Silverstone EB01-E Zilver Review

Foritain 8 mei 2015, laatste update op 26 mei 2017, 3.961 views

Silverstone EB01-E Zilver

De SilverStone EB01-E is een chic apparaat welke de kwaliteit van de muziekbeleving een enorme boost geeft. Hoewel de waarde van 'betere muziek' bijzonder persoonlijk is laat de EB01-E toch een geweldige indruk achter: Mooi geluid, mooi design, en geen extreme prijs voor muziek-fanaten.

Pluspunten

• Stevig, Chic, en Luxe apparaat voor op je bureau.
  • Positief effect op de geluidskwaliteit direct overtuigend
  • Eenvoudig aan te sluiten en in gebruik
  • USB, Optical, en Coax ingangen.
  • Geen onredelijke prijs voor liefhebbers van betere muziek
  • Praktisch tijdloze investering

Minpunten

• Enkel een DAC, de EB03 versterker kan worden gecombineerd maar is uiteraard een extra investering. Als gevolg mis je met enkel een EB01-E o.a. volumecontrol.
  • Minder aanwezige voordelen bij andere doeleinden zoals games en film, als gevolg voor die doelgroep prijzig

Review: SilverStone Ensemble Series EB01-E

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Installatie
- Praktijkervaring
- Conclusie

Productpagina @ SilverStone

Één van de uitdagingen van de review-hobby is dat je je eigen mening niet een te prominente rol moet geven in je tekst. In sommige gevallen (denk aan behuizingen) doe je er beter aan iedereen hun eigen mening te laten vormen aan de hand van foto’s, en bij andere producten (bijv. grafische kaarten) zeggen testresultaten eigenlijk al genoeg. Het wordt al lastiger bij het beoordelen van bijvoorbeeld muizen, waarbij tig grip-varianten mogelijk zijn, en elke gebruiker zijn eigen voorkeuren heeft.

Nadat ik eerder deze week een review online zette van een aantal speakers bedacht ik mij een nog grotere uitdaging aan te gaan. Het onderwerp van vandaag brengt namelijk een nog zwaardere uitdaging met zich mee: niet alleen het beoordelen van geluidskwaliteit, maar ook het beoordelen van verschillen in geluidskwaliteit. Uiteraard valt er in grote lijnen wel wat te zeggen over de kwaliteit van geluidsweergave waar een grote meerderheid zich in zal kunnen vinden, echter is het ervaren van muziek en de kwaliteit van de fijnere elementen (of eigenlijk: de waarde daar van in keiharde knaken) mogelijk het meest subjectieve onderwerp welke ik in mijn review-hobby tot dusver heb besproken. Vandaar dat ik deze review combineer met een blogpost (link onderaan de review), om niet alleen een productervaring te delen van een product welke de geluidskwaliteit aanzienlijk moet verbeteren, maar vooral ook op zoek te gaan naar jullie ervaringen.

Mijn kwaliteits ‘upgrade’ is de SilverStone Ensemble EB01-E, een USB DAC oftewel een externe geluidskaart, waarbij DAC staat voor een Digital-Analog converter. Het pakt je digitale geluid van je computer (of andere apparaat) en speelt ze af richting je aangesloten analoge speakers of hoofdtelefoon, een taak die in de regel vaak bij moederbord valt. Het doel van het apparaat is simpel, je sluit je systeem en je hoofdtelefoon of speakers er op aan, en presto: winst! Met een prijskaartje van 210 a 230 euro een stevige investering voor de gebruikers van gemiddelde game-headsets, maar zeker geen extreme uitgave voor echte audiofreaks.

Geen productervaring zonder uitpakken uiteraard, iets wat bij de EB01-E zeker geen straf bleek. De SilverStone EB01-E komt in een keurige en stevige veprakking waarop het meest cruciale element duidelijk staat aangegeven: de XMOS XS1 TQ128 chip die de basis vormt van de prestaties. Een chip die zijn weg tevens vindt naar flink duurdere oplossingen.

In de verpakking vinden we een korte handleiding die eigenlijk niet nodig is, een driver-cd, een USB kabel, en een RCA naar 3.5mm kabel. Het aansluiten is vervolgens simpel. De USB kabel wordt gebruikt om de EB01-E op je computer aan te sluiten, en de RCA->3.5mm kabel gebruik je om je analoge headset aan de EB01-E te hangen. Complex is het gebruik zeker niet.

De SilverStone EB01-E zelf is een pracht van een apparaat. Een stevige bouwkwaliteit met een geborstelde aluminium afwerking zorgt voor een product welke er in elk geval zonder twijfel high-end uit ziet. Enkele rondingen geven de EB01-E een beetje karakter, maar echt drukke of opvallende elementen ontbreken (gelukkig). Op de bovenzijde zien we het SilverStone logo in een bescheiden uitvoering. Smaken verschillen, maar bij een dergelijk product zou ik niet meer poespas willen.

