Silicondust HDHomeRun Extend HDHR3-4DC Review

bbusstra 13 mei 2015, laatste update op 24 maart 2017, 740 views

Silicondust HDHomeRun Extend HDHR3-4DC

Prima apparaat, vier tuners voor het echte werk. Met in Mythtv te verhogen middels virtuele tuners naar 8 of meer. Nooit meer een programma missen dus!

Pluspunten

• Zeer degelijke verpakking
  • One click install
  • Stabiel platform
  • Nooit meer tekort aan tuners
  • Compact

Minpunten

• Prijzig

Features Score: 5
Driverkwaliteit Score: 5
Introductie

Mythtv
Al sinds 2004 knutsel ik met PVR's. Na een verkenningstocht destijds ben ik eigenlijk bij Mythtv blijven hangen. Dit was toen het meest complete PVR softwarepakket op het Linux platform. Naast de PVR functionaliteit bevat Mythtv onder andere ook een oplossing om multimediabestanden te hanteren, zoals muziek, afbeeldingen en films. De Mythtv oplossing is opgebouwd uit een cliŽnt-server model. Je kunt de backend en de frontend (de cliŽnt) op een en dezelfde machine draaien. De backend verzorgd de daadwerkelijke opname, dus op die machine moeten de TV-kaarten afgewerkt zijn. Ik heb altijd een losse backend gedraaid op mijn server, die voor meerdere doeleinden toch altijd al 24*7 aan staat. In de rest van mijn woning draai ik de frontends op afzonderlijke systemen. (laptops en HTPC onder TV) Het is mogelijk om met Mythtv meerdere programma's tegelijkertijd op te nemen en direct op meerdere cliŽnts terug te kijken. Daarbij is live-pauzeren een standaard optie.

DVB-C
Toen mijn lokale kabelboer (Rekam) overging op het digitale signaal, moest ik met pijn in mijn hart afscheid nemen van mijn twee Hauppauge PVR-500's dubbeltuner kaarten. Ik was zeer tevreden met die analoge-kaarten, totdat ik voor het eerst de beelden aanschouwde die ik met mijn eerste DVB-C kaartje had opgenomen...

Er was geen weg terug wat dat betreft. Ik kocht nog twee DVB-kaarten. Een nadeel vanaf toen was wel dat, als ik mijn systeem wilde upgraden, ik dus altijd een moederbord moest hebben met drie PCI sloten. Die moederborden zijn ondertussen schaars, dus duur geworden. Omdat de PVR machine, zoals gezegd 24*7 draait (er draaien ook wat andere zaken op) is het energieverbruik op jaarbasis nogal hoog. Ik vond het nu tijd worden om te gaan voor een upgrade naar een zuiniger platform. De eerste aanzet daartoe is het vervangen van de DVB-kaarten. Daarbij komt ook dat (en zeker niet onbelangrijk) het huishouden geen overlast moet ondervinden van de onzichtbare upgrade.

HDHomerun
Omdat gebruiker Cerealbro (http://tweakers.net/gallery/585997) op dit forum in zijn prima review (http://tweakers.net/price...omerun-hdhr3-4dc/reviews/) al e.e.a. heeft besproken over dit product, ga ik dat in principe niet herhalen. Ik heb daarom besloten kort iets te zeggen over de webinterface en over de integratie in Mythtv. Het wordt dus een aanvulling op zijn review.

Install wizard
In de review van Cerealbro zag ik een schermafdruk van de install-wizard. Ik zag echter tijdens het uitvoeren van installatie-procedure (gedaan via Windows) dat de interface van mijn installwizard er een beetje anders uitzag:

Ik miste enkele tabbladen, te weten: Location, Application enTuners. In plaats daarvan had ik het tabblad: Configuration. Ik heb echt geen idee wat ik daarmee mis. Ik vind het allemaal best. Eerst maar even de kanalen scannen. Dat was binnen een paar minuten gelukt.

