Asus Transformer Book T300CHI-FL042H Review

Asus Transformer Book T300CHI-FL042H (Testpanel)

Prachtig design met een prijskaart. Performance goed genoeg voor in de collegebanken en onderweg.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherm
  • (Los) koppelen van dock
  • Zeer luxe uitstraling
  • Grote toetsen met fijne feedback

Minpunten

• Dock heeft geen inkeping, moeilijk te openen
  • Een andere beeldverhouding was beter geweest
  • Touchpad werkt niet fijn
  • Toetsenbord geen backlight

Inhoudsopgave

14. Webcam
  15. Eindoordeel
  16. Zou ik het kopen?
  17. Meer foto's

Tweakers heeft een aantal T300 en T100 Chi beschikbaar gesteld ter review. Ik behoorde tot een van de gelukkigen om er een uit te testen. Zodoende heb ik de T300Chi gekregen om het ongeveer twee weken uit te testen. Mijn voorkeur ging uit naar T300Chi. De reden daarvoor ligt aan één punt. Namelijk de schermgrootte. 10" vind ik net wat te klein om te gebruiken als laptopvervanger.

Omdat Tweakers al een review heeft geschreven over de T300 Chi zal ik niet zover ingaan op de technische specificaties. Daarvoor heb ik de kennis en apparatuur niet voor. Ik zal me meer richten op de praktijkervaring. Tussen het reviewmodel van Tweakers en het ontvangen model zitten er een aantal verschillen. Zo heeft het model dat ik heb ontvangen geen 2560x1440 resolutie en 4GB i.p.v. 8GB werkgeheugen. Hierover zal ik later toelichten.

Alvast mijn excuses voor de "potato" kwaliteit foto's

Unboxing

De T300Chi is verpakt in een minimalistische zwarte doos. Een trend neergezet door Apple en overgenomen door velen. Bij het openmaken van de doos zie je direct de achterkant van het scherm met bekende ASUS logo in het midden. Het toetsenbord dock zit vast aan het scherm geleverd.

Eerste indruk: Mooi apparaat, herkenbaar en luxe design van ASUS. Het donkerblauwe legering voelt goed aan. Heeft een luxe uitstraling en voelt niet koud aan.

Verder in de doos zit er nog inbegrepen:
  • Actieve pen met batterij. Dit is volgens mij een extraatje van ASUS om te reviewen. De pen is niet standaard meegeleverd met de T300 Chi.
  • USB 2.0 OTG adapter
  • Oplader van het scherm. Met klittenband om losse kabels te voorkomen.
  • Microvezel schoonmaakdoekje
  • Micro-USB kabel
  • Garantie- en waarschuwingboekje
  • Quickstart folder met daarin uitleg ver hoe je de dock kunt gebruiken.
Wat opvalt is dat er bij mij geen Office 365 code is bijgeleverd. Waarschijnlijk is deze eruit gehaald omdat dit een reviewmodel is.

Uiterlijk & afwerking

Gedurende het testen heb ik de meningen gevraagd van mensen in mijn omgeving en heb ik zelf ook een aantal punten opgemerkt. Hieronder volgt een beschrijving verdeeld over de tablet en het dock.
Tablet
De tablet los ziet er een beetje raar uit. Dit komt door de gekozen beeldverhouding van 16:9. De vorm heeft iets van een dienblad. Het is erg lang en vrij smal. Dit gevoel heb ik alleen wanneer ik het scherm los heb. Met de dock gekoppeld heb ik het gevoel niet. In mijn mening is het wel beter geweest als er voor een 3:2 of 4:3 verhouding is gekozen.

Verder ziet het scherm er prima uit. Zoals bij mijn eerste indruk zijn anderen erg tevreden over het gekozen materiaal en kleur. Het heeft een zeer luxe uitstraling. Overigens is mij ook opgevallen dat de kleur niet vast is. Maar net zoals bij de Samsung Galaxy S6 verandert bij lichtinval. In felle licht is de kleur donkermarineblauw en in andere gevallen goed zwart.

