Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology Cube Station CS-407e Review

apollo13 14 april 2009, laatste update op 22 mei 2009, 5.173 views

Synology Cube Station CS-407e

Pluspunten

• Simpel te gebruiken. Prima software. Nette afwerking van de kast.

Minpunten

• De software werd geleverd op een gekopieerde cd, niet op een geperste.

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb dit pracht apparaatje nu 2 weken in huis en ben er zeer tevreden over. De installatie ging soepel zonder enig probleem. Je kon kiezen uit 2 installatie opties: 1e quick setup, 2e step for step. Ik heb optie 2 gekozen omdat ik dan ook meteen een admin wachtwoord kon invoeren. De installatie duurde in totaal zo'n 25 minuten. Dit inclusief het inbouwen van een HD. Hou er wel rekening mee dat je HD wordt geformatteerd. Er kunnen 4 HD's van 1 TB in en er worden er al enkele van 2 TB ondersteund.

De server wordt compleet geleverd met 4 HD power kabels, 4 Sata kabeltjes waarvan het kabeltje voor HD1 iets langer is. HD1 komt bovenin te zitten, dus moet hij wat langer zijn. 4 setjes schroeven voor de HD's en 2 kabelbindertjes om alles netjes te ordenen in de serverkast (kastje). De serverkast is netjes afgewerkt, geen scherpe randen e.d. De kast is aan de achterkant simpel te openen door 4 thumbscrews los te draaien. Tussen de HD's is genoeg ruimte, zodat ze door de fan die er achter zit, goed gekoeld kunnen worden. De koeling maakt weinig lawaai, mijn PC in een Antec P182 behuizing maakt meer lawaai.

De GUI zit er prima uit, overzichtelijk met goede wizzards om de server naar je hand te zetten. Ik gebruik deze NAS vooral voor het back-uppen van mijn data, foto en MP3's. Ik gebruik hem ook als FTP server voor als ik bij klanten wat software nodig heb, die ik heb vergeten mee te nemen. Het Back-up Programma: Data replicator, werkt simpel en doet wat het moet doen. Nog een mooi stukje software is het Download station. Hiermee kun je torrents en NZB's inladen en deze downloaden. Er zitten nog een aantal softwaretools bij deze server, die ik nog niet heb gebruikt. Dit zijn onder anderen:Web- en Photostation, Itunes service en nog een aantal andere. Als met al een prima product. Een minpuntje heb ik wel, de software werd geleverd op een gekopieerde cd, niet op een geperste.

Link naar de fabrikant: http://www.synology.com/nld/products/CS407e/index.php

Heb jij ook een Synology Cube Station CS-407e?

Transfer test:
Omdat er wat vraag was naar de transfersnelheid heb ik vanavond een aantal tests uitgevoerd.
Mijn setup is de volgende: PC, Asus P53N32-E SLI+, CPU Intel 6750, OS Vista Ultimate 32 bit, Router Linksys WRT54GRT V1 (100 Mbit). Alle tests worden dus via een 100 Mbit verbinding gedaan!! Server setup is een JBOD.

Test 1: Een iso bestand van 3,8 GB
1a. van pc naar server: 518 sec. – gem. 7,3 MB/s
1b. van server naar pc: 488 sec. – gem. 7,75 MB/s

Test 2 : 1,8 GB aan MP3 bestanden (370 stuks in 21 mappen)
2a. van pc naar server: 287 sec. – gem. 6,3 MB/s
2b. van server naar pc: 251 sec. – gem. 7,2 MB/s

Test 3: 600 MB aan jpg bestanden (1605 stuks in een map)
3a. van pc naar server: 206 sec. 2,9 MB/s
3b. van server naar pc: 165 sec. 3,6 MB/s

Zoals jullie zien gaat de upload van de server naar de pc sneller als andersom, en de verschillen worden groter als de bestanden kleiner worden.

[Reactie gewijzigd door apollo13 op 16 augustus 2009 18:07]

Hmm, beetje traagjes. 7,75MBps is nog lang niet het maximum voor 100Mb dus ik ga er dan maar vanuit dat het de max is van het apparaat.