Het geheel staat op aluminium afgewerkte voetjes met een klein laagje zacht zwart kunststof aan de onderzijde om krassen op tafel te voorkomen. Het is geen rubber, dus hij valt te schuiven als je dat wilt, maar het is voldoende om onbedoeld schuiven wel tegen te gaan.

Aan de achterzijde zien we van links naar rechts: De RCA uitgangen (rood en wit), de optionele Coaxial input, de optionele Optische input, de USB aansluiting, en de input-switch. Boven de drie inputs zie je een klein blauw LEDje, welke aangeeft welke input actief is. De USB aansluiting is overigens wel noodzakelijk, zelfs bij een andere input, omdat deze de EB01-E van stroom voorziet. Een extra adapter/stekker is gelukkig niet nodig en m.i. een mooi voordeel van dit apparaat.

Het gebruik van de EB01-E is zo eenvoudig als het kan. USB kabel aansluiten, via de CD of vanaf de website van SilverStone kan je de benodigde driver installeren, en klaar. Hoewel de driver iets van informatie aan geeft kan je er verder weinig mee, en daarnaast bepaalt de input zaken zoals het volume. De EB01-E doet dus in feite niets anders dan het doorgeven van ‘schoner’ of ‘beter’ geluid, en aanpassingen aan bijvoorbeeld de lage- of hoge tonen moeten worden uitgevoerd bij de bron, niet de EB01-E.

De driver zelf doe je dus eigenlijk niets mee, deze werkt simpelweg op de achtergrond

Het enige wat je verder ziet is een bescheiden blauw LEDje dat het systeem aan staat, en een tweede LEDje geeft aan dat er momenteel geluid uit komt.

De externe plaatsing heeft uiteraard een paar voordelen. Zo zijn de aansluitingen eenvoudig te bereiken vergeleken met een moederbord (Vanuit een review-perspectief een geweldige upgrade natuurlijk), maar ook moet het plaatsen van de DAC buiten je behuizing zorgen dat ander nabije elektronica de geluidsweergave niet negatief beïnvloed. Prettig op papier, een keiharde eis van sommige audiofielen, maar een bijzonder lastig aspect om in de praktijk aan te tonen.

Nu belanden we toch echt bij het onderwerp waar ik een beetje tegen op keek: het (subjectieve) beoordelen van de geluidskwaliteit. Op dit moment heb ik vijf analoge headsets tot mijn beschikking, met gelukkig flink uiteenlopende specificaties en uitvoeringen. Dit zijn:

De CM Storm Resonar in-ear headphones:

De Attitude One Almaz hoofdtelefoon (primair muziekheadset):

De ROCCAT Kave XTD Stereo (primair gamingheadset):

De Sony MDR-1R (primair muziekheadset, duidelijk een paar klasses hogere kwaliteit, tevens mijn huidige referentieheadset):

De vijfde is de Sennheiser PC360 (all-round headset), echter die heeft flink betere dagen gezien en daar valt geen fatsoenlijke foto meer van te maken. Daarnaast heb ik ook nog enkele speakertjes welke er eenvoudig op kunnen worden aangesloten: De Fresh’n’Rebel Rockbox familie, de Cube, de Fold en het baksteen (of zoiets, ik hou al die namen niet bij).

Verder is het relevant te vermelden dat ik de ervaring vergelijk met o.a. de (relatief budget) geluidschip van een Asus N73 Notebook, en primair de ASRock Z97 Extreme 6 met Realtek ALC1150 Codec en Purity Sound chip. Deze laatste kan je op dit moment één van de betere op een moederbord geïntegreerde geluidschips noemen. In de afgelopen weken hebben zowel mijn vrouw als ikzelf (en enkele (meestal) gezellige bezoekers) een flink aantal uren gemaakt met (en zonder) de EB01-E om tot een betere conclusie te komen, al blijft het uiteraard een subjectieve ervaring. Om een stukje achtergrond te geven: De dame heeft een uitstekend oor voor muziek en alle kleine details, instrumenten, en de kleinste onzuiverheden, en ik ben vooral van de algehele beleving en zeker geen audiofiel. Ik wil gewoon de handel aansluiten, lekker luisteren, en verschillen proberen te beleven.

