Specificaties 500GB 1,8" Slim SSD met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart Review

Musical-MemoirsTestpanel 1 mei 2015, 2.108 views

Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart (Testpanel)

Deze SSD is klein, heeft een prettige vorm en is lekker snel. Ondanks mijn twijfels over de stevigheid heeft het mijn test overleefd. Zolang er nog weinig alternatieven zijn is raad ik deze SSD zeker aan.

Pluspunten

• Klein
  • >100 trowcycles zonder prestatie verleis
  • Beveiliging

Minpunten

• Plastic en zwakke bouw
  • Minder makkelijk over te gooien als een ballettje
  • Prijzig

Mobiliteit Score: 4
Ten eerste een bedankje naar Tweakers!

Ik was namelijk 1 van de gelukkige winnaars van deze SSD in de Bedenk een leuke test en win een Samsung portable SSD actie van Tweakers.
Naast een standaard uitgebreide review heb ik ook de voor de actie opgegeven test uit gevoerd.
Als je vragen hebt over de SSD kan je die stellen.
Opmerkingen voor mijn review zijn ook welkom.
Let alleen op dat ik tot 5 maanden geleden een computer leek was. Ben ondertussen verslaafd aan hardware kennis, maar snap nog lang niet zoveel van hardware als de meesten hier.

Mijn eerste indruk van de SSD had 2 kanten, zeer positief maar ook negatief.

Het design vind ik niet heel bijzonder, maar dat is een kwestie van smaak. Wel vind ik form en formaat er prettig. Hij is erg klein, in je rugtas raak je hem zelfs snel kwijt. Waar het formaat en de vorm perfect voor is is je broekzak. Klein, dun, licht en veel platter dan een USB stick. De afgeronde randen maakt het extra prettig. Je zou hem zelfs in een portemonnee kunnen stoppen, al ligt het wel aan hoe dik en vol je portemonnee is, ik heb er zelf te veel pasjes en visitekaartjes in zitten.

De stevigheid heb ik mijn twijfels bij. De SSD heeft namelijk een plastic behuizing en voelt heel goedkoop en zwak aan. De materiaalkeuze maakt hem erg licht, maar zie daar geen grote voordelen in. Met mijn vingers er licht in knijpen gaf zelfs een zacht krakend geluid, dit durf ik niet nog een keer doen. Ik zal deze SSD daarom ook niet in mijn overvolle portemonnee mee nemen omdat ik twijfels heb hoeveel druk hij aan kan. Een metalen behuizing had ik voor zijn prijs zeker wel verwacht. Iedere plastic USB stick die ik heb gehad voelde wel stevig aan.

De bijgeleverde USB kabel is handig, mits je een USB aansluiting hebt op een geschikte plek. De kabel is zeer kort en daardoor perfect om mee te nemen. Maar kans is groot de SSD ergens in de lucht zweeft wat erg raar er uit ziet. Persoonlijk heb ik liever een kleine connectie zonder flexibele kabel zodat het nog steviger in de de USB poort hangt en een grotere kabel voor thuis gebruik.

De Bijgeleverde features zijn beperkt tot encryptie met wachtwoord. Maar dat houd in dat de SSD makkelijk in gebruik is zonder allerlei onzin dat je toch niet wilt gebruiken, zoals ik dat graag zie. Voordat je kan beginnen moet je eerst een activering uitvoeren, op windows was dit simpel, snel gedaan en kan haast niet fout gaan.

Bij intensief gebruik hoor ik zoals verwacht geen geluiden van de SSD en wordt een beetje warm, maar niet heet. Voor een stille computer ervaring is dit een goede oplossing.

Naam zwart gemaakt omdat ik mijn telefoonnummer als naam heb gegeven voor het geval dat ik hem verlies.

Betrouwbaarheid/test
Trowcycletest
Draagbare opslag wordt steeds sneller en betrouwbaarder sinds de komst van portable SSD’s. Maar wat is er nou sneller dan een worp? De betrouwbaarheid van opslag met deze overdrachtstechniek wordt aangeduid in trowcycles.

De Samsung portable SSD T1 500GB overleeft met gemak >100 trowcycles. Maximale gemeten gegevensoverdracht is 5.58m/s*

*Snelheid gemeten op 4 meter afstand** met een gecontroleerde onderhandse worp van een 23 jarige man bij kamertemperatuur*** met een stervende telefoon als stopwatch****. Exclusief de aansluit, schrijf en leestijd.
**Hier is geen rekening gehouden met de boog die de SSD in zijn vlucht maakt. Ook kan resultaat afwijken door de exacte positie van de armen van de werper en de vanger.
***19 graden volgens thermostaat.
****Oude iPhone 4 die binnenkort vervangen wordt.

