Specificaties Small form factor, 5 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 342 Review

maussie95 9 mei 2015, laatste update op 11 mei 2015, 739 views

Cooler Master Elite 342

Een degelijk kastje voor een zeer lage prijs. De bouwkwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Als de kast eenmaal dicht is, valt daar weinig van te merken. De buitenkant ziet er goed uit voor deze prijs. Er is ook genoeg ruimte om alles te monteren.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ziet er goed uit
  • Genoeg ruimte aan de binnenkant.

Minpunten

• Lage bouwkwaliteit
  • Geen mounting voor SSD's
  • Geen USB 3.0

Kabeltje van mijn camera kwijt, foto's komen dus later

1. Inleiding
6. Koeling
7. Geluidsproductie
8. Conclusie

1. Inleiding
Voor mijn bedrijf bouw ik regelmatig budget computers. Deze keer was de opdracht om voor een zo laag mogelijke prijs, een redelijke computer te bouwen. Waarop wordt dan zoal bespaard? Op de kast natuurlijk. Ik heb de goedkoopste kast bij mijn leverancier gehaald. Deze kast heb ik al een heel aantal keren gebruikt en hij voldeed aan mijn eisen.

Specs van het systeem:
Processor: Intel Core i3 4160
Moederbord: MSI H81M-P33
SSD: Samsung 850 Evo 120GB
Optische Drive: Samsung (typenummer kwijt. Het is gewoon een DVD-brandertje)
Voeding: Corsair VS450

Nu ik hem al een aantal keer heb gebruikt, leek het mij wel goed om een review(tje) te schrijven. Dus bij deze.

2. Specs

5.25" bays: 2x extern.
3.5" bays: 1x extern, 4x intern
USB: Ja, 2x USB 2
Microfoon en koptelefoon aansluiting
Koeling: 1x fan front. Mogelijk 1 extra aan de achterkant van de kast en 1 extra aan in het zijpaneel
Voeding: Geen aanwezig. ATX-formaat
Maximale videokaartlengte: 363mm
Maximale koelerhoogte: 153mm

3. Uitpakken
De doos is zonder veel poespas. Kartonnen doos met het typenummer, het merk en de specs. Binnen in de doos zit de kast. Verpakt in piepschuim en een plastic zak. Standaard als je de kast eruit haalt, krijg je een schok als je die plastic zak aanraakt. Verder zit er een installatiehandleiding bij die ik, als een echte tweakert, niet heb aangeraakt.

Uiteindelijk is de kast nog over. De eerste indruk is goed. De kast ziet er vrij simpel uit, wat ook de bedoeling is. Alleen de voorkant is van plastic. Een grote aan/uitknop aan de voorkant, met een kleine resetknop iets eronder. Onderaan de voorkant zit een stoffilter voor de fan. De achter- en de onderkant is grijs, terwijl de zijkanten, de bovenkant en het voorpaneel zwart zijn. De stalen zijkanten zijn vrij dun.

4. Inbouwen
Zo simpel als het maar zijn kan. De voeding gaat bovenin, waar het gesteund word door een uitstulping van de moederbordtray tot de schroeven achterin zijn gedaan.

De optische drive kan makkelijk in het bovenste slot door de plastic placeholder er van achter, zonder veel kracht, te tikken. De optische drive wordt daarna van voren erin geduwd.

Voor de SSD moet er een bracket gebruikt worden. Iets wat ik op het moment niet heb, dus ik heb hem op een onveilige manier gemonteerd, zodat ik de computer wel alvast kan installeren.

Voordat het moederbord met processor, processorkoeler en geheugen gemonteerd kan worden, moeten er afstandsbusjes in geplaatst worden. Dat vind ik persoonlijk de beste manier, sinds ik ooit een moederbord heb gesloopt omdat die de kast raakte. Die zijn simpel te monteren. Daarna kan het moederbord met alle rambam eromheen gemonteerd worden.

Als laatste kunnen er nog fans geïnstalleerd worden.

5. Kabelmanagement
Er zijn weinig mogelijkheden voor kabelmanagement. De kabels kunnen niet aan de achterkant gemonteerd worden. Snel onderdeel dus.

6. Koeling
Er zit standaard 1 fan aan de voorkant van de kast. Er kunnen nog 2 fans gemonteerd worden. 1 aan de achterkant en 1 in het zijpaneel. Beide plaatsen zijn bij mij op dit moment leeg. Vanmiddag zal ik hier de idle en de load temperaturen van de i3 plaatsen.

Idle is de i3 prima. Hij heeft temperaturen onder de 30 graden Celsius en dat is in een omgevingstemperatuur van tussen de 23 en 25 graden Celsius.

Onder load is het een ander verhaal. Na een kwartiertje Prime95 schieten de temperaturen boven de 90 graden Celsius. Dit zal voornamelijk met de stock koeler van de i3 te maken hebben, maar de airflow is ook gewoon beroerd met de standaard fan. Vergeet dus niet om 1 of 2 extra fans te kopen bij deze kast!

7. Geluidsproductie
Hoewel de kast er niet speciaal op gebouwd is, heb ik hier geen last van het geluid. Wellicht komt het doordat er geen harde schijf in geplaatst is en dat er maar 1 fan aanwezig is. Ik heb hier helaas geen apparatuur liggen om het geluid te testen. Als de DVD-speler aanspringt, is het geluid wel op meters afstand te horen. De kast is dus niet bepaald geluidsdicht, wat ook niet te verwachten is voor deze prijs.

8. Conclusie
Voor deze prijs is het een degelijke kast. De buitenkant ziet er goed uit. Het materiaal krast niet snel. Aan de binnenkant is het een ander verhaal. Er zijn weinig mogelijkheden voor fans, geen mogelijkheden voor kabelmanagement en er is voor alles vrij weinig ruimte.

Toch ben ik erg tevreden met de kast. Voor een klein prijsje heb je een kast die er degelijk uitziet en niet gammel is. Dit is een kast om één keer een computer in te bouwen en de rest van zijn leven zo te laten staan.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 342?

Het frame op de derde foto; zit daar bovenaan bij de voeding nu een 'knik'?

Dat stoffilter, is dat enkel dat gaas, of zit er nog een echt uitneembaar filter achter?
Nee, het ligt aan de foto. Er zit geen knik die er niet hoort.

Het stoffilter is niet uitneembaar.
Zou een Pentium g4400 (skylake) goed gekoeld blijven met de stock koeler zonder extra fans in deze kast?