Webinterface
Omdat ik in mijn router zag dat het apparaat een IP had gekregen, besloot ik er maar eens even naartoe te browsen. Zichtbaar werd een zeer compacte webinterface:

Na klikken op Channel line-up verscheen het volgende scherm:

Als je met je linker muisknop op de channel-nummers klikt dan wil de URL geopend worden door een applicatie. Je kan op een Microsoft Windows platform kiezen voor Windows Mediaplayer of bijvoorbeeld VLC als je dat geÔnstalleerd hebt. Vervolgens wordt er een mpeg download gestart die tot in eeuwigheid doorloopt maar niets streamt. Dus url plakken in VLC (CTRL+N) en jawel direct beeld. Op deze wijze, via de website, kunnen er vier streams tegelijkertijd geopend worden. Op mijn MAC wilde Quicktime, na klikken op die url, er gelijk mee aan de slag. Ze verslikte zich onmiddellijk. Echter, geen nood: URL plakken in VLC en hoppa! Al met al lijkt dit dus op platform onafhankelijk TV-streamen. Erg handig allemaal.

Opmerking: Je ziet aan de voorkant van elk kanaal ook van die "Favorieten" sterretjes staan die je kan aanklikken. Geen idee waar dat voor dient of hoe het werkt. Ik zag de noodzaak er niet van in en verder interesseert het me ook niet, dus ik heb het niet uitgezocht.

Hieronder zie je dat ik drie programma's tegelijkertijd geopend heb in VLC. In VLC wordt zelfs een knop zichtbaar om teletext te starten. Je ziet tevens de tunerstatus:

De status van tuner 0:

De systemstatus:

Een snippet uit het systemlog:

Systeembelasting op mijn backend op het moment dat er 8 programma's tegelijkertijd worden opgenomen door mythtv:

Mythtv
Zoals aangekondigd hieronder een paar opmerkingen over Mythtv.
Ik heb mythtv-setup even gestart op de backend. Ik draai headless en maak daarom voor GUI doeleinden gemakshalve gebruik van VNC, waarvan ik de vncserver speciaal voor die gelegenheid start:

Toevoegen homerun
De Homerun wordt automatisch herkend door mythtv-setup als je in de tuner-setup kiest voor het toevoegen van een nieuwe kaart. (Kies mythtv-setup menuoptie 2 (TV-kaarten) -> "(Nieuwe TV-kaart" )

Als je een nieuwe kaart toevoegt, dan heb je daar namelijk standaard de keuze om een hdhomerun networked tuner toe te voegen. Vervolgens toont het de "Available devices" (het aantal tuners in je hdhomerun):

Opmerking: in de setup lopen er in de tekstweergave vreemd genoegd twee talen (Engels en Nederlands) door elkaar.

Klik op "Opname opties" en kies voor signal time-out en tuning time-out 5000. (Ik kom hier later op terug.) Je kan hier ook gelijk het aantal virtuele tuners instellen bij Maximum opnames. Ik stel hier standaard 3 in, zodat ik straks 12 tuners tot mijn beschikking heb:

Doe dit voor alle vier de tuners. Het ziet er dan ongeveer zo uit:

Opmerking: je ziet ook nog mijn oude DVB-C kaarten die ik ga uitfaseren.

Vraag: twaalf tuners, is dat niet een beetje belachelijk?
Antwoord: ja, maar zeer huisvrouw en gezins vriendelijk. Het voordeel van je eigen TV-opnames verzorgen is dat je zo heerlijk snel door de opnames heen kunt spoelen. Dat is een optie die ik mis in de uitzending gemist apps. Verder heb je natuurlijk de mogelijkheid om het TV-programma dat je opneemt te bekijken en op pauze te zetten. Maar het belangrijkste: nooit meer het probleem dat er iets niet opgenomen kon worden door timerconflicten, want er zijn nu genoeg tuners.