Maar goed: vijf uiteenlopende hoofdtelefoons dus, en een paar setjes speakers. Hoewel je het liefst zonder vooroordeel aan een ervaring begint zijn enige verwachtingen praktisch niet uit te sluiten, en daarnaast heb ik de EB01 al eerder een keer kunnen lenen wat natuurlijk sindsdien wel enige verwachting schepte (en de reden was dat ik deze héél graag wilde). Echt veel testen kwam er toen niet van dus het bleef een beetje een verrassing om dit product te gebruiken voor review-doeleinden. Voorafgaand aan het ontvangen van het pakketje het idee in mijn hoofd dat ik het verschil vooral zou gaan horen bij de betere hoofdtelefoons, en vooral bij bronbestanden van hogere kwaliteit, terwijl ik verwachte geen tot weinig verschil te merken bij bijvoorbeeld de Resonars, de game-gerichte Kave XTD Stereo van ROCCAT, of de compacte bluetooth speakers.

Het resultaat met de EB01-E eenmaal aangesloten was echter direct verbluffend. Niet enkel dat de verschillen duidelijk hoorbaar (beter) waren, maar vooral ook dat het verschil zelfs bij de goedkopere speakertjes en bij gebruik van eenvoudige (192-256kbit) MP3 bestanden al duidelijk aanwezig was.

De echte uitdaging zit niet zo zeer in het horen van het verschil, want de verschillen zijn dusdanig duidelijk dat dat geen verdere overtuiging vereist. In mijn geval zit de uitdaging in het beschrijven van het verschil. Muziek klinkt rijker, voller, natuurlijker, beter in balans? Je hoort meer details, instrumenten zijn (afhankelijk van de bron) beter herkenbaar, je luistert hetzelfde nummer opnieuw en realiseert dan dat er nog meer in zat dan je dacht. Hoe leg je een dergelijke ervaring uit? Over één ding waren wij het eens: Met de SilverStone EB01-E klinkt muziek veel en veel beter dan via de laptop of het moederbord. De beste vergelijking die ik kon bedenken is dat je in ervaring van DVD naar Blueray upgrade: Je kijkt dezelfde film, je ziet hetzelfde verhaal, maar toch is de ervaring veel mooier en zie je details die voorheen niet zag, of in dit geval: hoor je ze.

Het verschil tussen een matige geluidschip en een degelijke geïntegreerde geluidschip is al goed hoorbaar zelfs voor een muziek-barbaar, iets wat ook op de meeste headsets en speakers in meer of mindere mate te horen was. Het verschil tussen een goede en een betere geïntegreerde geluidschip (zeg: ALC898 vs ALC1150) is voor ons beide praktisch bijna niet te horen, bijna onafhankelijk van het aangesloten apparaat met enkel de betere Sony MDR-1R die ons af en toe nog de illusie gaf van enig kwaliteitverschil. Echter verschillen herkennen wanneer je tussen twee bronnen zit te schakelen is één ding, als je ze onafhankelijk van elkaar zou testen moet je van goeden huize komen om de ALC1150 aan te wijzen. Een redelijke aanname is dus dat je wel degelijk een aantal klasses in kwaltieit moet upgraden om tot een overtuigend betere ervaring te komen.

Zelfs een moederbord met één van de betere geintegreerde audio oplossingen komt natuurlijk niet in de buurt van deze EB01-E

Echter het verschil tussen deze twee geïntegreerde chips en de EB01-E is op z’n minst extreem te noemen, en in dit geval wederom toch onafhankelijk van het aangesloten apparaat. Het kleinste speakertje van Fresh’n’Rebel (welke overigens verdacht goed klinkt voor die drie tientjes) laat niet onverwacht veel minder verschil zien dan de betere headsets gezien de beperkte kwaliteit van de drivers, maar ook bij de CM Storm Resonar is al verschil hoorbaar. Om het in perspectief te zetten, zonder uitzondering pak je, mits de bron een beetje degelijk is, in een blinde vergelijking de EB01-E ervaring er 99 van de 100 keer uit. Het toonde aan dat er veel meer in (goedkopere) speakers zit dan je vaak zou vermoeden. Hoewel ik geen audiofiel ben meende ik toch wel enigszins geïnformeerd te zijn, al heb ik daar per vandaag een extra vraagtekentje bij gezet gezien de ervaringen de verwachtingen dik voorbij schoten.

Een betere audiochip lijkt in eerste instantie een grotere impact te hebben dan een betere kwaliteit bronbestand (uitgaande dat je geen echt brakke <128kbit MP3 bestanden gebruikt), en vervolgens heeft een betere headset een grotere impact dan het overschakelen naar bijvoorbeeld HQ FLAC bestanden, oftewel een degelijke geluidskaart met een goedkope hoofdtelefoon doet al meer dan een chic bronbestand, maar een goede DAC en een goede hoofdtelefoon is toch echt een gouden combinatie en wel van belang wanneer je je muziekcollectie in een top kwaliteit besluit op te slaan. Een dergelijk prijzige DAC als de EB01-E zal toch vaak vooral worden gecombineerd met meer high-end hoofdtelefoons, en de wat betere bronbestanden, waarbij de toename in kwaliteit natuurlijk wel steeds meer in de verfijning zit, en minder in het verhelpen van echt zwakke schakels. Juist voor die meer waarschijnlijke doelgroep is het prettig te weten dat ook voor de combinaties met een degelijke headset en bron, de verschillen met en zonder de SilverStone EB01-E geen moment ter discussie staan. Wederom schieten de correcte woorden voor de beschrijving mij niet te binnen.

