Microsoft Lumia 640 4G Zwart Review

theohelmus 2 mei 2015, laatste update op 5 mei 2015, 10.175 views

Microsoft Lumia 640 4G Zwart

Als vervanger voor mijn Lumia 720 heb ik sinds 2 weken de Microsoft Lumia640 4G. De keuze was lastig. Heel veel gekeken naar de Lumia 735 maar de afwezigheid van glimp op de 735 en het schermformaat van 5 inch hebben mijn keuze voor de Microsoft Lumia 640 4G bepaald.

Pluspunten

• batterij duur
  • scherm, (IPS LCD) met glimp fuctie
  • uitbreidbaar geheugen
  • bouw kwaliteit en design; goed en mooi
  • windows 8.1 (wordt straks windows 10) blijft voor mij een heel fijn en goed OS
  • goede back camera met veel foto software uit te breiden; panorama shot, foto bewerkings software, instellingen manueel aan te passen

Minpunten

• niet draadloos oplaadbaar
  • maps niet op sd kaart te laden (geld voor geloof ik alle nieuwe MS Lumia's)
  • frontcamera slechts 0.9 megapixels

Als vervanger voor mijn Lumia 720 heb ik sinds 2 weken de Microsoft Lumia 640 4G in mijn bezit. De keuze was lastig. Heel veel gekeken naar de Lumia 735 maar de afwezigheid van glimp op de 735 en het formaat hebben de keuze voor de Microsoft Lumia 640 4G bepaald.

Het eerste dat opvalt is dat de bekende blauwe doosjes waar Nokia zijn telefoons in verpakte zijn verdwenen. Nou ja als dat alles is :) Veel zit er niet in het doosje, de telefoon en een laadsnoer en dan heb je het qua hardware wel gehad.

Het toestel start vlot op en dankzij de koppeling van veel persoonlijke gegevens aan mijn microsoft Live account gaat het installeren vlotjes. Ook de eerder aangeschafte apps zijn snel terug te vinden in de store en worden geladen. De navigatie app is één van de apps die een Lumia echt ver boven andere OS laat uitstijgen maar ik begrijp dat Here drive en Maps nu ook beschikbaar is voor android. Ik ben echter geen fan van Android en inmiddels helemaal vertrouwd met Windows phone 8.1

Wat valt op; het scherm, helder en zeer scherp. een pixel density (ppi) van 294 wat slechts 18 punten lager is als de ppi van de 735. De glimp feature is aanwezig en dat is een handig notificatie methode die zichtbaar is als het toestel in de standby modus is en toch wel heel handig. De touch werkt goed. Het toestel reageert snel en ook erg fijn is de licht sensor die mits op automatisch ingesteld het scherm zelfs in fel zonlicht goed leesbaar maakt.

Verder de batterij duur. Het wachten blijft op een batterij techniek die een smartphone langer laat werken maar tot die tijd is deze LI-ion van 2500 mAh bij zuinig gebruik wel 2 dagen bruikbaar. Dit is een groot voordeel ten opzichte van veel andere smartphone's. De 735 heeft ook een erg goede batterij duur overigens dus dat was geen bepalende factor voor mij.

Het systeem geheugen is met 1024 MB RAM tov mijn oude Lumia 720 verdubbeld en in lijn met de meeste huidige systeem geheugen-groottes. Ruim voldoende om de huidige apps aan te kunnen.
Groot voordeel van deze, maar ook van veel andere Lumia's is de mogelijkheid om het geheugen via een microSD, microSDHC, of microSDXC tot 128 GB uit te breiden. Dit maakt deze telefoon echt verschillend en alle apps kunnen via de software geladen worden op de sd kaart hetgeen het systeem geheugen minder belast.

Jammer is wel dat de mogelijkheid om kaarten op de sd kaart te laden niet meer lukt via de Storage check beta app die ik hiervoor gebruikte op de 720 maar hopelijk wordt dit in de nabije toekomst wel weer mogelijk.....

Het schermformaat van 5 inch was voor mij een gokje. Tot nu toe altijd kleinere schermen en die bevielen goed. Trendvolgend ben ik nu ook voor een groot scherm gegaan en tot nu toe ervaar ik geen nadelen. Hij past goed in mijn broek zak en veel is nu beter leesbaar met een groter scherm. Ik denk niet nog veel groter te willen maar dat blijft persoonlijk en afhankelijk van je eigen gebruiks-doelen.

De camera is met 8 MP goed en met de Lumia camera app levert dit prima foto's. De camera functie's zijn met de camera app van LUMIA manueel in te stellen. Ik gebruik veel de automatische instellingen. Achteraf bewerken is met de ruim in de winkel gratis te downloaden apps ook mogelijk..

