Specificaties Rad. R9 290 (1GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus R9290-DC2OC-4GD5 Review

Kaspervb 2 mei 2015, 861 views

Asus R9290-DC2OC-4GD5

Super product voor een hele mooie prijs. mooi design en hele goede prestaties!

Pluspunten

• kwaliteit prijs verhouding is super
  • Hele goede prestaties draait alles zover nog op ultra.
  • mooi uiterlijk.

Minpunten

• Volgends veel mensen het lawaai en de hitte maar heb hierzelf nog niks van gemerkt !

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Heb deze kaart er nu een maand in ! Ik ben er heel erg tevreden over ! draait alles op ultra en maakt niet veel lawaai. Onder heavy load word hij max 78 graden wat volgens mij reuze mee valt. eind beoordeling zo ver erg goed. Het 4gb geheugen voldoet ook erg goed. op ultra hd settings kun je nog beter deze kaart hebben dan een gtx970. Daarbij is deze kaart aanzienlijk goedkoper. en op full hd heb je misschien 10% MAXIMAAL minder prestaties ten op zichtte van een GTX970. maargoed daar betaal je wel gauw 80 euries meer voor ! alles bij elkaar super kaart vette aanrader ! :D

Heb jij ook een Asus R9290-DC2OC-4GD5?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

@dmvdberg Dit model is standaard al OC en staat ook bekend om zijn redelijke hitte/lawaai. Waar ik ovegerens erg weinig van merk :) ( fan draait dan ook maar op 40% :D ) de air flow zit wel goed als je het mij vraagt ! Ik heb een seasonic 520 Bronze (520) watt dit is meer dan voldoende. Als je een voeding hebt van goede kwaliteit is een 450 watt al meer als voldoende ! dit gelezen te hebben van veel mods op desktop aankoop advies en mede tweakers.! Webshops houden altijd een hoog wattage aan voor erg slechte voedingen met hoge wattage !

[Reactie gewijzigd door Kaspervb op 3 mei 2015 00:26]

mmmmmmmhhhhhMOAHWAW :p Nee. 450watt met een R9 290 is lichtelijk suÔcidaal te noemen voor je systeem. Zelfs een GTX 960 systeem zou ik al op 550watt zetten.

Niet omdat 450watt niet zou werken maar omdat een psu die op 80% load draait veel en veeeel langer mee gaat (vs een bijna 100% load de hele tijd). Nu is het bronze / gold verhaal lang niet zo interessant als de marketing PR doet geloven. Maar een beetje ruimte voor de turbo op de kaart is fijn. Anandtech heeft 'recent' hier nog een leuk post over gemaakt.

Meer ruimte = langere levensduur =)
Simpele rekensom:
  • Jij hebt 550watt Bronze (80% + efficient)
  • Gemiddeld R9 290 systeem trekt 400watt
  • Dus gemiddeld levert je psu tussen 440 en 460watt aan vermogen.
  • Onder load houd je dus een krappe 40 tot 60watt aan ruimte over.
Das best krap ;)

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 3 mei 2015 00:30]

Gemiddeld r9 290 systeem zit rond de 350 watt kun je je bronnen anders linken ? Ik weet dit namelijk voor 100% zeker x) verstuur nu vanaf mn telefoon dus ga het niet allemaal opzoeken ghehe
Nou ja, ik trek heel makkelijk mijn 620W voeding vol met een FX8320 @4.6Ghz en een 280X @1140,1775 op full load. Bepaalde calculaties laten zien dat ik dan nog 15% performance mis uit mijn 280X vanwege te weinig prik.

Ik zou zeker een 550W als minimum aanhouden, en als je gaat overclocken (en dan met name overvolten) een 700W als minimum aanhouden. Mijn mening, doe ermee wat je wilt.
&kuusj98 Dan heb je kwalitatief niet zon beste voeding. ;) of die amd slurpt alles weg want normaal gesproken met een 450 watt voeding van goede kwaliteit moet je het makelijk redden ! Kun je je voeding linken ? Ik zit onder load op 360 watt max met mijn i5 4460 :D

[Reactie gewijzigd door Kaspervb op 3 mei 2015 12:58]

Ok dan, mijn voeding is ook een beetje gaar :+
pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 620W
Maar wel van goede kwaliteit...

