Crucial MX100 256GB Review

robw1947 5 mei 2015, 429 views

Crucial MX100 256GB

Een aantal weken geleden kreeg de ssd de status frozen waar ik hem niet meer uit kreeg, terwijl ik dit al met meerdere ssd's had gedaan van andere merken met bijv Parted Magic. Nu een nieuwe Crucial in de PC, maar hoe lang houdt deze het vol?

Pluspunten

• snelheid, hierop gekocht

Minpunten

• betrouwbaarheid, volgende keer toch maar Samsung, Kingston, etc

Zoals in de korte toelichting geschreven, na 3/4 jaar kon ik de ssd alleen nog maar lezen. Mbv data recovery nog enige video editing projecten kunnen redden.
Crucial heeft een tool, Storage Executive geheten, waarmee de status bekeken kan worden, een Secure Erase kan worden uitgevoerd en een firmware upgrade kan worden uitgevoerd.
Dit tool ook op mijn vorige ssd losgelaten. Bij Firmware werd Error getoond, de versie was niet vast te stellen. Na klikken op Upgrade kreeg ik de melding Internal error, waarna vervolgens toch MU01 als versie verscheen. Bij de 2e poging vond een upgrade plaats naar MU02. Maar hiermee bleef de ssd wel frozen en bleef dat. Ook met Parted Magic --> Erase --> Sleep of alternatief hdparm -Y lukte het niet de ssd in not frozen te krijgen, ook niet in een andere PC. Gezien de errors rondom de firmware was mijn voorzichtige conclusie, dat de ssd instabiel was geworden.
Na ontvangst van de nieuwe ssd ook hierop hun tool losgelaten en meteen een firmware upgrade gedaan.
Ter info enige benchmark resultaten toegevoegd, maar in feite vind ik dit minder relevant dan de betrouwbaarheid. Hiervoor als een Intel, Samsung, Sanddisk, Kingston en Mushkin in PC's ingebouwd.
Ook op een aantal van deze ssd;s een secure erase losgelaten. Met al deze merken geen problemen gehad en de mensen voor wie ik deze ssd's heb ingebouwd ook nog niet horen klagen.
Voorzichtige conclusie op basis van reviews van dit merk in het verleden en mijn eigen ervaring: neem een ander merk.

Heb jij ook een Crucial MX100 256GB?