Het scherm heeft een glasplaat over zich heen. Het is glanzend afgewerkt. Wanneer de helderheid van het scherm erg laag staat dan zie je jezelf goed in terug. Vingerafdrukken zie je op het glasplaat natuurlijk terug. Maar net zoals bij een smartphone kun je het makkelijk schoonvegen met een doekje.

De knopjes zitten goed vast, rammelen niet wanneer je met het scherm schudt.
Toetsenbord
De dock heeft een zelfde afwerking als de tablet. Prima in orde.
De toetsen zijn van een flinke formaat en typt lekker weg. Het is jammer dat Asus er niet voor heeft gekozen om backlight in het toetsenbord te bouwen.

Touchpad is lekker breed. En de knoppen zijn goed in te drukken. De gevoeligheid van het klikken op de touchpad is daarentegen wel erg slecht. Het registreert vaak mijn input niet. En na een tijdje heb ik gewoon ervoor gekozen om het touchscreen te gebruiken.
Koppelen
De verbinding tussen het toetsenbord en tablet gebeurd over een bluetooth verbinding. Dus al zijn ze fysiek niet aan elkaar gesloten je kan het toetsenbord gewoon gebruiken. Als je wilt kan je het ook koppelen aan je smartphone als je dat wilt.

De fysieke koppeling tussen tablet en dock werkt naar mijn mening erg goed. Twee flinke magneten op het toetsenbord die je makkelijk in de gleufjes van de tablet schuift. Je hoeft maar ongeveer in de buurt te zitten en de magnetische kracht neemt het over. Geen USB taferelen dus. De magnetische verbinding is erg sterk. Je kan het geheel laten hangen aan het toetsenbord zonder dat de verbinding losraakt. Maar het zit niet in de weg voor het soepel loskoppelen. De koppeling zit prima in elkaar.

En een extra bonus je kan de pen vastklikken aan de magnetische koppelstuk:

Aansluitingen

Op het dock is er alleen één micro-usb aansluiting. Deze kan worden gebruikt voor zowel het opladen als een extra usb poort met de bijgeleverde USB OTG adapter.

Op de tablet zelf zijn er al wat meer mogelijkheden:
  • Micro-USB 3.0, is dus ook Micro-USB 2.0
  • Micro-HDMI
  • Stroomaansluiting
  • Gedeelde 3.5mm microfoon/geluid poort.
  • Micro-SD
  • Bluetooth
  • Draadloos internet 5Ghz compatible
Is het aantal USB-aansluitingen te weinig? Gedurende de test had ik niet het gevoel dat ik belemmerd was door het aantal aansluitingen. Het is een zeer mobiel apparaat waar ik niet het nood had om allerlei apparaten aan te sluiten.

Opstarten

Het opstarten van het scherm duurt absoluut niet lang. Dankzij de SSD is de convertible opgestart binnen 10 sec. De dock reageert na een aantal seconden. Nadat je op een toets hebt gedrukt.
Dit komt omdat de dock zelf geen mechanische aansluiting met het scherm heeft. De verbinding gaat over bluetooth. Dit betekent wanneer je de convertible open klapt en aanzet de dock niet automatisch mee aan gaat. Je moet eerst op een toets drukken om het toetsenbord uit slaapstand te halen. De toetsenbord maakt dan een verbinding binnen 5 sec.

Scherm

Het gekozen scherm is een IPS. En dat is direct te merken. Het rood van de rode balk van Tweakers spat uit het scherm. Het is erg mooi.

Kijkhoeken zijn erg groot en mensen die naast je zitten kunnen gewoon meekijken.

Helderheid kan lekker hoog. Waardoor je buiten in het zonnetje gewoon verder kunt werken. Een leuke toevoeging is het automatisch aanpassen van de helderheid. Net zoals bij smartphone past het scherm de helderheid aan de omgeving. Vind je dit niet leuk? Dan kun je het gewoon uitzetten in Windows energiebeheer.

