Asus Transformer Book T300CHI-FL042H Review

dennisk.Testpanel 19 mei 2015, laatste update op 20 mei 2015, 2.094 views

Asus Transformer Book T300CHI-FL042H (Testpanel)

De Chi is een erg praktische tablet en laptop in een, welke goed is mee te nemen als je aan het reizen bent en de nodige snelheid met zich meeneemt. Met de SSD kan de Chi erg snel werken!

Pluspunten

• Goed beeldscherm
  • Afneembare tablet
  • Stevige behuizing
  • Meegeleverde accessoires
  • Redelijke accuduur
  • "Stereo" geluid

Minpunten

• Moeilijk te openen
  • Geen normale USB-aansluiting
  • Geen mini-hdmi - hdmi adapter
  • Warmteproductie
  • Vlekgevoelig

Asus Transformerbook T300 Chi testpanel
Pas op, veel foto's!

InhoudsopgaveInleiding

Tweakers heeft in samenwerking met Asus tien reviewers benaderd voor de Asus Chi transformerbooks. Asus heeft vijf T100 Chi's en vijf T300 Chi's beschikbaar gesteld voor leden van Tweakers om te reviewen. Ik heb de gelegenheid gekregen van Tweakers om de Asus T300 Chi-FL042H gedurende twee weken te testen en hier een review over te plaatsen.

Maandag 4 mei mocht ik de T300 Chi in ontvangst nemen en het avontuur kon beginnen.

Uiterlijk 20 mei moest de review online staan en ook dat is gelukt!

Specificaties
Bron: Azerty

Unboxing

Om een goede indruk te geven van de Asus T300 Chi heb ik de unboxing vastgelegd met foto's.

Het eerste wat opvalt, is de luxe uitstraling van de verpakking waarin de Asus T300 Chi wordt geleverd. Het geeft een luxueuze indruk en zorgt ervoor dat je meteen wilt weten wat er in de doos zit. Bij het openen van de doos zie je de achterkant van het beeldscherm, een erg fijn en blauwachtige metaal. Het heeft een chique uitstraling en het voelt erg fijn aan. Bij het uitpakken van de Chi lijkt de behuizing wel erg vlekgevoelig.

Onder de Chi zit een ruimte waar de accessoires zijn verpakt. Van links naar rechts zal ik de accessoires langsgaan.

Links bovenaan liggen drie boekjes, de veiligheidsinstructies, garantiebepaling en gebruikershandleiding.
Daaronder ligt de Asus Transformerbook T300 Chi.
Onderaan liggen de Asus Chi Stylus, oplader, mini-usb naar mini-usb kabel, schoonmaakdoekje en tot slot een mini-usb naar usb stukje (otg-kabel).

Aan de slag

Na het uitpakken van de laptop is het tijd om het gereed te maken voor gebruik. Het instellen van Windows ging redelijk soepel en duurde niet lang. Na even wachten was het tijd om de Chi te gebruiken! De laptop werd geleverd met een zo goed als volle batterij, waardoor er niet direct een lader nodig is.

De eerste indruk is positief. De laptop voelt erg robuust en fijn aan. Het geheel weegt 1,45kg en dat brengt met zich mee dat het stabiel is en voelt. Het meeste gewicht zit in de tablet, waardoor de laptop wat wil kantelen op het moment dat je deze op schoot wil gebruiken. Het is dan wat minder stabiel dan op een vaste ondergrond, maar het blijft goed werkbaar. Uiteraard is het mogelijk om enkel de tablet te gebruiken op de bank en die dan van het toetsenbord af te halen.

Wat wel opvalt is dat het erg moeilijk is om vingers tussen de tablet en het toetsenbord te krijgen om de Chi open te vouwen, wat in het begin wel even lastig was. Op een gegeven moment heb ik het maar gedaan door het toetsenbord aan de zijkant omlaag te drukken, wat een stuk beter werkt dan in het midden.

Accessoires

Bij de Unboxing heb ik al kort even gesproken over de verschillende accessoires die worden meegeleverd met de Asus T300 Chi.

De mini-usb naar mini-usb kabel is meegeleverd om via de tablet het toetsenbord op te laden. Deze kabel is echter ook goed te gebruiken om een telefoon mee op de tablet aan te sluiten of een externe harde schijf, daar deze vaak een mini-usb aansluiting hebben. Op die manier is het mogelijk om enkel de mini-usb naar mini-usb kabel te gebruiken, zonder dat de mini-usb naar usb kabels en andersom nodig zijn.
Niet praktisch:
Praktisch:

Het accessoire waar ik wat langer bij wil stilstaan is de Asus Stylus. Deze stylus wordt meegeleverd met de T300 en heeft een flinke toegevoegde waarde. De batterij die nodig is om de stylus te gebruiken wordt door Asus meegeleverd.

