Specificaties Soort casemod: Bay - Bekijk alle specificaties

Icy Dock FatCage MB154SP-B Review

Icy Dock FatCage MB154SP-B

De FatCage is een 'goedkoop' product dat met name bezuinigd op luxe. Op enkele onhandige aansluitlocaties na is de cage slim en handig in elkaar gezet.

Pluspunten

• Dergelijke bouwkwaliteit
  • koeler gemakkelijk te vervangen
  • Zeer makkelijk te plaatsen
  • Lampjes!!1!

Minpunten

• Irritante locaties van de aansluitingen
  • Plastic bays
  • Zeer luidruchtige koeler

Review: Icy Dock FatCage MB154SP-BF

- Gebruiken
- Conclusie

Productpagina @ Pricewatch
Productpagina @ Icy Docks

Nadat Fractal Design al maanden moeilijk doet over het naleveren van een extra HDD cage voor mijn Define R2 XL beginnen de hardeschijven in mijn server vol te lopen en kon het helaas niet nog langer wachten om nieuwe schijven bij te plaatsen. Er moest dus een andere oplossing komen en na een tijd rondkijken heb ik uiteindelijk gekozen om een 4-in-3 cage te gebruiken om de lege 5.25" bays in de kast te gaan benutten.

De belangrijkste redenen dat ik voor deze oplossing gekozen heb zijn;
  • De prijs. Hoewel ik bijna 80 euro nog steeds veel vind, blijkt het relatief goedkoop te zijn in vergelijking met andere, vergelijkbare producten.
  • Geluid. De kast komt met een 80mm fan die te vervangen is, waarover later meer.
  • Gebruik van SATA ipv SAS. Met 12 SATA aansluitingen op het moederbord en het gebruik van een JBOD (just a bunch of disks) setup wilde ik eigenlijk de schijven gewoon direct op het moederbord installeren.
  • Direct leverbaar. Veel vergelijkbare producten hadden een levertermijn van 3-5 dagen en mijn ervaring is dat dat soms veel langer duurt. In de regel probeer ik alleen producten te kopen die gelijk geleverd kunnen worden (als ik ze ook echt direct nodig heb) omdat je anders soms weken zit te wachten).
En dus ben ik overgegaan tot bestellen, samen met een paar extra kabels om de installatie lekker makkelijk te houden en zoals eerder gemeld een stille koeler 80mm fan.

Voor het installatiegemak zijn de onderstaande kabels/accessoires erbij besteld:
  • Nanoxia 4-in-1 SATA kabel. 4 SATA kabels in n sleeve om kabelpasta te voorkomen. Van deze kabels had ik er al n en dit bevalt zeer goed. Lijkt een beetje op een SAS breakout kabel qua gemak ;)
  • SilverStone adapter voor de SATA power. De cage heeft 3x SATA power nodig maar mijn BeQuiet! voeding haalt de afstand helaas niet. Deze kabel maakt het mogelijk om van 1xMolex naar 4xSATA power te gaan.
  • be quiet! Shadow Wings SW1 80 mm Low-Speed - deze fan moet de standaard fan gaan vervangen. Hij draait op 1400 RPM en je kan 'm absoluut niet horen, wat voor mij belangrijk is. Daarnaast ziet er ook nog eens tof uit ;)
Ook maar een compliment hier voor Alternate. De hoeveelheid kabels en accessoires die zij direct kunnen leveren zijn een stuk beter dan het assortment van de concurrende webshops, hierdoor haal ik al een tijdje mijn kabels bijna altijd bij Alternate.

