Thrustmaster T.Flight Stick X Zwart Review

Koesper 14 april 2009, laatste update op 14 april 2009, 5.321 views

Thrustmaster T.Flight Stick X Zwart

Pluspunten

• Knoppen, veel knoppen
  • Instelbare weerstand

Minpunten

• Dopjes een beetje glad
  • Ongeschikt voor linkshandigen

Vroegah speelde ik regelmatig flightsims, van mn zuurverdiende centjes had ik zelfs een Microsoft SideWinder Force Feedback Joystick gekocht, en liep ik uren te pielen in Jane's ATF en Apache Longbow. Maar tegenwoordig speel ik niet zo veel spellen meer, en die joystick van toen liggen al jaren op de schroothoop, want je kan er nu toch niets meer mee aaangezien geen enkele PC nog een gamecontroler/MIDI aansluiting heeft.

Maar onlangs zag ik een aankondiging van het spelletje H.A.W.X. en toen begon het toch weer een beetje te kriebelen... en dus heb ik de Thrustmaster T.Flight Stick X" gekocht voor nog geen 40¤.
Nu een vlieg uurtje of 5 verder een korte review.

Knopjes knopjes knopjes
Even tellen...
- 12 programmeerbare knoppen
- een Point-of-View switch (8-richtings-schakelaar)
- een throttle-schuif
- een 'preset' knop (waarmee je tussen de 'standaard' mappings en je eigen custom mapping kan schakelen)
- een 'mapping' knop (hiermee kan je knoppen/assen van plek wisselen om zo je eigen custom-mapping te maken)
- een schakelaartje waarmee je hem in de PC stand of in de PS3 stand kan zetten
- de pook kan je ook draaien voor bijvoorbeeld je rudder
- aan de onderkant kan je een ring strakker draaien om de joystick zwaarder te laten bewegen

Gelukkig zitten er naast alle knoppen een nummertje zodat je makkelijker kan onthouden welke knop nou wat doet, want al liggen ze allemaal goed onder handbereik, je moet wel even goed nadenken over welke knop nou precies wat doet. Overigens is hij echt alleen bruikbaar voor rechtshandige mensen.

Bouw
Hij is niet ontzettend zwaar, maar zwaar genoeg om goed op zn plek te blijven staan. Hij kan wel vrij snel naar voren kantelen als je linker hand niet op de knoppen hebt liggen. De rubber dopjes aan de onderkant zijn wel wat aan de gladde kant, dus hij kan wel schuiven over je bureau.
Bijna alle knoppen voelen degelijk aan, de enige waar ik twijfels over heb is de P.O.V.-switch.

Software/ ondersteuning
Eh.. er zit geen software bij... onder XP en Vista (ook x64) werkt hij gewoon direct...
Daar stond ik even van te kijken, want bij mijn Gravis Phoenix (uit de DOS tijd) kreeg je een een complete tool, en bij de Microsoft Sidewinder Force Feedback (uit de windows 95 tijd) zat ook flink wat buggy-software. Gewoon de USB stekker inpluggen en gaan!
De twee spellen waar ik de joystick mee heb getest (HAWX en MS Flightsim X) herkennen hem meteen en geven alle knoppen direct een betekenis. Op de site van HAWX wordt hij overigens ook als 'compatible' aangeraden.

Gebruik
Ja, gewoon goed, niets mis mee, vliegt lekker, knoppen werken naar behoren.
Wel mis ik de force-feedback van mn ouwe joystick, maar dat is gewoon een paar tientjes duurder.
Dit is gewoon een goede mid-range joystick waar je veel plezier van kan hebben

Links
- Speciale promosite (van Thrustmaster)
- Productpagina op site Thrustmaster:
- Handleiding op site Thrustmaster:
- Link naar Tom Clancy's H.A.W.X, de arcade flightsim van Ubisoft
- link naar Microsofts Flight Simulator X

Heb jij ook een Thrustmaster T.Flight Stick X Zwart?

ik ben wel benieuwd hoe dit ding het over een lagere tijd uithoudt. Bij mij gaan die trustmaster dingen altijd spiken na een maand of 4 gebruik. Misschien dat je na een paar maanden eens een update kan schrijven?
zal er aan proberen te denken!
Duz... leeft ie nog of heb je een nieuwe moeten halen? ^^
ik heb deze stick nu sinds mijn 17de en zeer intensief gebruikt ik ben nu 24 en heeft vandaag dan de geest gegeven , alles fuctioneert nog wel alleen de schuifregelaar niet meer ,ondanks dat ik linkshandig ben was dit zeer makkelijk wennen ,een zeer fijne joystick .
Paar maanden zei je toch? Niet 3 weken :P ..
ik heb een Thrustmaster Top Gun Fox 2 (PRO SHOCK) van uhm... 7 jaar geleden? Helaas heeft hij nu het loodje gelegd (gewoon versleten, geen rechte lijnen meer kunnen vliegen etc etc.)

Heb hem één keer moeten opereren om te solderen maar verder werkte dat ding gewoon super. ik verwacht van de bovenstaande joystick hetzelfde.

PS. ik heb hem echt heeel veel gebruikt. Niks speciaals, maar gewoon goed