Vanuit een praktisch oogpunt zijn er wel een tweetal zaken om rekening mee te houden, al hebben die vooral betrekking op secundaire gebruiksdoeleinden. Zo heeft een dergelijke DAC geen volumeknop zoals sommige externe geluidskaarten of versterkers wel hebben, wat bij een headset zonder in-line control inhoudt dat je het volume dus bij de bron aan moet passen. Tevens heb ik mij laten vertellen dat niet alle games gebruik kunnen maken van een DAC, of dat er soms zelfs totaal geen ondersteuning is. Mijn praktijkervaring heeft dit niet kunnen bevestigen, want tientallen games werkten gewoon naar behoren, waaronder Skyrim, Shadow of Mordor, Battlefield 4, The Sims 4, Bioshock, Minecraft, en andere games te vinden in mijn GPU reviews. In CS:GO kreeg ik wel een foutmelding, maar die had geen gevolgen voor de functionaliteit. Desondanks zet ik het er voor alle zekerheid bij.

In een gesprek over hoe je dergelijke audio ervaringen zou kunnen beschrijven werd ik geattendeerd op een mooie quote. De heer Jaap Veenstra van Alpha-Audion.nl (leuke site overigens als je meer wilt lezen over audio) schreef het volgende:

Als er iets lastig is, is het inschatten hoe goed high-end audio is. Het is namelijk één van de mooiste dingen in het leven. Tenminste: voor een liefhebber. High End audio maakt namelijk écht wat los. Emotie, genot… gevoel bij muziek.

In dit geval sprak hij over een apparaat van bijna 10.000 euro, maar de opmerking zet je wel aan het denken. Je kan geen conclusie trekken voor een ander als het op audio aan kom; dat moet je echt gaan ervaren. Het maakt dan het niet uit of het om een apparaat gaat van een paar duizend, of een paar honderd, het inschatten van de waarde van de prestatie is en blijft persoonlijk. Oftewel hoe veel een betere, rijkere geluidservaring je waard is kan ik niet beoordelen. Ik kan wel zeggen dat de toevoeging van een SilverStone EB01-E aardig wat los heeft gemaakt in mij, en dat ik er uiterst gelukkig mee ben, maar de beleving kan ik niet overbrengen. Wel is een DAC uiteraard, net als de uitstraling van de EB01, tijdloos. Het zijn investeringen waar je vele jaren plezier van kan hebben en geen component in de traditionele zin welke na een paar jaar alweer verouderd is.

Laat ik een paar dingen duidelijk stellen: De SilverStone EB01-E is een uitstekende DAC die de geluidsweergave bij goede bronnen duidelijk verbeterd, en echt goed tot zijn recht komt zodra je er een degelijke hoofdtelefoon en een top kwaliteit bron tegen aan gooit. Als de EB01-E gevoelens had dan had ik hem pijn gedaan door een vergelijking te maken met geïntegreerde geluidschips; dit is duidelijk en zonder enige discussie een heel andere klasse. Daarnaast krijg je een no-nonsense apparaat met een chic ontwerp en een uitstekende bouwkwaliteit, allemaal elementen die het samen een bijzonder mooi product maken.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Vanwege het subjectieve element ben ik erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die een overstap hebben gemaakt naar een DAC (of naar een (externe) geluidskaart). In deze Tweakblog wil ik daar graag wat verder op in gaan, en ook jullie meningen horen wat aankoopadvies betreft. Zo te zien zijn er al een flink aantal meningen los gebarsten. Dergelijke 'semi-off-topic' gesprekken voer ik liever buiten een review van een specifiek product om, vragen / opmerkingen met betrekking tot de SilverStone EB01-E, of opmerkingen over de review, zie ik uiteraard graag in de comments!

Heb jij ook een Silverstone EB01-E Zilver?

Heb je ook objectieve metingen, met bijvoorbeeld Rightmark audio analyzer? En heb je rekening gehouden met het placebo-effect, of geloof je daar niet in?
Ik heb geen metingen. Ik hoop dat ik in de tekst niet de indruk heb gewekt dat ik een audio expert ben (volgens mij niet iig), want dit onderwerp is zeker niet iets waar ik extreme ervaring in heb. Behuizingen durf ik inmiddels wel wat discussietjes over aan te gaan, maar muziek-gerelateerde audio ken ik mijn beperkingen. Mensen wijden er een soms hun halve leven aan, en zijn er dan nog niet over uit wat wijsheid is. Dat zit er voor mij niet in, daarnaast heb ik geen bewezen hardware om te kunnen vertrouwen op mijn opnames, of de conclusies die daar uit zouden kunnen rollen. Oftewel, mijn beperkingen accepteren, en doen wat ik wel kan: Luisteren. (Al zou mijn vrouw eea te zeggen hebben over die opmerking :D).

