van je en beantwoord ik ze z.s.m. terug.

CyberDonky - Youri

Versie 1.0, 19-9-2015

Heb jij ook een Asus N551JQ-CN020H?

Mooie review, lijkt mij een uitstekende laptop als ik het zo lees. kudo's!

Je plaatjes doen het nu alleen niet, zie alleen het (apart gesizede) plaatje bij de inhoudsopgave.

Voor de rest: KUTGW!
Kijk, dat geeft al een beter oordeel over de laptop!
Als je het eerste plaatje goed gesized toevoegt dan lijkt mij de review een uitstekende!

Good work, keep it up! O-)
Hee Szoar!

Ja excuses. Ik ben bezig op dit moment met serververhuizing en laat ik daar nou net de plaatjes op gehost te hebben :P 3-7-2015 is de server weer online en laat ik de plaatjes tonen.

Bedankt voor je compliment :)

Hallo,

Oké, welke laptop is beter qua wifi kaart?
En er staat dat de CN020H beschikt over Intel Realsense, maar de CN045H beschikt toch ook over Intel Realsense?
Ik hoor het graag.

Mvg Tymo
Er zit vrijwel geen verschil in de netwerkkaart, alleen een andere variant van hetzelfde model geloof ik. Praktijk gezien zal je hier niets van merken. Sowieso zit in de CN045H ook geen 5,0Ghz band.
Ja, dat klopt. Het N551JQ model beschikt over Intel Realsense camera. Dus ook het CN045H model.

CyberDonky
Hej Cyberdonky. Ik heb voorzover ik heb deze laptop maar lijk geen realsense te hebben. Daarnaast maakt Jaap hierboven melding een variant te hebben zonder realsense.
Kan het zijn dat een deel van de modellen het wel heeft en een deel niet?
Heb hierhttp://gathering.tweakers...message/44685409#44685409 net de vraag uitgezet. (voordat ik op jouw review stuitte)
Heey Unito!
Om op jouw bericht terug te komen, als ik het zo zie heeft de ASUS N551JQ over het algemeen beschikking over de Intel 3D Camera. (Realsense). Welk model heb jij dan, wat is de volledige naam er van? N551JQ-CNxxx?

Ik hoor het graag van je :-) Dan zoek ik dit even uit haha

Heb de cn 072 h. Thanx alvast
Ik ga het voor je uitzoeken Unito! Bedankt :) Ik kom er op terug.
Hoi Cyberdonky weet je al meer? Vandaag zag ik in de Chip weer een artikel over realsense waarbij weer aangegeven werd dat er wel een realsense camera in de N551-JQ zit :-).
Naar mijn weten niet Unito. Ik kom hier zondag op terug (if you want).

Graag! Ben best benieuwd
Houd je op de hoogte. Laat wel even een bericht hier achter :)

Oké bedankt.
Maar mag ik vragen waarom jij bent gegaan voor de CN020H?

Mvg Tymo
Kan iemand iets meer vertellen over de Wifi snelheid van de N551JQ?

Ik ga het voor je testen. Enige voorkeur met een programma waarmee ik t ga testen @adviceseeker?
Thanks CyberDonky, much appreciated. Geen voorkeur voor een programma. De reviews van de N551JK gebruiken volgens mij gewoon standaard online snelheidstesten: eentje dichtbij de router, en eentje een paar kamers verderop met wat beton er tussen. Van de snelheid bleek vaak maar een 1/3 over, alsniet minder. Dat zou niet tof zijn als de JQ dat nog steeds heeft. Ben benieuwd wat je aantreft!
Ik ga me best doen om twee/drie testopstellingen te maken die het meest accuraat zijn. Ik laat z.s.m. van me horen en zet ik gelijk de resultaten in de review. Ik hou je op de hoogte :)
Hey Adviceseeker!

Mijn oprechte excuses voor de enorme late update. Ik heb het voor je getest. :) 1/3e is het gelukkig niet. :) 2/3e ongeveer blijft van de snelheid over, maar dat komt echt puur door dat er 2 muren tussen zitten en een enorme dikke houten kast.

2 testopstellingen heb ik voor je gemaakt. 1 meter en 15 meter vanaf de modem/router.