Op de stylus zitten twee knoppen die bijdragen aan het gebruik op de laptop. De knoppen dienen als linker- en rechtermuisknop. Het lijkt op een soort volumetoets; zo werkt het ook. De knop aan de voorkant (dichtst bij de punt) functioneert als de linkermuisknop en de knop daarachter functioneert als rechtermuisknop.

De functie van de linkermuisknop is praktisch als je niet van het scherm af gaat met de stylus. Anders is het uiteraard mogelijk om gewoon te tikken.
De tablet reageert op de stylus wanneer de stylus ongeveer één centimeter van het scherm is verwijderd. Je ziet dan ook een puntje op het beeldscherm verschijnen.

Zelf vind ik het gebruik van de stylus erg praktisch en neem de stylus dan ook graag mee als ik de laptop meeneem. In eerste instantie vond ik het niet erg praktisch, want die stylus slingert er maar los bij en is niet makkelijk mee te nemen. Tot het moment dat ik er achter kwam dat de stylus gewoon simpel op de achterkant van de laptop kon worden geplaatst of indien je de tablet los gebruikt, onderop de tablet. Dit is mogelijk door de magneten die worden gebruikt om de tablet op zijn plek te houden wanneer die in het toetsenbord is geplaatst. Dit maakt het erg praktisch om de stylus mee te nemen, zonder dat dit veel moeite kost. Op deze manier is de Chi samen met de stylus in een hand mee te nemen en raak je de stylus niet kwijt!

De aansluitingen en knoppen

De aansluitingen spreken redelijk voor zich:
  • Mini-hdmi aansluiting
  • Mini-usb aansluiting
  • MicroSD-kaart sleuf
  • Hoofdtelefoon aansluiting, met ondersteuning voor microfoon
  • Aansluiting om de tablet mee op te laden
  • Mini-usb aansluiting om het toetsenbord mee op te laden

De knoppen:

Het toetsenbord
Een erg belangrijk onderdeel van deze laptop/tablet combinatie is uiteraard het toetsenbord. De verbinding met de tablet wordt gemaakt door middel van bluetooth en werkt vrijwel vlekkeloos. Het is mij eenmaal overkomen dat ik de laptop opnieuw moest opstarten om het toetsenbord weer werkend te krijgen uit standby.

Het toetsenbord is eenvoudig aan te zetten door de knop naar rechts te schuiven. Het toetsenbord heeft vanaf het begin al verbinding met de tablet, hier is geen installatie voor nodig, daar Asus dit al verzorgd heeft.

Het toetsenbord heeft een eigen accu en dient op te worden geladen een mini-usb kabel, welke wordt meegeleverd met de tablet. Het is uiteraard ook mogelijk om het toetsenbord op te laden via een computer. Het zal echter niet vaak nodig zijn om het toetsenbord op te laden. Inmiddels gebruik ik de tablet iets meer dan twee weken en is de batterijduur nog 40%. Ik verwacht dan ook dat het toetsenbord +/- een maand mee zal gaan op één acculading. Het is voor mij echter onmogelijk om dit te testen, daar de testperiode korter is dan de accuduur.

Eerder sprak ik al over de manier waarop de tablet op zijn plaats wordt gehouden in het toetsenbord. De tablet wordt als het ware over twee steunen geschoven en vastgehouden door magneten.

Het toetsenbord werkt erg prettig en geeft weinig geluid af op het moment dat er goed op gewerkt wordt. Wat mij betreft een dikke plus.

Het scherm
Het is een mooi scherm wat Asus heeft gebruikt voor deze tablet met een resolutie van 1920*1080. De tablet toont mooie kleuren en is goed scherp. Ook heeft deze tablet geen last van backlight bleeding.

Er is wel één groot nadeel van dit scherm. Het reflecteert enorm, waardoor vaak een hoge helderheid is vereist om de tablet goed te kunnen gebruiken.
Verder kan ik er kort over zijn. Mooi beeld en goede helderheid. Erg prettig om films op te kijken en op mee te werken. Zelf heb ik de laptop gedurende twee weken gebruikt om mee te werken op kantoor en in die tijd heb ik geen last gehad van mijn ogen.

Het scherm heeft goede kijkhoeken, maar dit heb ik helaas niet kunnen vastleggen met mijn telefooncamera.

