Logitech Z-4 Review

PXieter 16 april 2009, laatste update op 16 april 2009, 1.126 views

Logitech Z-4

Pluspunten

• Kraakhelder geluid uit de speakers, vooral de hoge tonen
  • Goede bass, met een lekkere punch erin
  • Goede bouwkwaliteit
  • Hoog maximaal volume met weinig vervorming
  • De set ziet er erg goed uit (subjectief)
  • Erg goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• De speakers zijn niet zo goed in de middentonen als dat ze in de hoge tonen zijn
  • Ietswat kleine subwoofer
  • Geen rooster voor de tweeters

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Subwoofer
De subwoofer is niet bijzonder groot. De bouwkwalitieit is goed, en de woofer komt erg solide over. De basweergave is goed tot zeer goed. De bass domineert niet en vult de speakers goed aan. Bij het afspelen van muziek is de bass soms iets te sterk maar dit kun je prima oplossen met de basregelaar op de afstandbediening. Omdat de woofer niet zo groot is als die van de duurdere speakersets heeft deze moeite met aller-allerlaagste tonen. Maar over het algemeen is de basweergave van hoog tot laag erg precies en goed. Er zit een lekkere punch in bij de zwaardere muziekstukken en het klinkt gewoon erg goed.

Speakers
De speakers zijn het beste onderdeel vand deze set. Ze zijn van een normaal formaat, mischien zelfs iets groter dan de meeste pc-speakers. De bouwkwalitiet is goed, en ze zien er stevig en profesioneel uit. Deze speakers zijn bijzonder goed in het weergeven van hogen tonen. De hogen tonen komen zo helder en scherp over dat het soms zelf pijn kan doen aan je oren. Naar mijn idee doen de middentonen soms iets onder in verglijking met de perfecte hoge tonen. Maar over het algemeen genomen geven de speakers een bijzonder helder en scherp geluid. Zeker voor deze prijsklasse.
Wat ook bijzonder is aan deze speakers is dat je totaal geen ruis hoort op de achtergrond. Pas als je de muziek stop zet en de volumeknop volledig opendraait kun je een beetje ruis horen.
Er zitten geen roosters of iets van bescherming voor de naakte tweeters. Hoewel dit mischien beter is voor de geluidskwaliteit, biedt deze oplossing niet veel bescherming.

Afstandbediening
De bekabelde afstandbediening is goed. Hij voelt stevig aan en beschikt over een headset aansluiting en heeft zelfs een line-in. De knoppen zijn makkelijk te besturen en voelen goed aan tijdens gebruik.

Plopjes
Er zijn zachte plopjes als je de speakers uit zet of als je een aparaat in dezelfde stroomkring aan of uit zet. Zal wel iets met piekspanning of een spanningsverschil te maken hebben. Zo'n plopje is totaal niet hard en ik heb er geen last van.

Volume
Deze speakerset kan erg hard. Zeker voor deze specificaties. Voordeel is dat je het volume maximaal kan zetten (1 keer gedaan) en dat je dan nog steeds bijzonder weinig vervorming hebt.

Als laatste opmerking wil ik zeggen dat ik deze speakerset beoordeeld heb met oog op de lage prijs. Hoewel deze set qua geluidseergave soms in de buurt komt van de high-end speakersets zijn de laatste natuurlijk wel beter.
Allerlaatste opmerking: Je moet deze speakers een paar uur laten inspelen voordat er fatsoenlijk geluid uit komt. Dus ga niet gelijk knutselen met de EQ, maar wacht een weekje voordat je oordeelt. Burn in wordt dit genoemd.

Heb jij ook een Logitech Z-4?

nog een handige feature vna deze speakers:

op het moment dat je op de bekabelde AB een extern apparaat aansluit dempt hij de bron van je pc en externe apparaat iets, waardoor je beiden tegelijk kan gebruiken.

Verwijder je de plug van je vaste (pc) systeem dan past hij het volume van je externe apparaat aan en andersom.

Voor mij is dit een van de handigste features ;)
Klopt ja, hier was ik ook blij verrast mee. Ik deze set voor een vriend van mij aanbevolen met een Samsung T220HD (TV+monitor ineen). Toen we de audio kabel van de tv aansloten op de speakers (line-in) viel het pc-geluid niet weg. Met als gevolg dat we nu met 1 druk op de afstandbediening zowel het beeld als het geluid omzetten van pc-stand naar tv-stand.
kheb derzelfde en ja het geluid en de bass vooral vind ik zalig
Super mooie speakerset voor die prijs, vriend van mij heeft hem ook. Zelf heb ik de G51 en die heeft een kleinere subwoofer dan de Z-4. Owja, het is en blijft gewoon een pc speakerset, geen High end audio apparatuur waar je de buren mee lastig valt O-) . Alhoewel de pc speaker setjes van Logitech de ramen beneden ook nog wel licht kunnen laten trillen :P. Mooie muis trouwens ;) Logitech Fan netzoals mij denk ik, aan je randapparatuur te zien :D En tjaa, bescherming. Waarvoor heb je bescherming nodig, kijk oké er kan iets tegen aan komen maar het zijn gewoon kleine luidsprekertjes en geen tweeters die je in kan drukken. Als je met pennen op het bureau gaat schiet wordt het natuurlijk een ander verhaal. }>.
Nja de bescherming was voor mij ook geen punt. Maar zou je de speakers met andere speakers vergelijken, dan kun je het ontbreken van een rooster als minpunt zien. Ik ben een beetje logitech fan ja:). Hangt van het onderdeel af. Voor moederborden en grafische kaarten ben ik een Asus fan, voor muizen, speakers en toetensenborden Logitech en voor beeldschermen ben ik een Samsung fan. Het toetsenbord is trouwens voor de verandering van Microsoft:P
Niet dat ik zoveel aparatuur inkoop hoor (ik doe lang met mijn pc's). Maar ik word vaak om advies gevraagd door vrienden en dan kijk al snel naar mijn favoriete merken.