De resultaten staan in de review en is getest met Speedtest.net, dichtbijzijnde serverlocatie.
Interessante review. Ik zit er ook aan te denken om deze laptop te kopen. Weet je toevallig hoe deze laptop presteert met autoCAD, Photoshop en inventor (3d tekenprogramma).

Bedankt voor je uitgebreide review en alvast voor je antwoorden :)
Hey Bas!

Excuses voor de enorm late reactie. Ik kan helaas niet testen met AutoCAD & Inventor. Ik kan je wel garanderen dat Photoshop bij mij goed werkt. :)
Wil je dat ik het nog op een 1 of andere manier test?
Hey CyberDonky,

Excuses voor mijn extreem late reactie, ben gewend van fora om een mail te krijgen als er een nieuw bericht is, maar dat werkt hier niet (of ik heb het verkeerd ingesteld ;))

ik kon niet meer wachten dus had hem inmiddels al gekocht, mede dankzij dit uitgebreide review :)
Echter valt me 1 ding heel erg tegen; de schijfsnelheid van de harde schijf. Als ik aan het downloaden ben (20mbit via usenet, glasvezelverbinding is 150mbit) en hij gaat uitpakken flipt de laptop helemaal. Er is dan werkelijk niets meer mee te beginnen, gewoonweg "Word" opstarten is al een ellende... :(

Jij hebt er een SSD in gezet, jij zal dit niet ondervinden, maar ik heb op het "help mij" forum een paar screenshots staan: http://www.helpmij.nl/for...ken?p=5554073#post5554073

De schijf moet 113MB/s aankunnen volgens mij, dus iets klopt er niet toch?
De SSD is op de plek van de HDD geinstalleerd en die haalt snelheden boven de 100MB. De controller kan het gewoon, dus met welke schijf het dan zou zijn zou het niet moeten uitmaken.

Ik kan wel eventueel de harde schijf op snelheid testen i.p.v. de SSD? :) Als je dat wil, zal ik dat morgen of overmorgen anders even testen en dan gooi ik de resultaten online.

Ik hoor het wel van je :)

CyberDonky
Als je dat zou willen doen heel graag. Ik heb vandaag ook een test uitgevoerd met HD Tune Pro en daar komen de volgende resultaten uit:

Hij kan dus wel 100mb/s aan...
Hey Bas!

Ik heb het voor je getest en dit zijn de resultaten van de benchmark + random access. Ik heb wel versie 5.60 gebruikt van de HD Tune Pro tool.

Links van benchmark:

Link van Random Access:

Moet ik een bepaalde situatie nog testen, want deze is namelijk in normaal gebruik getest.

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 16 juli 2015 21:20]

Hey!

Super bedankt voor de test! dit is wel een erg groot verschil met die van mij zeg! Dit lijkt toch te bevestigen dat er iets met mijn laptop niet in orde is. Zou het nog software kunnen zijn die dwars ligt? Heb jij indexeren bv aan staan? Of zou dat niet zo veel invloed mogen hebben?

Op het andere forum wordt er nog gesproken over verschillende drivers die ik opnieuw moet installeren (http://www.helpmij.nl/for...t-erg-traag-bij-uitpakken). Kan alleen nog niet vinden of deze drivers al geinstalleerd zijn.

Ik ga nog even een nieuw account aanmaken op m'n laptop zonder allerlei installaties en kijken hoe de test dan verloopt.

Of heb jij eventueel nog suggesties?

In ieder geval wederom bedankt voor je hulp!

Bas
Heey Bas!

Graag gedaan! :) Wel erg vreemd dat inderdaad de resultaten erg verschillen.

Om er achter te komen of software de oorzaak is, dan is het denk ik het beste als je Windows in veilige modus start en dan HDTunepro start. :) Kijken hoe die resultaten dan zijn, want dan kan je concluderen of software het tegenhoudt bijvoorbeeld.

Inderdaad, die drivers zijn wel belangrijk. Zou ze gewoon installeren en dan repair of installeren dan.

Ik hoor t wel van je of het is gelukt met daarbij de resultaten :)

CyberDonky | Youri
De veilige modus kan ik idd ook nog eens proberen, merk dat ik al lang niet meer met pc's gehobbyt heb, ben het e.e.a. verleerd :( (was vroeger wel anders...).