Toevoegen videobron
Ik sla het videobron scherm over, omdat ik verder ga met de bestaande source. Ik heb destijds al eens een videobron aangemaakt en de kanalen gescand en vastgelegd.

In het input connections (menuoptie 5) scherm koppel je de tuners met de videobron. Ik kies hier de zelf door mij gegeven naam: rekam-dvb:

Als je bijvoorbeeld Caiway gebruikt naast Rekam, dan kan je twee sources met elk provider specifieke kanalen vastleggen. Omdat Caiway over het algemeen haar kanalen versleuteld, gebruik ik alleen Rekam. Rekam is denk ik een van de weinige providers in Nederland die bijna al haar kanalen onversleuteld doorgeeft en dat ook zal blijven doen(!)

Kanalen toevoegen
Dat scannen kan via de commandline of via mythtv-setup zelf. Er is een frequentie overzicht van heel DVB-C Nederland te vinden hier: http://www.digitalekabelt...chniek/netwerktabel.shtml Hiervan is voor mij het volgende relevant:
  • REKAM Gouda
  • 538.00
  • Symbolrate 6900
Via de commandline als eerste:
# echo “C 538000000 6900000 NONE QAM64″ > .czap/rekam-dvb.conf

Gebruik het command "scan" uit het dvb-apps package:

# scan .czap/rekam-dvb.conf > .czap/channels-rekam.conf

Als je in de menuoptie 5 een tuner selecteert met de pijltjestoetsen en op Enter drukt, dan kom je in een scherm waar je kanalen kan scannen. Voorwaarde is dat je een videobron hebt ingesteld:

Dit doe je als je naast de bestaande kanalen op nieuwe kanalen wilt scannen om deze toe te voegen, of als je nog geen kanalen hebt deze te scannen en toe te voegen. In dat laatste geval maak je eerst een nieuwe video-source aan. Kies daar de nieuwe naam voor je video-source (ik kies rekam-dvb) en de juiste frequentie-tabel. Voor Nederland: "Europe-west".

Kies dan voor volledige scan (afgestemd)

Frequency 538000000
HP Coderate Auto
Trans. Mode Auto
Guard Interval Auto
Hierarchy Auto

De volgende posting gaf tevens de tip om de time-out settings zoals al eerder vermeld op 5000 te zetten.

TV-guide
Als alles goed gaat heb je je onversleutelde kanalen. Je kan dan in mythweb (een webtool binnen het Mythtv-pakket) de kanalen een nieuwe naam geven, verwijderen en een xmltv-id meegeven in het geval je gebruik wilt maken van scripts om je tv-guide op te zetten. Ik wil op dat laatste niet verder in gaan, behalve dan door te zeggen dat ik daar zelf het volgende script voor gebruik: https://github.com/tvgrabbers/tvgrabnlpy

Overig
Het viel mij op dat als je kanalen gaat bekijken via andere wijze dan mythtv, de geplande opnames in mythtv kunnen mislukken. Dit komt omdat hdhomerun logischerwijs een lock legt op de tuners die het in gebruik heeft. Zijn er vier gebruikers op het netwerk die bijvoorbeeld met een smartphone op een zender afstemmen, dan heeft mythtv-backend geen resources meer om ook nog maar iets op te nemen. Dit is dus iets om rekening mee te houden.

Het is mij duidelijk dat dit een superproduct is. Binnen een half uur had ik het apparaat geÔnstalleerd en werkend. Opnames in Mythtv liepen gelijk vanaf het begin zonder problemen. Een test met 8 opnames tegelijk verliep zonder haperen en zonder zichtbare systemload. Verder is het kastje superklein. De prijs is misschien wel iets aan de hoge kant, maar voor drie afzonderlijke DVB kaarten betaalde ik destijds meer dan 75 euro per stuk. Daarvoor moet je dan wel een moederbord met de nodige PCI-sloten hebben. Verder moest elke kaart dan weer een aparte coaxkabel hebben. Dit zijn vrij stugge kabels om te behandelen. Doorlussen was wel mogelijk, maar ik had altijd signaalverlies. Met de HDHomerun is dat dus ook afgelopen, want ik heb nu nog maar een (1) coaxkabel nodig. Daarnaast denk ik dat die TV kaarten aanzienlijk stroom verbruiken op het moment dat ze in gebruik zijn. Ze worden in ieder geval goed heet. Ik heb het verbruik niet gemeten, maar ga dat voor de grap nog eens doen.

