Specificaties 11dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin Review

Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin

Pluspunten

• Zeer stil
  • Alles is zwart!
  • Netjes gesleevde kabel

Minpunten

• Geen

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 3
Het merk Cooler Master behoeft geen introductie. Enorme multinational met een omvangrijke range aan computer behuizingen, voedingen, fans en diverse andere zaken. In de review worden de reguliere 3-pins variant en de 4-pins PWM variant besproken van de Cooler Master Silencio FP 120 fan. Een fan die Cooler Master heeft ontwikkeld voor de Silencio pc behuizingen en de Nepton processor koelers. Voorlopig is de fan alleen beschikbaar in 120mm, de 140mm varianten van de Neption worden dan ook standaard geleverd met een andere fan.
Dit fantype heeft twee speerpunten; stilte en static pressure.

Specificaties

Feature set
De fans komen in nette kartonnen doosjes waar niets op aan te merken valt. Je ziet duidelijk hoe de fan eruit ziet op het doosje en ook alle specificaties staan erop.

Ook waar de fan mee geleverd wordt. De 3-pin variante krijgt 4 metalen standaard fanschroeven (wel in het zwart hoera) en 4 bevestigingsrubbers die je wel bij meer fans ziet.

Ik gebruik ze zelf nooit omdat je dan een hele flap eruit ziet hangen, maar het zal er wel voor zorgen dat je absoluut geen vibraties in je kast hebt van de fans. De 4-pin PWM variant wordt met dezelfde zaken geleverd. Enig verschil is dat de 3-pin versie ook nog een draadboompje erbij krijgt waardoor je hem niet op een fancontroller of moederbord hoeft aan te sluiten, maar je kan hem dan in een loop van 4-pin molex connectors hangen. Directe voeding vanaf de voeding.

Ook deze is helemaal zwart; draad en stekkers. Hulde Cooler Master!!! De PWM variant heeft uiteraard geen behoefte aan deze stekker aangezien dan de PWM techniek totaal geen nut meer heeft.
Ik wordt zelf altijd helemaal kriegelig als je mooie en soms ook dure fans koopt met witte stekkers, gekleurde draadjes, verloopjes in alle mogelijke kleuren van de regenboog. Ongelooflijk. Cooler Master heeft ervoor gezorgd dat alles strak zwart is. Onzichtbaar in een kast en matchend met elkaar.

Dit kan ook gezegd worden van de hele fan zelf. Is helemaal zwart met een best wel stealth sticker in het midden van de fan in het zwart met subtiel (qua kleur) het Cooler Master logo erop.

De achterkant is voorzien van zwarte draden en een, voor fan begrippen, net gesleevde kabel.

De sticker aan de achterkant heeft dan wel weer een beetje kleur. Je zal de achterkant niet zo heel veel zien, maar toch jammer ;)

Al met al een hele nette fan die erop gezicht is om vooral geen aandacht naar zich toe te trekken, maar stealth in zijn omgeving op te gaan. Voor veel users die een stille pc willen bouwen precies waar ze naar zoeken.

Luchtverplaatsing vs geluid
Ik heb de fans uiteraard getest. Qua luchtverplaatsing doen ze zover ik kan vaststellen (zonder dure test apparatuur) geen spectaculaire dingen. Ze zorgen voor een rustige airflow erachter. Graag had ik ze op dit punt willen testen met een radiator tegen andere fans, maar mijn test-setup hiervoor is nog niet af. Wellicht dat ik dit in de toekomst nog toe voeg aan deze review. Wat me wel direct op viel was dat de fans echt superstil zijn. Ik werk zelf voornamelijk met performance fans en die wil je veelal in toerental terug draaien om het geluid wat te dempen. Helemaal op een radiator kunnen ze flink herrie maken. Maar deze fans hoef je niet zachter te zetten. Ik vraag me eigenlijk eerder af of ze met een hoger toerental ook nog hun stilte behouden. Geen enkele reden om de 3-pin variant aan een fancontroller te hangen. Voor een stille bouw met behoefte aan flow in de computer zijn dit prima fans, deze ga je niet boven je processor koeler uit horen.

De PWM versie kost op dit moment van schrijven ongeveer 12 euro per stuk. Er is een lagere uitschieter, geen idee hoe dat komt. De 3-pin variant zo rond de 10 euro per stuk. Ook hier is er een uitschieter. De prijs/kwaliteit verhouding is hiermee prima.

Ja er zijn andere fans op de markt die goedkoper zijn, maar die maken over het algemeen herrie, hebben gekleurde draadjes, geen aanvullende stekkers, zijn schreeuwend qua looks, etc. Tussen de 10 en 12 euro is een prima prijs voor de kwaliteit en stilte die geboden wordt. Het is niet een fan voor iedereen, ook niet iedereen zoekt een fan met dezelfde kwaliteiten. Ik zou deze fan direct aanraden voor gebruikers die zoeken naar stille fans voor een stil systeem dat naast ze op een bureau staat te draaien.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin?