Bowers & Wilkins Zeppelin Air Review

jopieteams 14 mei 2015, laatste update op 4 december 2016, 343 views

Bowers & Wilkins Zeppelin Air

Geweldig product uit de B&W familie. Te herkennen aan zijn goede geluids- en bouwkwaliteit, maar ook zeker door zijn moderne vormgeving. Wel een zware speaker om te verplaatsen, maar hieraan voel je de kwaliteit. (ICM. Dedicated Tumi-Bag goed mogelijk om mee te nemen) Een subliem voorbeeld van functionele kunst!

Pluspunten

• Zeer goed geluid
  • Hoogwaardige afwerking
  • Airplay
  • Ingebouwde geluidskaart
  • Diepe heldere bass
  • Design

Minpunten

• Zwaar

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Nu al een half jaar in het bezit van de Zeppelin Air en ik ben nog steeds enthousiast over mijn speaker.
De Zeppelin Air is de opvolger van de Zeppelin, om de Air functionaliteit optimaal te laten functioneren is er voor gekozen om de achterkant van plastic te maken ipv. chroom. Persoonlijk was het chroom een zeer mooie feature, maar het plastic staat hem ook zeker goed. Meestal staat de Zeppelin een paar centimeter van de muur, dus het is ook slechts een klein detail.

Bij de Bowers & Wilkins Zeppelin draait het echter om details. Ik ben al jaren in het bezit van een P5 en op deze manier ben ik geŽnthousiasmeerd geraakt voor het merk. Sinds de aanschaf van de Zeppelin is dit alleen nog meer toegenomen. Ik heb een 'verouderd' model gekocht, dit gezien het financiŽle voordeel, maar ook zeker omdat ik nogsteeds een tevreden eigenaar ben van een iPhone 4s 32gb. Achteraf ben ik heel blij met deze keuze. Mijn telefoon kan nu op het bureau opladen en mijn iPad mini kan altijd via Airplay zijn muziek streamen. Het Airplay streamen via de iPhone 4s gaat niet optimaal, maar dit ligt puur aan dit oude model. Via de iPad streamen gaat altijd zonder problemen.
Met een USB a - b kabel verbind ik mijn desktop en laptop met de Zeppelin. Een groot voordeel hiervan is dat de muziek ruw wordt getransferd naar de Zeppelin. Dit is vooral voor mijn laptop een groot voordeel, de interne geluidskaart geeft kraken in het geluid, maar via de USB poort kan ik wel genieten van uitstekend geluid. Naast de USB gebruiken mijn vrienden (android) meestal de Aux om hun muziek af te spelen, ook dan geeft de Zeppelin een mooi helder geluid. Maar geef je 'vol gas' met de Zeppelin dan is het gebruik van de docking of via USB wel een aanrader om echt het beste geluid eruit te halen.
Wanneer je de Zeppelin via USB hebt aangesloten aan de PC, kan je de remote volledig gebruiken voor je muziek. Ook dit is weer een feature die ik na langere tijd zeer ben gaan waarderen.

Ik verplaats de Zeppelin vaak, zowel binnen als buitenshuis. Binnen het huis staat hij meestal op het bureau of in de badkamer. Ik ben benieuwd of hij dit goed volhoudt, maar tot op heden heb ik nog geen kuren ondervonden. Op mijn bureau heb ik nu wel standaard een voedings-, netwerk- en usbkabel liggen. En ik heb een losse voedingskabel van een oude radio om de zeppelin ergens anders neer te zetten (gelukkig dus geen apparte adapter nodig om de Zeppelin van stroom te voorzien). Om de Zeppelin buitenshuis te verplaatsen heb ik een dedicated Tumi-Bag gekregen voor mijn verjaardag. Met als gevolg dat ik hem nu nog vaker meeneem, naar feesten, projecten en meetings. De tas is een zeer prettige aanvulling, met vakjes voor alle kabels kan alles mooi georganiseerd meegenomen worden. Door de tas is het beter te doen om het zwaar gewicht te verplaatsen over langere afstanden en in de tas is de Zeppelin goed beschermd.

De Zeppelin kan je ook inzetten op buitenfeestjes

Update 04-12-16
Ik ben dit academisch jaar uit huis gegaan en heb uiteraard de Zeppelin meegenomen. Ik leef nu in een studio in het Veldwezelt, hier komt de speaker nog beter terecht. Gekoppeld aan een Airport Extreme zijn de verbindingstijden met de Zeppelin zeer kort, het geluid wordt perfect verdeeld door de kamer. Ook wanneer ik een film kijk sluit ik snel mijn desktop, met behulp van een lange mini-jack kabel, aan op de Zeppelin. De Zeppelin vertoont op geen enkele manier zijn ouderdom, ondanks dat hij door mij wel flink wat heen en weer is gesjouwd, binnen en buitenhuis, voordat hij hier een vaste plek heeft gekregen. Hij staat nu boven op de grote vriend van elke student, de Kallax kast van de IKEA.

Al met al ben ik zeer tevreden met de aankoop en geniet nog steeds dagelijks van de Zeppelin.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins Zeppelin Air?