Waar kan ik de Intel Rapid Storage Technology driver vinden? Is dat gewoon de bovenste op deze pagina?
Haha geeft niet! :) Die kan je vinden op de volgende pagina:
Naam: Intel Rapid Storage Technology driver
Onderdeel van: Utilities
Versie: V13.1.0.1058
Bestandsnaam: IRST_Intel_Win81_64_VER13101058.zip
Ik heb hem geinstalleerd, maar helaas zonder resultaat. Wel heb ik de benchmarktest gedaan in Save Mode en daar was ie een stuk beter (niet zo goed als die van jou)http://i59.tinypic.com/pvnki.jpg

Daarna heb ik in de msconfig e.e.a. uitgezet wat ik toch niet nodig heb (adobe updater en nog iets van adobe, autodesk dingetjes, wat google dingen etc). Er was ook nog een netwerkverbinding die niet hersteld kon worden, die heb ik verwijderd en bij taakbeheer staat windows indexingservice redelijk boven aan de lijst.
Na een reboot is windows indexingservice weg uit de lijst (deze is niet uitgeschakeld, maar lijkt ineens klaar te zijn). Is dit toeval of kan het te maken met de netwerkverbinding die niet hersteld kon worden?
Wat nu ook opvalt, is dat onder "taakbeheer" de hardeschijf nu ook niet meer op 100% staat, dit was voorheen wel terwijl er geen grote data-overdracht zichtbaar was:

Op dit moment staat ie op 3-5%

Nu zien m'n resultaten er ook beter uit, het is nog niet optimaal, maar het begint ergens op te lijken:

Ik ga zo maar eens een filmpje binnenharken en kijken wat ie doet.

[Reactie gewijzigd door bas_1981 op 17 juli 2015 21:52]

De soap is bij mij nog niet afgelopen, check dit topic maar eens:
Laptop wordt traag tijdens gebruik van Grabit
Pfffff....ik word niet goed van de laptop :(:(
Tijdens het uitpakken en parren is er nog steeds niets te beginnen met de laptop. Alleen al het openen van verkenner duurt gewoon al een minuut ofzo.
Ervaarde jij dat ook met de andere schijf er in? Wat vind je van mijn HD-test-screenshots? Ze zijn wel minder als jouw gegevens toch?
Ik heb dat echt totaal niet ervaren. Welk programma is dat waarmee je uitpakt en par't? Misschien kan ik dat even proberen?
Wat klote zeg dat bij jou het allemaal niet soepel loopt :(
Hey, uitpakken doe ik met Winrar en parren is met Quickpar. Het probleem doet zich voor bij zowel het gebruik van die programma's op zichzelf, maar ook binnen in Grabit (die kan zelf rarren en parren).

Zou je dan ook eens bij taakbeheer willen kijken hoeveel mb/s je schijf aangeeft tijdens deze handelingen?
Om een goede vergelijk te kunnen maken, het gaat over films van bv 15gb groot verdeeld in 80 rar-files ofzo.
Prima! Duidelijk.

Kan je e.v.t. de link van de film geven zodat ik exact dezelfde handelingen kan uitvoeren om de testresultaten te vergelijken? En anders pak ik gewoon wat bestanden in met Winrar en pak ik ze daarna uit.
Ik haal ze binnen via usenet, dus op zich maakt het niet zo heel veel uit welke film het is. Het gaat niet alleen om het uitpakken,maar ook om het parren (repareren) van de bestanden. Nu weet ik alleen ff 123 niet bij welke handeling dit probleem het grootst is. Dat ga ik ook nog even proberen.
Wel een beetje de verkeerde "locatie" maar weet jij (of iemand anders :p) toevallig of de garantie vervalt als ik een SSD met een caddy installeer (waardoor ik dus de DVD Drive eruit moet halen)?
aangezien ik de "niet realsense" variant van deze laptop binnenkort binnen krijg.

[Reactie gewijzigd door JaapN op 22 juni 2015 22:23]

Hey Jaap!

Naar mijn weten is dit niet tegen de garantie. Wel wordt geacht bij het opsturen van de laptop naar het servicecenter om de orginele optische drive terug te plaatsen. Dat lijkt me het best.

CyberDonky
Dank! had tevens al contact gehad met de klantenservice erover en die zei hetzelfde :)

Groet,
Jaap
Haha gelukkig. Nogmaals m'n excuses.

