Acer Aspire V3-371-5592 Review

Hooli 3 juni 2015, laatste update op 16 december 2015, 3.154 views

Acer Aspire V3-371-5592

Prima ultrabook voor een prima prijs. Stevige scharnieren, helder mat full hd scherm. Goed toetsenbord, matig touchpad. Lekker licht, makkelijk mee te nemen. De stekker van de oplader is wat vreemd en lastig los te krijgen. De laptop start zeer snel op en de software reageert erg 'snappy'.

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Scherm is full HD, mat en erg helder
  • Toetsenbord is prima (geen numeriek keypad, zoals op productfoto van tweakers)
  • Laptop start zeer snel op, software reageert erg snappy!
  • Heel stil
  • Geheugen is uitbreidbaar!
  • SD card reader, UTP aansluiting
  • Relatief lage prijs

Minpunten

• touchpad reageert niet altijd goed (na vervanging van het touchpad is dit verholpen)
  • geen toetsenbord verlichting
  • aansluiting van de oplader is erg klein en daardoor onhandig in te pluggen
  • Full HD op 13" zorgt voor erg kleine letters

Noot: ik ben eind april begonnen met het schrijven van deze review, maar heb deze pas begin juni af kunnen ronden. De genoemde prijzen in dit stuk kunnen nu dan ook gewijzigd zijn.

Introductie
Al een tijd was ik (passief) op zoek naar een kleine, lichte maar toch snelle laptop. Ik heb veel gekeken naar de asus zenbook modellen; die vond ik erg mooi. Helaas waren die eigenlijk allemaal boven mijn budget. Toen Asus onlangs de Zenbook UX305 uitbracht voor een prijs van rond de 750 euro, was ik erg enthousiast. Echter bleek dit apparaat over een Intel core M processor te beschikken. En ik wil toch echt minimaal af en toe een spelletje Starcraft 2 op de laptop kunnen spelen - al is het maar op LOW settings :)

Eisen & wensen
Getriggered door mijn hervonden enthousiasme besloot ik een eisen en wensen lijstje te maken. Ik kwam op het volgende:

Minimale eisen
  • Core I7
  • IPS scherm
  • 8GB geheugen
  • 256GB SDD
Mijn budget was maximaal 1000 euro, maar liever minder.

De verschillende kandidaten
Na een avondje pricewatch browsen, kwam ik al snel op de verschillende varianten van de Acer Aspire V3 371 modellen. Ergens vond ik nog een DELL met een oudere generatie Haswell processor, maar die heb ik uiteindelijk niet in mijn lijstje opgenomen ivm de beperkte leverbaarheid. Ik kwam dus tot de volgende kandidaten:
Acer Aspire V3 371 5592
  • CPU: I5 U5200u broadwell
  • Geheugen (geleverd/maximaal): 4GB / 8GB
  • Harde schijf; type & grootte: SDD, 120GB
  • Prijs op moment van vergelijken: E649,-
Acer Aspire V3 371 71AH
  • Geheugen (geleverd/maximaal): 6GB / 8GB
  • Harde schijf; type & grootte: SDD, 120GB
  • Prijs op moment van vergelijken: E799,- ondertussen gezakt naar E749,- zie ik!
Acer Aspire V3 371 76m8
  • Geheugen (geleverd/maximaal): 8GB / 8GB
  • Harde schijf; type & grootte: SDD, 240GB
  • Prijs op moment van vergelijken: E999,- op moment van schrijven alleen bij Coolblue te krijgen
Asus UX303LA C4376H
  • Geheugen (geleverd/maximaal): 8GB / 12GB
  • Scherm type & resolutie: IPS, 1920x1080
  • Harde schijf; type & grootte: SDD, 128GB
  • Prijs op moment van vergelijken: E1099,-
Wat mij verder opviel tijdens mijn rondgang langs alle opties bij een 13,3" ultrabook, is dat je nog altijd de hoofdprijs betaalt voor een goede processor, voldoende geheugen en een goed HD scherm. Niet gek ook, natuurlijk, want kwaliteit kost geld en het moet ook allemaal in een kleine behuizing gestopt worden. Maar stiekem had ik toch gehoopt dat de prijs ondertussen gezakt zou zijn naar onder de 1000 euro.

