Specificaties Tower, 1 interne + 9 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 590 Review

mr. blue 1 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.733 views

Cooler Master Centurion 590

Pluspunten

• toolless design
  • goede airflow en koelmogelijkheden
  • meshed frontpanel
  • prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• slechte kwaliteit verf
  • stofgevoelig
  • vlekgevoelig

Aankoop
Voor mijn nieuwe systeem wilde ik een mooie kast die zeker 2 generaties computers moet overleven. Daarnaast wilde ik dat er voldoende mogelijkheden voor kabelmanagement aanwezig zijn en ook de koeling is van belang. De prijs als laatste was ook een belangrijk criterium. Al snel kwam ik uit bij de CM 590.

Verpakking
De CM 590 komt in een gigantische doos (denk niet dat de postbode blij met mij was ;) ). Bij het openmaken van de doos blijkt de kast wordt beschermd door grote piepschuimen omhulsels. Het is vrij lastig om de kast uit de verpakking te krijgen. Ik heb uiteindelijk de doos maar ondersteboven gehouden om vervolgens flink te schudden. Dit ging prima en de kast zakte zo langzaam uit de verpakking. Naast de kast krijg je ook een summiere gebruiksaanwijzing, tie wraps en een zakje vol met schroefjes.
Gigantische doos
Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is goed te noemen. De kast voelt stevig aan en bij het losmaken van de zijpanelen heb ik niet het idee dat ze makkelijk te verbuigen zijn (dit was een serieus probleem bij mijn vorige kast, n zijpaneel was dusdanig verbogen door een klein ongelukje dat ik hem er niet meer goed in kreeg). Ook sluiten alle onderdelen goed op elkaar aan, zodat er nagenoeg geen kieren te zien zijn.
De afwerking laat hier en daar een steekje vallen. Zo zijn er sporen te zien van de zwarte verf aan de binnenkant van de zijpanelen en is de kwaliteit van de verf niet erg hoog. Er zijn allemaal kleine bubbeltjes te zien op de panelen. Ook vreemd is het ontbreken van een resetknop. Dit is makkelijk te vergeven aangezien andere zaken weer wel mooi afgewerkt zijn. Zo zijn er 'handvatten' gemaakt om de zij en front panels gemakkelijk los te maken en zo is er een plek tussen het linker zijpaneel en de moederbordtray om een ventilator te plaatsen.
Het toolless design van de kast getuigt ook van een goede afwerking. De schroeven kunnen gemakkelijk met de hand losgedraaid worden en ook kunnen de meeste componenten door middel van kliksystemen vastgezet worden. Een minpuntje is dan weer dat toch niet alles aan deze kast toolless te noemen is, maar hierover meer bij het kopje installatiegemak.

Inbouwmogelijkheden
Wat inbouwmogelijkheden betreft ben ik niet echt veeleisend. Ik vind het fijn als mijn kabels goed weggewerkt kunnen worden. Deze mogelijkheid biedt deze kast zeker. Niet alleen kun je de kabels goed wegwerken onder de moederbordtray, ook krijg je een zooitje tie wraps bij de kast van Cooler Master. Dit bespaart me weer een ritje naar de Gamma.
Verder biedt deze kast erg veel ruimte voor extra hdd's. In de bijgeleverde hdd bracket is plaats voor een 4tal hdd's, welke door middel van schroeven vastgezet dienen te worden. De bracket is voorzien van rubbertjes waardoor de hdd's waarschijnlijk minder trillen. Ik heb mijn hdd nog niet in de kast gehangen zonder die rubbertjes (ben ik ook niet van plan :P ) dus ik weet eigenlijk niet hoeveel effect dit werkelijk heeft.
De kast biedt erg veel ruimte voor ventilatoren, wat de goede koelmogelijkheden van deze kast alleen maar verbeterd.

