Corsair Hydro H100i Review

Zorian 30 april 2015, laatste update op 1 mei 2015, 537 views

Corsair Hydro H100i

Een uitstekende koeler, echter een beetje luidruchtig onder zware belasting.

Pluspunten

• Mooi design
  • Eenvoudige installatie
  • Koelt zeer goed

Minpunten

• Onduidelijke handleiding
  • Luidruchtig bij zware belasting

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5

Wegens het feit dat mijn oude waterkoeling enige kuren vertoonde zoals een ernstig ratelende pomp en verminderde prestaties ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Aangezien ik de bon helaas kwijt ben geraakt en ook niet meer wist waar ik hem had gekocht heb ik maar besloten een andere koeler te halen. Na lang wikken en wegen is dat dus de Corsair H100i geworden.

Ik had enkele eisen aan wat ik wou;

-Waterkoeling
-240mm radiator
-Goede koeling
-Niet te duur
-Niet te luidruchtig

Uiteindelijk ben ik voor deze eisen geslaagd, met uitzondering van de laatste 2 punten. Hierover nu meer.

Noot: Alle plaatjes in deze review zijn aanklikbaar voor volledig formaat.

Eerste hands-on

Nadat ik mijn keuze had gemaakt ben ik even langs de Mycom gereden om een exemplaar op te pikken. Gelukkig lag er nog 1. Bij thuiskomst begon het feest met het uitpakken. Inbouwen gaat immers nogal lastig als de verpakking er nog omheen zit.

Om te beginnen is er de doos zelf, deze ziet er best mooi uit.

Maken we de doos open, dan treffen we de Corsair H100i aan inclusief de fans, kabels en een tubetje koelpasta.

Als we alles even op een rijtje leggen komen we op het volgende lijstje uit:

- Het blok met de radiator en de slangen ertussen
- Brackets voor Intel en AMD
- Schroefjes, moertjes en boutjes
- 2 fans
- Koelpasta
- Kabels
- Backplate
- Boekjes

Het koelblok is standaard voorzien van een plastic kapje om het koper te beschermen tegen eventuele beschadigingen. Er zit overigens geen koelpasta op zoals bij sommige andere modellen wel het geval is.

Montage

Voordat er gemonteerd kan worden moet eerst de oude koeler verwijderd worden en de oude koelpasta even goed weggepoetst worden van de CPU.
Zodra dit is gebeurd duw je eerst de backplate door de mounting holes achterop het moederbord. Gelukkig heeft mijn kast een vrij royale uitsparing hiervoor.

Vervolgens schroef je, afhankelijk van welke socket je hebt, de juiste afstandshouders erin. Hier komt straks het blok op vastgeschroefd te zitten.

Vervolgens monteer je de radiator bovenin je kast. Hierna schroef je aan de andere zijde de fans erop.
Doe dit voordat je het blok op de CPU monteert, anders hangt er een vrij grote radiator aan je CPU te bungelen. Niet zo'n strak plan dus.

Zodra dit dus is gebeurd gaat er een klein beetje koelpasta (een drupje ter grootte van een erwt) op de CPU en 'klik' je eerst de, afhankelijk van welke je hebt, Intel/AMD bracket op het koelblok. Deze blijft vrij stevig zitten zodra hij erop geschoven zit. Dit geheel duw je op de CPU en is vervolgens heel eenvoudig vast te zetten met de duimschroeven op de zojuist geplaatste afstandshouders. Even nadraaien met een schroevendraaier en het zit.

Maar toen kwam probleem nummer 1...

...En dat is het volgende: Volgens de handleiding moest ik de 2 fans op het koelblok aansluiten met behulp van de 2 meegeleverde Y-splitters. Dit zorgt ervoor dat er een totaal van 4 fans aangesloten kunnen worden. Alleen, hoe gaat dit ooit passen?

