Maxtor Basics Desktop STM306404EHD301-RK 640GB Zwart Review

Mr.J 14 april 2009, laatste update op 14 april 2009, 515 views

Maxtor Basics Desktop STM306404EHD301-RK 640GB Zwart

Pluspunten

• Genoeg opslag voor mij

Minpunten

• Geen aparte knop om hem aan en uit te zetten.

Mobiliteit Score: 3
Prestaties:

Ik heb deze schijf laten testen door HDtune. De results:
Transfer rate minimum: 24,2 MB/s
Transfer rate maximum: 31,2 MB/s
Transfer rate average: 30,2 Mb/s
Acces time: 16 ms
Burst rate: 27,3 MB/s
CPU usage: 46,4% (nogal veel, maar ik heb ook nog een single core AMD Athlon 64 2800+, 1,8GHz)

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Het apparaat werkt gewoon. Ik heb hem alleen aan staan als ik films wil bekijken, of film/andere downloads daarheen moet verplaatsen. Heb nog geen problemen ermee gehad.

Compatibiliteit

Deze schijf kun je gewoon aansluiten op een USB poort, en de PC herkent hem meteen.

Mobiliteit

Het is moeilijk om deze schijf in je broekzak mee te nemen:P Je koopt deze schijf ook alleen maar als je thuis wat extra externe opslagmogelijkheden wilt hebben.

Geluidsproductie

Deze schijf maakt vooral wat geluid als je hem aanzet. Voor de rest hoor je hem niet.

Algemene opmerking:

Om hem aan te zetten is er geen aparte knop. Je moet hem dus steeds uit de stopcontact halen (of juist erin zetten). Dat is wel jammer. Mijn oplossing was om extra stopcontact in mijn computerkast te maken die ik via een schakelaar aan en uit kan schakelen ;)

Heb jij ook een Maxtor Basics Desktop STM306404EHD301-RK 640GB Zwart?

Blijft de harddisk altijd aanstaan zolang hij in het stopcontact zit, of gaat hij na een tijdje niet gebruiken uit? Dat laatste heeft bijvoorbeeld elke Western Digital My Book en Elements.

De snelheid is zo te zien het maximale van usb 2.0, maar de access time van 16 ms is 1 ms langzamer dan bijvoorbeeld diezelfde Elements...

[Reactie gewijzigd door roland83 op 14 april 2009 20:27]

Volgens mij blijft die gewoon aanstaan totdat je em uit het stopcontact haalt. Heb hem al eens een nacht aan laten staan en de volgende morgen stond die nog steeds aan.