HTC Desire 620 Zwart Review

DaveCool 30 april 2015, laatste update op 15 september 2015, 765 views

HTC Desire 620 Zwart

Voor de middenklasse vrij goede, maar grote telefoon. Over het algemeen iets beneden de verwachtingen, waardoor ik denk dat er betere (en goedkopere) concurrenten zijn.

Pluspunten

• Vrij goede bouwkwaliteit
  • Wel mooi en scherp scherm/beeld
  • Lijkt vrij vlot/snel

Minpunten

• Camera stelt toch teleur (slechter dan Galaxy S3)
  • Achterkant lastig te verwijderen (batterij, SIM, SD)
  • HTC sense is niet mijn ding (persoonlijk)

Korte review:
Van de zaak deze telefoon gekregen. Eigenlijk wachtte ik stiekem op de Moto G 2e generatie (5" scherm en 8mp camera, etc), maar uiteindelijk werd de door de zaak aangeboden 1e gen Moto G vervangen voor deze HTC Desire 620.

Ik had eigenlijk de verwachting vooraf dat deze telefoon minstens beter zou zijn dan mijn huidige Samsung Galaxy S3 die ik prive gebruik, en ongeveer gelijk zou zijn aan de Moto G 2e gen.
Omdat ik de Moto G 2gen niet heb is het moeilijk vergelijken, maar vanuit online reviews kreeg ik daar t.o.v. deze 620 een aardig beeld bij (vergelijk tussen de 2).

Na 1-2 uurtjes met de 620 gespeeld te hebben en met name ge´nteresseerd te zijn in de camera (zowel foto als video) en het scherm, heb ik dit met name vergeleken met mijn S3.
Het scherm valt positief op en is wel beter dan de S3. Vooral wat scherper en ook de algehele snelheid van de telefoon t.o.v. de S3 lijkt beter. Nu is mijn S3 flink volgeladen met apps, spelletjes en foto/video, dus dat vertraagd zeker de boel, en de 620 brand-new en staat er verder niets buiten fabriek-af op, dus is dat niet helemaal een fair vergelijk.
Maar ik heb dus met name wat getest en vergeleken m.b.t. de camera. En die stelt eigenlijk toch wel teleur. OK, het is ook een 8mp die de S3 ook heeft. Maar ik verwachtte van een 3-4 jaar nieuwere telefoon toch wel vooruitgang, en dat is echt niet het geval.
Ik ben dan wel een beetje een pietlut in dit soort gevallen en vergelijk echt op detail, maar de foto's van de 620 worden te veel softwarematig opgepoetst: details vallen weg en bovendien komt er veelal een wittige waas over de foto's. Bovendien zijn de kleuren echt niet natuurgetrouw. De S3 levert dan echt scherpere foto's met meer detail en bovendien natuurgetrouwere plaatjes. Ik heb ook getest met HDR, maar dat maakte nauwelijks verschil.
Ook de video op full HD 1080 viel me tegen. Deze komt wat meer in de buurt van de S3, maar ook hier is het verschil echt duidelijk: minder scherp, teveel software matige correcties waardoor er details verloren gaan en delen 1 vlak worden i.p.v. van nog iets van structuur te tonen. Ook de kleur week hier te veel af van wat het echt is (alhoewel het beter leek dan bij de foto's). De S3 doet het ook hier duidelijk dan duidelijk beter.

Ik heb verder nog wat HD video's via YouTube bekeken en deze zijn wel wat mooier en vloeiender dan op de S3. Ook lijkt het internet e.d. wat sneller te werken (maar dat kan dus ook komen omdat mijn S3 vol is en ik deze moet opruimen).

