LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart) Review

Kiwi 12 mei 2015, laatste update op 10 juni 2015, 2.004 views

LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart)

Technisch gezien is dit een van de beste horloges en hij ziet er ook nog eens goed uit, maar Android Wear moet nog wel verder evolueren voor dit soort smartwatches voor de gewone consument interessant zijn.

Pluspunten

• Onopvallend design
  • Snel
  • Accuduur van 2 dagen
  • Mooi OLED scherm
  • Android Wear

Minpunten

• Android Wear is nog niet af

Inhoudsopgave
Uiterlijk
Specificaties
Scherm
Accu
Android Wear

Toen Android Wear begin 2014 werd aangekondigd was ik, als echte Android- en gadgetfreak, behoorlijk enthousiast over die nieuwe ontwikkeling op de wearable markt.
Ik had op dat moment echter net een maand mijn Pebble, en het horloge wat mij erg aansprak, de Moto 360, was met zijn 250 euro toch best wel prijzig om mijn Pebble meteen te vervangen. Bovendien hadden al die horloges LCD schermen, waardoor het scherm niet altijd aan kon staan, wat voor mij toch wel een must is.

Zodoende is mijn neiging om een nieuwe smartwatch te kopen afgenomen, en ben ik een aantal maanden tevreden met mijn Pebble door het leven gegaan.
Totdat ik een demo te zien kreeg van de LG G Watch R. Het leek alles te hebben wat ik zocht: een rond design, niet al te futuristisch, maar natuurlijk ook een OLED scherm.

Dit horloge bleef maar in mijn hoofd zitten, en niet veel later moest mijn bankrekening er aan geloven en is mijn Pebble de deur uit gegaan. En ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Van buitenaf was de G Watch R een vrij uniek horloge op het moment van aanschaf. Naast de ronde vorm heeft het horloge ook een vrij sportief uiterlijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Moto 360, die er wat chiquer uit ziet. De opstaande buitenring met tickmarks geeft echt het gevoel van een duikhorloge, en valt daardoor een stuk minder op dan de meeste andere wearables. Die opstaande ring heeft overigens een zeer prettig voordeel; hij beschermt het scherm van de meeste krassen, bijvoorbeeld als je langs een muur schuurt.

De afmetingen van het horloge zijn 4,6 bij 5,3 centimeter, en hij is net geen centimeter dik. Al met al vind ik het geen opvallend groot of dik horloge.

Het zwarte horloge is gemaakt van aluminium en roestvrij staal, en voelt en ziet er daardoor ook echt solide uit. Het is zeker niet een goedkoop kunststof horloge, maar een premium apparaat. Aan de rechter zijkant is een kroon te vinden die dient als knop. De kroon valt ook te draaien, maar hier zit geen enkele functie aan.

Verder wordt het horloge standaard geleverd met een leren bandje, die te vervangen is voor (bijna) elk 22mm bandje. Hoewel er niks mis is met het standaard bandje, vind ik een metalen bandje toch beter passen bij dit type horloge, en daarom heb ik de band ook vervangen.

• Scherm: 1,3 inch P-OLED (Plastic OLED) 320x320 pixels (245ppi)
  • CPU: Snapdragon 400 @ 1,2GHz
  • RAM: 512MB
  • Opslag: 4GB
  • Accu: 410mAh
  • Connectiviteit: Bluetooth 4.0 (Low Energy) & WiFi (deze wordt komende update ingeschakeld)
Met deze specificaties, die bijna gelijk zijn aan een huidige mid-end smartphone, heeft het horloge genoeg kracht om alle elementen van het besturingssysteem zo soepel als mogelijk te draaien. Ik heb tot zover nog geen enkel moment last gehad van traagheid.

Verder bevat het horloge ook nog enkele sensoren, waaronder een hartslagmeter, kompas, accelerometer en een barometer. Deze kunnen worden aangesproken door elke app, wat voor vele toepassingen zorgt.