Dit was mijn eerste review. Ik ben misschien een beetje doorgeslagen in het promoten van Mythtv, maar ik zie op dit moment geen betere toepassing van dit product dat Silicondust HDHomeRun HDHR3-4DC heet.

edit:
24-03-2017
1. dvb-utils heet nu dvb-apps
2. foutje in commandline mbt "scan" command

Heb jij ook een Silicondust HDHomeRun Extend HDHR3-4DC?

Hallo,

Leuke review.

Ik zie dat je 3 kanalen per tuner kan opnemen. Ik neem aan dat de 3 kanalen dan wel binnen 1 multiplex moeten zitten, en je dus geen 12 random kanalen kan opnemen. Als je 5 kanalen wil opnemen die elk in een andere multiplex zitten heb je 1 tuner te kort. Klopt dat?

Voor zo ver als ik weet heeft TVheadend de mogelijkheid voor virtuele servers niet, dat zou een leuke uitbreiding zijn.
Dank je.

Ik heb in Mythtv 3 virtuele tuners per tuner ingesteld. Dat mogen er ook meer zijn. Het heeft alleen niet zoveel zin.
Wil je met 1 tuner meerdere kanalen tegelijkertijd opnemen, dan moeten die kanalen idd. wel in dezelfde multiplex zitten.
En correct, in het geval van de opname van 5 kanalen elk in een andere mplex kom je idd. 1 tuner te kort.
Allereerst complimenten voor je review. Heeft mij weer een stuk meer duidelijkheid gegeven over mogelijke oplossingen te vinden.

Ik heb nu nog Ziggo met losse (interactieve) HD decoders in gebruik.
Ik twijfel om over te gaan naar IPTV.
Heb al wat hardware zoals NUC, Raspberry Pi 2B en een Minix U1.

Dit, Mythtv met HDHomeRun, ziet er ook goed uit.

Kan niet ontdekken of je met HDHomeRun ook Dolby Surround (5.1) geluid kan streamen?
Bij IPTV roepen ze wel over FullHD (1080p) en wat ik van verschillende leveranciers al hoor, is dat het geluid gewoon stereo is.

Heb jij zelf ook IPTV overwogen in je keuze voor HDHomeRun i.c.m. MythTV?
Dank je. Nee nooit, ik ben al sinds 2002 aan het knutselen met software PVR's.. Toen ik in 2004 het Mythtv project ontdekte ben ik daarbij gebleven. IPTV is iets van de laatste 5(?) jaar in opkomst en ik heb het nooit overwogen. Ik heb internet via XS4ALL dus zou hun IPTV oplossing kunnen kiezen. Ik vind het echter allemaal te duur en het kost me teveel bandbreedte. Ik zit te ver van de wijkcentrale, dus ik haal mijn 20 Mbit nooit.. Verder vind ik de grootste showstopper dat je vaak voor elk beeldscherm een aparte decoder moet aanschaffen. Daar heb je met Mythtv helemaal geen last van. Als ik zo de reclames eens voorbij zie komen dan vind ik het grappig hoe elke internetboer zit/zat te pochen over pauze tv of time shift recording etc. Dat zat echter in 2004 al standaard in Mythtv.....
Oh, en wat betreft 5.1 geluid:

Je zou dus eens kunnen gaan knutselen met kodi en de pvr en hdhomerun addons: http://kodi.wiki/view/HDHomeRun