Koelingsmogelijkheden
Zoals hierboven al even genoemd biedt de kast volop ruimte voor de plaatsing van ventilatoren. Er kunnen 2 grote ventilatoren aan de bovenkant van de kast geplaatst worden, verder is er ruimte om nog twee ventilatoren aan het rechter zijpaneel vast te maken en zoals hierboven al beschreven kan er een (dunne) ventilator geplaatst worden tussen het linker zijpaneel en de moederbordtray. De kast komt standaard met twee ventilatoren en is voorzien van een 'fully meshed frontpanel'.
fully meshed frontpanel (van binnenuit gezien)
Dit houdt in dat de voorkant een groot rooster is waar de lucht gemakkelijk door naar binnen gezogen kan worden. Hoewel dit rooster voorzien is van stoffilters vrees ik dat de kast zich snel vol zal zuigen met stof. Want niet alleen de voorkant is voorzien van honderden kleine gaatjes. Ook de zijkanten en bovenkant (waar je dus ventilators kan plaatsen) zijn voorzien van gaatjes. Hier zitten echter geen stoffilters voor.

Vormgeving
Hierover kan ik kort zijn. De kast ziet er strak uit. Ik ben vooral te spreken over de voorkant. Dankzij zijn rondingen krijgt de kast een luxe uitstraling. En minpunt vind ik dat de lak erg vlekgevoelig is. Vooral vingerafdrukken zijn goed zichtbaar.

Installatiegemak
Laat ik beginnen bij de positieve ervaringen. De zijpanelen zijn dankzij het toolless design en de 'handvatten' gemakkelijk te verwijderen. Ook is de verwijderbare hdd bracket geen overbodige luxe en maakt dit het plaatsen van harde schijven kinderlijk eenvoudig. Verder is het plaatsen van het moederbord en insteekkaarten geen probleem dankzij de grote hoeveelheid aan ruimte. Ook kunnen insteekkaarten gemakkelijk vastgezet worden dankzij een kliksysteem.
kliksysteem achterkant
Er zijn echter een aantal punten die afdoen aan het installatiegemak. Zo pretendeert Cooler Master dat er geen schoevendraaier aan te pas hoeft te komen bij deze kast. Bij het plaatsen van een dvd speler is inderdaad in principe geen schroevendraaier nodig. Aan de rechterkant kan de dvd speler worden vastgeklikt met een hendeltje.
kliksysteem voorkant
Dit hendeltje ontbreekt echter aan de linkerkant en hier zal je hem dus echt vast moeten zetten met schroefjes (die er overigens gewoon bijgeleverd worden), anders wiebelt je dvd speler nogal. Ook harde schijven moeten volledig vastgeschroefd worden, maar dit wordt dan wel weer vermeld in de handleiding. Dit vond ik overigens nog best een gepriegel om dit voor elkaar te krijgen.
Verder is het niet duidelijk hoe je de frontpanel kan verwijderen. In de handleiding staat een plaatje van waar je je hand moet plaatsen en dat je dan moet trekken. In de praktijk voelt dit echter totaal niet goed aan en krijg je het gevoel dat je de frontpanel eraf breekt. Ik werd hier ongeduldig van en heb er toch maar een flinke ruk aan gegeven en dat is gelukkig precies de bedoeling :+ .

Ik ben al met al erg tevreden met de kast. De vormgeving is zeer geslaagd. De airflow en koelmogelijkheden zijn uitstekend. Ondanks dat de kast niet volledig toolless is biedt dit toch zeker veel gemak. Al met al een zeer goede kast in zijn prijsklasse.

Voor extra foto's zie deze link.

UPDATE

De audio aansluitingen op het front panel veroorzaakten ruis wanneer ik er een koptelefoon of iets dergelijks op aansloot. Ik heb contact gehad met de cooler master helpdesk (via mail) en hoewel het antwoord even op zich liet wachten hebben ze nieuwe frontaansluitingen opgestuurd. Het was even priegelen om die te installeren (kon de bedrading gelukkig laten zitten!) maar het probleem is nu verholpen. Dus wanneer je bij deze kast tegen problemen aanloopt wees niet bang om de klanten service te benaderen.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 590?

Mooie review... heb getwijfeld om de 590, 690 of de Gladiator geworden, vanwege het lange wachten op de 690 is het de 600 geworden.

