Specificaties 650W (80 Plus Bronze), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Greenmax PLUS 650W Review

Gigabyte Greenmax PLUS 650W

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden
  • Stabiliteit

Minpunten

• Niet modulair
  • afwerking intern had wat beter gemogen.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 3
Koelvermogen Score: 4

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een voeding heb gereviewd, dus toen ik de kans kreeg om er weer eens eentje te bekijken leek me dat daarom ook best interessant. Het lastige aan voedingen reviewen is dat je het eigenlijk niet goed kunt doen, zonder erg specialistische apparatuur. Omdat ik die helaas niet heb, en ook niet zomaar kan lenen, ga ik in deze review voornamelijk kijken naar hoe deze voeding presteert ten opzichte van een aantal andere voedingen. En daarnaast gun ik een blikje aan de binnenkant van de PSU om een idee te geven wat je krijgt.

De Gigabyte GreenMax is een 650W voeding met een 80 plus bronze label. De voeding ziet er vrij standaard uit, in het matzwart, zoals tegenwoordig bijna elke voeding, en wordt gekoeld door een 120mm fan. De voeding is helaas niet modulair, dus kabelmanagment wordt met deze PSU wat lastiger. De kabels zijn wel allemaal netjes gesleeved, al is het jammer dat je wel duidelijk kunt zien dat er tie-rips zitten onder de krimpkous.

Specificaties

De Gigabyte Greenmax is een PSU met 2 12V rails, die ieder 40A kunnen leveren, met een gecombineerd wattage van 600W.
De 3.3V en de 5V kunnen beide 25A leveren, met een gecombineerd wattage van 140W. De overige 10W gaat naar de -12V en de 5Vsb, die respectievelijk 0.5 en 3A kunnen leveren.
Uiteraard ontbreken zaken als OPP (overpower protection), OVP(overvoltage protection), OCP(overcurrent protection) en SCP(short-circuit protection) niet.

Aansluitingen

In totaal heb je de beschikking over een 24 en een 8-pins kabel voor de stroomvoorziening naar het moederbord. Verder zitten er 2 6/8 pins PCIe-aansluitingen op de voeding, die ieder een eigen kabel hebben. Voor harde schijven en dergelijke zitten er in totaal 7 aansluitingen voor SATAdisks, een 4pins floppyconnector en 4 molex-connectoren op.
Voor SLI of Crossfire is deze voeding minder geschikt, omdat je maar 2 PCIe-aansluitingen hebt. Op zich zou 650W wel 2 videokaarten aan moeten kunnen, zeker als ik kijk naar het verbruik van het systeem zoals verder te zien is in de benchmarks.

Kabel indeling

SATASATAMolex
SATASATAMolexMolex
SATAMolexFloppy

De voeding van binnen

Hoewel ik geen expert ben als het aankomt op het innerlijk van voedingen, is er wel wat zinnigs te zeggen door puur naar de onderdelen te kijken. Daarom heb ik deze voeding opengemaakt, wat je uiteraard wel je garantie kost, en gekeken of er geen inferieure onderdelen inzitten. In veel goedkope voedingen vind je bijvoorbeeld capxom condensatoren, die niet heel goed zijn aangeschreven, omdat ze bij belasting nog wel eens kunnen klappen.

Nu is deze voeding van Gigabyte niet heel goedkoop, dus in het budgetsegment moeten we deze zeker niet scharen, des te meer reden om hem eens open te schroeven en kijken wat erin zit.

Wat me vooral opvalt is dat er overal witte lijm te vinden is, en dat is niet altijd overal even netjes. Het spul zal er zitten zodat de onderdelen niet gaan resoneren, maar het zit ook op een aantal kabels geplakt, en dat is wat minder mooi.

Verder ziet het erg prima uit, ik ben geen goedkope condensatoren tegengekomen in de voeding, of onderdelen die van slechte kwaliteit lijken te zijn (voor zover ik dit kan beoordelen in ieder geval).

Het soldeerwerk aan de onderkant van de PCB ziet er redelijk goed uit, op sommige stukken steken de pootjes van de onderdelen nog wel wat ver door, maar verder is het wel ok.

De fan die bovenin zit is een standaard 120mm fan. De fan is redelijk stil, maar is verder geen bijzonder ding dat erin zit.