Na de doos binnen gekregen te hebben snel alles eruit gehaald en even gekeken of alles compleet was. De FatCage kwam in een simpele kartonne doos met de specificaties er nog eens op vermeld. Mocht je ze willen zien, hier een foto;

In de doos treffen we aan:
1. de FatCage zelf;
2. twee zakjes met schroefjes en labels waar je die schroefjes voor moet gebruiken;
3. een heel simpele handleiding;

Leuk dat Icy Dock er dus voor kiest om labels op de zakjes te plakken, dan zit je tenminste niet te twijfelen en maar wat te doen. Ik ben niet de handigste, dus ik ben er blij mee :P

De handleiding die meegeleverd was is wel hl simpel, hoewel je niet zo heel veel kan schrijven over dit product. Door de plakband helaas een klein schreurtje in gekomen, maar hier een foto'tje van de handleiding mocht je 'm zelf willen bestuderen. ;)

En hier dan wat foto's van de FatCage zelf. Op dit moment had ik de stock koeler er al afgehaald (twee schroefjes) en de BeQuiet! koeler erop geschroeft. Leuk detail is dat er voor de koeler zowel een 3 als een 2 pin aansluiting zit op het dock zelf. Ze houden er dus echt rekening mee dat je dat ding waarschijnlijk naar je eigen wensen aan wilt passen :)

En de stock koeler, mocht je dat ding willen zien? 8)7

De 4 SATA aansluitingen bekeken;

En aan de andere kant de drie SATA power aansluitingen;

Hier ook gelijk maar een puntje van kritiek, die 3 SATA aansluitingen vind ik niets. Waarom niet 1 of 2 keer Molex? SATA voedingkabels zitten altijd aan elkaar gekoppeld op een manier waarop je ze nooit goed aangesloten krijgt op de FatCage. Dit had ik me van te voren al bedacht, maar dat het een enorm probleem zou gaan worden had ik mij nog niet bedacht.

Afijn, beestje uitgepakt, de andere fan erop gedaan en tijd om 'm in te bouwen. Schroevendraaier en kabeltjes bij de hand en we konden aan de slag!

Allereerste de kast waar we nu gebruik van gaan maken, de Fractal Define R2 XL. We gaan deze FatCage aansluitingen in de bovenste 3 5.25" gaten en op het moederbord, de C2750D4I van AsRock Racks. De blauwe SATA poorten helemaal links gaan we gebruiken om de vier schijven met het systeem te verbinden.

De kast

STOF!! :(

Ruimte voor de cage om straks ingeschoven te worden :9

De cage ingebouwd!

Het inschuiven van de FatCage was hl simpel. Vergelijkbaar met het aansluiten van een eh, CD/DVDding.

Daarna aan de binnenkant even wat schroefjes bevestigen. Er worden er acht meegeleverd (vier voor elke kant) maar dat is veel te veel moeite :P Aan beide kanten twee van de schroeven bevestigd.

Tot nu toe ging alles eigen perfect. Heerlijk ding om aan te sluiten zat ik bij mezelf te denken terwijl ik de verpakking met kabels openknip. Vervolgens prik ik de eerste SATA kabel erop en.. !@#$. De SATA kabel die ik eerder gekocht had is L-vormig. Voor 'gewoon' gebruik ideaal, maar in dit geval onbruikbaar. De 80mm fan zit namelijk zowat op de SATA poorten. Na een kwartier gevloek en getier in de kelder paar lange SATA kabels opgevist en erin geprikt.

Vervolgens kom er ik (natuurlijk) achter dat ook de SATA power kabels niet passen. Er moet behoorlijk gebogen worden om ze erop te krijgen maar dat kan niet want de 80mm fan zit in de weg. Op dit punt ben ik eerst verdrietig, daarna boos en vervolgens geiiriteerd. Hoe had Icy Dock dit voor ogen gehad? Die SATA power kabels komen altijd op deze manier vanuit een voedingskabel. Naja, dan maar kijken wat er gebeurd zonder koeling eh? ;) We zien hier ook dat de gaten die voor de koeling open gelaten zijn vrij beperkt zijn.

