TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set Review

PetertyuhTestpanel 12 mei 2015, laatste update op 15 mei 2015, 744 views

TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set (Testpanel)

Net zoals de rest uit het Tweakers test pakket, zien deze producten er schitterend uit. Ze hebben ook voldoende features, maar prestaties kunnen beneden de maat zijn, dit is heel sterk afhankelijk van de situatie.

Pluspunten

• Meerdere netwerk poorten
  • Wifi zender
  • Wifi klonen
  • Kan beter presteren dan verwacht

Minpunten

• 100 Mbit poorten
  • Slechte prestaties
  • Erg gevoelig voor externe invloeden (andere power adapters bijv.)

Beheerbaarheid Score: 3
Inleiding:

Ik mocht ook deze Powerline set van/voor Tweakers testen. En daar was ik heel blij mee, want ik geloof zelf niet zo heel erg in deze oplossing. Dus nu kon ik het eindelijk zelf eens testen.

In de doos:

Wederom een mooie doos en de producten zitten er mooi verpakt in.
Wat zit erin:
- Powerline zender
- Powerline ontvanger
- 2 netwerk kabeltjes Cat. 5 (beloof al niet veel goeds)
- Mini-CD met resources (dat staat er tenminste op, ik bezit enkel slot-loading of computers die helemaal geen cd/dvd speler hebben dus moet ik maar geloven wat erop staat)
En een berg papier bestaande uit:
- Conformiteitsverklaring
- Technical support boekje
- Quick installation guide, boekje met meerdere talen
- Quick installation guide, A3 poster
- Quick installation guide, weer een A3 poster maar nu om het wifi werkend te krijgen
- Tot slot nog een kaartje met het SSID en wachtwoord erop

Installatie:

Ook hierbij moet ik zeggen dat TP-Link zijn zaakjes goed voor elkaar heeft. Het instellen is super handig, bij elkaar in de buurt in het stopcontact insteken en wachten tot alles herkend is. Daarna de ontvangen verplaatsen naar waar je bedraad internet wilt hebben en klaar!

Wil je meer of iets anders instellen, dan moet je een windows computer hebben. Simpelweg gezegd, die heb ik niet voor de hand liggen. De router en de range extender kun je nog gewoon via een web-interface op ieder platform benaderen. Of je Windows, Linux of Mac OS X draait, dat maakt allemaal niet uit, behalve met de Powerline.
Daarbij leveren ze ook software op een mini-CD mee. Als je een slot loading mechanisme hebt, dan is het aan te raden om er niet achter te komen dat ze niet zo blij zijn met die mini cd's. Alleen in trays kun je ze laden, daarvoor is die binnenste cirkel, slot loading kan alleen maar full size CD's laden.

En dan zijn er nog de bijgeleverde netwerk kabels, gelukkig zijn deze 1,5 meter lang. Dit is schatting, ze zijn in ieder geval wel langer dan de bijgeleverde kabels bij de andere TP-Link producten, dus dat is wel handig. Maar dit is Cat. 5 wat enkel geschikt is voor 100 Mbit terwijl bij de andere TP-Link producten Cat. 5e wordt geleverd, wat wel 1 Gbit kan transporteren. Echter mijn thuis-netwerk is alleen maar Cat. 6 S/FTP, onder het motto "Als je iets doet, moet je het wel goed doen."

Features:

De zender heeft een passthrough stopcontact met rand-aarde.
Beide units hebben 2 netwerk poorten, helaas maar 100 Mbit maar het zijn er wel 2.
De ontvanger kan ook een wifi netwerk uitzenden, die je tijdens de installatie met WPS kunt klonen.
Je kunt in totaal tot 16 units met elkaar verbinden.
Je kan ook op plaatsen wifi maken waar een Range Extender niet meer werkt (omdat er geen netwerk meer is om te 'extenden' bijvoorbeeld).