Het belangrijkste van een smartwatch is natuurlijk het scherm, en toevallig zit dat bij dit horloge helemaal goed. Zoals ik al in de inleiding meldde is een scherm dat redelijk energiezuinig is een grote must voor mij, en waarschijnlijk ook vele anderen, in een smartwatch. Hoewel ik het nog niet eens zo erg zou vinden om het horloge elke avond op te laden, verwacht ik toch zeker wel dat het scherm altijd aan staat, en dat hij minimaal een dag mee kan op die manier.

Dankzij de geweldige zwart waarden lijkt het net alsof de kleuren bovenop het scherm liggen, en draag je ook niet een zaklamp om je pols, hoewel dat natuurlijk ook afhangt van welke watchface je gebruikt. Ook zorgen die zwarte kleuren ervoor dat in alle lichtomstandigheden het horloge nog goed af is te lezen. Dit is ook zeker een belangrijk punt bij een smartwatch. Toch is het bij veel zon nog altijd minder goed te lezen dan de Pebble. Ondanks de opstaande rand en het plastic display (wat minder snel zal barsten) heb ik toch maar een screen protector aangeschaft.

Ik ben zeer tevreden met de accu van de G Watch R. Met zijn 410mAh is het een van de grootste accu’s in de huidige wearables (na de Sony SW3), en daardoor zou ik vaak 3 volle dagen door kunnen gaan met dit horloge, 2 dagen haal ik gegarandeerd. Desondanks laad ik het horloge toch elke avond op, puur vanwege automatisme. Tijdens het opladen kan hij mooi dienen als een nachtklokje.

De belangrijkste functie van een smartwatch doet Android Wear uitstekend: notificaties weergeven. Notificaties op je telefoon worden direct doorgestuurd naar het horloge, en vervolgens kan je bepalen of je je telefoon tevoorschijn moet halen of dat je het op je horloge kan afhandelen (of compleet negeren).

Ontwikkelaars hebben de mogelijkheid om functies toe te voegen aan die notificaties, waardoor je bijvoorbeeld via spraak een bericht terug kan sturen, of je muziek aan te passen. Dit is een groot pluspunt ten opzichte van bijvoorbeeld de Pebble, waar je in principe alleen de notificatie tekst kan zien. Bij Wear kan je de informatie ook via beeld krijgen.
Dit werkt erg prettig, en is niet bij elke applicatie verschillend, waardoor het ook erg overzichtelijk blijft. Door naar links te swipen krijg je de verschillende acties te zien, door naar rechts te swipen veeg je de notificatie weg.

Sinds de nieuwste update (5.1.1) is het ook mogelijk om de cards met polsbewegingen te bedienen. Aangezien je niet altijd je handen vrij hebt om het horloge te bedienen, is dit een zeer welkome feature.
Door je pols snel van je af te draaien haal je de cards omhoog, alsof je naar boven zou swipen. Draai je je pols in een vlugge beweging naar je toe, dan ga je juist omlaag. Hierdoor zijn alle cards hands-free te bekijken, om echt dingen te bedienen heb je natuurlijk een hand nodig.

Een andere nieuwe feature die Google heeft toegevoegd is een nieuwe launcher. Zoals bij de beschrijving van de Wear Mini Launcher te lezen valt, was dit hiervoor niet goed geregeld. Nu is het echter een stuk makkelijker, sneller en overzichtelijker.
Door op het scherm te tikken of vanaf rechts het scherm in te swipen open je de launcher, die alle apps in een lijst laat zien. Swipe je naar links, komen je recente contacten tevoorschijn, die je vervolgens kan bellen, mailen of SMSen. Wat ik nog mis hieraan, is de mogelijkheid voor apps om hier ook tussen te staan, bijvoorbeeld Whatsapp.
Swipe je nog een keer naar links in het menu, dan kom je in het originele launcher scherm, waar je een spraakopdracht kan doen, of verschillende opdrachten kan uitvoeren, zoals je hartslag opvragen.
Ook heeft Google het mogelijk gemaakt voor apps om in ambient mode te draaien, waarbij beschermt wordt tegen burn-in, en het scherm grotendeels in zwart tinten wordt weergeven, waardoor het energieverbruik omlaag gaat. Dit is erg handig om bijvoorbeeld apps als Keep open te laten staan, in plaats van elke keer opnieuw opstarten.
Al deze nieuwe features zijn erg prettig, en laten zien dat Google nog veel meer in petto heeft voor Android Wear.