azerty VS qwerty
Overigens viel me wel op dat de AZERTY varianten tot 100 euro goedkoper kunnen zijn dan de QWERTY varianten. Ik heb nog even onderzocht of het de moeite was om een AZERTY laptop te kopen en dan het toetsenbord zelf te vervangen door een QWERTY variant, maar dat zou prijstechnisch niet heel veel schelen ivm aanschaf en verzendkosten van het QWERTY toetsenbord en je moet dan heel de laptop meteen uit elkaar halen nog voordat je m goed en wel gebruikt hebt. Dan betaal ik die paar tientjes wel extra.

De keuze
- Acer vs Asus
Hoewel de Asus een betere schermtechniek heeft, is het wel een glanzend scherm en daar heb ik slechte ervaringen mee. De Asus is ook wat kleiner en lichter dan de Acer en het design staat me meer aan, maar de prijs is erg hoog en buiten mijn budget. De Asus valt dus af.

- Acer VS Acer
Binnen de Acer V3 371 familie had ik dus 3 keuzes; de minimale variant (5592) voor 649 euro, de volledig uitgeruste variant (76m8) voor 999 euro en een tussenvariant (71ah) voor toen nog 799 euro.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de goedkoopste variant van de Acer Aspire V3 371, om de eenvoudige reden dat deze laptop, met een extra geheugenreepje van 4GB voor 33,60 euro, de meeste bang-for-buck had. Het enige verschil met de 71AH variant zou dan nog de I5 vs de I7 zijn en daar had ik geen 116,40 euro voor over. Note: de prijs van de 71AH variant is ondertussen 50 euro gezakt waardoor het prijsverschil nog maar 66,40 euro is. Als dat op het moment van mijn keuze zo was geweest, dan was mijn keuze moeilijker geweest, alhoewel je op een later moment de 1x6GB geheugenreep had moeten vervangen voor 2x4GB (of meer) waardoor het prijsverschil weer groter zou zijn.

Unboxing
In de doos zit alles wat je nodig hebt en niet meer dan dat. De laptop, de oplader, de powerkabel, een quick start guide en wat garantie informatie.
TO DO: plaatjes toevoegen

Eerste keer aanzetten
Na het aanzetten van de laptop loodst het installatieprogramma van Windows 8.1 je door de schermen. Dit ging vrij vlekkeloos, alhoewel ik toch even bleef hangen op het 'microsoft account' (of hoe dat ook heet) omdat ik dat volgens mij niet had en ook niet wilde aanvragen. Gelukkig bleek dat je dit ook kon overslaan (was niet heel duidelijk naar mijn mening) dus dat heb ik uiteindelijk gedaan.
Vervolgens land je op het startscherm, met een mooie Acer full-HD achtergrond afbeelding, die je direct de kwaliteit van het scherm laat zien. Verder zit er wat bloatware op (McAfee, 1 of ander Acer office programma, wat video en foto bewerkingssoftware en een hele hoop Acer hulpprogramma's) welke ik er meteen vanaf gegooid heb.