Benchmarks

Om een beetje een idee te krijgen van de prestaties van de voeding, en dan met name wat het kan beteken voor mezelf met de voedingen die ik hier al had liggen heb ik deze voeding eens naast een aantal anderen gelegd, om te kijken wat het verschil in verbruik is. Hiermee bepaal ik natuurlijk nog niet heel hard de efficientie, maar het geeft een idee van hoe deze PSU presteert ten opzichte van een aantal andere.

Naast de Gigabyte Greenmax heb ik een be quiet! 580W Straight Power, een Gigabyte Odin GT 550W en een 1200W ADATA HM-1200 getest. Ik heb het verbruik gemeten tijdens idle, het draaien van de OCCT PSUload test, het draaien van de Tomb Raider benchmark en het verbruik als het systeem uitstaat.

PSU - idle

Straight Power 580W 2 W
Greenmax 650W 3 W
HM1200 1200W 4 W
Lager is beter

De oudere Odin GT doet het een stukje minder dan de Greenmax Plus en de be quiet!-voeding. De ADATA presteert ook een stuk minder wat efficiŽntie betreft, maar gezien die bijna het dubbele vermogen heeft van de overige voedingen is dat op zich ook niet zo heel vreemd, omdat die nog in een heel ander bereik zit.
Met name bij het draaien van de gamebenchmark doet de Greenmax Plus het erg netjes, met de wat lichtere be quiet! er net achter. Hier lust de Odin een flink stuk meer, en laat dus zien dat die inmiddels wat minder efficiŽnt (geworden) is.

De Greenmax Plus kost zo'n 80 euro. Niet bijzonder goedkoop, er zijn behoorlijk wat voedingen te vinden die minder kosten, maar er zijn er in die range ook nog een aantal die juist nog wel een paar tientjes meer kosten.
Spijtig is dat deze voeding niet modulair is, voor ongeveer dezelfde prijs heb je ook een modulaire voeding te pakken.

Tot slot

De Greenmax Plus is een leuke voeding, waarvan ik het grootste gemis vindt dat het ding niet modulair is, voor die prijs had dat wel gemogen.
Verder werkt het ding prima, is de efficiŽntie voor zover ik kan zien niet verkeerd, en beter dan wat oudere en zwaardere voedingen die ik hier heb liggen.
Wat aansluitingen betreft zitten er genoeg op om het nodige aan te sluiten, al ben je beperkt tot 2 PCIe-aansluitingen, waardoor de voeding niet echt geschikt is voor een SLI- of Crossfire-setup, tenzij je kaarten pakt die maar 1 aansluiting nodig hebben.

Heb jij ook een Gigabyte Greenmax PLUS 650W?

Je schrijft: "Een prima voeding, die helaas niet modulair is, en dat is het voornaamste minpunt eraan. Verder werkt hij lekker stabiel en zitten er genoeg aansluitingen op, en de efficiŽntie is volgens mij niet slecht" en vervolgens "De kabels zijn zo'n 70CM lang, met zo'n 12CM tussenruimte tussen de aansluitingen. Hierdoor is er genoeg ruimte om alles aan te sluiten en weg te werken, ook als je de kabels achter het zijpaneel door wilt halen."

Dus de kabels zijn lang genoeg en netjes weg te werken. Waarom vind je het dan een nadeel dat de voeding niet modulair is? Een goed weggewerkte niet-modulaire voeding, ziet er naar mijn mening beter uit dan een modulaire.

Verder een leuke review om te lezen. :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 14 mei 2015 22:37]

Kabels die je niet hebt hoef je ook niet weg te werken natuurlijk. Dus wat dat betreft is een modulaire voeding gewoon makkelijker, omdat je met minder kabel zit te hannessen. Ik heb liever een voeding waar ik maar 4 kabels uit heb komen omdat ik daarop alles heb aangesloten, dan 8 waarvan de helft niet in gebruik is.
Dat ze lang genoeg zijn om achter zijpanelen te verstoppen is wel handig, maar alleen als je ze gebruikt (anders maakt de lengte niet zo heel veel uit).
Ej voeding, leuk. :)

Hoe heb je de kopjes zo groot gekregen? Met Fontsize, titel, kop krijg ik het niet voor elkaar.