In mijn ogen is er echt een groot minpunt aan Android Wear: de spraak functionaliteit werkt nog lang niet zo goed als op mijn telefoon. Bij een enkele taal werkt alles perfect, maar bij een combinatie van bijvoorbeeld Nederlands en Engels gaat het een stuk slechter. De tekst wordt nog redelijk goed herkend, maar dingen als commando’s worden zelden uitgevoerd. Ik hoop dat dit snel met een update wordt opgelost, aangezien het een groot deel van de besturing betreft.

Het is natuurlijk ook mogelijk om de wijzerplaat aan te passen naar hoe je het maar wil. Er zijn ontzettend veel verschillende watchfaces te downloaden vanuit de Play Store, en veel van deze watchfaces zijn ook nog zeer uitgebreid aan te passen. Dit is ook een groot pluspunt ten opzichte van de Pebble, die in mijn ogen toch best een beperkt aanbod had.

Er zijn echter meer dingen mogelijk met Android Wear. Zo is het mogelijk om applicaties zelf te draaien op het horloge, bijvoorbeeld games, fitness trackers, notitie-apps etc.. Vanwege het touchscreen kunnen deze apps erg intuÔtief werken.
Het systeem heeft grotendeels dezelfde mogelijkheden als een normaal Android apparaat, en daardoor zijn de mogelijkheden oneindig groot.

Een aantal voorbeelden die ik vaak gebruik:
  • Wear Mini Launcher: Iets waar Google niet over heeft nagedacht is het starten van apps. Dit kan of via spraak (“start App”), of via scrollen door de menu’s, wat niet erg efficiŽnt werkt. Gelukkig zijn er meerdere launchers beschikbaar die via een simpele swipe te bereiken zijn.Overbodig dankzij nieuwe update
  • AutoWear: Deze applicatie brengt in combinatie met bijvoorbeeld Tasker oneindige mogelijkheden naar je smartwatch. Ik gebruik zelf het meest de voice functionaliteit om bijvoorbeeld mijn lichten te schakelen.
  • Calculator: Snel even een berekening doen? Daar heb je je telefoon toch niet voor nodig?
  • Google Keep: Niet in alle gevallen is het even handig, maar vooral voor het snel inzien van mijn lijstjes werkt de watch app toch erg prettig.
  • Authenticator Plus: In plaats van altijd mijn telefoon te moeten pakken, kan ik nu snel door de 2-staps-verificatie heen.
  • Night Clock for Wear: Vanwege het ontbreken van een dergelijke functie heb ik zelf een simpel appje geschreven om als nachtklok te gebruiken.
  • Yatse: Tijdens het kijken van een film wil ik zoveel mogelijk mijn aandacht bij de film houden. Een snelle aanpassing naar Kodi sturen gaat nu nog makkelijker.

In mijn ogen is dit nog steeds de beste smartwatch van het moment: een prachtig uiterlijk, goede accuduur, mooi scherm, en uitstekende software. Google heeft echter zeker nog wel wat werk aan de winkel, want er is nog veel ruimte voor verbetering in Android Wear. Gelukkig komen er regelmatig updates uit met vernieuwende functionaliteit. Met een prijs van §230 op dit moment is dit horloge nog niet weggelegd voor de gewone consument, daarvoor moet de technologie nog wat stappen maken, maar zeker voor echte gadget fans zoals ik is dit een echte toevoeging aan de collectie.

Changelog:

Heb jij ook een LG G Watch R Zwart (Wit, Zwart)?