Mbt Placebo effect: Zeker, en vandaar dat wij ook blind testen, iets wat met z'n tweetjes eenvoudig te doen is. Mogelijk nog belangrijker: Wanneer je iets probeert te ervaren is het veel prettiger om één persoon met de instellingen / resultaten /. kabels te laten knutselen, zodat de ander zich kan richten om waar het om gaat: Luisteren. En nogmaals: het hoorbare verschil, en de overtuiging dat het kwalitatief een groot verschil is, staat wat mij betreft niet ter discussie. (Rekening houden met de dingen waar ik het mee heb vergeleken, ik heb geen andere DACs, maar hou mij aanbevolen als iemand er ééntje uit wilt lenen :P)

Of ik verder in het placebo effect geloof: Voor sommige niet-levensbedreigende dingen wel ;)

Verder was het doel een bewezen basis in huis halen voor toekomstige headset-reviews. Deze is toen op aanraden gekomen van iemand die er wel een flink aantal vergeleken heeft en daar iets van een expertise van heeft gemaakt. Dergelijke opmerkingen kan ik natuurlijk niet veel mee in een review, dus van mijn kant moet je het echt doen met mijn 'ervaring'

Hoop dat dat eea duidelijk maakt voor je, laat gerust weten als je nog vragen hebt.
Mooi apparaatje. Ik zat laatst nog te denken over een DAC, zit nu met de volgende configuratie:

- Macbook Pro 15" late 2014 (met naar het schijnt al een hele goede interne DAC)
- Aardige maar wel 15 jaar oude NAD versterker (NAD 317) met alleen analoge ingangen + setje KEF zuilen (KEF Q55.2)
- Muziek voor 99% afgespeeld via Spotify Premium (ogg vorbis indeling, +/- 320kbps)

Als ik nu een losse DAC zou kopen, zoals deze Silverstone, dan kan ik de macbook via optische digital out verbinden aan de DAC en de DAC met de analoge kabels aan de versterker. Denk je dat dit vervolgens een hoorbaar verschil gaat opleveren bij mijn apparatuur?
Op 320kpbs gaat een chique DAC weinig veranderen. Je zou dan kunnen kijken naar die nieuwe lossless streaming diensten zoals Tidal, dan is het wellicht het overwegen eventueel waard.
Kun je dat onderbouwen? Want een crap chip blijft een crap chip, op 128kbps en ook op 320. Tuurlijk klinkt 320 een factor beter, maar dat ligt dan aan t bestand.
Factor beter? Oh dan moet dezee een makkie voor jou zijn! Laat onze even weten hoe je scoort. Om statistisch significant te zijn moet je het op 10 pogingen 8 keer juist hebben.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 15 mei 2015 06:57]

hmm eerste 3 had ik goed, daarna ging 't bergaf. score, 8 van 15 goed. 53% wat dus aangeeft dat 't meer op een gok lijkt dan kunde.
overigens geluisterd via FiiO Olympus DAC met Grado SR125

Overigens gebruikte ik bewust de bewoording " een factor" wat volledig in 't midden laat hoeveel 't dan wel niet beter is. En vanaf nu zal ik een factor ook maar weglaten, omdat uberhaupt betwijfelbaar is OF het verschil maakt.
Leuk testje :D

De reply was overigens op het stukje: op 320 gaat een chique dac weinig verandering brengen. Mijn intentie was: als er nu een serieuze crap DAC gebruikt wordt, veroorzaker van ruis/etc, gaat een betere DAC zeker verschil maken. Maar de originele poster gaf al aan dat er waarschijnlijk wel een goede DAC gebruikt is in de MAC. Dan zal 't effect van een dure DAC een stuk minder\nul zijn.

Persoonlijk had ik alleen ooit 128kbps tegenover Flac beluisterd van sommige nummers. Bij flac merkte ik dat enorm "drukke" stukken wat minder als een brij klonken, dan bij de 128kpbs versie. Ik merkte 't voornamelijk bij Slipknot - Duality. Waar ik bij de mp3 versie vaak skipte omdat 't "te druk" werd, laat ik de flac vaak staan omdat 't wat meer gebalanceerd klinkt. Misschien geen hoogstaand stukje mastering, misschien wel, ik ben geen geluidstechnicus.
De ene MP3 is de andere MP3 niet. Je hebt hoge kwaliteit MP3 encoders en lagere kwaliteit encoders. LAME met versie 3.99 zit bij de top van de MP3 encoders en is zo goed als een standaard nu.