Accuduur van de tablet
Na het bespreken van het scherm van de tablet is het natuurlijk fijn om te weten wat de accuduur is van de Chi.

De accuduur is erg afhankelijk van de taken die je met de tablet uitvoert en op welke helderheid. Zelf heb ik twee dingen getest. Werken met een helderheid van 100% en een helderheid van 20%. Met een helderheid van 20% ging de tablet ongeveer 6,5-7,0 uur mee. Met een helderheid van 100% zat dit rond de 5 uur. Het verschil is niet heel drastisch.
De taken die ik uitvoerde tijdens deze tests waren het werken met Word en tussendoor browsen, dus vooral zakelijke taken.

Het duurt ongeveer 120-130 minuten voordat de tablet is opgeladen van 5% naar 100%. Ik raad het echter niet aan om de tablet onder de 10% batterij te laten komen, daar de prestaties van de tablet drastisch verminderen. Het wordt dan merkbaar trager en zelfs het gebruiken van Word is al een hele prestatie..

Bij 10% en 7% komt een melding dat de tablet aan het netstroom moet. Op 5% valt de tablet zonder waarschuwing in slaapstand.

Het ledje wat aangeeft of de batterij al is volgeladen is niet helemaal accuraat. Op 95% geeft het ledje al een wit licht, wat betekent dat de tablet vol is. Rood betekent dat de tablet wordt opgeladen. Dezelfde kleurencombinatie wordt gebruikt bij het toetsenbord.

Ergonomie
Wat betreft de ergonomie is de Chi gedeeltelijk naar eigen voorkeur in te stellen. De tablet kan niet heel ver achterover, wat wellicht een nadeel kan zijn voor mensen. Mij is het prima bevallen om de tablet op deze stand te gebruiken, daar het mij geen nekklachten en dergelijke heeft opgeleverd.

Warmte- en geluidsproductie
Eerst maar eens beginnen met de warmteproductie, die is niet heel best.

De tablet kan heel erg warm worden aan de linkerkant van de onderkant van de tablet. De warmte is zodanig dat het vervelend is om op de blote huid te hebben. Op schoot kan het wel warm worden, maar niet storend. Een ideale tablet voor de winter :+ .

De warmte ontstaat vooral wanneer de tablet wordt gebruikt tijdens dat die aan het opladen is. Hier is geen zware benchmark voor nodig.

Wat geluid betreft is de tablet muisstil. De tablet geeft zo goed als geen geluid. Enkel wanneer ik mijn oor op de achterkant van de tablet leg, dan is hoor je de tablet werken. Het is overigens geen verrassing, er zitten namelijk geen ventilatoren in en de tablet is uitgerust met een SSD.

Dan zijn er nog de speakers. Dit is de eerste tablet die ik heb mogen gebruiken en ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal met andere tablets, helaas. Het geluid is goed en heeft voldoende volume. Het is echter geen aanrader om hier een film mee te kijken, maar dat is ook niet te verwachten. Hier kan je hoofdtelefoons voor gebruiken die je via bluetooth kan verbinden of met een 3,5mm plug. Het bekijken van trailers, YouTube filmpjes etc. is goed te doen op de tablet.

Prestaties
Tijdens deze reviewperiode heb ik er voor gekozen om de tablet niet te testen op grafisch zware tests, daar de tablet niet is ontwikkeld voor games.

De tablet is goed te gebruiken om 1080p films af te spelen, zowel via stream als lokale bestanden. Ook is 1080p YouTube geen probleem. Een simpel maar suf voorbeeld is Candy Crush Soda Saga. Hier thuis zijn ze nogal fan van dat spel, maar toch hapert dat soms op de tablet. Valt me toch wel wat tegen.

Ik heb een paar benchmarks gedaan met Cinebench 11.5.
De uitslag was als volgt:
• OpenGL 16,62 fps
• CPU 2,26pts

Zoals ik eerder al heb aangegeven wordt de tablet gigantisch traag zodra het batterijpercentage 10% of minder aangeeft. Met gigantisch traag bedoel ik onwerkbaar.

Wat eventueel nog wel belangrijk is om aan te geven is de opslagcapaciteit van de tablet. Er zit een 128gb SSD in, waarvan er nog 100gb beschikbaar is bij het opstarten van de tablet. Van die 100gb is nog 80gb vrij (overige 20gb wordt gebruikt door besturingssysteem en Asus apps).

Wat Wi-Fi betreft ben ik zeer tevreden. Het werkt goed en de ondersteuning voor 5ghz is erg welkom. Het ontbreken van Wi-Fi AC is echter wel jammer, dit had ik wel verwacht bij een nieuwere tablet.