Benchmarks

Algemene rating van de laptop met 4GB (Passmark)

SSD benchmark (het is een Kingston SSD):

Geheugen uitbreiding
Ik heb het geheugen in eerste instantie via de pricewatch besteld; mijn kennis van zaken reikt ver genoeg om dat te kunnen doen. Dacht ik. Ik had op specificaties gezocht van het Samsung geheugen dat er in zit en een Crucial reepje gekocht dat voldeed aan de specificaties. Toen het product bezorgd werd, ben ik gelijk aan de slag gegaan om het geheugen toe te voegen aan mijn laptop. Groot was mijn teleurstelling toen de laptop niet meer wilde starten na de geheugenuitbreiding. Ik heb de geheugenmodules nog omgewisseld, maar dat hielp ook niet; de laptop ging niet aan met het nieuw bestelde geheugen er in. Dus geheugen er maar weer uit, laptop weer dichtgeschroefd en het internet op om te onderzoeken waar het aan lag. Via de Crucial site kwam ik er achter dat er twee geheugenmodules zijn met exact dezelfde specificaties, maar met een ander productnummer. Er zal dus wel een verschil in zitten, maar geen idee wat dat dan is. Via de Crucial site het (hopelijk) juiste geheugen besteld en toen dat na een paar dagen binnen was, direct weer aan de slag. En jawel hoor: de module werd direct herkend en de laptop startte op met 8Gb geheugen!

Het niet werkende geheugen:

Het goede geheugenreepje:

Heb wat geheugen tests gerund om te kijken wat het verschil is. Zie hieronder de resultaten.

Test met 4GB geheugen:

Test met 8GB geheugen:

Conclusie: met het extra geheugen erbij kan het geheugen in dual-channel mode werken, waardoor het sneller werkt en ook de grafische prestaties van de laptop toenemen.

Overal ervaring na enkele weken gebruik
Nu ik een paar weken met de laptop gewerkt heb, zowel zakelijk (beperkt) als prive (voornamelijk) ben ik nog altijd erg blij met mijn aankoop. De Acer is een stuk steviger en robuuster dan ik had verwacht. Het matte scherm was even wennen maar nu wil ik echt niets anders meer! Als ik nu achter de Asus van mijn vriendin ga zitten, heb ik echt moeite om met dat glanzende scherm fatsoenlijk te werken. Brrrr!
Het formaat van de Acer is helemaal goed; het 13 inch scherm is meer dan voldoende om goed op te kunnen werken en tevens is de laptop klein en licht genoeg om makkelijk mee te kunnen nemen.

De core I5, de SSD en het (uitgebreide) geheugen vormen samen een zeer 'snappy' systeem dat erg snel opstart, heel stil is en vloeiend meerdere programma's tegelijkertijd draait.
Tevens is het een zuinige combinatie, want ik hoef de laptop maar weinig aan het netsnoer te hangen. Vaak plug ik de laptop in wanneer ik ga slapen en de volgende dag kan ik er weer heel de dag mee vooruit.
Tot slot is het apparaat, vanwege de SSD en de zuinige processor, heel erg stil. De ventilator gaat alleen aan wanneer ik een HD film kijk en wanneer ik ga gamen. Verder is de ventilator nog nooit aangesprongen.

Er zijn 3 punten waar ik zo nu en dan tegenaanloop die minder positief zijn en dat zijn de volgende:
- Touchpad; het touchpad reageert slecht op de rechtermuis klik. Dat wordt regelmatig gezien als een linkermuisklik. Niet verschrikkelijk, maar wel irritant
- Oplader aansluiten; de oplader heeft een klein, smal pinnetje dat in een klein, smal gaatje gestoken moet worden. Vergeleken met de mag-locks van de Apples is dit echt middeleeuwse techniek. Daar had echt wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden. 8)7
- HD op 13 inch; het HD scherm is hartstikke mooi, maar op een 13 inch scherm zitten de pixels dus heel dicht bij elkaar en zijn ze ook heel klein. Hierdoor zijn sommige webpagina's of applicaties niet te lezen zonder in te zoomen (Ctrl-+ is je vriend!). Ik weet dat je dit kunt aanpassen in bv de windows settings, (grotere font, grotere icons) maar ook dat heeft nadelen. Al met is het even zoeken geweest naar een optimale instelling, maar nog regelmatig browse ik op het web en moet ik de browser op 175% zetten om de site goed te kunnen gebruiken.
- Geen toetsenbord verlichting; :'( (maar dat wist ik al toen ik m kocht, natuurlijk)

Al met al ben ik erg blij met mijn nieuwe speeltje.