Bij gebruik van de LAME encoder met de juiste instellingen kunnen je hersenen bij de meeste muziek het verschil tussen wav en mp3 op 128 kbit niet horen.

Maar ik kan zo op mijn computer stukjes geluid maken waar je het verschil wel kunt horen. En ook in jazz, bij rustige stukken kun je het horen in de schelste drum geluidjes. Ga je echter naar 192 kbit of hoger dan is het bij 99% van de muziek door 99% van de mensen niet meer te horen. Nu zeg ik wel 128 kbit en 192 kbit maar bij de LAME encoder heb je Constant Bitrate, Average Bitrate en Variable Bitrate.. En muziek op 128 kbit op constant, average of variable kan een verschil in kwaliteit betekenen. Over het algemeen word VBR als de best optie gezien omdat de encoder daar op stukken muziek waar minder nuttige informatie inzit een lagere bitrate kan gebruiken en op stukken waar meer nuttige informatie in zit een hogere bitrate. De kwaliteit over het het hele nummer is dan vaak hoger dan bij het gebruik van een constante bitrate waar het niet mogelijk is om een paar frames op een hogere bitrate te doen wat bij een variable bitrate wel kan, mocht dat nodig zijn.

Maar goed, waarom werkt lossy compressie zo goed bij MP3? er word toch effectief informatie die wel in de wave file zit weggegooid?

Dat zal ik je vertellen;

MP3 haalt namelijk alle informatie weg die onze oren misschien wel horen maar waar onze hersenen het sowieso laten vallen.Psychoacousticss heet dat. Wij luisteren immers meer met onze hersenen dan met onze oren. Audiofielen die moeilijk doen (uit je reactie kan ik zien dat jij niet tot die groep behoort) zeggen eigenlijk dat hun hersenen een afwijking hebben en informatie waar de hersenen normaal beslissen: "hier kan ik niks mee, dus ik doe er niks mee" toch gebruiken. En dus luisteren ze het liefste naar FLAC op 192Khz op een diepte van 32 bit, daar zit nog al die nutteloze informatie in, waar hun hersenen dus blijkbaar wel iets mee doen. En zo kunnen ze het verschil horen. Teminste, dat is niet zo ... maar dat denken ze blijkbaar wel.

De meest nuttige video op dit gebied die ik ooit gezien heb was de Audio Myths Workshop

Maar opgepast audiofielen, als je die video helemaal uitkijkt en het er mee eens bent dan ben je geen audiofiel meer! Spaart flink wat geld uit, en kun je eindelijk lekker van muziek gaan genieten zonder altijd ontevreden te zijn over dit of dat.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 15 mei 2015 20:40]

Toch moet ik zeggen dat je ook bij 320kbps / Spotify / etc wel degelijk verschil hoort, maar vraag mij niet uit te leggen hoe / wat / waarom dat dan precies zo is, ik weet niet exact wat wordt geknipt bij dergelijke formaten. Dat als je investeert in goede hardware je ook naar echt goede bronnen moet kijken ben ik wel met je eens.
Ik wou dat ik je kon helpen, maar ik kan gewoon weinig zinvols zegen over die MBP. Ik ken ze wel, en het zijn chique apparaten, maar ik weet simpelweg niet hoe ze klinken. Als ik de verhalen onder de blogpost zie dan zie je dat er zo veel verschillende ervaringen zijn dat ik, ondanks mijn vermoeden dat er wel degelijk een overtuigend verschil zal zijn, het zeker niet even blind te beweren.
Ah, ja, dat klinkt ook wel logisch eigenlijk. Misschien moet ik gewoon eens een goede DAC lenen ergens en testen wat het doet met mijn sound.

Wel grappig vond ik laatst dat een vriend van mij met redelijk audiofiele trekjes (heeft zelf een prachtige Lynn audio set en draait alleen maar lossless audio) oprecht verrast was door de geluidskwaliteit van mijn MBP+15-jaar-oude-NAD/KEF set :)
Ik merk dat een goedkope USB DAC al een verbetering geeft ten opzichte van de headphone uitgang van mijn Macbook Pro ('13). Wel de moeite waard dus!
Ik gebruik de volgende DAC: http://www.bax-shop.nl/ex...nger-uca222-usb-interface
Ik zou dolgraag een x aantal DACs willen vergelijken, maar die mogelijkheid heb ik helaas niet, zeker niet in een setting en een tijdsperiode die wenselijk is bij dit soort ervaringen. Vrees echter dat het een serieus lastige opdracht wordt dan tot conclusies te komen :D
Ik mis een teardown en analyse van de componenten, moeten we maar eens over samenwerken :)

[Reactie gewijzigd door sebastius op 10 mei 2015 06:30]