Helaas wou mijn baas niet dat ik benchmark software op de computers van het bedrijf ging zetten. Uiteindelijk heb ik de trowcycle test maar thuis uitgevoerd samen met een vriend. Om even te wennen hebben we eerst even paar keer met een klein balletje over gegooid. Ik maakte me direct zorgen na de eerste worp, voor de SSD en de rest van de test. Een SSD gooit en vangt helaas niet zo fijn als een balletje. Gelukkig hoefde ik nergens zorgen om te maken. We hebben heerlijk over gegooid en de SSD heeft geen veranderingen getoond behalve standaard verschillen van benchmark resultaten. De ene keer vielen ze iets lager uit, de andere keer net iets hoger. Ook zijn de bestanden die hier nog op stonden intact gebleven.

De SSD leeft, toch blijven mijn twijfels voornamelijk vanwege de behuizing aanwezig. Een HDD zou waarschijnlijk al kapot zijn bij de eerste mislukte worp. Ik denk dat het soort geheugen de enige reden voor het overleven is, Samsung lijkt namelijk verder niet veel gedaan te hebben om hun product te beschermen. Een zeer goedkope USB stick raakt ook niet snel beschadigd bij wat fysieke mishandeling. Een SSD staat er bekend om dat als je deze lang niet gebruikt zijn spanning kwijt kan raken, maar bij gebruik minder risico heeft op beschadiging dan een HDD. De logische functie van een SSD is dus ook om vaak gebruikt te worden, dus altijd mee te nemen.

Snelheid

De snelheid is erg fijn bij het overzetten van bestanden en voelt gewoon aan alsof je het intern geheugen gebruikt. Hier zijn een aantal benchmark resultaten.
Voor vergelijking heb ik ook mijn Crucial MX100 interne schijf en een USB 3.0 externe HDD. De snelheid van de interne SSD haalt hij natuurlijk niet. Maar van de externe HDD wint hij het zoals verwacht, ondanks dat de HDD flink groter is en op het netspanning aangesloten zitten.

Al met al ben ik positief over deze SSD, maar de hoofdreden dat ik hem aanraad is een gebrek aan genoeg concurrentie. Een SSD in deze vorm, klein formaat, grote opslag en hoge snelheid is prettiger dan een USB stick of HDD om altijd gegevens bij je te dragen. Vooral voor professionals die veel gegevens bij zich moeten dragen is dit perfect. Voor zijn functie is betrouwbaarheid zeer belangrijk, je zal hem namelijk altijd bij je dragen met belangrijke gegevens. Dat een SSD niet snel beschadigd raakt is voor Samsung geen reden om een stevige behuizing achterwege te laten. Voor een prijs van meer dan 260 euro en het merknaam verwacht ik zelf een stevige behuizing. Als dat het geval was was hij perfect, zelfs als dat hem iets duurder maakt.

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart?

Nette review, echter doordat het portable is, lijkt het mij juist gewenst dat het van plastic is. Stel hij valt op de grond en het is van een metaal soort gemaakt, heb je kans dat die indeukt en je ssd schijf beschadigd, plastic zal meeveren of in het ergste geval scheuren. Liever een scheur in de behuizing dan een deuk in je ssd :D Zie het liever gewoon als een voordeel :D
Zit wel wat in. Maar alleen bij val schade. Hier maak ik me niet zo druk meer om, vooral na mijn test. Maar een metalen behuizing sterk genoeg voor valschade is ook makkelijk te maken lijkt mij. De SSD van binnen weegt bijna niks, daar hoef je bij het design van een zwaardere behuizing ook geen zorgen over te maken.

Reden dat ik graag metaal zie is dus niet om valschade, maar juist vanwege risico dat je SSD wordt geplet. Hier is het meeveren namelijk juist een risico, dan drukt de behuizing de SSD van binnen kapot. Een metalen behuizing zou flink meer kracht nodig hebben voordat het begint met buigen, eenmaal op dat punt zou de kunststof versie al geplet zijn. Aangezien je hem met je vingers al voelt veren en hoort kraken is dit dus een daadwerkelijk risico. Een metalen behuizing hoeft niet zo zeer, maar steviger in ieder geval wel. Met een sterkere kunststof of een dikkere laag is dit ook wel te realiseren.

