Xiaomi Pistons V3 (Zwart) Review

tokko1 9 mei 2015, laatste update op 9 mei 2015, 5.007 views

Xiaomi Pistons V3 (Zwart)

Hou je van een goede sound maar vind je design en gebruiksgemak/comfort net zo belangrijk? Dan kan je met deze Xiaomi Piston V3’s geen miskoop doen. Overall uitstekende doppen die een lekker veilig gebalanceerde sound geven, dus voldoende maar niet overmatige bas, goede mids en highs!

Pluspunten

• Meer dan goede bouwkwaliteit
  • Uitstekende sound
  • Unieke verpakking
  • Super ergonomisch

Minpunten

• Relatief korte kabel
  • Niet unieke sound-signature

Review: Na tijdenlang genoten te hebben van Xiaomi Piston V2 werd de V3 aangekondigd. Nu nog hipper, nog beter en nog mooier! Nou dat viel nog te bezien, want die V2’s waren eigenlijk voor de prijsrange waarin ze zaten echt top. De V3 zou wel in dezelfde prijsrange vallen en in deze review zal ik je vertellen of hij inderdaad hipper, beter en of mooier is!

V2 vs V3: De Xiaomi Piston V2 kwamen in een redelijk unieke verpakking, de Piston V3 komen eigenlijk in dezelfde (licht aangepaste) verpakking. No suprise there. Hij komt in een kleine doos(met Chinese envelop er omheen) die net qua hoogte door de brievenbus past.
Bij het openen begint de “Xiaomi” experience al echt vind ik, de verpakking ontvouwt zich om als een cocon om de Piston vrij te geven. Op de binnenkant van de verpakking staat meteen de (Chinese) handleiding, maar de plaatjes spreken voor zich om te zien hoe/wat je allemaal met de Piston kan doen.
De piston zelf zit weer in een hard plastic doosje met doorzichtige deksel, net als de V2. Haal je de Pistons uit het doosje dan vind je daaronder 3 paar vervangende silicone oordopjes in de maten XS, S en L. Blijkbaar zit M op de Pistons voor bevestigd.

Travelbumper: De piston zelf zit in een rubberachtige bumper, dit is ook meteen de travelcase als je de Pistons mee wilt nemen. De kabel zit er om heen gewonden zodat hij niet in de knoop raakt. Het er uit halen en weer terug doen van de Pistons is even een uitdaging maar zo gepiept als je de truc eenmaal doorhebt. En het ziet er dan wel echt gelikt uit! Alhoewel de V2 er net wat beter in leek te passen.

Bouwkaliteit: De V3’s zijn zoals men van Xiaomi tegenwoordig verwacht echt meer dan uitstekend in bouwkwaliteit en afwerking. Over elk detail lijkt te zijn nagedacht. Dit geld voor de oortjes zelf die net een andere hoek hebben dan anders, waarover straks meer. Maar ook over de bedieningsknopjes in de kabel waar ook de microfoon in verwerkt zit even als het punt waar de kabel splits en de aansluiting bij de jack. De kabel zelf is trouwens van prima kwaliteit, gevlochten omhulsel en TPE coated koperen kern met voldoende shielding om interferentie van buitenaf te voorkomen.

Gebruiksgemak: Ik kan niet anders zeggen dan dat de Xiaomi Piston V3’s echt als gegoten zitten. Ik weet niet hoe ze het doen, maar de hoek waarin de oortjes staan in verhouding tot de richting van de kabels is gewoon perfect (voor mij dan). Zodra ik ze in doe lijkt het gewoon te kloppen, geen drukpunten in je oren, ze blijven goed zitten. Het is alsof ze er niet zijn.
De kabel van 1,25m is prima maar houdt niet over als je hem bijvoorbeeld met een vast computer wilt gebruiken in plaats van je telefoon in je zak. Een minpuntje vind ik de controller die erg hoog aan de kabel zit, dit is natuurlijk zo omdat er ook een microfoon in zit. Maar omdat ik de microfoon eigenlijk nooit gebruik had ik hem liever wat lager gehad zodat ik kan zien welk knopje ik in druk.

Geluidskwaliteit en signature: Qua soundsignature heeft Xiaomi het op ‘safe’ gespeeld volgens mij. Er zijn niet echt audio tonen die er meer of minder uitspringen, alles is een goed uitgebalanceerd. Voor mij geeft dit een prima geluid, mogelijk is het wat vlak te noemen maar ik stoor mij er absoluut niet aan. Onder andere omdat er echt nog voldoende bas aanwezig is om deze goed te voelen zonder meteen de zang of andere klankgroepen te overstemmen. Zonder versterker kunnen de oortjes ook prima hard zonder voor mij merkbare vervorming van muziek, alhoewel ik hem niet op z’n aller hardst geprobeerd heb (mijn gehoor is mij lief!). Overall dus uitstekende kwaliteit muziek met een prima gebalanceerde sound. Wat ik wel hoorde van veel mensen online is dat de sound beter/dieper wordt als je hem een aantal uur inspeelt, persoonlijk geloof ik hier niet in.. maar heb hem al zo lang gebruikt dat hij inmiddels wel ingespeeld zou zijn.