Jij wilt altijd mijn mooie spulletjes uit elkaar schroeven! ;) Ik vermoed dat de top cover er af halen voldoende zou zijn om eea van binnen eens te bekijken, maar dan zal ik nog de ballen snappen van het binnenwerk. :D

Alhoewel, misschien zien we wat kabeltjes die moeten vervangen worden door duurdere "super special audio approved" kabels ofzo. Misschien die nieuwe "Audio approved SD cards", of "audio approved UTP kabels" maar eens gaan vergelijken. Ik zou liegen als ik daar niet ietwat cynisch aan zou beginnen.
De zin en onzin van kabels, kijk voor de grap eens naar coat hanger audio cable. Een geweldig relativerend testje ;)

Maar even alle gekheid, in veel gevallen zijn er best onderdelen te verbeteren aan een apparaat of installatie maar in dit geval verwacht ik niet dat er iets wezenlijks te vinden is dat verschil zal maken. Het enige wat relevant kan zijn is de kwaliteit van gebruikte condensatoren, weerstanden en de kwaliteit van het soldeerwerk. Als daarbij geen al te grote compromissen zijn gesloten dan denk ik dat het een prima product is.
Ik zocht een review die ik een tijd geleden las over een knakker die he-le-maal leip was van audio UTP kabels, geweldig leesvoer, maar kan hem niet meer vinden :(
Ja ik heb enkele jaren geleden ook een setje kabels gevlochten van solid UTP aderparen en moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben. Je versterker moet wel in staat zijn om een hoge capaciteit (hoge pF) kabel aan te sturen.

Er is het nodige over UTP speakerkabels te vinden op het interweb.

Er zijn drie manieren om het te doen.
Grote stappen snel thuis
Meer werk met beter resultaat
En de derde manier is als je rekening houdt met de verschillende twist ratio (pitch) van de aderparen. Dan maak je vier kabels, een oranje-witte kabel, een blauwe-witte, een groen-witte en een bruin-witte.

Stel je wilt een kabel van 4 meter met 9 aderparen dan heb je aan UTP ongeveer 6 x 9 meter nodig. Solid / vaste kern UTP 5e of beter.

Wanneer je ze de eerste keer beluistert dan is het, ok dit klinkt best wel goed. Maar dan ben je er nog niet, mijn ervaring is dat ze na ongeveer twee weken nog een stukje beter gaan klinken. Dat wordt ook wel het inspelen genoemd. Klinkt mischien vaag maar het heeft een natuurkundige achtergrond, de elektronenbanen moeten elkaar nog zien te vinden. Er gaat een beetje tijd overheen voordat de elektronen soepel door de kabel worden geduwd. Het elektrisch veld verplaatst zich uiteraard met ongeveer de snelheid van het licht. Maar wist je dat de 'netto' verplaatsing van elektron ongeveer 1 meter per uur is?

Het leuke is als je vier kabels hebt dat je ook gemakkelijk een A-B test kunt doen. Aan het begin beluisteren of ze allemaal hetzelfde zijn en dan opdelen in twee setjes. Vervolgens de ene set voor een paar weken gebruiken en vervolgens luisteren of er verschil te horen is met de andere set. Ben het echter in der tijd vergeten zelf te testen.
De gebruikte chips staan allemaal netjes genoemd op de verpakking en laten we even aannemen dat ze daar niet over liegen. Het enige onderdeel wat ik persoonlijk interessant zou vinden is het voedingsgedeelte in dit apparaat. Oftewel zit er een bepaald circuit in dat de 5 Volt afkomstig van de USB nog op een of andere manier schoonmaakt? Het verminderen van de rimpelspanning en het wegfilteren van overspanningspieken zijn zaken die bijzonder relevant zijn voor het verbeteren van de geluidskwaliteit. Ik kan me voorstellen dat ze daar mogelijk iets voor hebben ingebouwd.
Je zou dat wel verwachten inderdaad. Ik zou het echter niet kunnen herkennen :'(
Het is niet altijd even gemakkelijk om te zien hoe ze bepaalde onderdelen van een apparaat gebouwd hebben. Ook voor een kenner is het af en toe even uitzoeken en puzzelen om erachter te komen hoe iets precies is gedaan.
Mooie review. Het beschrijven van geluid is eigenlijk niet te doen. Luisteren en horen is de enige oplossing. Toch vindt ik dat je het goed hebt verwoord. Ook prima foto's!

Deze DAC is mogelijk een goede oplossing voor tussen een HTPC en de betere stereo versterker in de huis- / muziekluisterkamer. Ben je toevallig in gelegenheid om hem aan te sluiten op een Synology NAS en/of een Raspberry PI om te testen of er standaard Linux onderstruning is voor dit apparaat? Dat zou namelijk helemaal geweldig zijn.

