TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set Review

Fly-guyTestpanel 4 mei 2015, 198 views

TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set (Testpanel)

Een makkelijke manier om zowel je wifi verbinding als ethernet verbinding op plekken te krijgen waar dat voorheen niet was.

Pluspunten

• Simpele installatie
  • "Basis"station is voorzien van een stopcontact zodat je die niet op hoeft te offeren
  • Naast (bedraad) powerline biedt het ook 2,4Ghz wifi
  • Elk station is voorzien van twee poorten

Minpunten

• Ethernet poort is slechts 100Mbps

Beheerbaarheid Score: 4

Deze powerline kit (WPA4226kit) werd mij toegezonden door tweakers om deze te reviewen n.a.v. een gewonnen actie. Dit in combinatie met de wifi extender van TP-link (RE200)
Ik heb deze powerline kit naast de extender gebruikt om zo ook te kunnen kijken wat, in gebruik, het verschil is.

De doos en de inhoud

Op het moment van schrijven kost de kit een kleine 60 euro (aldus de pricewatch).
Voor die prijs krijg je een relatief redelijke doos met opvallend groene kleur, afbeeldingen van het product en een summiere omschrijving van de mogelijkheden en functies.

De doos is met wat minder luxe gevoel ontworpen als die van de RE200 extender, het betreft een simpele kartonnen doos met daarin een witte (wederom) kartonnen doos waar het product in zit.

De kit bestaat uit twee adapters, twee 1,2 meter Cat5 kabels en de nodige boekjes plus cd.
De adapters zijn in twee versies aanwezig, het "basis" station, welke je aansluit op je router/modem en de adapter die je "in het veld" aansluit. Het "basis"station heeft een extra stopcontact zodat je eigenlijk geen stopcontact hoeft op te offeren bij je router/modem. Beide zijn voorzien van twee ethernet poorten (100Mbps) en de tweede adapter heeft naast die poorten, ook nog beschikking over wifi (2,4GHz).

De adapters zelf zijn van hard wit glanzend plastic, voorzien van een aantal LEDs welke de status weergeven van de verschillende netwerken. Verder zijn beide adapters voorzien van een "pair button". De achterkant biedt slechts de stekker en aan de onderkant zitten twee ethernetpoorten alsmede een reset knop.

Installatie

Fysiek stelt de installatie niets voor en met behulp van de quick installation guide is het werkelijk een fluitje van een cent. Toegevoegd zijn twee handleidingen (naast die op de CD), waarbij er een is uitgevoerd met duidelijk plaatjes in een stappenschema. De ander is een klein boekje met vrijwel dezelfde info en plaatjes, alleen daar waar de eerste alleen in het Engels aanwezig is, geeft het boekje keuze uit 13 talen.

Installatie kan op een aantal manieren. veruit de makkelijkste manier is (zoals de quick guide ook laat zien), het "basis"station middels een UTP kabel te verbinden met de router, deze vervolgens in het stopcontact te stoppen en op een andere locatie de tweede adapter in een stopcontact te stoppen.
Na een kort moment zullen dan bepaalde LED's oplichten en dan zou je verbinding moeten hebben.
Dit zou voor zowel draadloos als bedraad moeten gelden, waarbij hij voor het draadloze netwerk ene eigen SSID aanmaakt.

Naast deze uiterst simpele basis manier zijn er extra mogelijkheden. Een is het clonen van je WiFi, waardoor het bovenstaande eigen SSID wordt vervangen door je al bestaande wifi SSID (indien aanwezig). helaas werkt dit (aldus de handleiding) alleen met behulp van de WPS dienst/knop. Ondersteunt de router dat niet (denk aan bijvoorbeeld met een DD_WRT firmware), dan lijkt het clonen van je wifi SSID uitgesloten.
Verder heb je de mogelijkheid om meerdere adapters in hetzelfde netwerk te plaatsen. Elke adapter heeft een zogenaamde "pair button", waarmee je met een simpele druk op de knop de adapters laat weten dat ze met elkaar in contact mogen komen.

Uiteraard biedt TP-link ook een webbased setup, waarbij er iets meer gedaan kan worden met de setup. Echter, gelijk de RE200, vond ik ook via deze manier het systeem simpel te configureren.

Gebruik, stabiliteit en prestaties

Zoals al gezegd bestaat deze kit eigenlijk uit twee delen, een bedraad en draadloos deel. De adapter die je plaatst waar je een netwerk wilt hebben neemt de verbinding die via de elektriciteitsleidingen lopen en biedt deze dus aan d.m.v. twee ethernet poorten en een 2,4GHz wifi netwerk. Dit draadloze netwerk is dus geen extender die het al aanwezig netwerk oppakt en uitbreidt, maar een nieuw netwerk op basis van het signaal dat deze krijgt via het stopcontact. Het resultaat is dat de snelheid van het wifi gedeelte dus nooit hoger kan zijn dan wat het apparaat binnen krijgt en dus heel afhankelijk van je leidingen thuis.
Dat laatste geldt uiteraard ook voor de snelheid uit de ethernet poorten, met als punt van aandacht dat het dus 100Mbps poorten zijn, wat dus meteen een maximum aan je snelheid geeft. Zowel de ingang als de uitgang is gelimiteerd tot 100MBps, dus dat geeft meteen je max. aan, ongeacht hoe je 'm gebruikt.
Ik weet dat je bij dit soort setjes altijd een flink verlies van snelheid hebt, afhankelijk van je situatie, maar ik vraag me af als ze de ingangspoorten niet op 100MBps gelimiteerd hadden, of de uitgang dan uiteindelijk een hogere snelheid kan bieden. Het zou echter ook goed kunnen dat ze, door de snelheid van de ingang lager te houden, de snelheid uiteindelijk constanter kunnen krijgen,met minder verlies "onderweg".