Video wordt opgenomen in HD; 1920x1080 (1080p HD) (30 fps) en voldoet voor mijn gebruik prima.
De frontcam is tov de Lumia 735 met 0,9 MP een stuk lager maar de selfies zien er prachtig uit en een skype video gesprek is duidelijk en scherp te volgen. Getest met een ontvangende Lumia 720 van mijn vrouw.

Dit waren voor mij de belangrijkste onderdelen om een keuze te maken. Microsoft heeft als OS voor gsm's nog steeds een forse achterstand in aantallen tov Android en IOS. Dit ligt niet aan de kwaliteit van het OS. Het is een zeer stabiel OS met een zeer groot gebruiks gemak. De koppeling straks met apps windows 10 op laptops en computers en de aanwezigheid van Office (gratis!) maakt dit een prima systeem. De Lumia telefoons onderscheiden zich in design al jaren en ook deze 640 is erg mooi vind ik.
De hier veel gehoorde klacht dat er in de app store te weinig is te vinden is echt onzin. Alle belangrijke apps zijn te vinden en het is misschien ooit een punt geweest maar tegenwoordig echt niet meer. Whatsapp, Instagram, Facebook, buienradar, zelfs een "Tweakers app" functioneren prima en er is nog veel meer te vinden in de store.

Eindoordeel is een uitstekende gsm met zeer uitgebreide specs die voor mij in combinatie met de aanschaf prijs van 175 euro een prima vervanger van mijn Lumia 720 is. Ik raad iedereen zeker een Lumia 640 4G aan :)

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 4G Zwart?

Kaarten op SD zetten zit er wel in, in het startmenu even naar opslaginzicht zoeken, daar kun je instellen wat waar opgeslagen wordt. Wellicht zul je daarvoor even je here drive moeten herinstalleren.
Werkt niet meer... alleen als je dit "vroeger" had ingesteld...
Heb het van de week nog op een gloedjenieuwe 640 gedaan. Niet met Storage Check, maar gewoon via opslaginzicht wat in de foon ingebouwd zit. Vervolgens gingen de kaarten keurig naar SD.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 2 mei 2015 20:10]

Klopt, dit werkt gewoon. Je ziet de optie 'kaarten' er niet bij staan, maar als je in het opslagoverzicht aanvinkt dat je je muziek/bestanden/foto's op de SD kaart wilt opslaan, gaan de kaarten ook op de SD. Een paar dagen geleden nog gedaan op verse WP8.1 toen ik terugging van WIndows 10 Preview (op een Lumia 520).
Wel, op mijn sd kaart uit mijn oude lumia 720 staan kaarten. Nederland,Belgie, USA en Duitsland.
Als ik nu een adres invoer kan, Here drive offline geen adres vinden. Ik heb getracht de oude beta versie van storage check opnieuw te downloaden maar deze is niet meer beschikbaar. Wellicht heb jij nog net een versie die dit wel toelaat . De app is pas net een week verdwenen begrijp uit verschillende fora. Hopelijk komt de mogelijkheid snel terug. Mij lukt het in iedergeval niet.

[Reactie gewijzigd door theohelmus op 2 mei 2015 18:12]

Ondanks de berichten hier denk ik toch dat de verschillende windows 8.1 versies en een verandering van "storage check beta" in "opslag controle" er de oorzaak van zijn dat de kaarten in Here maps en here drive niet meer op de SD kaart kunnen worden opgeslagen.

Ik heb alle kaarten gewist, de sd kaart uit de gsm en direct in mijn laptop gedaan en ook hierop de 'oude' kaarten gewist. De instellingen in mijn gsm staan op alles op sd kaart opslaan en toen ik nieuwe kaarten downloade kwamen ze echt in mijn gsm geheugen en niet op de sd kaart.

