Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Asus MX27AQ Zwart Review

victor1701 7 mei 2015, laatste update op 9 mei 2015, 3.232 views

Asus MX27AQ Zwart

Oogstrelend mooi, helder en scherp 27 inch scherm. hoge resolutie van 2560 bij 1440 pixels. Mooie kleuren, grote kijkhoeken door de AH-IPS techniek. Bijna geen bezels...

Pluspunten

• Mooi ontwerp, platte achterkant
  • Bijna geen bezels
  • Hoge resolutie 2560 bij 1440 pixels
  • Mooi helder en scherp beeld AH IPS
  • mooie aansluitmogelijkheden 3x HDMI (1.4) 1x Displayport (1.2)
  • onverzichtelijk menu bediening
  • Grote kijkhoeken

Minpunten

• De prijs is iets aan de hoge kant

Introductie

Sinds 2011 had ik een samsung 23 inch full HD scherm. Dit ging om een TN type. Waarvan bekend is dat de kwaliteit een stuk minder is. In vergelijking met de nieuwere scherm technieken. Maar voor een tn schermpje was ik een hele poos tevreden mee. Maar ik dacht nu wil ik een iets groter scherm met een iets hogere resolutie dan full HD en als het kan er ook nog mooi uit ziet (design scherm).

Eerst kwam ik uit bij 32 inch 4k schermen zoals de asus PA328q. Maar ik vond deze wel erg duur gemiddeld boven de 1000 euro. Tevens windows gaat erg slecht om met de scaling (inzoomen). Ik kwam al gauw uit bij de asus MX27AQ. Een 27 inch QHD scherm 2560 bij 1440 pixels.

Ontwerp en scherm

Het mooie aan dit scherm is het ontwerp . Het scherm is afgewerkt met metalen randen en een metaal chromen voet. En uiteraard wat helemaal een blikvanger is dat dit scherm bijna geen bezels heeft. De randen om het scherm zijn heel erg dun. Daarbovenop is het scherm uitgerust met de nieuwste IPS technniek (AH IPS) wat zorgt voor sublieme kleuren weergave en zeer grote kijkhoeken. En dat kan ik wel merken. Ik kan zowat naast het scherm staan en de kleuren blijven net zo scherp en helder.

Resolutie

Ik ben voor de tussen moot gegaan. 4k resolutie vond ik teveel dat maakt alles op je scherm zo klein dat je desondanks een 32 inch scherm zo nemen alle letters nog steeds te klein zouden zijn. Windows kan wel de
letters en icoontjes groter maken maar het wordt behoorlijk lelijk. Hopenlijk gaat het in windows 10 beter af. Dus kom ik uit op de resolutie tussen 4k en full HD en dat is QHD 2560 bij 1440 pixels. En dat isvoor mij momenteel meer dan genoeg ik kan veel beter meerdere vensters op mijn scherm naast elkaar zetten.

Aansluitingen

Dit scherm is uitgerust met 3 Hdmi aansluitingen en 1 Displaypoort. Ik moest wel een nieuwe videokaart aanschaffen om dit scherm te kunnen gebruiken. En uiteraard ben ik meteen gegaan voor een videokaart met een display poort. Display port is een van de nieuwste manieren om je scherm op je pc aan te sluiten. Ondersteunt hele hoge resoluties tot 4k 3840 bij 2160 pixels bij 60z. Daarbij is het een mooie slanke kabel die je zo achterin je scherm vast klikt.

Dit scherm is een echte aanrader. Mooie hoge resolutie 2560p bij 1440 pixels. Sublieme kleuren weergave en grote kijkhoeken door de AH IPS techniek. Mooi oogstrelend design bijna geen bezels. 3 hdmi aansluitingen en 1 display poort aansluiting. Je moet er wel rond de 580 euro voor over hebben.maar dan krijg je toch een hoop voor terug...

Heb jij ook een Asus MX27AQ Zwart?

Mooie review!
Hoe bevalt de monitor na een maandje in gebruik te hebben genomen? Ik zelf wil deze namelijk zsm aanschaffen :-)
Bevalt heel goed. Alleen een min puntje ik moet toch bij veel website veel inzomen om goed te kunnen lezen. En bij veel websites worden de plaatjes en vaak letters erg lelijk.
Ik ben heel erg ge´nteresseerd in dit scherm.

Gebruik al jaren een 22 inch tn paneel en heb nu tijdelijk een LG 24MP55HQ-P Zwart gekocht om te kijken hoe zo'n ips scherm eruitziet, misschien een slechte keuze voor een introductie naar ips?

Wat me meteen opviel is dat de tekst op websites er heel erg korrelig uitziet alsof het alising nodig heeft. Vergeleken met mijn tn paneel is het wel veel scherper.
Als ik van de ips naar de tn kijk lijkt die tn een beetje blurry, was mijn tn altijd zo of wist ik niet beter? :)

Na wat googlen lijkt het erop dat die korreligheid op mijn ips komt door de anti glare filter die eroverheen zit?