Even wat zoeken op Google later was ik erachter waar de handleiding in tekort schoot. Wat bleek? Op de Y-splitters zaten hele stiekeme dopjes die je pas 'ontdekte' zodra je ze er met enige kracht vanaf trok.
En voila:

Na het aansluiten van de fans en het wegwerken van de kabels achter het moederbord was het tijd voor de test. En hij doet het!

Hot 'n cold

Uiteindelijk draait het niet alleen om hoe mooi de H100i er wel niet uit ziet, maar ook hoe goed die presteert. Hier kan ik vrij kort in zijn: Uitstekend, met enige aandachtspuntjes.
De CPU is overigens overgeklokt naar 4.5Ghz zonder aan de voltages te rommelen.

Allereerst de temperaturen zoals ze idle zijn:

Start ik echter GTA 5 op, dan blijven de temperaturen interessant om te zien. In GTA 5 heb ik de graphics maximaal open geschroefd op ultra met maximale AA en dergelijke. Dit zet niet alleen de GPU flink aan het werk, ook de CPU mag flink aan de bak. Als ik in taakbeheer de CPU in de gaten hou zie ik dat het percentage gebruik tussen de 50% en 70% ligt.

Erg nette temperaturen dus.
Ga ik echter de CPU tot het uiterste belasten met Prime95, dan komen de volgende waardes uit de bus:

Een leuk detail is dat het logo van Corsair tijdens de stresstest rood begint te gloeien als teken dat hij goed heet wordt.

Zei iemand... rood logo?

Jazeker! Via de bijgeleverde Corsair Link software is het mogelijk om het logo een kleur naar wens te geven. Er zit een RGB LED in, dus alle kleuren zijn mogelijk. Ook kan er gekozen worden om tussen zelf instelbare kleuren over te vloeien of de kleur afhankelijk te laten zijn van de temperatuur.
Detail: Als er een defect is aan de pomp is dit ook te zien aan een snel knipperend rood logo.
Kleuren worden ingesteld via waardes tussen 0 en 255 per kanaal (Rood, Groen en Blauw).
Uiteraard kan het licht ook gewoon uit als dat moet. Standaard stond hij bij mij op een roodachtig soort wit ingesteld.

1 minpunt aan de Corsair Link software is overigens dat er een fout in zit onder Windows 8(.1). Het is standaard niet mogelijk de LED kleur aan te passen, tenzij je een registerwijziging gaat doen. Deze is hier te vinden. Hierna werkt het wel. Een beetje slordig, zeker gezien het feit dat Windows 8(.1) al erg lang op de markt is.

Wat zeggie?

Een ander minpunt kwam tijdens het gamen en de stresstest naar boven. De meegeleverde fans gaan onder zware belasting vrij hard draaien. Dit is op zich geen probleem, maar wat dus wel een probleem is is dat het net lijkt alsof je PC opstijgt. Er komt een flinke bak herrie uit dus. Dit is eventueel heel simpel te verhelpen door zelf fans naar keuze erop te schroeven, maar het zou desondanks niet mogen.
Zodra de fans boven circa 1700-1800 RPM uit komen begint het kabaal. Standaard draaien ze rond de 500-600 RPM en dan zijn ze zowat onhoorbaar.

Je betaalt een redelijk hoog bedrag voor deze koeler, maar je krijgt er wel een behoorlijke berg koeling voor in de plaats. Er zijn wat minpunten, maar niks onoverkomelijks of anderszins simpel op te lossen met de nodige tweaks. Koelen kan hij namelijk uitstekend.

Heb jij ook een Corsair Hydro H100i?

Je kan via Corsair Link ook zelf Fan curves instellen, of gebruik maken van het Quiet of Balanced fan profiel.

Tenzij je zeer extreme OC's draait kun je daarmee de fan's stil houden, terwijl de temperatuur niet op gevaarlijke waardes komt.
Hoeveel fan headers heb je precies nodig voor deze koeler? 2 of krijg je een splitter van 2 naar 1?