Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit Review

GriekJS 8 mei 2015, 403 views

Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit

Kwalitatief goede foto's met een goed uitziende kamera. Zoom-bereik van de standaard lens mag wel hoger. Door de kwaliteit van het beeldscherm denk je dat je de foto's niet zo mooi zijn. Op de computer zien de foto's er wel goed uit.

Pluspunten

• Goede specificaties
  • Mooi uiterlijk
  • 4K film
  • Super snel scherpstellen
  • kantelbaar scherm

Minpunten

• plek van de foto- en video-knop onlogisch (kwestie van wennen?)
  • Kwaliteit van het scherm onvoldoende
  • Scherm is kantelbaar = kwetsbaar
  • Bediening

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
Ik heb de NIkon al twee weken in bezit. Voorheen gebruikte ik altijd een compacte Sony Cybershot. Ik gebruik de camera vooral voor op vakantie. Afgelopen twee weken heb ik de camera overal mee naar toe genomen om deze te kunnen testen. Ik ga niet in op de specificaties. Op papier zien deze er uitstekende uit.

De bouwkwaliteit van de camera is over het algemeen goed. het scherm is kantelbaar en dat voelt ook een beetje kwetsbaar. De foto en video knop zouden wat mij betreft mogen worden omgedraaid. Ik merkte dat zowel ik als vrienden van mij vaak op de video knop klikten, terwijl ze eigenlijk een foto wilden maken. Wellicht is het een kwestie van wennen. Ook hangt het er van af hoe je de camera vasthoudt.
Het menu en de bediening is alles behalve intu´tief. Dingen zitten niet op een logische plek of werken niet zoals je zou verwachten. Bijvoorbeeld: Als je een andere functie kiest (bv sepia ipv macro), verandert de flitser instelling ook automatisch naar 'auto'. Dit is vaak onwenselijk. Zeker als je de flits uit had staan. Wellicht dat net als de video en foto knop dit ook een kwestie van wennen is.

Bij het terugkijken van de gemaakte foto's op het scherm van de camera vond ik de foto's niet zo mooi, dat was gelukkig anders toen ik de foto's op de laptop had gezet en ze daar bekeek. De camera kan super snel scherp stellen. Zowel dichtbij als ver weg. Je hoeft enkel op de touchscreen met je vinger aan te raken waar de camera op scherp moet stellen en deze maakt bijna direct een foto!

Verder zou de standaard lens een grotere zoom bereik mogen hebben, maar je kan deze vrij eenvoudig vervangen.

De camera heeft deze functie's: POP, retro, zwart-wit, sepia, HDR, Zacht, minuatuureffect, selectieve kleur, cross-process, speelgoedcamera-effect, ster, fisheye, huid verzachten, nachtpotret, nachtlandschap, landschap, close - up, panorama en portret.

Al met al een goede camera. Ik zou hem aanbevelen met een lens met een grotere zoom bereik.

Heb jij ook een Nikon 1 J5 + 10-30mm f/3.5-5.6 Wit?