UPDATE 23-10-2015
Sinds afgelopen week blijft het touchpad continu hangen. In het begin dacht ik dat het aan vette vingers lag oid, maar toen het zich bleef voordoen, ook na een herstart, toch maar eens gaan googlen. En wat blijkt? Veel bezitters van een V3-371 hebben last van een haperend touchpad. Er worden vele zaken aangeraden, zoals uiteraard de drivers updaten e.d. Op de Acer site staat zelfs een nieuw BIOS waarmee touchpad problemen zouden moeten worden verholpen. Ik heb de volgende zaken geprobeerd:
1) drivers updaten voor win8.1
2) bios updaten
3) USB powersettings wijzigen (USB sleep off)
4) win10 installeren en nieuwste win10 drivers installeren.

Het probleem is daarmee echter niet te verhelpen. Zodoende dus maar contact opgenomen met de Acer helpdesk. Binnen 2 dagen kreeg ik een bericht dat het probleem niet via de helpdesk op te lossen was (joh!) en dat ik contact moest opnemen met het reparatiecentrum. Dat heb ik nu dus gedaan en ik wacht op verdere afhandeling van mijn melding.

UPDATE 16-12-2015
Tijdje geleden sinds de laatste update, maar bij deze het vervolg.

Na contact opgenomen te hebben met het reparatiecentrum, kreeg ik binnen enkele dagen het verzoek om de laptop op te sturen. Bij het verzoek zat een UPS zegel, dus ik heb de laptop ingepakt en opgestuurd. Op vrijdag weggebracht naar het UPS pick-up point en de dinsdag erna werd de laptop weer thuisbezorgd door UPS. Tussentijds werd ik per mail prima op de hoogte gehouden van de status; ontvangstbevestiging, bevestiging van de start van de reparatie, bevestiging dat de laptop gerepareerd was en tot slot een melding dat de laptop weer was overhandigd aan UPS. Helemaal prima!

Echter... toen ik de laptop thuis weer uitpakte, zag ik een grote kras op de behuizing. Die zat er eerst niet op. Daar baalde ik dus goed van en heb meteen weer contact opgenomen met het reparatiecentrum, dat ik dus niet tevreden was en hoe ze deze situatie wilden gaan oplossen. Prompt kreeg ik wederom het verzoek om de laptop naar het reparatiecentrum op te sturen, zodat ze de beschadiging konden repareren. Voor mij natuurlijk balen dat ik de laptop weer een paar dagen kwijt zou zijn, maar aan de andere kant wel fijn dat er zo snel reactie kwam.
Uiteraard nog even gecheckt of het oorspronkelijke probleem weg was, en dat was zo: het touchpad reageerde als nooit tevoren! Het was ook een ander type touchpad, een Elantech, ipv voorheen de Synaptic. Dit touchpad werkt een stuk beter.

Maar goed, de laptop weer ingepakt, UPS zegel er op en weer afgegeven bij het pick-up point. Wederom binnen een week de laptop weer retour gekregen, met een spiksplinter nieuwe behuizing.

Al met al dus een prima aftersales ervaring. De kras is natuurlijk niet tof, maar goed, het blijft mensenwerk en dat kan een keer gebeuren. Het verdere proces is helder en met goede resultaten.