Snelheid (bij mij thuis, nieuwbouw uit 1992 :9 ):

Het spijt om te zeggen, maar het is desastreus. Van mijn 200/20 Ziggo verbinding blijft 30/10 over, bekabeld welliswaar. Verder maakt het niet uit in welk stopcontact ik de ontvanger stop, helaas kan ik het niet testen op dezelfde groep en staat er in de handleiding dat je geen verleng snoeren moet gebruiken.

Ik heb ook achter in de tuin de wifi eens getest. Met 12 meter tuin en 5 meter woonkamer stond de router (Archer C9) nog in de line-of-sight. 2.4 GHz was nu 55/20; 5 GHz was nu 130/20 en de powerline deed het op 35/20.

Bij mijn collega thuis:

Op verzoek/aanraden van mijn mede Tweakers heb ik de Powerline set ook eens in een ander huis getest. Mijn collega is ook een Tweaker en wilde alles van de Powerline set weten en was dus ook heel benieuwd naar mijn review. Het viel een beetje tegen dat ik er niet tevreden over was, maar toch gingen we bij hem aan het testen. Hij heeft een echt nieuwbouw huis, opgeleverd begin dit jaar (januari 2015), in tegenstelling tot het mijn wat al bijna 25 jaar oud is.

De test opstellingen:
Ziggo 120/12 Mbit abonnement, Ubee 321B router en Speedtest.net als benchmark. De badkamer en de slaapkamer zitten op dezelfde electra groep als de Powerline, de woonkamer en de 2 kleine slaapkamers (links en rechts) zitten op een andere groep.

Bekabeld, direct op de router van Ziggo

Wifi 2.4 GHz in de woonkamer (Ziggo router)

Wifi 5 GHz in de woonkamer (Ziggo router)

In de meterkast, Powerline op Powerline bekabeld

Powerline op de badkamer, bedraad (zonder elektrische tandenborstels)

Powerline op de badkamer, bedraad met tandenborstels
(en dit is de beste meting eruit, soms kwamen we niet boven 1 Mbit)

Powerline op de slaapkamer, bedraad

Powerline op de slaapkamer, wifi

Powerline wifi in de woonkamer

Powerline bedraad in de woonkamer

Powerline wifi, in de tuin op 12 meter afstand
(powerline zit nog steeds in de woonkamer, op 0,5 meter van een groot raam)
(dit nieuwbouw huis heeft geen dubbel glas, maar 3 dubbel glas en ik verwacht ook nog wel een metaal coating voor reflectie)

Powerline wifi, zelfde plaats in de tuin maar nu is ie ingestoken in de schuur op 1 meter afstand

Wat we verder nog hebben getest, maar waar we geen plaatjes van hebben genomen omdat het iets specifieks voor zijn wensen en situatie waren maar waar ik wel het een en ander over kan vertellen.

Mijn collega heeft nog 2 kleine slaapkamers, links en rechts, vanuit waar wij een wifi zender de tuin in wilde laten stralen. Dus hoopte hij met de Powerline daar een goede netwerk verbinding te krijgen. Als zender wilde hij een oude TL-WR1043ND gebruiken. We hadden de wifi van de Powerline uitgezet en de adapter van de router erboven ingestoken. Op de linker kamer haalden we een snelheid van 6 Mbit en zonder de adapter kroop dat omhoog naar 18 Mbit. Op de rechter kamer was dat hetzelfde met de adapter ingestoken, maar zonder adapter schoot het omhoog naar 60 Mbit. Toen we de adapter op een ander stopcontact in dezelfde kamer instaken zakte de snelheid niet veel in.

Conclusie:

Ik ben enorm verbaasd door de performance van deze kastjes, bij mijn collega thuis wel te verstaan. Bij mij thuis is het huilen met de pet op, maar ik heb toch al overal Cat. 6 kabel liggen dus is dat niet zo erg.

Een puntje waar men wel rekening mee dient te houden zijn stoom adapters van andere apparaten, deze kunnen de werking van de Powerline erg verstoren. Zoals wij getest hebben zijn elektrische tandenborstels heel erg vervelend, maar ook andere switching power suplies zoals van routers (en eigenlijk alles wat stroom nodig heeft).