600W uit stopcontact, 500W "echte" load, +50W gezien die 15% is 550W "echte" load. Zo raar is die 550W voeding dan opeens niet meer :O
Yup. Precies dit dus :')
Frapant haha. Kameraad van mij heeft de zelfde gpu en cpu als jou alleen niet overclocked en draait 380 watt hij heeft zon antec 450 watt :o
Oa dit filmpje heeft mij ervan weerhouden om minder dan 500watt 80+ Gold in een systeem te drukken. Just in case ^^

Nou in princie kun je ervan uitgaan dat 450 watt meer als voldoende is :) .
Ik heb trouwens 520 watt :) maargoed zijn zoveel factoren die mee spelen . Is een eindelose discussie haha.
foutje de psu levert dan ook 550 watt en trekt 550/80%*100% uit de muur. Het gegeven wattage dat op de voeding staat is wat ie aan de pc kan leveren!
Met het reference model bedoelen ze deze:
De versie met de koeler die eigenlijk niet de kaart kan koelen waardoor de zooi maar moet gaan throttlen :/ De versie die jij hebt is van Asus en heeft een aftermarket koeler als ik het plaatje mag geloven :)
idd ;) Dank voor de illustratie ^^ Die had ik er even bij kunnen geven.
Het model zelf staat inderdaad ook bekend als een heethoofd :p
Bijzonder gezien de best efficiente koeler. Ik heb deze kaart veel in mijn omgeving en dan tikt ie doorgaans net 70 aan. Maar goed, andere kasten, fans etc ..... lastig te vergelijken.
Ik bedoel natuurlijk niet de koeler maar de chip zelf zegmaar :P

EDIT:

Dat 80 plus houdt in:

Je hebt een 500 watt voeding met 80 plus bronze. Dat houdt in dat de efficiŽntie van deze voeding over het hele bereik 80% of hoger is. Als je dan 500 watt vraagt van de voeding met die 80% efficiŽntie dan trekt die voeding 600 watt uit het stopcontact. Het is dus niet zo dat de voeding dan maar 80% kan leveren van wat er op het label staat, dat zou een beetje raar zijn. Als iedere voeding maker dan zijn voeding 10% lager zou raten dan zou iedereen dus 80 platinum krijgen :+

[Reactie gewijzigd door auto660 op 3 mei 2015 00:41]

Jaaaaaaaa zo. Dat zeker wel! Bloody kookplaat :p
Ff een reply dat je mijn edit moet lezen. Wel handig om die informatie te weten :)
Goed punt ;) Misschien haal ik load en efficientie wat te veel door elkaar nu. Maar goed, eerst maar eens koffie. VEEL KOFFIE. Dan reageer ik wel weer :p
Dit zal de 'reference' koeler betreffen. Asus heeft een custom ontwerp, zoals je hebt kunnen merken. En die doet goed z'n werk. Is oa terug te vinden in de GTX780 / 780Ti serie en de R9 290x en R9 280 series.

Of je deze kaart idd 'beter kunt hebben' dan een GTX970 hangt af van je eisen en stroom verbruik. Dit is best een kolenmijn versus de GTX970 die nog op 550watt te draaien valt. Ik mag hopen dat je minstens 650watt in je kast hebt?

Over de temp. 78graden is wat aan de toasty kant voor deze kaart. Nu ken ik de koeler vrij goed en 68 onder load zou ik eerder hebben verwacht. Heb je wel een goede airflow in je kast? Alsnog niet te veel zorgen maken. De R9 290 / 290x zijn ontworpen om zelfs bij 90graden nog te kunnen functioneren.

Groetjes :)
Sorry bedoelde dat ik niet het refference model heb :P maar de asus staat ook nog bekend om de hitte ^^ sorry voor de verwarring.
Btw heb het aangepast !
Nou goed ik heb hem maximaal belast voor best een tijdje terwijl de fans op 40% draaien . 😊