Upgrade naar Windows 10
De upgrade naar Windows 10 had ik gedaan ivm de touchpad problemen, maar die werden daar niet mee verholpen. Na retour van de laptop was het touchpad vervangen door een ander merk. Ik weet niet of het daardoor kwam, maar Windows 10 bleef continu hangen - de laptop reageerde dan zo'n 30 tot 50 seconden helemaal nergens meer op en daarna werden alle tussentijds ingevoerde commando's achter elkaar uitgevoerd. Het voelde als een driver probleem dus heb ik via de Acer support site alle Windows 10 drivers gedownload en ge´nstalleerd. Daardoor werd het iets beter, maar het probleem was niet weg. Om een hardware fout uit te sluiten, heb ik de laptop gerestored naar factory settings (Windows 8). Toen draaide de laptop weer als een zonnetje. Goed, het was dus geen hardware probleem. Na een hele avond upgraden naar Windows 8.1 (blijf me afvragen waarom die upgrade zolang duurt :-S) heb ik een paar dagen op die Windows versie gewerkt; alles OK.
Dus toen toch maar weer Windows 10 er op gezet en alle Microsoft updates uitgevoerd en wederom alle Acer Windows 10 drivers gedownload en ge´nstalleerd.

Vraag me niet waarom, maar sindsdien draait de laptop een stuk beter. Zo heel af en toe blijft de laptop nog even hangen, maar nooit langer dan een seconde of 20. Het algehele gevoel is iig een stuk beter. Ook na enkele Windows updates heb ik het idee dat de performance van Windows 10 op de laptop beter is geworden. Ik vermoed dus dat het echt een Windows 10 issue is geweest met de hardware op deze laptop, die met software updates is verholpen.

Conclusie: Windows 10 draait nu prima op deze Acer Aspire V3-371-5592. Tip: met 8GB geheugen werkt het nog beter dan met 4GB geheugen! Windows start dan een stuk sneller op en reageert lekker snel.

TO DO lijst
- Vragen beantwoorden in de comments ;)

EDITS
- spelfouten
- opmerkingen over gestegen en gedaalde prijzen toegevoegd
- plaatjes benchmarks toegevoegd
- update storing touchpad
- update reparatieproces
- update ervaringen met Windows 10

Heb jij ook een Acer Aspire V3-371-5592?

Ik heb een vraag, ik heb deze laptop nu ongeveer anderhalve week.
Gisteravond heb ik nog muziek geluisterd ect, maar als ik nu mijn hoofdtelefoon inplug geeft hij niks aan, en gaat het geluid gewoon via de speakers, de hoofdtelefoon werkt nog wel gewoon getest op mobiel ect. Hoe kan dit? is de input beschadigd? ik heb naar mijn weten geen instellingen veranderd of dingen gedownload.
Hoi Ronald,

Vervelend dat het niet werkt zoals je verwacht! Ik heb hier zelf nog geen last van gehad. En als je niets geks hebt gedaan met het unpluggen van je hoofdtelefoon, dan zal de aansluiting waarschijnlijk niet beschadigd zijn.

Als ik mijn hoofdtelefoon aansluit, krijg ik een pop-up window. Ik moet het stekkertje van mijn hoofdtelefoon wel even goed aandrukken in de aansluiting, omdat de behuizing van de laptop op dat punt een beetje schuin afloopt.

Mocht dat het niet zijn, kijk eens bij configuratie scherm (windowstoets-i) en dan bij de optie voor geluid om te zien of daar iets niet goed staat. Probeer anders de instellingen eens te resetten (via speakers, eigenschappen, geavanceerd, standaarinstellingen herstellen).

Mocht ook dat niet werken, dan kun je het beste contact opnemen met de helpdesk van Acer via deze link.
Ik dacht wat is dit dan, ik heb hier nooit op gereageerd. Maar mijn broertje wel, en ik was blijkbaar nog niet uitgelogd. Ondertussen deed zijn koptelefoon het weer bij zijn laptop. Ik weet niet hoe die het heeft gedaan. Maar bedankt voor je uitleg.
Was het vervangen van het RAM gemakkelijk te doen? Ik zit er ook aan te denken, het lijkt me wel een goede verbetering voor de snelheid van de PC (alhoewel hij nu ook al erg lekker werkt!)
Hoi,
Ja, het vervangen was erg eenvoudig. Aan de onderkant alle schroefjes losmaken, dan voorzichtig de bodemplaat er af halen (zit nog vast met een klik systeem), nieuw geheugen er in klikken, bodemplaat er weer op, schroefjes er weer in: klaar.
Moet je wel het goede geheugen hebben, natuurlijk. :-)

Overigens staan er op YouTube een paar filmpjes over het openmaken van Acer V3 laptops. Wellicht dat dat je nog helpt!