Zoals al eerder vermeld is de keuze voor een 16:9 beeldverhouding erg jammer. Het scherm is erg breed en niet zo hoog. Voor het bekijken van Word of websites moet je erg vaak scrollen. Voor het bekijken van series is dit dan wel weer erg fijn om zonder zwarte balken te kijken.

En in tegenstelling tot de testversie van Tweakers heb ik geen blacklight bleeding kunnen ondervinden.

Touch

Het scherm ondersteunt tot tien vingers touch. Dus voor de mensen met ijverige pianospelertjes in huis kunnen ze creativiteit hierop kwijt. Touch in combinatie van Windows 8 werkt perfect. Door de slechte touchpad ben ik geswitched naar touch op het scherm. En het is een verluchting het werkt erg goed. Alles wordt goed geregistreerd en ook kleine knopjes zijn makkelijk te tappen.

Mobiliteit

De T300 Chi weegt in totaal net iets meer dan 1,4 kilo. Het is prima te doen om het mee te nemen in een rugzak. En zo op de schoot op de bank of in de trein is ook zeer goed te doen. Enige nadeel is dat het gewicht meer in de tablet zit. Waardoor de tablet een onstabiel ondergrond, vaak niet altijd, achterover kiept.

De tablet alleen weegt iets meer dan 700 gram. En voor een korte periode kun je het nog wel met één hand vasthouden. Maar erg comfortabel is dat niet.

Het geheel is ook erg dun. Het past makkelijk in de handtas van de vriendin of kan zo in een sleeve in de hand.

Batterijduur

Samenhangend met mobiliteit is de levensduur van de batterij. Gedurende mijn test kon de T300 Chi net een werkdag volhouden. Maar er zaten wel periodes tussen waarbij ik de T300 op standby heb gezet. Ik zat dan te werken met Visual Studio, Word, Firefox en OneNote en op de weg terug nog een serie. Niet echt intensieve programma's.

De standby verbruik is zo goed als nul. Elke avond heb ik de T300 op standby gezet en de volgende dag is het percentage nog hetzelfde.

Ik heb het ook eens uitgetest met vliegtuigmodus aan. Dit houdt dus wel in dat je het toetsenbord niet kan gebruiken. Levensduur wordt dan wel iets langer. In totaal kon ik vijf uur aan series en video's kijken. Voor een korte vliegreis kun je jezelf wel vermaken.

Maar wil je zonder adapter naar het werk gaan. Dat vind ik het wel erg risicovol of moet je een paar koffiepauzes meer nemen.

De dock heeft een eigen accu. Aan het begin van mijn testperiode heb ik het één keer opgeladen. Tot het eind had ik nog 81% over. De dock heb ik dan ook nooit uitgezet. Ik laat hem zelf op standby gaan.

Opladen

Het opladen van de tablet van 10% naar 100% duurt net iets meer dan 2,5 uur. Ook tijdens zwaar gebruik kan de tablet opladen. Het gaat dan wel iets langzamer.

Verder is het jammer dat er niet is gekozen voor USB 3.1 oftewel USB-c. Waardoor er extra poort vrijkomt als je de tablet niet oplaad.

De adapter is overigens lekker klein. En kan makkelijk worden meegenomen .

Warmte

Qua warmteproductie valt het erg mee. Gedurende de benchmarks werd de CPU 70 graden. Dit is te voelen aan rechteronderkant van de tablet. Het wordt dan aangenaam warm.

Tijdens normaal is het niet te voelen dat de tablet warm wordt. Tijdens het spelen van Sims 4 wordt de buitenkant iets warmer dan normaal. Maar dit wordt niet als storend ervaren.

Geluid

De convertible is passief gekoeld. Er wordt dus geen ongewenste geluid geproduceerd.

De stereo speakers op de tablet kunnen flink wat geluid produceren. De stereo speakers zitten aan de zijkanten en geven een flinke stereo-effect.

