Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478 Review

isniet 9 mei 2015, laatste update op 9 mei 2015, 1.042 views

Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478

Prima laptop,strak design met een goede inhoud! Goede grafische kaart en een vrij recente I7 processor. Goed geluid (dat ook veel geluid kan produceren). Prima om ook grafisch vereisende applicaties of games te spelen. Wel jammer van de vele lenovo tools waardoor ik een clean windows installatie heb gedaan.

Pluspunten

• GTX 960m
  • i7 4720HQ
  • IPS scherm
  • Design
  • Clean windows installeren, recovery behouden
  • SSHD ipv HDD
  • Conservation Mode voor accu

Minpunten

• HDD RPM laag
  • Te veel Lenovo tools

Prima laptop,strak design met een goede inhoud!

Goede grafische kaart (GTX 960M) en een vrij recente I7 - 4720HQ processor (release begin 2015).
In combinatie met een SSHD maakt dit een snelle laptop. Prima om dus ook applicaties of games te spelen die veel grafische kracht vereisen van je laptop.
Goed geluid met een krachtige subwoofer, ook de ingebouwde microfoon is van relatief goede kwaliteit. De lenovo tool Energy Manager (de enige lenovo tool die ik gebruik) met de instelling van 'Conservation Mode'1 is veel belovend, ook als de laptop uit is, wordt de laptop niet verder opgeladen conform de instellingen.
Het veel belovende IPS scherm ziet er erg goed uit, onder verschillende hoeken is het beeld nog steeds goed te zien. De behuizing rond het toetsenbord voelt ook fijn aan tijdens het typen. Tijdens het spelen van zware games kan het toetsenbord soms wel warm worden

De scherm behuizing is wel erg vingerafdruk gevoelig, waardoor je daar al snel vingerafdrukken krijgt tijdens het open en dichtklappen van het scherm. Ook had ik wat problemen met de standaard instellingen van de wifi adapter, waardoor ik in eerste instantie geen verbinding kon maken, na een paar veranderingen werkt dit wel goed2.
Tijdens het klikken op de touchpad merk je wel dat je de behuizing een beetje induwt, voor de rest werkt dit touchpad wel goed.

Voor de gemiddelde laptop gebruiker is het volgende niet van toepassing.
Wel jammer van de vele Lenovo tools waardoor ik een clean windows installatie heb gedaan. Een clean windows installatie is mogelijk terwijl je nog steeds de recovery partities behoud. Dit doe je door alleen de partitie waar Windows op staat te formatteren, tijdens het installeren vanaf een USB stick.

1 Een instelling om de accu niet volledig op te laden, maar maximaal 60%, dit schijnt de accu levensduur te vergroten.
2 Oplossing stond voor mij op deze pagina.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478?

ik was zelf aan het kijken voor een nieuwe laptop. is de hybride hdd snel genoeg? is die vergelijkbaar met een ssd?
Natuurlijk is de SSD sneller, dan een SSHD, vandaar dat ze ook duurder zijn, maar het komt er wel dicht bij in de buurt. Effe googlen op SSHD en dan vind je er genoeg info over.
Heb zelf identiek dezelfde versie gekocht en meteen geüpgraded naar een Ssd en 16gb corsair Vengeance. Ik moet zeggen dat met een win7 clean installatie alles heerlijk werkt! Uiteraard is het wel even een crime om alle juiste drivers te vinden...
Wat ook een musthave is, is de USB dvd drive van lenovo. Vind het persoonlijk jammer dat deze niet standaard meegeleverd word.