Conclusie: Hou je van een goede sound maar vind je design en gebruiksgemak/comfort net zo belangrijk? Dan kan je met deze Xiaomi Piston V3’s geen miskoop doen. Overall echt uitstekende doppen die niet echt uitblinken in een unieke sound maar lekker veilig gebalanceerde sound geven, dus voldoende maar niet overmatige bas, goede mids en highs.

Wil je ook dit setje goede prijs/kwaliteit/design oordoppen kopen? Ik heb ze van Tinydeal, daar krijg je zeker de echte en voor een goede prijs! Link .
Voor meer informatie en de andere producten van Xiaomi kan je terecht op hun website Mi.com .

Heb jij ook een Xiaomi Pistons V3 (Zwart)?

Dat inspelen hoor je veel op hifi forums maar vraag me echt af of je het merkt bij deze dingen. Misschien is mijn gehoor niet zo heel goed ;)
Vind de V3 een stuk lekkerder zitten dan de V2 maar persoonlijk vind ik de bass van de V2 beter.
Eigenlijk zou je ze alle 2 moeten hebben, de V2 voor muziek met lekkere bass, de V3 voor overige muziek.
De drivers uit de V2 slopen in de V3 bouwen! Goed idee, maar de haalbaarheid? 8)7
en dan is het nog maar de vraag of het werkt, grote kans dat de sterkere bass gevolg is van de andere behuizing ;)
dat zou best kunnen, de v2 had een metalen behuizing waar de v3 grotendeels plastic is. (met her en der een stukje alu)

wtf19? ;)

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 14 mei 2015 03:41]

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring, behalve dan dat ik ten opzichte van de V2's behoorlijk wat bass mis. Heb jij dat niet?
Ik mis het niet, maar er is inderdaad minder bas aanwezig dan de V2's.
Kwestie van persoonlijke smaak, maar voor mij zijn ze nu wat beter voor general muziek. Het is niet zoveel minder bas geworden dat ik het storend vind ;)
Nog benieuwd of je de microfoon nog hebt getest?

Geluidopnames gaan prima en helder maar bij meerdere telefoongesprekken ben ik volgens de andere kant niet goed verstaanbaar. Kan misschien een defect exemplaar zijn omdat ik het probleem op zowel een Xiaomi als een Samsung telefoon heb.
Nee, niet getest. Zal binnenkort is kijken of ik een belletje mee kan plegen en hier de resultaten van posten ;)
Wat doen de 3 knoppen op de controller? Kun je er mee naar de volgende track springen?
Vorige / Volgende of Volume UP / Down, Pauze, etc.
(bij mijn Huawei kan ik het instellen, bij mijn Lenovo werken de knoppen per app verschillend :? )
Er zit een spellingsfout onder het deel conclusie, daar staat ipv conclusie conclulsie.
Thanks gefixt, lullig foutje ;)
Nog goedkoper op Banggood:

Alle xiaomi gegarandeerd origineel.

[Reactie gewijzigd door Camembert1633 op 9 mei 2015 15:15]

Alle xiaomi gegarandeerd origineel.
Hoe weet je dit als ik vragen mag?
Op het koordje zit een QR code die je naar een site verwijst waar je kan zien of ie origineel is of niet.

Alleen moet je nu wel oppassen met aanbiedingen omdat de Piston Youth Edition er vrijwel hetzelfde uitziet maar wel mindere kwaliteit is.
Ik heb ze zojuist besteld. Binnen 1-2 weken binnen waarschijnlijk vanuit China. Ik ben benieuwd.
Grappig dat je als min punt geeft dat de kabel wat aan de korte kant is.

Ik zelf vind hem net wat te lang. V3 is ook 10 cm langer dan V2.
Kan de plug die aan deze oordopjes zit met een gewone mini-jack-aansluiting gebruikt worden, oftewel eentje met drie segmenten? Sommige koptelefoons en oordoppen met vier segmenten zijn wel te gebruiken, maar daarbij valt de bas volledig weg of moet je stereogeluid missen.
leuke review. ik ben ook nog op zoek naar nieuwe oortjes maar ik vraag me af hoe goed de geluidsisolatie is?
Redelijk, niet uitzonderlijk goed en ook niet uitzonderlijk slecht. ;)

Als je op zoek bent naar absolute stilte niet kopen, maar voor normaal gebruik prima.