Met mijn telefoon en de Smart Tool geluidsmeting heb ik de volgende waarden gemeten:
Omgeving: 20dB
Auto rijdt langs: 55dB
Windows volume op 2%: 25dB
Windows volume op 30%: 60dB
Windows volume op 60%: 75dB, vanaf dit moment klinkt het geluid minder zuiver
Windows volume maximaal: 88dB
Typen op toetsenbord: Het viel me op dat het toetsenbord ook redelijk veel geluid kon maken. En uit metingen kwam het gemiddeld op 55dB. Je wilt dus niet met dit toetsenbord in een stiltecoupé zitten.

Gedurende de metingen heb ik op Spotify hetzelfde liedje afgespeeld. De genoteerde waarde is het gemiddelde gedurende het hele lied.

Benchmark

Omdat er toch kleine hardwareverschillen zijn tussen de geteste versie van Tweakers en die ik heb mogen ontvangen heb een aantal benchmarks uitgevoerd met Cinebench 11.5.
CPU Multi: 2,12
OpenGL: 17.7 fps

Deze metingen heb ik meerdere keren uitgevoerd maar elke keer heb ik deze lage waardes gekregen. Dit vind ik met name raar bij de OpenGL test. Aangezien mijn testmodel een lagere resolutie had ik wel verwacht dat ik een hogere fps zou kunnen halen.

Prestaties onderweg

De convertible kan prima mee onderweg en in de collegebanken. De mobiele CPU houdt het makkelijk bij met programma's zoals Word, OneNote, Firefox en ook Visual Studio. Geen vasthangertjes of lange wachttijden.

Draaien van een virtual machine met Ubuntu gaat ook gewoon. Qua performance zijn er geen negatieve punten te noemen.

Gaming

Uiteraard kan ik van de geïntegreerde GPU, de intel 5300, niet veel verwachten. Maar als nieuwsgierige tweaker zijnde heb ik het toch eens geprobeerd.

Hierbij heb ik gekozen om Sims 4 uit te testen. Met de instellingen op de laagste stand maar resolutie wel gewoon op 1080p had ik een gemiddelde fps van 55. Prima te spelen dus.
De tablet was overigens niet aangesloten en stond op energiezuinige modus.

Met een volle batterij kan je ongeveer 3 uur spelen totdat de tablet zichzelf uitschakeld.

Webcam

De webcam filmt op 720p. Het is geen topper op het gebied van foto's maken of videogesprekken. Maar het is duidelijk genoeg. Om eerlijk te zijn plak ik meestal de webcams toch gewoon af.

Een zeer mooi design. Aan iedereen die ik het heb laten vond men het een prachtig ding. De afwerking is erg goed. Geen gekraak of gerammel te horen.

Het scherm produceert erg mooie kleuren en het is een genot om er naar te kijken ongeacht de lichtsituatie.

De performance die het kleine beestje eruit kan persen is meer dan voldoende om het te gebruiken voor onderweg.

Het grootste nadeel is dat er een inkeping mist in toetsenbord. Waardoor je erg veel moeite moet doen om de convertible moet open klappen.

Conclusie: Prima convertible, mits je kleine vingers hebt om de convertible te openen.
Anders is het goed.

Zou ik het kopen?

Op het moment van het publiceren van deze review, staat de prijs op 800 euro. De pen kost nog eens 50 euro. Maar dat is niet verplicht en eigenlijk ook niet nodig.

Voor 800 euro vind ik het twijfelgeval. Het instapmodel van Surface 3 met toetsenbord is dan voor hetzelfde bedrag te koop. En met name is de 3:2 verhouding een echte pluspunt voor de Surface 3.
Als de prijs nou onder de prijs van de Surface 3 zakt dan is de keuze snel gemaakt en was de T300 in bezit.

Meer foto's

Album voor meer foto's

Heb jij ook een Asus Transformer Book T300CHI-FL042H?