Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB Review

peter123 16 juni 2009, laatste update op 2 september 2009, 5.322 views

Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB

Pluspunten

• Stil
  • Hoge doorvoersnelheid

Minpunten

• Lange toegangstijd
  • Hoge piep
  • AAM werkt niet
  • Na 2 maanden RMA vanwege bijkomende reallocated sectoren.

Keuze
Uitgangspunt was dat ik een schijf zocht voor mijn servertje. Hij moest stil, zuinig en snel zijn. Omdat deze 3 kenmerken niet in 1 HD passen, heeft WD een black, blue en green uitvoering gemaakt. Deze Seagate is vergelijkbaar met de WD Blue. Ik heb voor de Seagate gekozen omdat de schijf volgens reviews een zeer hoge doorvoersnelheid heeft en nog stil is ook. Tevens stond deze in de BBG. http://tweakers.net/revie...-maart-2009-pagina-4.html

Ik wilde eigenlijk de Seagate 7200.12 ST3500410AS bestellen uit de BBG, maar had niet door dat er ook nog een ST3500418AS was. De verschillen zijn dat de 410 iets stiller is en de 418 niet aan de ozon-eisen voldoet. Ik heb de schijf maar gehouden omdat ik hem snel nodig had en hij voor mij stil genoeg is. Die ik kreeg was trouwens een OEM disk.

Installeren
Wat als eerste opviel bij het uitpakken is het lage gewicht en dat ie nogal dun is. Heb hem vastgemaakt aan een Nexus Twindisk, maar deze stak behoorlijk uit naar voren.

Prestaties
Doorvoer is erg snel, maar latency valt wat tegen.

Featureset

Het maakt bij mij niet uit hoe ik de AAM instel. De zoektijd en het geluid blijft hetzelfde.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
mei'09: Tot nu toe geen problemen.
jun'09: De schijf heeft nu 1 Reallocated Sector Count. Hoop dat er niet meer bij komen.
jul'09: Schijf gaat RMA naar Azerty omdat er steeds meer reallocated sectoren bij komen. Heb niet gehoord dat er meer mensen zijn die problemen hebben met deze schijf.

Compabiliteit
Op moederbord aansluiten en patiotioneren met Partitiomagic 8.0 ging goed. Na partitioneren kwam een foutmelding van Partitiomagic en moest ik rebooten. Daarna geen problemen meer gehad.

Geluidsproductie
Met open kast is een zeer hoge piep hoorbaar. Verder muisstil.

Warmteproductie
Wordt onder langdurige 100% load 38C in de TwinDisk. Temp idle is 30C en 10% load 33C.

Seagate heeft het aangedurft om 500Gb op een platter te persen. Misschien dat Seagate nog iets kan doen aan de latency, dan is het een perfecte schijf. De WD6400AAKS heeft een gemiddelde snelheid van 95Mb/s en een latency van 12,5ms. Nu Samsung weer?

Info

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB?

redelijke review, ik heb de schijven ook ;) maar dan in raid 0.
Is wel aan te raden qua snelheid winst.
Weet je zeker dat de piep van de hardeschijven komt? Niet van je voeding of moederbord?
Ja weet het zeker. Als ik mijn oor er dichtbij houdt piept ie. Slecht teken of zo? Kan hem nog net RMA sturen.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 16 april 2009 16:15]

Bedoel je niet dat er juist een hogere reactietijd is?
Heel scherp. Heb het aangepast.
Dat 'ie 'slank' is da's dat meteen weer mooi meegenomen v.w.b. de airflow in je kast.

Wellicht slim om er bij te vermelden dat het een single-platter schijf is. Vandaar ook de slanke taille natuurlijk. En daarom zou 'ie ook stiller moeten zijn. Jammer van die piep dan.
Ik heb 4 van deze schijven in mijn systeem (3 in RAID0 en 1 los), en alle 4 de schijven piepen niet. :)

Dus dat piepen kan toeval zijn.

Edit: RAID0 results:

[Reactie gewijzigd door Format-C op 17 april 2009 18:42]

Als ze in de kast zitten hoor je ze ook niet. Verder hoor ik hoge tonen vrij goed.
Ziet er goed uit die 3 in RAID0. Ik wacht even op SSD's voor mijn snelle PC. Mijn servertje moet ook nog een beetje zuinig zijn.
Ik heb deze ook, super fijne hdd's 2 in raid 0 :D
Slechte conclusie.

Normaal vertel je in een conclusie geen dingen waarover je in je tekst niets gezegd hebt. Daarbij vertel je zaken gebasseerd op uw vermoedens. Dat dichtheid volgens u niet kan verhoogd worden, mag je best denken. Het is echter al bewezen dat het wel kan. Gegevensdichtheid zal altijd verhogen onder druk van verdere miniaturisatie. Alle HD fabrikanten hebben onderhand 500GB platters, dus aandurven is een verkeerde term.