Ik bevind me in de wereld van de professionele audio, studio opname en productie. Prijzen van 100 tot 300 euro per kanaal zijn daarbij gebruikelijk. Een twee kanalen (stereo, links en rechts) DAC voor 200 euro is in beginsel geloofwaardig. Niet direct iets voor gebruik in de studio maar het lijkt me een prima oplossing voor geluid met de laptop onderweg, robuste behuizing en kennelijk met een goede klank. Een (Rupert Neve) NE5532 of 5534 opamp heeft in ieder geval voldoende kracht om een hoofdtelefoon aan te sturen zonder in te boeten op geluidskwaliteit. Een interessante DAC voor de muziekliefhebber maar waarschijnlijk niet relevant voor de gemiddelde gamer of filmkijker. Surround functionaliteit heeft die namelijk niet maar daar is het product natuurlijk ook niet voor bedoeld. Dank voor de voortreffelijke review.
Dank je wel :D Het is zeker een stevige uitdaging om zoiets te beschrijven, maar goed, uitdagingen zijn prima :D

Verder ook een mooie toepassing van een dergelijk apparaat, maar helaas heb ik geen Synology NAS, RPI, of andere Linux bak in huis, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zou het wel even kunnen vragen als je wilt.

Wat je verder ook zegt, robuuste behuizing, maar wel primair voor consumentengebruik. Hoewel de chip een goede reputatie heeft heb ik een vermoeden dat het kostenplaatje bij studio-gebruik vlot op zal (moeten) lopen.

Mbt games/films, correct. Gamen gaat wel, films kijken gaat ook, maar je wint er niets mee. Een gebrek aan surround feature reken ik dit apparaat niet aan, gezien het uit gaat van een stereo hoofdtelefoon uiteraard.
Heb niet direct plannen om deze DAC aan te schaffen om op een Syno of RPI aan te sluiten dus je hoeft het voor mij niet na te vragen. Mijn ervaring is dat je de compatibiliteit met specifieke Linux distributies altijd toch zelf nog even moet testen. Nu moet ook wel gezegd worden dat Synology en Raspberry PI tot op zekere hoogte redelijke exotisch Linux varianten gebruiken op specifieke hardware die zo zijn beperkingen kent. Ze hebben niet de kracht en features van een desktop systeem.

Voor wat betreft het verschil tussen consumenten- en professionele audio zit het grootste verschil in ongeballanceerde- en geballanceerde signalen met de daarbij behorende voltages en impedanties van het signaal. Even simpel gezegd tulpjes versus XLR connectoren. Voor de rest maken consumenten en professioneel doorgaans wel zo'n beetje gebruik van dezelfde componenten. Bij duurdere systemen wordt er meer aandacht besteed aan de kwaliteit van de periferie. De componenten er omheen zoals de voeding, condensatoren en de uitgangsversterker. In dit geval wordt er gebruik gemaakt van de NE5532 opamp, die is zeer gangbaar in de professionele wereld en kom je doorgaans niet snel tegen in consumenten apparatuur.

Deze DAC kan zich waarschijnlijk klankmatig prima meten met een professioneel apparaat dat minimaal het dubbele kost. Het verschil met het professionele spul is dat er dus XLR aansluitingen op zitten en het professionele AES/EBU formaat ondersteund zal worden. Features die totaal niet ter zake doen bij een consumenten setup. Het kan dus allemaal prima naast elkaar bestaan.
Interessante toevoeging :D Geeft mij een beetje extra plezier er aan zelfs wetende dat er wel degelijk goede dingen inzitten ;)

Overigens ga ik ze sowieso even mailen met wat vragen die ik heb opgebouwd, dus ik neem die vraag mbt Linux graag mee.
Ik volg je nog altijd (religieus zou je kunnen stellen) ondanks dat ik in geen tijden nog een reactie heb geschreven. Ik ken deze DAC niet maar heb mij in een ver verleden wel een andere DAC laten verkopen, kan mij nog goed herinneren dat er een wereld voor mij open ging. Wederom een interessant artikel.
Geen probleem natuurlijk, waardeer ze, maar voel je niet verplicht.

Nadeel van dit soort dingen is wel dat je al snel weer verder gaat kijken voor verdere aanpassingen, ik kan mij goed voorstellen dat mensen serieuze bedragen (en dan heb ik het niet over een paar honderd) uitgeven aan audio.
Z Reviews op Youtube ;)
Ik volg niet helemaal, wat bedoel je precies? :D
Z Reviews op Youtube is daar een voorbeeld van.
Goede review. Ik gebruik al meer dan 20 jaar externe DAC's voor mn PC geluid. Altijd MB's met optisch uit gehad en een goede DAC erachter. Voor mn laptops/mobieltjes gebruik ik Bluetooth speakers/koptelefoons. Analoog uit met al deze apparaten is gewoon vreselijk om aan te horen.