Reviews door de redactie

Hoezo geef je 5 sterren als eindoordeel terwijl het gemiddelde van de andere criteria op 4 sterren zou duiden? :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 12 mei 2015 20:03]

Ik vind sommige criteria zwaarder wegen dan andere criteria. De prijs vind ik bijvoorbeeld stukken minder wegen dan criteria die het product technisch beoordelen.
Is het met deze watch nu mogelijk om altijd een watchface te tonen? Sorry als ik misschien niet goed geÔnformeerd ben, maar het blijkt niet helemaal uit je review en ik ben daar erg benieuwd naar :)

Verder een interessante review om te lezen.

Edit: Blijkbaar is het voor de meeste Android Wear watches gebruikelijk om constant aan te staan behalve oa de Moto 360 :+

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 12 mei 2015 21:28]

Voor zover ik weet kan elke Android Wear watch dat doen, echter is bij LCD schermen het batterij verbruik erg hoog. Het OLED scherm is zeer geschikt om een watchface continu te tonen. Ik zal het toevoegen aan de review :)
Leuke review! Zeker met de komst van de Apple watch goed om dit soort gebruikers ervaring te hebben van Android Wear (AW). Jammer dat AW nog niet af voelt. Google heeft toch echt wel een fikse voorsprong. Apart.

De prijs vind ik btw meer dan rechtvaardig. Ook voor de gewone consument ;)
Android Wear is zeker wel een pluspunt, en imo ook het beste wearable systeem van het moment. Het is echter nog niet compleet af, vooral die spraakherkenning en app launcher (laatste wordt gefixed in 5.1)
Fijn om te weten :) Ik verkoop deze smartwatch nog wel eens en krijg ook positieve reacties terug. Ben het er dus helemaal mee eens dat dit momenteel de 'best of the bunch' is :)
Dat is het zeker :)
De prijs is overigens wel rechtvaardig, maar zeker niet een geweldige prijs. Vandaar ook de 3 sterren.
Heb hem nu paar maanden. De meester mensen zien niet eens dat het een smartwatch is wat ik als positief ervaar. Verder met screen always on haal ik makkelijk bijna de 2 dagen. En heb veel exclusieve watchfaces zoals rolex of panera welke er echt prachtig uitzien.
Dat vind ik dus ook het mooie aan Android Wear. Voor iedere smaak zijn er wel watchfaces. Zelf houd ik meer van simpelere watchfaces, maar die zijn er ook zat te vinden. :)
Een Panerai Luminor Marina ziet er simpel uit maar de kleuren en wijzers en always on geven dit echt een prachtig gezicht. Dit zijn mijn watchfaces nu welke ik het meest gebruik.

Ik heb veel dingen gehoort over burn in bij deze smartwatch. Heeft u daar nog last van gehad?
Nee, geen last van gehad, en bij normaal gebruik is dit ook bijna niet mogelijk. In Android Wear zelf zit burn-in protection, dus tenzij je die zelf uitschakelt zal dit niet voorkomen.
vandaag natgeregend mouwen waren doornat.
nu bleek ik in 'n half uur tijd meer dan 10 mensen te hebben gebeld.
natte stof heeft het scherm bediend en z'n ding gedaan.
toch wel een naar dingetje.
verder prima horloge.
mooie review.
Dat is inderdaad nog wel een issue met eigenlijk alle apparaten met touchscreen, hoewel een horloge natuurlijk vaker wordt blootgesteld aan deze omstandigheden.

Daarom zet ik hem vaak even op theater mode (2x drukken op knop) of kan je een app als Showear gebruiken.
Prima review..keurige opbouw. ;)
Fijn dat je een update hebt geschreven na de 5.1.1 update! Wil mijn eerste smartwatch gaan aanschaffen maar twijfel nog erg tussen Android Wear (LG g watch R) of Tizen (Gear S2 Classic). Heb wel gelezen dat het aanbod qua apps veel groter is op Android Wear dan op Tizen.