Metaal geeft mij psychologisch een gevoel van luxe, dat is ook een reden dat ik daar een voorkeur in heb.
Het is een begin, eindelijk 'opslag-SSD's'.... alleen nog wel heel erg kostbaar. Ik wacht echt op het moment dat fabrikanten met SSD's op de markt komen die puur op opslag zijn gericht... mogen lagere snelheden hebben etc, als daardoor de opslag een stuk goedkoper wordt. Hoeft van mij nog niet eens sneller dan een HDD te zijn, als het maar voor dezelfde kosten kan... alleen solide state is al een groot voordeel, snelheid is bij opslag bijzaak.
Daar zijn SSD's voorlopig nog niet ideaal voor. Een SSD zal namelijk wanneer je deze lang niet gebruikt spanning verliezen. De informatie kan dan slecht of zelfs onleesbaar worden op een gegeven moment. De interne EVO SSD's van Samsung stonden hier bijvoorbeeld in slecht daglicht door. Deze waren erg sloom met oude gegevens omdat er eerst een grote fout correctie moest worden uitgevoerd voor je de gegevens kon lezen. Maar bij actief gebruik en fysieke stress zijn ze tegenwoordig veel betrouwbaarder dan een HDD. Moet nog veel gedaan worden voor een SSD voor langdurige opslag beter is. Maar als portable opslag is het zeker beter. Misschien moeten ze een goede accu op een SSD gaan zetten. Al zal er dan nog weinig vraag naar zijn vanwege de prijs.
De bug werd veroorzaakt doordat de spanningsverschillen tussen bits in flashcellen na een tijdje beginnen af te nemen. Doordat er gebruik wordt gemaakt van TLC-NAND, oftewel drie bits per cel, gebeurde dat relatief snel. Omdat er daardoor relatief veel foutcorrectie moest worden toegepast, daalden de leessnelheden en ging de SSD steeds langzamer 'aanvoelen'. De periodic refresh houdt de spanningen op peil en voorkomt zo de prestatiedegradatie.

Heb over deze beperkte eigenschap van SSD's ook op andere sites paar keer gelezen. Het probleem is (normaal gesproken) niet heel groot en je ziet daarom ook niet vaak berichten hier over terug. Maar een SSD moet je niet wat op zetten en dan een paar jaar geen stroom op hebben staan, de SSD zelf hoeft niks mis mee te zijn, maar je data kan aangetast zijn.
denk niet eens dat een "accu" nodig is, een klein aantal cell batterijen zoals in je horlogen zal waarschijnlijk al volstaan. Zoals je zelf aangeeft is het na een "lange" periode dat de data verloren gaat, indien het zodanig wordt ingericht dat er om de zoveel tijd stroomloos een pulse wordt gegeven die er voor zorgt dat de spanning op niveau blijft hen je er al. ik vergelijk het nu een beetje met je bios, deze behoud de instellingen ook door de batterij, zodra je die er uit haalt gaan de instellingen verloren maar je kan een mobo rustig 3 maanden zonder stroom laten voordat de gegevens verloren gaan. nu zitten er natuurlijk meer chips in een SSD maar je zou rustig meerdere batterijen paralel of serieel naast elkaar kunnen leggen. en gezien de SSD al zo plat is zou het niet dikker hoever te worden dan een standaard 2.5" HDD.

Daarnaast ben ik het totaal eens met je idee over de behuizing, ik zou gaan voor een magnesium behuizing, deze voelt in mijn telefoon ijzersterk en solide aan, geeft weinig extra gewicht en als die dan een keer goed hard stuitert op een hoek kun je indien gewenst dit weer bewerken met een vijl zonder dat de boel binnenin direct aan diggelen is.
In weze zit dit al steeds vaker in SSD's. Mdit is voor stroomverlies bescherming. Als de stroom uitvalt heeft je SSD nog genoeg energie om zijn cashe weg te schrijven in de flashcellen. Dit was in het verleden een probleem waar de SSD een slechtere naam door had (ondanks dat dit ook bij een HDD het geval was), wat gelukkig bij de nieuwste modellen meestal geen probleem meer is. Ze hoeven denk ik deze batterij alleen te verbeteren en dan voor meer doelen te gaan gebruiken. Maar er zal vast een reden zijn waarom dit niet zo makkelijk is als het klinkt.