Het voorpaneel is inderdaad lastig te verwijderen, ook bij deze kast. Misschien een tip voor mensen die er geen ruk aan willen geven:

Als je de zijpanelen eraf haalt, zie je aan de voorkant zwarte bolletjes, dat is het systeem hoe het voorpaneel is vast geklikt. Deze bolletjes kan je indrukken en op deze manier krijg je het voorpaneel zonder problemen en met weinig kracht los.
Mooie review, maar naast die detailfoto's was een overzichtsfoto ook wel welkom geweest.
Omdat er al redelijk wat reviews met foto's te vinden waren op internet en je maar vier foto's per review kan doen, had ik ervoor gekozen juist wat meer detail foto's te plaatsen. Maar ik heb nog wat andere foto's in mijn Picasa webalbum. Ik heb de link ook in de review geplaatst.
Ik mis inderdaad ook een overzicht foto, ondanks dat ik die met meer zoeken ergens anders kan vinden.

Overigens kun je naar mijn weten zoveel foto's erin stoppen als je wilt. 4 is alleen het maximum voor onder aan de pagina. Had zelf laatst 18 foto's toegevoegd in mijn review en dat is verder geen probleem. Dit kun je doen op dezelfde manier zoals je dat hebt gedaan met je foto's die in de tekst staan. Je foto uploaden en dan die URL toevoegen in je review met img etc ervoor en erachter.

tip voor de volgende keer in elk geval ;).
Nare ontwikkeling aan veel nieuwe merkkasten, die voeding beneden achterin. Opstijgende hitten enzo. En al die openingen all over the place, lekker voor geluid om te ontsnappen...
Die warmte bron heb ik liever bovenin, ook ivm eventueel vallende kleine onderdelen.
Ook de zwwaarte kracht die aan de kabels van de voeding naar onderdelen er boven lopen, die daar aan trekt, trekt mij niet zo :-)

Mijn eigen antec sonata 300 EU blk is inmiddels huisbaas van alweer systeem nr.4
alleen voor en achter openingen, verder niet, stevige airflow van voor naar achteren Voeding zit boven achter.
uhm iets met voeding die de warme lucht direct weer naar buiten blazen enz....
Die voeding onderin is juist wel goed voor de warmte, zo hoeft de voeding de warmte van de rest van de kast niet naar buiten te blazen.
Die kabels hebben ook geen invloed op de onderdelen. als het niet zou kunnen mochten ze die kasten niet zo verkopen.
Het geluid is dan nog tot daaraan toe maar daar koop je deze kast ook niet echt voor.
Ik heb de Cm 690 en je hebt gelijk, het verwijderen van het voorpaneel, wat ik al twee keer heb gedaan, is angstaanjagend.
Ik dacht dat ik die kast zou slopen!

Leuke review, fotos zijn altijd prettig, dat heb je goed gedaan.
Wat ik wel vreemd vind is dat op mijn Centurion 5 (2006) ook klikslotjes zitten voor je IDE en PCIe kaarten, waarbij echter wel de mogelijkheid aanwezig is om er nog eens een schoefje doorheen te jassen voor de stevigheid.
Ik had liever een CM590 dan een CM690 als uiterlijk.. (maargoed dat is persoonlijk)
Verder wel te vree, geen budget of ander merk dan CM/Aopen voor mij.

Verder mooi review. :)
De 590 is ook een mooie kast, ikzelf had de 690 gehaald, lijkt bijna hetzelfde alleen de USB, audio, firewire en e-sata aansluiten zitten boven op de kast ipv onderin. Zeker geen miskoop maar de klepjes om je pci-e en pci kaarten vast te klikken zijn niet strak genoeg. Mijn 4850 kan namelijk nog op en neer bewegen als ik die gelocked heb. Maar het veroorzaakt geen problemen met beeld e.d.
IK heb deze kast ook, fijne kast met veel koeling mogelijkheden en een niet te opzienbarend uiterlijk.

De usb aansluitingen op deze kast zitten ook aan de bovenkant (voorpaneel).
Prima review! Alles duidelijk omschreven!
Ik mis alleen een overzicht van de kast, na het lezen van dit artikel heb namelijk nog steed geen idee hoe die eruit ziet. (via je linkje zijn de foto's wel te zien.)

Persoonlijk heb ik een hekel aan "plastic-klik-systeempjes-die-net-niet-helemaal-lekker-werken".

Veel plezier met je kast.