Onderstaand was mijn initiŽle mening en in mijn situatie houd ik daar nog steeds aan vast.
Wil je ergens bedraad netwerk, leg dan een kabel!
Wil je ergens goed wifi hebben, leg dan een kabel en installeer een Access Point.

Tot slot:

Ik wil mijn collega bedanken dat ik bij hem heb kunnen testen en de Tweakers hieronder die mijn review met de grond gelijk maakten. Ik hoop dat ze tevreden zijn met mijn toevoeging.

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set?

Mag je iets testen van/voor Tweakers en dan plaats je zo een beknopte review..
Wat stel je voor dat ik nog test? Ik sta open voor suggesties.
Ik stel voor dat je het in een ander huis test. Ik heb toevallig onlangs een test gedaan met mijn Sitecom setje (500Mb). Die presteerde in het huis van mijn zusje 3x sneller dan in mijn appartement. Allebei nieuwbouw, dat van mij net een jaar of 2 nieuwer. Ik ben dus wel benieuwd of jouw "conclusie" wel reŽel is, aangezien je het zo te zien baseert op een enkele testopstelling. Heb je trouwens in dezelfde groep getest?
2 netwerk kabeltjes Cat. 5 (beloof al niet veel goeds)
Wat bedoel je hiermee? Cat. 5 is toch vrij normaal?

[Reactie gewijzigd door PhaeTom op 12 mei 2015 23:18]

Goed idee, ga ik doen. Alleen in de 2 weken die ik ervoor kreeg om te testen, ben ik niet in die mogelijkheid geweest.
Goed bezig, fijn om te zien dat je de feedback oppakt en er de review mee hebt uitgebreid.

Dit geeft een breder beeld en is een stuk constructiever. Ik kan me trouwens goed vinden in de resultaten mbt het gebruik van adapters en andere apparaten die stroom behoeven, ik merk dat hier ook direct.
PhaeTom heeft al een mooie voorstel gedaan..

Jij geeft je op om dit product te reviewen, dan mogen we er van uit gaan dat je ook wel een mooie plan van aanpak hebt om een zo breed mogelijke review neer te zetten?
- Mini-CD met resources (dat staat er tenminste op)
Hier ga je verder helemaal niet meer op in... ik ben wel benieuwd waarom je "dat staat er tenminste op" tussen haakjes er achter heb gezet.
- Snelstart gids en nog wat ander papierwerk
Bevestiging dat het een beknopte review is..

En zoals PhaeTom al aangeeft meerdere test setups/locaties zou ook wel nice zijn.

Anyway jou review en jij was er blij mee anders zette je hem niet online.
Goede punten, ik heb het aangepast.

Ik werd ondertussen een beetje mottig van die mini-cd's, vandaar mijn frustratie die hier naar boven komt. Ik ben geen geharde reviewer, dus soms komen emoties naar boven.
Zoals ik nu ook in de review heb gezet, heb ik enkel slot loading mechanismes en die vinden het niet zo cool en dan heb ik het nog niet eens over het feit gehad dat het windows only is....

3 keer een snelstart gids waarvan alles ook in het boekje staat, een technical support folder en dan nog iets wat er wettelijk bij moet zitten maar waar niemand op kijkt vind ik niet echt nuttig. Daarom noem ik dat een berg papierwerk, omdat het totaal overbodig is.

Het spijt me om te zeggen, maar ik ben meerdere keren gefrustreerd geraak door deze powerline set. Stabiliteit en prestaties zijn de set vreemd! Toen ik de review plaatste heb ik een stuk weggelaten omdat dat nog negatiever was dan wat er nu al staat. Ik wil het product niet verder afkraken dan dit, dit is al ernstig genoeg. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik gewend ben aan het gigabit netwerk wat ik nu al heb liggen, dus iets wat met moeite 30 Mbit haalt is niet mijn ding.
Top dat je wat met de feedback doet.

