Linksys DMA2100 Media Center Extender Review

eXisTa 15 april 2009, laatste update op 15 april 2009, 2.060 views

Linksys DMA2100 Media Center Extender

Pluspunten

• Media Center interface en media waar je maar wilt
  • Maakt geen geluid
  • Klein
  • Verbuikt weinig (18 watt)

Minpunten

• Bladeren in menu is af en toe wat schokkerig
  • Niet alle mediaformaten worden ondersteund

Geluidskwaliteit Score: 4
Al geringe tijd was ik op zoek naar een Media Extender die aangesloten kon worden op mijn Media Bak/Server waar Vista op staat.
Uiteindelijk kwam ik terecht op de Extender afdeling van Microsoft: http://www.extenderforwindowsmediacenter.com/products.html

Hier staan een 5 tal extender waarvan ik vanuit kon gaan dat deze gingen werken met Vista Media Center, zeker als ze op een site staan van Microsoft.
Uiteindelijk gekozen voor de DMA2100 van Linksys, ondanks de slechte recensies die gebaseerd waren op de eerste release.
Inmiddels zijn er aardig wat updates uitgekomen die ervoor zorgen dat de negatieve punten van deze recensies weggepoetst werden.

Dus op zoek naar een verkooppunt, meteen kwam ik het wonderbaarlijke feit tegen dat de prijzen wel 100 euro konden verschillen (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1344799).
Uiteindelijk heb ik het beestje voor 79,95 meegenomen.

Installatie
De installatie was vrij gemakkelijk gedaan, even aansluiten met de benodigde kabels en die power knop indrukken.
Na een halve minuut kreeg ik beeld, als eerste even de linksys configuratie doorlopen.
Aangeven welk netwerk je wenst te gebruiken, gegevens inkloppen met de afstandsbediening en dat was het wat betreft Linksys.
Het configureren van het bakkie met Vista ging hetzelfde als met een Xbox360 (http://www.xbox.com/en-US/pcsetup/alldownloads.htm).

Gebruik
Ik maakte eerst gebruik van een draadloos G netwerk (54-mbit), dit werkte in principe prima zolang ik maar geen HD content wilde gaan streamen boven de 720p.
Ik schrijf deze review graag voor het volle gebruik dus heb er een 100mbit UTP kabeltje aan gehangen om hier zeker van te zijn.
Het oogstrelende (opinion-warning) Media Center media geweld slingert je meteen al om de oren en de fijne werking ervan stelt me al gerust.
Helaas merk ik na enkele minuten al dat het bladeren in de interface wel goed gaat maar oogt wat schokkerig, ik heb het vermoeden dat de interface zelf met 15fps lijkt te gaan.
Gelukkig is dit meteen weg zodra je een film gaat kijken want dit gaat gewoon met de volle fps die de originele film ook heeft.

Alles wat Vista Media Center op je pc kan bieden dat kan de DMA2100 ook, er zitten een paar kleine dingetjes die anders zijn:
- Er zitten geen visualisaties bij muziek
- Er zijn wat instel mogelijkheden niet aanwezig

GAF
De "Girlfriend Approval Factor" is van groot belang aangezien het ding ook gebruikt dient te worden door deze.
Microsoft heeft goed haar best gedaan om ervoor te zorgen dat een normale computergebruiker deze Media Centerinterface kan gebruiken.
Linksys heeft op haar beurt er goed voor gezorgd dat zij zo ver mogelijk op de achtergrond zitten en dat eigenlijk alles door Media Center wordt uitgevoerd.
Dus wat betreft de GAF zit de DMA2100 wel goed.

De verhalen/recensies over de slechte werking van de DMA2100 waren terecht maar zijn sinds de laatste update niet meer van toepassing en mogen vergeten worden.
Het beestje is stil verbruikt weinig (18 watt) en is makkelijk te bedienen door jong en oud, slim en dom.
De beelden zijn oogstrelend mooi maar de interface is wat schokkerig, als je daar niet mee kan zitten dan is de DMA2100 wat voor jou.
Zit je daar wel mee dan ben ik bang dat je voor een Xbox360 zult moeten gaan, dit is volgens mij de enige die alles perfect doet.

Media Center Extender feiten op een rij
- Maximaal 5 extenders per pc
- Ondersteunde formaten zijn: MPEG-1, MPEG-2, WMV9, VC-1 Advanced Profile 4.0

Datasheet

Heb jij ook een Linksys DMA2100 Media Center Extender?