Beetje teleurstellend. Als je 100Mb netwerk hebt, geen probleem, maar ik heb gigabit, en het vervangen van een fullblown server die nu al 50-60MBps (win2008<->win7, RAID5) trekt is hiermee geen optie :/

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 april 2010 00:56]

Mischien dat je elders nog performace-reviews kunt vinden,
volgens mij moet je wel 20-30MB kunnen halen met dit soort NASjes. Hetgeen neerkomt op de performance van een externe usb 2.0 disk.

Nog niet schokkend natuurlijk maar het is zuiniger, kleiner en stiller dan een 'full-blown' server :)
Na mijn zomervakantie komt ie in huis. Kelder NAS :)

Imo een Top apparaat. Volg de prijs al heel lang, en is gezien de prijsontwikkelingen van harde schijven nu een goed alternatief voor andere NASsen.

Prettige review.

Kleine vraag, hoe zit het met het daadwerkelijke stroomverbruik, warmte ontwikkeling en geluidsniveau van de ventilator.

[Reactie gewijzigd door Nightjar op 29 mei 2009 15:29]

Stroomverbruik is Idle:17 Watt en actief Max:53 Watt. Dat is dus met 4 HD's in de Cubestation. Ik heb er momenteel 2 HD's van 640 GB in zitten.
Schijf 1, die bovenaan zit wordt 35 graden en schijf 2 wordt 31 graden.

De lucht die uit de Cubestation komt is niet warmer dan de omgevingslucht, die is hier momenteel 24C. Plat dak met de woonkamer op het zuidwesten :D

Geluidsniveau is 26dB(A) volgens de fabrikant.
Als ik de radio of TV op een "normaal" luisterniveau zet, hoor ik de fan niet. Dat is op een afstand van zo'n 2,5 meter. Als jij hem dus in een kelderkast zet, met deur, dan hoor je hem niet.
goeie review. Zit al een tijdje te koekeloeren naar een nas en deze is betaalbaar en uitbreidbaar. Kan nergens vinden of deze nou het squeez gebeuren van Logitech ondersteund wordt , weet jij dat misschien?
Gewoon even een kwestie van aandachtig lezen. Zie Specs pagina van het product.
Of je een behoorlijk prestatie kunt verwachten van SqueezeCenter valt te betwijfelen met een 266MHz processor.
Op de website van Synology kan ik niets vinden over de squeez , maar wat ik net heb gelezen over dit apparaat van Logitech zo het moeten werken. Je NAS maakt deel uit van het netwerk en de squeez kan zoeken op je netwerk naar aangesloten computers e.d.
Dus als je MP3's op je NAS hebt staan moet je die kunnen afspelen. Misschien denk ik te simpel, maar volgens mij is het geen probleem. Misschien is het een idee om een netwerkmap te maken van b.v. je MP3-schijf van je NAS, op je PC.
Wil 4 disken erin zetten een van 2 Tb een van 1.5 Tb en 2 van 1 TB Kan dat en dan Raid 5 instellen
Ja, mits de schijven door de fabrikant zijn getest en je er rekening mee houdt dat je dan maximaal 3 TB tot jer beschikking hebt omdat de grootte van de kleinste HD wordt aangehouden voor de andere HD's.

Lees op het forum eens de RAID FAQ.
modbaarheid is in mijn ogen zeer hoog. Het systeem runned op busybox ARM arch en de gcc toolchain is zo te downloaden. Je kan bijna alles installeren.
Dat klopt FLX. Maar toen ik de review maakte werd mij gevraagd of de cubestation hardware matig te modden was. Dat is volgens mij niet echt het geval. Naar softwaremods werd niet gevraagd. Dat is zoals je zegt uitstekend te doen denk ik zo.
Ik overweeg ook deze te kopen, ziet er goed uit.. Thanks voor je review, hij is duidelijk.
En hoe zit het met de transfersnelheid? Dit mis ik ook in deze review. Ben mezelf aan het orienteren op de NAS markt en deze heb ik ook al even op het oog.

[Reactie gewijzigd door aramdin op 20 juni 2009 00:37]

Ik heb dezelfde vraag als aramdin :)

Ik ben zeer benieuwd naar de snelheden die dit ding haalt via samba<->windows, en dat als het ff kan met een RAID5-configuratie :)
Heb hem op Gigabit en tja snelheid van ongeveer 7 a 8 MB haal ik ook.
Tenzij ik Jumbo Frames aanzet etc dan gaat die wat sneller maar volgens de site van Synology zou je max 10 Mbit halen