Zie ook: https://windowsphone.user...-save-maps-to-memory-card

en: http://answers.microsoft....13-4962-959f-6c8a480ca4c8
Yep, naar aanleiding van de replies heb ik het zelf ook nog gecontroleerd. Helaas komen ze inderdaad niet meer op de SD-kaart terecht. Excuses voor de verwarring en/of het geven van valse hoop.
Het zit nu (in WP8.1) gewoon onder de normale instellingen waar je dingen kan opslaan. Dus ik zou de kaarten deinstalleren, even naar de opslaginstellingen gaan en SD selecteren, en de kaarten weer opnieuw downloaden.
kunnen de heren Slingeraap2 en r_bleumer dit onderbouwen middels een paar screenshots? Mij lukt het namelijk ook niet.
Excuses. Om te kijken heb ik zojuist zelf de kaarten van Spanje en Portugal geinstalleerd en deze zijn inderdaad niet op mijn SD-kaart gekomen maar op de telefoon zelf. Dat is mooi 'kloote'. (Dat wat er op de SD-kaart stond/staat is dan nog van voor de upgrade denk ik, ik weet het ook niet. ) Hopen dat ze hier maar snel weer wat voor fixen!
Als je de oude 'lumia storage check' installeert vanaf je SD card (moet je hem wel even downloaden via een andere weg, maar dat valt te regelen), en vervolgens in de store, options, install-local apps, hem alsnog installeert. Dan kan je kaarten volgens mij weer op sd kaart zetten... Iig, dat werkte 3 maanden geleden nog wel.
Ja, wie weet. Tijdens het zoeken naar de Lumia Storage Check kon ik van een website al de file 'lumia-storage-check-beta.xap' (bijna 2MB) van het web halen, die staat nu op mijn PC. Heb het alleen nog niet geprobeerd op mijn phone.
Die telefoons tussen de 150 en 200 euro beginnen knappe apparaten te worden!

Ik zit op dit moment nog met een iPhone 5 (abo na 2 jaar als sim-only voortgezet) en eigenlijk zie ik helemaal geen reden om 600+ euro op tafel te gooien voor de volgende telefoon.

Ik heb nog twee twijfels: hoe verhoudt zich zo'n nieuwe 200-euro telefoon (Lumia 640, Moto G) tegen mijn oude iPhone? Is de gebruikerservaring van Apple nou echt zoveel beter dat mensen voor een tweedehandse 5 nog veel betalen?

En verder: hoe doet de browser het met HTML5 apps? IE staat niet goed bekend qua HTML5 support en de native apps zijn sowieso schaarser op WP.
Ik ben zelf van de iPhone afgestapt. Beetje nat geregend. ;( De bouwkwaliteit van een Lumia is uitstekend. De achterkant is makkelijk te vervangen, inclusief batterij en geheugenkaart. Het voelt als een afgewerkt product en niet te plastic. Wordt niet warm, gaat lang mee, etc. Ik kan je een lijst meegeven wat ik er beter van vind. ;) Er kunnen minder applicaties tegelijk geladen worden ivm de beperking van het werkgeheugen van 1 GB. De telefoon is wel degelijk snel en de animaties worden zonder stotteren weergegeven.
Wel mis ik de applicatie's die op het Apple systeem veelal geupdate zijn.
De Lumia is over het algemeen een aanrader!
Thanks! Ik moet nog een lijstje van apps maken die voor mij onmisbaar of heel belangrijk zijn, dan zie ik welke eventueel ontbreken op WP. Verwacht dat de meeste er wel zijn.

Heb je tegenwoordig ook andere browsers dan IE (en dan niet de user interface maar ook de JAvaScript VM en de rendering engine)? Want IE loopt op HTML5 toch een eind achter.
Niet draadloos oplaadbaar? Wat verwacht je voor 165 euro?
Het is alleen weergegeven omdat het er niet op zit en ik dit als feit wilde vermelden :P
Het is een review toch??
Korte vraag over de lumia 640 4g.
Ik heb een 3g abonnement maar bij de telefoon staat expliciet 4g.
Kan ik dan wel op internet met mijn 3g abonnement?
De dame van de mediamarkt zegt van niet.
Op internet wordt gezegd van wel op een site.
Je zou zeggen doe niet moeilijk en koop dan de 3g uitvoering maar deze is nergens te koop als los toestel.

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!!
Je kan gewoon op internet. De 4G instelling is de maximale instelling. Daaronder zitten ook op de Lumia 640 gewoon de ontvangst mogelijkheid voor 3G en 2G.
Prime review, misschien nog even kopjes toevoegen om het wat overzichtelijker te maken :)
Gelijk besteld bij de Tele2 :)
Goede review. Na aanleiding van deze review heb ik deze telefoon ook besteld !

Voor de rest uiteraard prima review!!

[Reactie gewijzigd door ozzynator op 6 mei 2015 12:59]

Vraagje: ik heb sinds 1 dag ook de 640. Ik heb alleen het gevoel dat het scherm heel slecht reageert op mijn aanraken. Wat zijn jouw ervaringen? Het unlocken gaat bij mij dus heel lastig steeds: moet wel een poging of 3 doen om te sliden... 8)7

Wat denk je: exemplarisch of is dit normaal?
Is zeker niet normaal. Ik ervaar dat niet op mijn 640 4g. Heb je een screen protector in gebruik? Als dat niet zo is zou ik na de gebruikelijke aan / uit stappen indien het probleem aanhoud de telefoon omruilen.
Touch werkt bij mijn toestel juist erg soepeltjes.