Naar mijn mening moet een puur negatieve review ook kunnen. Het is hoe jij het product ervaren hebt en dan hoeft dit dus niet perse neutraal te zijn. Hierdoor zullen er verschillende soorten reviews voor de mensen zijn die hier dan weer een eigen conclusie uit kunnen trekken.

Volgende keer gewoon die keiharde frustraties eruit gooien :D
Ik haal er dezelfde wifi snelheid mee op de plaats waar hij is aangesloten dan onder waar de modem/router staat! Bedraad heb ik nooit concreet getest omdat daar enkel mijn PS4 op aangesloten is en die verbinding is vlot! Eerste maand werkte hij perfect. Maar sindsdien wel een ongemak ondervonden:

Af en toe (gemiddeld 1x per week) konden mijn toestellen (laptop, smartphone, tablet) wel verbinding maken maar had ze geen toegang tot het internet. Was snel verholpen door de ontvanger effe uit te trekken en terug in te steken. Maar sinds 2 dagen is het zelfs niet meer te verhelpen! Ontvanger stuurt nog wel een signaal uit maar geen enkel toestel kan toegang maken tot het internet. Vermoed dus dat het ergens aan de instellingen ligt en dat dit wel te verhelpen is met een volledige reset maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad!

Moet wel zeggen dat hij continu insteekt op een warme zolderkamer en het warme weer van de afgelopen dagen misschien ook niet heel goed was.
Ik mag hopen dat ze daar juist WEL tegen kunnen. Dat zijn just de plaatsen waar je dit soort producten gebruikt. Op de site staat dit: "Operating Temperature: 0~40 (32~104)" dus dat wil een beetje zeggen van de warme zolderkamer tot de koele kelder.
Petertyuh, zeker mooi aanvulling de testen bij je collega thuis! En interessant om te zien dat er zoveel verschil is.. hier kunnen we eigenlijk wel uit opmaken dat leuk is om te hebben als je echt geen andere optie hebt maar anders dit beter in de winkel kan laten liggen.

Helemaal slecht dat andere adapters zoveel storing kunnen veroorzaken.. over het algemeen is er in elke kamer dus wel een storingsbron in het normale huishouden.
Ja Kern, dit is zeker iets om rekening mee te houden. Vooral die tandenborstel en adapter van de router waren catastrofaal en ik denk dat je hierbij ook moet denken aan telefoon opladers, laptop adapter, LED lampen (en eigenlijk alles).

Mijn advies is dan ook om het eerst te proberen en vooral het bonnetje bewaren, mocht het dan niet goed werken, kan het nog retour en een kabel trekken.

MAAR als het dan werkt, dan is het een geniaal setje!!!
Ik denk niet dat je optimaal hebt getest. Bij Powerline moet je vaak even puzzelen. Zo heb ik zelf het begin punt op de eerste verdieping (bedraad gbit cat6) en gaat het vanaf daar naar zolder en naar de woonkamer. Daar haal ik met mijn Netgear 200mbit setje 50-80 mbit. Deed ik de powerline er in de meterkast in dan was het huilen met de pet op (met de eerste generatie techniek werd dat 5mbit). Daarnaast inderdaad nooit een stekkerdoos gebruiken. Maar niemand verbied jou een Cat5e/Cat6 kabel te gebruiken om een groep over te slaan ;).

Voor de duidelijkheid: Ziggo>switch>5 meter cat6 >switch>powerline.

Aangezien je zelf aangeeft overal cat6 te hebben liggen ben je prima in staat om je startpunt te verplaatsen. Verder kun je punt A naar B kun beter met een computer/laptop testen en de juiste software in combinatie met een iso bestand van 4+ GB. Meet eerst maar even +- 980 Mbit uit op je Cat6 en daarna kun je de powerline vergelijken.

Ik kwam overigens op deze review omdat ik aan het kijken ben of het de moeite is mijn huidige Netgear setje te vervangen; pricewatch: Netgear Powerline Kit XAVB5201

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 oktober 2015 01:54]