2GB!
Waarom ben je hier zo enthousiast over? 2GB op zo'n kaart maakt echt geen enkel verschil met 1GB...
De resolutie van 15,6 inch op het scherm is perfect.
Wat? :P Misschien moet je deze zin even aanpassen
Is het echt zo beperkend of is het gewoon een kwestie van "hebbeh!"? ;)

Best een aardig reviewtje heb je zo geschreven!
Het 2GB is toch net ietsie meer, ook al zie je idd in de praktijk dat 2GB niet snel nodig is en dat je aan 1 ook wel genoeg hebt. Het is toch weer een klein pluspuntje.

Haha, die 2e zin moet ik aanpassen. neem ik in de volgende update mee :) Thanks.

Over je 3e opmerking gesproken. Ik draai zware applicaties als FTK en XRY met virtuele machines. Soms heb ik 1 of 2 virtuele machines draaien en als ik dan FTK bij draai met veel geheugengebruik (lees: 8gb minimaal), dan gaat kortom je laptop spacen :P Het loopt met 16GB toch allemaal wat lekkerder als je FTK er naast draait die 8GB vraagt. Dus ja, een hebbertje, maar een hebbertje die zeker nodig is :p

Thanks voor je compliment :) M'n eerste reviewtje eigenlijk haha
Ik bedoel te zeggen dat deze kaart dusdanig 'langzaam' is dat wat je ook doet, hij die 2GB framebuffer vrijwel nooit vol gaat trekken.

Als je zwaardere applicaties draait zal die 16GB inderdaad wel uit gaan maken ja. Goed punt.
Bedankt voor je reacties op mijn vragen.
Heb de laptop inmiddels gekocht :) , morgen helemaal klaar maken voor gebuikt.
Heey Tymo!

Wat super! :) Ook het CN020H model? 8-)
Ja ook de CN020H :) , net geďnstalleerd.
Werkt perfect!
Beste CyberDonky

Ik heb de laptop een tijdje geleden aangeschaft en dacht dat het tijd werd om een ssd er in te zetten, ik heb nou de Samsung 850 EVO op het oog. Kan deze als vervanging van de hdd?
Hey vSchooten.

Ik heb je vraag via PM beantwoord zoals je al weet :)
Even ter toevoeging, je kan ook gewoon een SSD toevoegen op de plek van de HDD en de HDD in een HDD caddy plaatsen. :) Misschien wel beter als je de CD/DVD speler toch niet gebruikt.

CyberDonky - Youri
bedankt voor het antwoord.
ik snap niet dat ze trouwens die 5400 rpm schijven nog aanbieden.
De asus smartgesture app werkte heel slecht met die schijf !!? Ik kreeg een lange delay enzo als ik het een minuut of langer niet gebruikte, maar nu ik die SSD erin heb zitten heb ik geen merkbaar delay meer...
Zou je wellicht in GPU-Z kunnen kijken wat voor geheugenbus die GT 845M heeft? Volgens Notebookcheck zijn er twee varianten, één met een 128-bit bus en GDDR3-geheugen en één met een 64-bit bus en GDDR5-geheugen. Ben benieuwd welke variant ASUS in deze modellen heeft gestopt.
Hey MiBe!
Ik ga het nu gelijk voor je checken. Toevallig, ben ook net online haha! Momentje :)
Hartstikke goed, alvast bedankt! :)
Notebookcheck heeft inderdaad grotendeels goed neergezet, alleen DDR niet correct.. Het is namelijk het volgende:

Merk/Model: Nvidia Geforce 845M
Bus Width:64-bits op DDR3 (Hynix))
&
Merk/Model: Intel HD Graphics 4600
Bus Width: 128-Bits op DDR3

Ik hoop dat je hier wat mee kan MiBe :)

CyberDonky
Of dit is nog een derde versie waar ze überhaupt geen weet van hebben. Hartstikke bedankt voor het opzoeken! :)
Ik val je trouwens nog heel even lastig, kun je misschien ook kijken of het een GM107 of GM108 videochip betreft? Excuses voor het ongemak :P
De Nvidia heeft een GM107 chip :) Graag gedaan hoor haha :p

CyberDonky
Zie ik iets over het hoofd? Ik ben ook benieuwd naar Wifi.
Waar staat reactie van CyberDonky?
Hey Estrella,

Excuus voor de enorme late reactie. Ik heb de wifi-resultaten voor je getest en staan in de review beschreven.

CyberDonky.