Vervolgens is het alweer tijd om de hardeschijven te installeren in de kast. Het zakje met schroefjes van de trays erbij gepakt en de trays eruit gehaald. De FatCage biedt ruimte aan 4 hardeschijven en komt dus ook met 4 trays. Helaas zijn deze niet toolless en voelen ze nogal goedkoop aan. De voorkant is wel ok, maar de liefst voelt als heel goedkoop en breekbaar (?) plastic aan. Gelukkig hebben ze voor transport of voor als je niet alle trays gebruikt een balk tussen het uiteinde van de tray gestopt die ervoor zorgt dat het niet buigt. Daar is slim over nagedacht :) Dat eraf schroeven en vervolgens kan de eerste schijf erin.

Tijdens de installatie van de hardeschijven kom je er ook achter dat je alle 4 de schroeven wel moet gebruiken anders beweegt het allemaal net wat teveel. Dus uiteindelijk alle schroeven gebruikt. Er worden geen reserve schroefjes meegeleverd, dus wees voorzichtig :P Daarna kan de HDD geplaatst worden. Het is wat lastig om dit in beeld te brengen, maar ik heb het toch maar geprobeerd.

Eenmaal op zijn plaats voelt de boel zeer solide aan. Ook gaat het lampje branden dat de schijf power heeft (yay!) en dus kunnen we gaan testen of alles goed werkt. Ik heb tijdelijk de andere 3 trays even leeg teruggeplaatst in de kast om het een en ander te kunnen testen.

Ik gebruik op deze machine Debian (wheezy) en hij wordt met name gebruikt voor het bewaren van backups op de lange termijn. Alle data wordt twee keer weggeschreven op verschillende HDDs en wordt daarna vrijwel niet geraadpleegd.

De eerste vraag na het weer aanzetten van de machine is natuurlijk: werkt het?! :D
fdisk -l

I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdh1 1 4294967295 2147483647+ ee GPT
Partition 1 does not start on physical sector boundary.
Hoera! De nieuwe schijf staat ertussen en wordt herkend. Ik had ook niet anders verwacht, maar je weet maar nooit. Met Linux gaat er bij mij altijd wel wat mis, dus ik was blij dat het gewoon goed ging :P (lees gerust verder als je wilt weten wat er dit keer mis gaat *D). Aangezien ik de HDD op dit moment zonder fan had aangesloten heb ik ook gelijk even naar de temperatuur gekeken, dit was ongeveer 5 minuten na de boot en aangezien die dingen niet zo heel snel warm worden had ik niet verwacht dat de resultaten heel schokkend zouden zijn.
hddtemp /dev/sdd /dev/sde /dev/sdf /dev/sdg /dev/sdc /dev/sdh

/dev/sdd: ST4000DM000-1F2168: 27C
/dev/sde: ST3000DM001-1CH166: 28C
/dev/sdf: ST3000DM001-1CH166: 29C
/dev/sdg: ST4000DM000-1F2168: 28C
/dev/sdc: ST4000DM000-1F2168: 27C
/dev/sdh: ST4000DM000-1F2168: 27C
In het voorbeeld hierboven zijn alle schijven behalve de /dev/sdh/ in reguliere bays in de kast geplaatst. De temperatuur wijkt dus niet heel erg af van de rest. Voordat ik verder ging met testen wilde ik eerst weten hoe ver ik kon gaan. Uit een rapport van Google (E. Ponheiro, W. Dietrich-Weber, L.A. Barroso, 2007, Failure Trends in a Large Disk Drive Population) blijkt dat je HDDs optimaal werken tussen ongeveer 35 en 46 graden maar dat daarboven niet schokkend hogere uitval waar te nemen valt. We kunnen dus gerust verder.