Editie: dit filmpje is duidelijk https://youtu.be/mZycWEp58Oo

In jouw geval zal er dan 1 geheugen slot nog leeg zijn.

Succes ermee! Mocht je nog vragen hebben, dan laat maar weten!

[Reactie gewijzigd door Hooli op 7 juni 2015 14:41]

Ja, ik heb niet dezelfde versie als jij hebt. Ik heb de Aspire V3-371-39JC met de i3-4030U. Ik neem haast aan dat deze hetzelfde type RAM gebruikt als die van jou...
Hoi,

Op de cruciale site kun je een tooltje downloaden die je systeem scant en dan precies aangeeft welke geheugen modules geschikt zijn. Verzending is gratis :)

Tooltje hier:
Die tool geeft bij mij alleen een txt bestand met HTML code erin.
Even CPU-Z gedownload en hij heeft inderdaad hetzelfde type. Dan bestel ik hem via jouw link, dan weet ik in ieder geval dat het de juiste!
Na 3 weken had ik nog geen RAM binnen. Contact opgenomen met Crucial en ze hebben er een met UPS verstuurd. Zojuist ingebouwd! Bedankt voor de hulp!
Thanks! Ik zal laten weten of het gelukt is!
Goede review! Mijn broer heeft deze ook, op mijn aanraden uiteraard, zij het de core i3-4005u met 120 Gb ssd voor 599 toen (paar maanden geleden). Er was van broadwell nog geen sprake, en toch is hij heel erg tevreden met de accuduur. Hoe goed is die bij jou? Voegt broadwell er veel tijd aan toe?

Deze laptopjes blijven toch meest bang for the buck in het goedkope ultrabook segment, enkel de asus zenbook ux305 komt in de buurt, maar daar is de prijs me in Belgie of Nederland te hoog voor in vergelijking met de VS.
Hoi!

Ik heb de accuduur niet exact gemeten, maar op een volle accu kan ik de hele dag vooruit. Soms ook wel 2 dagen, als ik alleen browse. Ik zit er nu al een uur of 2 op te werken en de accu geeft nog meer dan 70% aan.

[edit] overigens staat bij mij het scherm nooit op maximale helderheid, omdat dat binnenshuis veel te fel is. Of misschien heb ik gevoelige ogen, dat kan natuurlijk ook ;) Maar denk dat dat ook wel helpt om de accu te sparen. Daarnaast heb ik de powersettings in windows ook getweaked om zoveel mogelijk energie te besparen. Tip: pas op met de powersettings voor je wifi - als je die te strak zet, kun je geen youtube filmpjes meer kijken omdat ie dan de bandbreedte naar beneden schroeft oid. (heb me rot gezocht om te achterhalen waar dat door kwam, haha - eigen schuld dus 8)7 )

[Reactie gewijzigd door Hooli op 3 juni 2015 22:22]

Zit zelf ook over dit model te twijfelen! Handig om je review te lezen! Weet jij toevallig of League of Legends/DoTa of iets vergelijkbaars een beetje vloeiend draait? Thanks!
Hoi!
Ik speel zelf sc2 en dat draait prima, als je de settings niet te hoog zet. Heb ook even kort Heroes of the Storm gespeeld (blizzers moba) en dat liep ook prima, wel met lage graphic settings.
Hoi Robin,

Wat betreft geluid kan ik kort zijn: het apparaat maakt alleen lawaai als hij heet wordt :-) De fan gaat dan aan. Verder is het apparaat geheel stil, ivm de SSD.