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit van de Chi ben ik erg tevreden. De tablet en het toetsenbord zijn van metaal gemaakt met een donkerblauwe kleur. Er is denk ik gebruik gemaakt van een speciale coating, wat als resultaat heeft dat het erg prettig aanvoelt en dat er genoeg grip is. Het is echter wel vlekgevoelig. Door er simpelweg met je langs te gaan ontstaat er al een plekje op de behuizing. Zelf vind ik dit niet vervelend, daar het wel een mooi effect heeft op de tablet. Ik kan mij echter voorstellen dat dit voor anderen een minpunt kan zijn.

Verder voelt de Chi stevig aan en zit de tablet goed vast in het toetsenbord. Het is zelfs mogelijk om het geheel op te tillen aan de tablet, zonder dat hierbij ook maar iets losser gaat zitten. De magneten doen goed werk!

De tablet is verder goed gebouwd. De knoppen zijn stevig en goed in te drukken. Het scherm reageert goed en zit er recht in. De bezels zijn ietwat aan de dikke kant, maar dit is niet storend. De dikke bezels zorgen er voor dat je minder snel het scherm perongeluk aanraakt.

Wat ik wel heb ondervonden tijdens het schoonmaken van het scherm, is dat het scherm op één plek niet goed lijkt te zijn vastgeplakt. Op het moment dat er op die plek druk wordt gezet, dan komt er een geluid vrij van het scherm wat tegen de lijm aan wordt gedrukt en vervolgens weer loslaat (een soort tik). Dit zal allicht een productiefoutje zijn. Verder is er ook geen nadeel te vinden hierdoor, daar het scherm op die plek goed functioneert en er niets zichtbaar is op het scherm zelf.

Ook laat het ledje aan de bovenkant wat ligt door bij de rand onder het ledje. Mijn telefooncamera had moeite met het scherpstellen, maar laat wel duidelijk zien wat ik bedoel.

Al met al is de Chi een mooi product. Asus heeft zichzelf van de goede kant laten zien door erg op het design te letten en toch de snelheid te garanderen. De SSD zorgt ervoor dat Windows 8.1 vlekkeloos draait en de Chi is dan ook binnen no-time opgestart en weer afgesloten, wat erg praktisch is.

Het scherm van de Chi is van goede kwaliteit en dat blijkt onder andere uit de mooie kleuren en goede resolutie. Een nadeel is wel dat het scherm op een plek wat los lijkt te zitten.

Wat de warmteproductie van de tablet betreft ben ik niet tevreden. Hij wordt erg warm zonder dat je daar veel voor hoeft te doen. Beetje Word en opladen tegelijkertijd blijkt al voldoende om je handen goed op te warmen. Dit merk je echter niet als je de tablet hebt geplaatst in het toetsenbord.

Een beoordeling geven over de prijs vind ik erg lastig. De Chi heeft veel voordelen, maar of dat de prijs ook rechtvaardigt.. De Chi is een fijne tablet met daarbij een goed toetsenbord. De afgelopen twee weken heb ik hier elke dag op gewerkt voor minimaal 8 uur per dag en nog steeds is de batterij op 40%. De feedback is fijn en zorgt voor duidelijke aanslagen.

Ik ben erg tevreden over de Chi en heeft het mij veel gemak gebracht de laatste twee weken. Indien de Chi 100-150 euro goedkoper zou het al een stuk aantrekkelijker zijn om te kopen. Voor de 700 euro dat de Chi kost is een ultrabook bijna gekocht.

Voor de foto's op originele resolutie kunt u het album raadplegen:

Heb jij ook een Asus Transformer Book T300CHI-FL042H?

mooie uit gebreide review _/-\o_ , ik had geen last van dat doorschijnende ledje en dat losse scherm bij mijn test exemplaar
Dacht inderdaad al dat het een productiefoutje was. Goed om te weten dat jij hier geen last van hebt gehad! Het is verder niet storend, maar het viel wel op.
Ik heb gister de tablet gekocht en ik heb wel weer last van het lichtje, extra minpuntje mischien heb ik het over het hoofd gezien in je revieuw is het openen van de tablet

chille revieuw overigens
Bevalt de tablet je goed?

Openen van de tablet is inderdaad nog wel eens even stoeien. Lastig om je vingers er tussen te krijgen.

Bedankt voor je feedback :)
Mooie review. En voor 700 heb je inderdaad ook een Lenovo Yoga pro 2 en al bijna een Asus zenbook 305.
nu staat ie iig voor 480 bij mediamarkt =D