In de eerste instantie lijtk er dus weinig verschil te zijn in temperatuur tussen deze schijf en de andere die wel koeling hebben via de front-intake. Maar wat gebeurd er met de temperatuur als de hardeschijf ook daadwerkelijk bezig is in plaats van idle op standby staat? We voeren een aantal testjes uit.
5m lang: dd if=/dev/zero of=/dev/sdh
Resultaat: 30 graden celcius

Een bestand van 4GB kopiren naar deze schijf
Resultaat: 30 graden celcius

smartctl --test=long /dev/sdh
Resultaat: 31 graden celcius
Conclusie? De schijf komt niet boven temperaturen van de 35 graden uit. In dit geval is slechts n van de schijven getest. Laten we dan ook maar de andere drie schijven erin prikken. Hierbij heb ik ook meteen het "hot swappen" geprobeerd. Hoewel ik dit waarschijnlijk nooit zal gebruiken kan het natuurlijk geen kwaad dat de schijven gemakkelijk te verwijderen en de platasen zijn. Het inpluggen van de tweede schijf ging zonder problemen en de HDD is direct zichtbaar in de Debian terminal.

Vervolgens de laatste twee schijven in de trays geschroefd en in de computer gestopt.
lsblk -d -io KNAME,TYPE,SIZE,MODEL
sdh disk 3.7T ST4000DM000-1F21
sdi disk 3.7T ST4000DM000-1F21
sdj disk 3.7T ST4000DM000-1F21
sdk disk 3.7T ST4000DM000-1F21
De laatste 4 schijven zijn dus de nieuwe beestjes in de familie. Tijdens de installatie gebeurde nog wel iets opmerkelijks, n van de schijven gaf een "tik" geluid elke 2 seconde. Veel luider dan al die andere schijven in het systeem. Nadat ik de schijf eruit haalde en er weer in stopte was dat geluid weg. Het is mij onduidelijk waar dit nu vandaan kwam en ik heb het helaas niet meer kunnen herproduceren.

Afijn, eerst alle schijven even aan een SMART test onderworpen om te kijken of ze wel ok zijn;
smartctl -H /dev/sdh
smartctl -H /dev/sdi
smartctl -H /dev/sdj
smartctl -H /dev/sdk
Voor alle HDDs kwam gelukkig hetzelfde resultaat terug;
=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
Er zijn ook korte en lange SMART tests. De langere varienten duren een uur of vier-vijf per schijf en daar had ik geen zin in, dus heb ik voor alle vier de schijven ook nog even een korte tst gedaan. Terwijl deze test op de achtergrond liep heb ik ook nog even de temperaturen gecontroleerd. Alle schijven zaten tussen de 30 en de 34 graden celsius, ook de schijven die hard gekoeld worden door de kast zelf met 2 grote 140mm fans. Voor alle schijven zagen de test resultaten er gelukkig goed uit.

Op dit moment zijn behalve een aantal diagnostische testen de schijven nog niet echt 'bezig' geweest en het temperatuur verschil is niet heel veel groter. Om verder te bepalen welke impact het niet hebben van de fan heeft ben ik alle vier de schijven gaan belasten middels het wegschijven van nulletjes en dan beginnen we te merken dat de koeling ontbreekt: de temperatuur stijgt (in vergelijking met de andere schijven waar dezelfde test op draait) tot 52-53 graden per HDD. De wel gekoelde schijven worden ook iets warmer, maak blijven rond de 35 graden steken op full load. Een vrij groot verschil dus.

(ghetto fix 1)

Omdat ik niet heel comfortabel ben met die temperatuur (hoewel het geen kwaad zou mogen!), al helemaal niet met zomer voor de boeg, ben ik maar met de ghetto oplossing gegaan. Met een stukje ijzerdraad heb ik de BeQuiet! voeding los bevestigd en opgehangen in de kast achter kabels. Het ziet er niet uit, maar de oplossing werkt direct. Ongeveer tien minuten later zijn de 4 HDDs in de FatCage rond de 40 graden celcius (full load) terwijl de reguliere schijven rond de 35 graden draaien. Dat verschil is voor mij acceptabel en de schijven zijn weer teruggezet naar idle.

(ghetto fix 2, het wegwerken van het stuk ijzerdraad en de kabels moet nog gebeuren, maar op deze manier krijgen de HDDs veel meer lucht en daalt de temperatuur aanzienlijk.)