Qua stabiliteit is een periode van nog geen twee weken misschien iets te kort, maar ik heb eigenlijk geen problemen gevonden. Een keer, bij het instellen van het draadloze gedeelte duurde het, na een reset, veel langer (denk aan een minuut of 5) dan de vorige keren voordat het draadloze netwerk weer in de lucht was, maar dat was eenmalig. Sindsdien geen verlies van verbinding of wegvallen van snelheden opgemerkt.

Qua prestaties en dan vooral snelheden heeft het, naar mijn mening, weinig nut om daar veel exacte cijfers over te geven. Immers elke situatie, elk huis en elke setup is anders. Mijn resultaten zullen zelden tot nooit bij een ander hetzelfde zijn.
Ik kan echter wel stellen dat, zoals bekend met dit soort producten, de uiteindelijke snelheid zwaar afhankelijk is van de staat van je elektrische installatie, iets waar je waarschijnlijk geen invloed op (gehad) hebt, noch kijk op hebt. Ik merk bijvoorbeeld dat een stopcontact in een uitbouw aan mijn huis minder snelheid geeft dan een stopcontact in het "oude" gedeelte, ondanks dat dit laatste stopcontact, qua afstand, verder verwijderd is van het "basis"station.

Ik kan verder zeggen dat, als ik het over snelheden heb, ik het over download snelheden heb. Redelijk ongeacht de locatie bleven zowel mijn ping tijden als mijn uploadsnelheden redelijk gelijk, waarbij de eerste op ongeveer 25-30ms uitkwam en de laatste op 10Mpbs, de snelheid die mijn provider biedt.
De downloadsnelheden variŽren dus per locatie en afstand, waarbij ik op de meest slechte plek, wederom een uitbouw en qua afstand het verst van het "basis"station, ik snelheden haal van 5 tot 10Mbps (download) en op twee meter afstand net de 100Mbps niet aantik.
Zoals eerder gezegd, blijven upload en ping vrijwel gelijk op elke locatie.

Qua wifi kan ik stellen dat deze ongeveer dezelfde range lijkt te hebben als mijn router en, beetje afhankelijk van je afstand tot de adapter, een vrij rappe, stabiele verbinding biedt. Uiteraard moet ik nogmaals zeggen dat die verbinding qua snelheid gelimiteerd is door de snelheid die de adapter "overhoudt" nadat deze verbinding via de elektriciteitsleiding bij de adapter uitkwam.

Helaas heb ik geen ander (merk) setje om mee te vergelijken, maar wel mijn herinneringen. En die waren niet heel positief over dit soort powerline producten. Mij staan hoge pingtijden en zeer lage up/download snelheden voor de geest.
Of deze herinneringen nog juist zijn, kan ik niet zeggen, maar ik kan wel zeggen dat dit setje mij positief verrast heeft. Op mijn meest slechte plek was er nog prima mee te werken, mits je niet verlangt aldaar een 1080 MKV film te willen streamen of op het scherpst van de snede een online FPS te willen spelen. Daar zijn de ping en downloadsnelheden simpelweg te laag voor. Gezien de vrij constante ping is dat laatste sowieso minder mogelijk.

Op andere locaties kan het streamen/downloaden, afhankelijk van je situatie, bijzonder meevallen. op de plek waar ik 'm nu gebruik, in de woonkamer op dezelfde vloer als het "basis"station en met ene afstand van 10 meter, kom ik op een (download) snelheid van 40 tot 50 Mbps, wat ruim voldoende is voor mijn mediaspeler die op de adapter is aangesloten (deze speler heeft geen wifi).
Films streamen vanaf mijn NAS gaat prima en ik merk, naast de traagheid die de mediaspeler van zichzelf heeft, eigenlijk geen problemen met content die van het internet afkomt.

Dat gezegd hebbende, blijf ik in vrijwel alle gevallen mijn "originele" wifi verbinding prefereren boven de powerline. En gebruik ik deze alleen voor die apparaten die geen (goed) wifi hebben. In vrijwel alle gevallen, zeker in combinatie met de eerder genoemde RE200 wifi extender, is mijn wifi sneller, zowel qua download als ping.

Al met al ben ik dus vrij positief over dit setje. Dat het, naast een vrij acceptabele ethernet verbinding, ook nog draadloos aanbiedt, is helemaal mooi meegenomen.
Schokkend is deze toevoeging niet, er wordt bijvoorbeeld alleen 2,4GHz aangeboden, maar geeft wel weer meer mogelijkheden. Ook het feit dat elke adapter voorzien is van twee ethernetpoorten geeft je weer iets meer ruimte om meerdere apparaten aan te sluiten. Dat het "basis"station dat ook biedt is mooi meegenomen, zodoende kun je die ene poort in je router die je moet opofferen om deze adapter aan te sluiten mooi compenseren door bijvoorbeeld je NAS rechtstreeks op deze adapter aan te sluiten. Uiteraard betekent dat wel dat deze NAS dan alleen nog maar via de powerline (en bijbehorende wifi) te benaderen is.

Echter een potentiŽle klant moet zich wel realiseren dat dit setje naar mijn mening vooral bedoeld is voor diegenen die hun ethernet verbinding willen uitbreiden om apparaten bedraad aan te sluiten. Dat er ook wifi geboden wordt zou niet de reden moeten zijn voor de aankoop. Uiteraard werkt deze prima voor een tijdelijke verbinding, maar ik raadt deze set niet aan aan mensen die vooral hun draadloze verbinding centraal hebben in hun gebruik, daar zijn andere oplossingen voor, zoals de RE200 wifi extender van dezelfde fabrikant (welke dan weer omgekeerd een ethernet poort aanbiedt)

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set?