Wat betreft de hitte productie; het apparaat wordt niet heel warm bij dagelijks gebruik. Sterker nog; ik zit er nu al 2 uur op te werken met de laptop op schoot en de enige warme plekken op de behuizing zijn de plekken waar mijn handen op rusten; die warmte komt dus van mijn handen en niet van de laptop.
De laptop wordt alleen warm als ik er op game; dan is deze ook aangesloten op netstroom en gaat de fan ook aan. Dat hoor je, maar het gamegeluid is dan harder :-D

Kortom: het is een hele stille en koele laptop voor dagelijks gebruik, maar bij gamen (of wellicht bij HD films kijken, maar dat doe ik zelden) wordt het apparaat warmer en gaat de fan aan.
hi hoe zit het met de hitte productie? word hij erg warm of valt dat mee. en de geluids productie

bij voorbaat dank
Wat fijn dat je jouw review hebt geupdate :) Thanks!
Hey,
Ja, dat hoort allemaal bij de product ervaring, nietwaar?
Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan hoor ik het graag!
Goeie review!

Ik ben zelf op het moment opzoek naar een tweede laptop, heb nu een toshiba satellite waarvan de accuduur echt tegenvallend is.(maximaal 3 uur met youtube aan, 10 tabs open, documenten bewerken, etc.) beetje het standaard schoolwerk. Ben opzoek naar iets wat toch wel minimaal een uur of 7-8 meegaat onder normale belasting. Je spreekt over een goede accuduur, wat versta je daar onder? ik heb op mijn eigen laptop vaak schermhelderheid redelijk hoog staan en verder geen energiebesparende modus aan.
Hoi Koen,

Tsja, wat versta ik daar mee. Zoals ik al aangeef in de review (of in de comments, dat kan ook) heb ik de helderheid van het scherm niet heel hoog staan en heb ik de energie instellingen getweakt. Ik kan makkelijk een dag op de laptop werken, maar dan ben ik niet heel de tijd youtube aan het kijken.

Nu ik er over nadenk; ik hoef de laptop maar heel weinig aan de oplader te hangen. Maar ik denk dat jou gebruiksprofiel anders is dan de mijne, dus ik vrees dat ik je niet goed kan informeren in deze.

Succes met je keuze!
groet
Beste,

allereerst bedankt voor de uitgebreide review. Ik heb mijn acer V3 ook ge geupgrade met het geheugen hier beschreven.

Een probleem dat nu een half jaar later opduikt is een wijziging in de functie van de toetsen o het klavier.

Als ik op de toets druk met ? dan krijg ik - op mijn scherm
Als ik op de toets druk met - dan krijg ik / op mijn scherm

Shift ? geeft = op het scherm
Shift - geeft ? op het scherm

Het is dus niet gewoon een verwisselde functie van toets..
Ik kan het probleem nergens terugvinden op internet

Mvg

Klaas Van der Schoepen
Beste Klaas,

Dank voor je reactie.

Ik vermoed dat er iets gewijzigd is in de software configuratie instellingen van uw toetsenbord.
In Windows 10 kun je via Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Taal\Taalopties bekijken wat de taalinstellingen zijn. Door op de optie 'voorbeeld' te klikken krijg je de lay-out van de taal-configuratie op het toetsenbord te zien. Dit dient uiteraard overeen te komen met de fysieke lay-out van te toetsen.

In mijn geval heb ik een fysieke lay-out welke overeen komt met VS Internationaal. (plaatje) Als invoermethode heb ik dan ook 'Verenigde Staten (Internationaal)' gekozen.

Wanneer je een andere software configuratie kiest, bv 'AZERTY Belgisch', terwijl je een fysieke VS Internationaal toetsenbord hebt, dan valt de = op de plek van de ?. Wellicht dat je daar eens naar kunt kijken.
Succes er mee!

groet