Vervolgens alle HDDs met parted geformateerd op ext4 en gemount. Natuurlijk zit ik inmiddels half te slapen en formateer ik per ongeluk /dev/sda in plaats van /dev/sdj. Achter /dev/sda zat een 4TB schijf die al helemaal vol was en nu dus helemaal leeg was. Daar kwam ik ook nog pas ook toen ik de nieuwe schijven allemaal klaar had staan en ik het gevoel had dat ik vijf keer heel het proces had uitgevoerd, in plaats van vier keer.

Gelukkig geen ramp, alle data stond op een andere 4TB schijf als backup, maar wel super suf. Uiteraard heel blij dat de data gebackup'd was, alles weer gekopieerd middels CP en daarna de integriteit van de backup op beide schijven getest. Dit was allemaal ok en dus konden we, inmiddels een uur of vier later, weer verder!

Op dit punt is alles werkend en is er nog maar n vraag: is er een performance impact tussen de schijven in de Icy Dock en de reguliere HDDs? Via bonnie++, een benchmarking suite voor HDDs, heb ik een aantal tests gedraait om dit te bepalen. Allereerst een test op de systeemschijf, een SSD. Daarna een test op een (idle) HDD die al in het systeem zat voor ongeveer een jaar en tot slot n van de nieuwe schijven. Zowel de oude als de nieuwe schijf zijn Seagate ST4000M000s. De resultaten waren zo goed als gelijk, dus het is weinig interessant om daar verder op in te gaan. Het lijkt erop dat er geen / minimaal verlies van performance is. Ik vermoed dat de printplaat gewoon direct het SATA signaal doorzet en dat daar niets geks mee gebeurd. Ik had natuurlijk niet anders verwacht, maar je weet maar nooit! :o

Hoewel ik behoorlijk teleurgesteld ben over de manier waarop de kabels aangesloten worden bleek uiteindelijk dat wat getweak het toch mogelijk maakt om het dock te gebruiken. Voor mij is dit prima, een ander zal hier misschien kritischer naar kijken. Het vervangen van de SATA data kabels voor kabels zonder L-vorm is niet heel lastig, maar SATA power kabels die niet raar buigen als je ze zo moet installeren.. ik heb ze helaas niet gezien. Veel beter was Molex power geweest.

Mijn eerste review in lange tijd, hoop dat alle informatie die gezocht wordt hierover erin vermeld wordt. Mochten er nog vragen zijn of heb je een op/aanmerking over de review? Laat een reactie achter! :)

Heb jij ook een Icy Dock FatCage MB154SP-B?

Leuke review om te lezen! Enerzijds suf dat de haakse kabels niet passen (als ze connectoren omgedraaid hadden, dan had het met cliploze kabels wel gepast), anderzijds zijn rechte kabels wel nog steeds de standaard (a.f.a.i.k.).

Je ghettofix voor de ventilator vind ik trouwens wel spannend, ijzerdraad in de buurt van elektronica. Ben je niet bang voor kortsluiting?

Ook mooi was het lezen van de suffe actie. Zo zie je, slaaptekort maakt meer kapot dan je lief is! :P

Verder +3, m.i. verdiend! :D
Maak me er niet heel veel zorgen om, heb inmiddels de kabel straks getrokken en vastgezet, die komt niet zomaar meer los en tenzij we een aardbeving hebben hier in Groningen staat de kast gewoon altijd stil in een hoek. Misschien dat ik dit in de toekomst nog aanpas naar plastic tie wraps maar die zijn eigenlijk net iets te 'dik' om door de schroef ruimte van de BeQuiet! koeler heen te gaan.. Iets voor de toekomst dus. Hopelijk stuurt Fractal Design gewoon die stomme cages op t.z.t. en dan kunnen we die gebruiken en kan dit kastje te koop. :)

Waar ik het meest van baal (die sata data kabels zijn inderdaad nog wel te fixen) zijn de SATA power aansluitingen. Ik weet gewoon niet wat ze zelf voor ogen hadden, met mijn voedingkabels krijg ik dat niet voor elkaar. Dat zijn allemaal van dit soort kabels.

