AMD Athlon II X4 760K Boxed Review

TheTinusNL 15 mei 2015, laatste update op 30 juni 2015, 409 views

AMD Athlon II X4 760K Boxed

Update 30/6/15: Een goede quadcore processor met veel overklokpotentie, prima geschikt om op te gamen in combinatie met een goede videokaart. Als je naar de (originele) prijs kijkt, is dit een fantastische budget gaming-CPU!

Pluspunten

• Overklokbaarheid! Van 3,8 naar 4,8 met een Tranquillo Rev.2 & AMD OverDrive. maar... -------------------->
  • Goedkoop (tweedehands 50).
  • Niet erg heet onder load (vergeleken met een gemiddelde AMD CPU).
  • Draait games uitstekend gepaard met een goede GPU!
  • FM2 past in een FM2+ moederbord.

Minpunten

• ... maar op overclock snelheden wordt de prestaties in games beduidend minder.
  • Geen iGPU, je hebt dus een losse videokaart nodig. Dit weet je echter van tevoren!
  • Ondanks dat AMD OverDrive 4,8GHz als stable beschouwt, zorgt 4,8 vaak en 4,7 af en toe voor een reboot.
  • Stock koeler...
  • Slurpt veel energie.

Ik heb een 760k aangeschaft omdat mijn dualcore A6-5400k echt ongeschikt was om op te gamen samen met een GTX650. Voor 50 tweedehands is dit een prima quadcore processor. Via BIOS kwam ik niet hoger dan een kloksnelheid van 4,1GHz, maar met AMD OverDrive (ingebouwd in AMD Catalyst Control Center) kom je een flink stuk verder! Ik ben tot 4,8GHz gekomen, alhoewel 4,7 en 4,8 niet erg stabiel is.

Update 30/6/15

tl;dr :
Als je wilt gamen kun je het beste niet met dit beestje zijn instellingen (BIOS & OverDrive) gaan rommelen. Als je voor hogere benchmarkscores gaat is dit wel een goede zet!

Ik was van plan om deze processor (+moederbord) te vervangen voor een mooie i5 processor van Intel. Ik was helemaal voorbereid op de verkoop van mijn oude setje, en daarmee heb ik ook alle instellingen in zowel BIOS als AMD Overdrive naar de standaardwaarden gezet.

Eerst had ik op 4,6GHz grote problemen met het spelen van Far Cry 4 (max 50 fps 1080p Low), Battlefield 4 (max 40fps op 1080p Low) en Battlefield 3 (max 50fps op 1080p Medium) in combinatie met mijn GTX970 en 8GB RAM.
Toen ik terug was op de standaardinstellingen waren alle problemen verdwenen.
- Battlefield 4 blaast nu op Ultra makkelijk de "heilige grens" van de 60fps voorbij, daar waar ik voorheen niet verder dan 20-30 kwam op Ultra.
- Battlefield 3 op Ultra is ook een makkie.
- Far Cry 4 loopt een stuk beter, maar nog steeds niet lekker (60fps+). Dit komt deels ook omdat Far Cry 4 een krachtigere processor vereist.

Deze processor is fantastisch voor goedkope game PCs. Aangezien hij op het moment van schrijven niet/slecht leverbaar is, is de pricewatch: AMD Athlon X4 860K Boxed, zijn grote broer, een prima vervanger.

Heb jij ook een AMD Athlon II X4 760K Boxed?

gaat je cpu naar 100% dan in battlefield? of ligt het toch stiekem aan de videokaart?
met amd overdrive kom je hoger omdat die ook het voltage hoger instelt, dit kan je gemakkelijk zien met cpu-z. profieltje maken in amd overdrive werkt nu wel aardig, zodoende gaat de cpu ook nog mooi in low power modus idle.

5ghz moet toch wel aan te tikken zijn als er een beetje koeler op zit?? zal wel anders kwam je in amd overdrive niet op 4.8ghz.
Een GTX970 zal geen bottleneck vormen voor een 760k :+
De CPU zit inderdaad op 100% tijdens het spelen van Battlefield.

AMD OverDrive past inderdaad automatisch het voltage aan. Goede staaltje meegeleverde software van AMD! _/-\o_

Met een stock koeler kwam ik tot 4,2 terwijl ik met mijn Tranquillo Rev.2 tot 4,8 kwam. 4,8 is niet stable dus heb ik hem op 4,7 staan, hoewel deze af en toe ook wel een unstable is.
Goed geschreven review, dank hiervoor,
Ik ben aan het overwegen om deze processor te kopen. Weet jij misschien hoe deze processor zich zou verhouden met een GeForce GTX960?