Lenovo K3 Note Wit Review

TweakingRens 12 mei 2015, laatste update op 7 oktober 2015, 2.627 views

Lenovo K3 Note Wit

Geweldig apparaat voor de prijs. Dat het uit China moet komen is jammer, maar via Pandawill express had ik 'm binnen 7 dagen. Als je zo'n ¤200 te besteden hebt: koop deze telefoon, zeker als je genoeg intelligentie hebt om een stappenplan te volgen (zie volledige review).

Pluspunten

• Scherm
  • Snelheid
  • Design
  • Batterijduur
  • MicroSD ondersteuning
  • Prijs (Op dit moment <¤145 als je een beetje zoekt)

Minpunten

• BLOATWARE!
  • Camera is matigjes
  • 16GB opslag
  • Volume en aan/uit knop zilver slijt snel

Ik heb een erg positieve indruk van deze telefoon. Vrijwel alles dat je maar van een telefoon zou kunnen wensen is aanwezig en alles dat aanwezig is doet hij geweldig. Alles loopt vloeiend en zonder enige hapering. De CPU doet zijn werk voortreffelijk, ook al had ik vooraf een beetje het gevoel dat dit wel eens tegen zou kunnen vallen. 2GB RAM is ook ruim voldoende voor wat je ook maar zou willen doen.

Wat betreft de connectiviteit is alles ook prima: hij kan zo'n beetje alle 4G banden die je maar zou willen ontvangen. Wat de WiFi betreft is het misschien wat minder, want hij ondersteunt alleen maar 802.11 b/g/n en geen ac. Aan de andere kant is het wel positief dat hij 5GHz ondersteunt. Uiteraard is ook bluetooth aanwezig.

De telefoon ziet er mooi uit, is stevig en heeft een geweldige batterij, wat een echte verademing was nadat ik een tijdje opgescheept heb gezeten met een Xperia S die het net een halve dag vol hield op één lading met licht gebruik. Meestal heb ik aan het eind van de dag nog zo'n 40-50% over, dus twee dagen is goed mogelijk als je een beetje voorzichtig doet. Ik had nog mijn twijfels over dat het 5.5" scherm misschien wat te groot was, maar na een paar dagen gebruik zou ik echt nooit meer terug willen. Als je twijfelt: na wennen is groter beter!

Op naar de dingen waar ik minder over te spreken ben, met name de bloatware. Mijn god, wat een verschrikking. Ik ga maar weer een vergelijking trekken met mijn Xperia S die stock Android 5.0 draaide met een custom ROM, daar stond alleen op wat ik wilde. Na een paar dagen zat ik letterlijk met 6 (ja, 6!) browsers opgescheept die ik niet kon verwijderen. Ook zat er een power saver app en een performance booster app die continu een widget op je scherm plakken (ook in fullscreen apps). Hier had ik misschien nog mee kunnen leven, ware het niet dat ik op een gegeven moment advertenties kreeg. Op mijn homescreen! Ja, ik kreeg zomaar uit het niets een advertentie. De maat was vol en ik heb met veel pijn en moeite mijn apparaat geroot (zie hier voor mijn post die de Lenovo K3 Note rooting thread op XDAdev samenvat). Het apparaat is eindelijk werkbaar. Zie de imgur link hieronder voor een prachtig voorbeeld van advertenties in het OS...

Daarnaast is de camera niet heel geweldig,ik zal later nog wat foto's uploaden..
Foto's geupload. Zoals je kunt zien is het qua close-up nog best aardig, maar foto's van verder weg zien er allemaal een beetje 'grainy' uit... Ik upload de plaatjes naar imgur voor volledige resolutie.

Behalve de bloatware, de matige camera en de redelijk beperkte opslagcapaciteit (die gelukkig wel gemakkelijk uit te breiden is, wat ik ook meteen gedaan heb) ben ik ongelofelijk blij met mijn nieuwe telefoon. Voor weinig geld haal je een geweldig apparaat in huis, dat door weinig apparaten in de prijscategorie, uit Europa of China, overtroffen wordt.

Update: Nu ik de telefoon een tijdje in gebruik heb gehad beginnen de knopjes zichtbaar te slijten; vooral de randen gaan van geribbeld zilver naar een vlak donkergrijs. Ik denk dat ik over een paar maanden egaal grijze knoppen op m'n telefoon heb.

Als je verder vragen hebt, laat gerust een berichtje of opmerking achter!

Heb jij ook een Lenovo K3 Note Wit?

bij welke providers heb je 4G?
Hier kun je de frequentiebanden van de Nederlandse providers vinden. De telefoon ondersteunt 1800, 2100, 2300-2400 en 2496-2690MHz. Je kan dus in ieder geval terecht bij KPN, T-Mobile en Vodafone. Als je een kleine provider hebt is de kans groot dat ze het netwerk van een van deze drie gebruiken (bv. Simpel etc). Je zal op de site van de provider moeten kijken van welk netwerk ze gebruik maken, maar volgens mij zijn dit de enige drie providers die hun eigen netwerk hebben, dus zit je sowieso goed.

Edit:
Hij mist wel de 800MHz band, die een hoger bereik heeft. De kans is dat als je niet in of rond een stad woont je geen/slechte dekking van de 1800MHz band hebt.

[Reactie gewijzigd door TweakingRens op 8 juli 2015 19:39]

Thanks voor de root! Dankzij jou koop ik hem nu wél! :-)
Het is waarschijnlijk niet echt de beste manier meer, aangezien hij al een tijdje uit is nu verwacht ik dat er al betere/makkelijkere opties zijn om deze telefoon te rooten.
Alsnog, succes ermee :)
Ik heb deze telefoon ook sinds kort, lekker in 't geel. Maar die bloatware is inderdaad super irritant. Flink aantal browsers en apps die je aandacht willen. Af en toe uit het niets advertenties van "Er is een update voor whatsapp beschikbaar" terwijl ik die nog niet eens geïnstalleerd heb... even rooten maar :+
Je hebt het over ZES browsers? ZES verschillende? :? Welke in hemelsnaam? En vooral, waarom? 8)7
Chrome, omdat ik die gebruik.
Voor de rest (voor zo ver ik me kan herinneren):
Cool Browser
Maxthon
CU mini (denk ik...)
Stock browser (die je vgm op iedere android telefoon tegen komt)
Baidu Browser

Waarom? Tja, ik kan alleen maar raden...