Verder vind ik de telefoon te groot voor het scherm: er zit echt te veel telefoon boven en onder het scherm. Daardoor lijkt in 1e instantie het beeld groter dan de S3 (en dat is hij ook), maar dat is slechts minimaal (vooral in de lengte iets groter). Uiteindelijk vind ik de telefoon gewoon te groot; dan had er ook een groter scherm in moeten zitten en dat heeft hij dus niet.
Dit komt natuurlijk ook o.a. door de speakers die boven en onder zitten. Die geven overigens wel een mooi geluid (getest met HD muziek filmpjes YouTube), beter dan de S3 die dan gewoon wat blikkerig klinkt. En trouwens doet dan enkel de onderste speaker het, de bovenste niet. Misschien in te stellen, heb ik niet gekeken, maar ik vermoed van niet.

Tenslotte is de achterkant lastig eraf te halen. Dat moet je bij de USB-poort aan de onderkant doen; er zit niet een speciale inkeping zoals bij de S3. Je moet echt wrikken en trekken totdat het eraf gaat, dat gaat bij de S3 makkelijker. Bij de 620 moet ik echt een paar keer proberen. Maar OK, dit doe je meestal niet dagelijks natuurlijk.

Al-met-al valt de telefoon mij dus tegen en denk ik dat de Moto G 2e gen een betere keuze is. Het is zeker geen slechte telefoon, zodoende mijn beoordeling dat de telefoon 'vrij goed' is, maar hij valt me wel tegen t.o.v. mijn verwachtingen en ook wat ik bijvoorbeeld van de Moto G 2e gen verwacht (maar die is misschien ook te hoog gesteld).
Overigens een kleine zij-opmerking: mijn vrouw heeft de Moto G 1e gen, en ook daar viel de camera (en dan vooral de video) mij tegen. Ook zeker niet beter dan de S3. Wel zijn de kleuren van de Moto G 1e gen natuurgetrouwer dan de 620. De video van de Moto G 1e gen viel vooral tegen omdat die niet soepel liep, ook niet na aanpassingen etc.

Verder dus nog niet echt getest behalve de 2 uurtjes.
Mocht ik nog meer bevindingen hebben, zal ik deze review updaten.

Update September 2015:
----------------------------------
Paar keer al aangedacht maar geen zin gehad, omdat ik het eigenlijk nog steeds geen goede telefoon vind.
Ik vind hem nog steeds te groot voor het scherm dat erin zit. Wel blijf ik het scherm vrij redelijk/goed vinden en het geluid via de speaker is redelijk goed.
Over het algemeen werkt hij vrij vlot, maar er gebeurt dan ook niet veel mee en er staan weinig apps op. Toch merk ik af-en-toe een hapering en dat zou dan wat mij betreft helemaal niet mogen (omdat er dus niet veel op staat).
Ik vind ondertussen ook de software indeling wel onduidelijk soms en krijg bepaalde dingen niet goed gevonden. Ik heb het vermoeden dat HTC zelf de indeling en groepering e.d. wat heeft veranderd en dat vind ik dus niet echt makkelijk vinden (ondertussen heb ik wat ervaring met Android 5.1.1. en dat werkt een stuk intuitiever).
Ik blijf nog even negatief: ook de camera blijf ik slecht vinden, omdat ik vind dat hij toch minimaal beter moet zijn dan mijn oude Galaxy S3. En dat is hij zeker niet.
Dan nog iets: een paar keer de achterkant eraf gehaald: dat ging in het begin moeilijk, maar nu gaat het zo makkelijk dat hij eigenlijk vrij los zit en soms niet meer mooi aansluit met de telefoon.. slordig.
Wat wel zeker in positieve zin opvalt is de accu/batterij: die gaat echt lang mee. Zoals aangegeven gebeurt er niet veel met de telefoon, en gaat hij nu met gemak 3-4 dagen mee op 1 volle batterij. Dat zien we bij nagenoeg geen enkele telefoon meer volgens mij (maarja, die andere telefoons gebruik je dan WEL, en deze dus eigenlijk niet ;) ).

Heb jij ook een HTC Desire 620 Zwart?