LG G3 16GB Zwart Review

jellejanssen198 11 mei 2015, laatste update op 15 juli 2015, 187 views

LG G3 16GB Zwart

Een prachtige 5,5" grote snelle telefoon met een paar minpunten.

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • Goede camera
  • Strakke behuizing met metaal-look
  • Accu prestaties zijn netjes (vooral bij minder intensief gebruik)

Minpunten

• Lag (vooral met de standaard LG launcher)
  • Kan erg heet worden

Begin 2015 kocht ik de LG G3 voor 380 euro en komend van chronologisch een HTC Legend, Lumia 800 en een Samsung Galaxy Core, ben ik nu eindelijk eens tevreden met de aanschaf van een smartphone onder de 400 euro.

Pluspunten
Ik sta versteld van hoe mooi en scherp het scherm is. De kleuren lijken wat gedimd, maar dit doet zeker geen afbreuk aan de algehele kwaliteit van video's, foto's of gewoon browsen.
De Snapdragon 801 op 2,5 Ghz is qua specs op het moment nog steeds een van de betere en dat merk je in de praktijk ook. Browsen en navigeren in apps gaat zeer vlot.
De LG G3 heeft alleen fysieke knoppen aan de achterkant (volume+, home, volume-) en deze zijn prima op de tast te vinden. Ik vind ze erg fijn werken.
De dunne bezels en de metaalachtige look maken dit de mooiste telefoon die ik tot nu toe gehad heb.
Daarnaast maakt de 13MP camera erg mooie foto's en het scherpstellen lijkt vanwege de laser wat beter/sneller te gaan in vergelijking met voorgaande telefoons.
Ik ben, ondanks andere reviews die kritisch zijn, zeer te spreken over de prestaties van de accu. Wat betreft 'Screen-On time' blinkt de LG G3 inderdaad zeker niet uit (zit rond de 5,5 uur volgens mij), maar met de manier hoe ik de telefoon gebruik, red ik 20 a 30 uur en daarmee ben ik gewoon erg tevreden. De LG G3 gaat zeer netjes met de accu om als het scherm uitstaat. In de nacht bijvoorbeeld wordt er bij mij maar 1 a 2% verbruikt.

Minpunten
De 1440p schermresolutie had wat mij betreft ook een 1080p resolutie mogen zijn (zoals ook Wout Funnekotter aangeeft).
Wat ik ook jammer vind, is de lag in de standaard LG launcher. Na een tijdje werd dit erg frustrerend, dus heb ik wat andere launchers geprobeerd. Ik kwam bij de Google Now launcher terecht, wat een kleine verbetering opleverde en is wat mij betreft het beste alternatief voor de stock launcher. In de Google now launcher heb ik tot nu toe amper last van haperingen, maar hiervoor in de plaats is een andere kleinere irritatie gekomen, namelijk dat mijn startscherm eens in de zoveel tijd de pictogrammen/het startscherm herlaad. Een rigoreuzere oplossing zou rooten/flashen kunnen zijn en een custom ROM van bijvoorbeeld Cyanogen, maar hier wil ik (nog) niet aan beginnen.
Een laatste minpunt is wat mij betreft de temperatuur. Bij 'normaal' gebruik wordt het toestel niet heet, maar bij intensiever gebruik wel. Laatst kon ik met de telefoon maar maximaal 3 minuten op 1080p filmen. Ik kreeg de melding dat de telefoon te heet werd. Jammer. Toen ik daarna gebeld werd, voelde ik de fikse hitte van het toestel ook aan mijn oor. Niet echt prettig. Ik moet er wel bij zeggen dat het buiten 30+ graden was. Ook raad ik (intensief) gebruik van de telefoon af als ie aan de lader ligt.

De LG G3 is een beest van een smartphone, met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. De LG G3 komt uit Q2 2014, maar is wat mij betreft in 2015 nog steeds een van de betere keuzes voor mensen die geen 400+ euro willen uitgeven aan een smartphone.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?