Misschien dat ik deze moet proberen samen met 4 'gewone' SATA data kabels? Ga er nog even een nachtje over nadenken. Maar vindt het toch jammer dat je zo behoorlijk wat erbij mag neerleggen voor het geheel omdat 'gewone' kabels niet werken.

Bedankt voor de +3 :D
Credits given where credits are due. ;)

Gezien de prijs is het idd zot dat er geen kabels bijgeleverd zijn die passen. Nog mooier was gewoon een molex aansluiting op de printplaat met een verdeling door de printplaat.
Voor de SATA hadden ze eigenlijk kabels mee moeten leveren, netjes gebundeld zoals die jij hebt gebruikt, maar dan met een rechte connector.

Die verloopkabels van molex naar sata zitten volgens mij standaard bij moederborden, vroeger iig. Ik had ze toentertijd ook veel liggen, maar die waren altijd wel van 1 molex naar 2 sata. Jij zou er dan 2 van nodig hebben. Die zijn overigens wel een stuk goedkoper dan die Lian Li kabel. ;)

Succes iig en hopelijk komt FD snel over de brug. :)
Offtopic: Als je toch gaat voor Cold Storage dan kan je mijns inziens beter de pricewatch: Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB als HDD gebruiken. Dit is een HDD welke Archivering/Cold Storage erg goed doet en interessant is geworden door zijn hoge capaciteit (8TB).

De desktop drives die je nu kiest zijn daar juist minder voor geschikt en ondanks dat je ze weinig denkt te gebruiken gezien je backup methodiek zijn ze toch gevoeliger dan eerder genoemde archivering disk (voor jouw doeleinden dan).

Misschien een tip voor de volgende batch aan de schaffen disken :)
Ik ken de schijven maar toen ik begon waren ze nog niet beschikbaar en als ik ze nu wil toevoegen dan moet ik er in elk geval 2 hebben voor mijn parity drives (moeten de grootste HDDs zijn) en dat kost me net iets te veel. Op dit moment gelukkig genoeg storage beschikbaar :)

Als ik vanaf 0 zou beginnen dan had ik zeker voor 6 of 8TB drives gekozen!
Ik mis toch nog wel een stukje over de bouwkwaliteit van de sledes... lijkt het een beetje bestendig tegen wat vaker van schijf wisselen? Of is de bouwkwaliteit zo dat je adviseert niet te vaak een schijf te wisselen?
Stevig genoeg om regelmatig te wisselen. Het voelt wat suf aan maar ik zie geen reden dat de sledes stuk mogen gaan. Het is een vrij eenvoudig onderdeel, immers. Ook vermoed ik dat, in het geval van een defect, het niet lastig zal zijn om een replacement sled te krijgen via icydocks.
Mooie review, handig product ook lijkt me.
Langs de andere kant vraag ik me dan weer af of ik 80 zou betalen, terwijl je tot voor kort voor minder dan de helft van de prijs zo'n coolermaster 4in3 modules kon kopen (zonder trays/backplane en fancy ledjes natuurlijk). Voor mij persoonlijk denk ik niet dat het de meerprijs waard zou zijn.

Ik ben wel een beetje jaloers. Dat avaton bordje met 12x SATA zou ik ook wel willen aankopen, spijtig genoeg heb ik momenteel andere prioriteiten (financieel dan) :-)
Dikke review, zou niet weten wat je nog meer zou willen weten over een dergelijk apparaat. :D Top werk.
+3 :)

Specs van je server? :9
Thanks *D

Dit zijn de specs zoals 'ie vandaag is, pas het systeem wel vrij vaak aan: gallery: Mmore