Mijn vraag is of dit scherm ook die filter heeft of dat het een stuk minder is?
Of het is iets waar je aan moet wennen als je zo lang met een tn hebt gewerkt?

[Reactie gewijzigd door V9 Ghost op 21 juni 2015 11:30]

Wat zijn de optimale instellingen van dit sherm,of hoe hebben jullie de monitor afgeregeld?.
Ik heb dezelfde monitor nu ongeveer maand, en bevalt mij goed. Minpunt is de plaatsing van de aan/uit knop, die zit onder het scherm en zie je niet.

Dat is een 'probleem' als je veel wisselt tussen de verschillende kleur/licht instellingen (bv game, reading mode, etc), want dan druk je snel op de aan/uit knop.

Je kan echter 2 toetsen zelf instellen (de 2 linker toetsen), en als je daar dan je profile-keuze button op zet, is dat geen probleem meer.

Gebruikte zelf eerst displayport, maar als je dan je monitor uitzet terwijl je PC aan staat, dan ziet Windows dat als een device dat verwijderd, en dan wordt alles naar bv je 2e monitor verplaatst. Voor mij erg onhandig, dus gebruik weer gewoon HDMI :)

Kom zelf trouwens van een 2ms TN display af, en hoopte dat een 4 ms scherm geen problemen zou opleveren bij gamen - en tot nu toe heb ik helemaal niks gemerkt van meer tearing oid, dus dat zit wat mij betreft wel goed.

Wat Victor ook aangeeft: met deze resolutie op een 27" monitor, hoef je nog niet te scalen. Dus je kan alles op 100% houden. Het is misschien een tikkeltje klein, maar voor mij nog perfect werkbaar. Als je gaat scalen gaat dit idd niet altijd even goed/mooi, dus eigenlijk wil je dat niet.

Als je een 32" monitor op 4k resolutie neemt, dan is alles gewoon te klein, dus moet je wel scalen, wat dus niet altijd prettig/goed werkt.

[Reactie gewijzigd door Seven_PRX op 3 juni 2015 13:23]

Heb hem net ook gekocht. Bij mij staat hij wat scheef op z'n poot. Wellicht wat topzwaar links? De linkerkant is een halve centimeter lager dan de rechterkant gemeten van bureau tot onderkant beeldscherm. Bureau staat uiteraard waterpas. Heb(ben) jij/jullie hier ook last van?

Verder draait hij bij mij op 60hz. Is dat standaard?? Beeldscherm is 144hz. Of komt dit omdat mijn displayport kabel van 5m. te lang is?

[Reactie gewijzigd door JP1980 op 1 oktober 2015 12:13]

Ik heb bij mezelf even opgemeten. En bij mij staat ie precies goed. Heb je het scherm wel goed aan de voet bevestigd. Ik heb tevens in de handleiding gekeken en het kan wel iets hoger dan 60hz maar dan staat ie op een hele lage resolutie. Op hogere resoluties kan ie tot max 60hz. Nergens komt voor dat ie op 144hz kan.
Ok thanks. Ga later de voet nog eens bekijken.
Mooie review. Twijfel tussen een 27 inch of 32 inch 1440p monitor maar denk dat ik toch voor 27 inch ga. Hoe is het geluid uit de B&O speakers?
Goede review! Mijn twijfel ligt nog tussen de 25 inch variant en deze.
Ik twijfel of 25 inch te klein is voor een 1440p resolutie scherm. Ik gebruik nu een 23,6 inch scherm dus ik neem aan dat 27 inch dan een grote verandering is, ongeacht de resolutie :) . Uiteraard speelt het prijsverschil van 150 euro ook een rol.
Behoorlijk late reactie, maar hoe bevallen/bevielen de speakers van de monitor? Ik ben van plan een console aan te sluiten, en heb momenteel geen externe speakers tot mijn beschikking.
Ik moest zelf een behoorlijke tijd wennen aan 1440p op mijn 27 inch scherm
snelle reactie! ;) Ja dat kan ik best geloven inderdaad. 27 inch is 8,6 cm verschil met 23,6 inch, dat is echt veel. Bovendien komt daar de 1440p bij kijken die alles weer 'kleiner' maakt, dus veel meer werkruimte in ieder geval.
Misschien toch is naar een fysieke winkel om wat onderzoek te doen.
Heb ik ook geprobeerd is tegenwoordig erg lastig om een winkel te vinden als je een goede kans wilt maken kun je bij de mediamarkt proberen. Het scherm is daar nu te koop en daar hebben ze vaak de schermen ook aan staan.
Oke bedankt voor de tip, ik heb studentenov dus de reis daarheen kost me geen cent :D