Specificaties 128GB (PCI-e 2.0 x2) @ 770/335MB/s - Bekijk alle specificaties

Plextor M6e Black Edition 128GB Review

jeroenvtec 14 mei 2015, laatste update op 3 juni 2015, 375 views

Plextor M6e Black Edition 128GB

low budget pcie-ssd, prima gebouwd, snelle lees snelheden. had hem aangeschaft omdat ik maar 1 sata 3 port had en binnen 15 min even wat info opgezocht besloot mij deze te nemen, valt zeker niet tegen.

Pluspunten

• 5 jaar garantie
  • 780MB/s lees (max) (hdtune 4.61)
  • degelijk gebouwd en met ssd cool block
  • plug and play
  • aansluitingen voor led en extra voeding

Minpunten

• plextools beetje vaag net als downloads van de site
  • 320 MB/s schrijf snelheid

Vanwege het missen van 2 sata-3 poorten kon ik geen raid 0 setje maken om mooie snelheden te halen. Maar zag al vaker pcie ssd's langs komen maar die waren wel erg prijzig.
Deze plextor viel reuze mee, had al wat engelse reviews gehad die mij wel aanspraken, daar ik nog 10 min op de klok had voor volgende dag in huis heb ik hem gekocht. De volgende dag was hij binnen, had al rekening gehouden met een driver te laden maar dat was niet nodig, windows 7 stond er binnen no time op.

Ik heb een paar testjes gedaan waarvan ik plaatjes heb toegevoegd.
Mijn bron is een windows 7 usb stick, die installeer ik op een asus P8B75-M LX iB75 mb met een i7 3770.
Ik heb ook een test gedaan zonder het systeem te voorzien van drives ed maar die is iets trager dan alles up to date dus die laat ik achterwege. Let wel de plextor is ook de bootdisk dus geen strakke lijn.
Windows start op vanaf windows tekst tot windows desktop logo in 9.17 sec en is up to date.

Ik had ook op de site gekeken voor firmware update en tools om het eea te kunnen inzien/updaten.
Echter ik vond het warrig op de site wat je nu wel en niet kan gebruiken, dus heb de tool van de cd ge´nstalleerd, die had ook een update functie en bleek up to date te zijn, ook de firmware was volgens de tool al up to date. De tool gaf aan dat de capaciteit 238gb pcie is, maar dat zal wel dat gib oid met bytes zijn, een ander info tabje gaf keurig 128gb aan. In de tool zit een test functie, de resultaten daarvan heb ik toegevoegd.

wellicht heeft iemand hier wat aan, ik heb de gok genomen en het bevalt top. Ben geen nederlandse expert dus daar graag doorheen lezen, anders bugs hoor ik graag. Ik heb inmiddels de pc voorzien van alle software die ik nodig hebt, dus als ik nieuwe of andere testjes doe kan dat verschillen.

edit:
deze review is gebaseerd op IDE mode in bios, ondanks dat het pcie is maakt hij er wel gebruikt van ( ervaring met revo kaart). Ik zoek dit verder uit en vul het aan.

edit2
setting is nu ahci maar dit maakt niets uit, ook os boote nog gewoon, ik had ook alleen ervaring met de ocz revo drive, daar maakte de setting wel uit. hier voor zo ver ik merk niet.

Heb jij ook een Plextor M6e Black Edition 128GB?

Zou deze goed werken in een 2009 Mac Pro?