Specificaties 10,1" (1920x1200), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B Review

TW_RdVTestpanel 20 mei 2015, laatste update op 20 mei 2015, 199 views

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B (Testpanel)

Mijn eerste ervaring met een tablet, en dan ook nog een Windows-tablet. Vanaf het aanzetten en configureren tot inleveren een prettige ervaring. Deels door de vertrouwde Windows 8.1 omgeving en OneDrive, deels door het inmiddels goed kunnen omgaan met een smartphone. Een goede gebruikservaring, een aanrader.

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Scherp beeld
  • Tijdsduur werken op accu
  • 1 jaar Office365 incl. 1 TB OneDrive cloudopslag
  • Standaard.USB oplader

Minpunten

• Lengte laadkabeltje
  • Ontkoppelen toetsenbord zwaar
  • Moeite om 'klep' te openen

Met in gedachten dat mijn eerste smartphone ook snel tot een niet meer te missen onderdeel werd heb ik nieuwsgierig de doos opengemaakt. Dit is mijn eerste echte ervaring met een tablet.
Daarom ook maar even de korte handleiding gelezen, je weet maar nooit. Maar alles wijst zich vanzelf, zeker als je al gewend bent met Windows 8.1.

Uitpakken en aanzetten
De stevige en mooie doos bevat een mooie tablet inclusief het toetsenbord. Daarnaast nog een USBkabeltje voor opladen van tablet en toetsenbord en de korte handleiding.
Toetsenbord was wel goed opgeladen, tablet niet echt, kwam geen leven in. Dus eerst maar even aan de lader, zoals ook in de handleiding aangegeven wordt. Na een uurtje of twee de tablet aangezet.
De machine moet eerst geconfigureerd worden. Je krijgt o.a. de vraag of je een bestaand Microsoftaccount wil gebruiken, of een nieuw. Ik koos voor de eerste optie, ik wilde wel eens meemaken of dat inderdaad zo goed gaat met syncen van allerlei zaken. Na een kleine 3 kwartier was alles klaar en kon ik beginnen. Eerste rondje rondneuzen snel met toetsenbord er bij. Alleen met de tablet vond ik nog moeizaam gaan. Veel gestures komen overeen met de telefoon, maar ik leerde later toch meer en handige gestures. Veel zaken kwamen me bekend voor, veel instellingen waren netjes overgenomen van de laptop. Dat is makkelijk!

Eerste indruk
Eigenlijk, met toetsenbord, weinig verschil met de laptop. Zelfs het typen op een voor mijn grote vingers kleine toetsenbord ging verrassend goed. Beetje weinig response, dat wel, maar voor bewerken van documenten heel goed te doen. Ik heb dat dan ook regelmatig gedaan, als er een goede ondergrond in de buurt was. Bij het op schoot gebruiken wilde de boel nog wel eens naar achteren kantelen.
Helderheid van het scherm vond ik prima. Alleen in de felle zon vond ik het spiegelend oppervlak van het scherm af en toe hinderlijk.

Installeren programmatuur
Ook hier kan ik kort zijn: heel vergelijkbaar met de laptop, ook qua snelheid. Het bijgeleverde jaarabonnement op Office365 gebruikte ik om Excel, OneNote, PowerPoint en Word te installeren. Dat ging snel en compleet. Daarnaast ook Notepad++ en wat andere handigheidjes.
Allemaal goed en snel te doen. Ik had niet de indruk dat het langzamer ging dan op de laptop.

Gebruik als laptop
Ik heb bewust een dag alleen de Chi gebruikt. En dat beviel redelijk goed. Toch speelt het kleinere toetsenbord op den duur toch parten, ook al heb ik die dag minder aan documenten gewerkt dan een gemiddelde dag.
Voor het normale gebruik (internetten, Word, Excel) is de accuduur goed, ik heb de hele dag door kunnen werken.

Gebruik als tablet
Voor de echte handigheid moest ik wel even gaan zitten en de inmiddels gedownloade normale handleiding doornemen. Vooral een aantal specifieke gestures, o.a. de 'drievingerige', miste ik in het begin. Maar met deze uitgebreidere kennis was het wel een stuk . Ik heb voornamelijk enkele Office-toepassingen gebruikt. Aangezien dit de recentste versie is, is het werken in tabletmodus goed. Zelfs de nieuwe features in Excel zijn prima te doen. Ook het zwevende toetsenbord voldoet goed, hierover verderop meer.
Net als de Lumia smartphone vind ik dit tablet niet alleen stevig aanvoelen, door het gewicht heb je ook iets vast. Dit vind ik persoonlijk wel prettig. Het stoorde me niet, ook na wat langer meesjouwen bleef het prettig werken.

Accuduur
Zoals hierboven al beschreven is de accuduur bij normaal gebruik goed te doen. Om wat meer te testen heb ik internetradio en YouTube (geluid uit) aan het werk gezet, ondertussen wat spelen met Excel. Op een volle acculading heb ik op die manier een kleine vijf uur door kunnen werken. Ook een voor mij prima resultaat.
Maar... dan duurt het wel weer lang voordat de accu weer 100% vol zit. Helemaal accuraat is mijn 'meting' niet omdat ik in de tussentijd weg ben geweest, maar ik schat in dat het minimaal 4 uur duurt voordat de 100% weer bereikt is (uitgaande van de magere 60% na krap 3 uur). Dan hangt de tablet aan de lader zonder dat er ondertussen mee gewerkt wordt.

Toetsenborden
Het bijgeleverde toetsenbord is prettig om te gebruiken. Maar de virtuele borden zijn ook zeer prettig. Grootste voordeel is de voorspellende werking, dat ik al ken van mijn Lumia. Daardoor kan je best snel stukken tekst invoeren. Hoe goed de 'lerende' werking hier is, heb ik niet waargenomen.
Ik heb alle vier de toetsenborden geprobeerd: vaste plek, dok- en versleepbaar, naturel/gebroken en peninvoer. Bij de laatste zou het wel prettig zijn om er een stylus bij te hebben. Meest gebruikt heb ik het dokbare. Zelfs mijn viervingerblind systeem ging na wat gewenning goed.
Wel geinig is het gescheiden gebruik van het fysieke toetsenbord.

Wat prettiger zou zijn
Iets meer geheugen. Als je enkele toepassingen open hebt wil er wat vertraging optreden. De eerder genoemde stylus voor invoer van tekst. Langere accuduur.

Mijn persoonlijke conclusie
Een goed apparaat dat op mijn verlanglijstje komt te staan, maar wel nadat ik gekeken heb naar andere merken. Ik blijf wel bij Windows, ben benieuwd hoe Windows 10 hierop werkt. Op de laptop ben ik al over, met dank aan Insider test. Voor mij is de prijs goed, hoewel een Surface ook prettig lijkt. Maar dan had ik beter voor de T300 kunnen kiezen.

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100CHI-FG003B?

Ik twijfel zo erg.

Ik heb zelf nooit een desktop gehad met meer dan 2gb. Heb zelfs jarenlang een athlon xp 1.4ghz met 512 mb ddr2 en windows xp gehad. Geen games. Maar de meeste taken lukken toch. Bij een kleine cute-top vraag ik mij af of lagging performance niet gewoon door de processor komt. Shit ik weet het niet. Goedkoop is immers vrijwel altijd duurkoop. Darn Asus!