Xtorm Power Bank Free 15000mAh XB102 Review

DedSec85 1 mei 2015, laatste update op 9 mei 2015, 2.543 views

Xtorm Power Bank Free 15000mAh XB102

De Xtorm A-Solar Power Bank Free is een uitstekende power bank met veel capaciteit, drie USB poorten en kent eigenlijk geen echte minpunten. Ja, hij is ietsjes aan de zware kant en de kwaliteit van de bijgeleverde hoes kan beter maar dat is te verwaarlozen. Een aanrader!

Pluspunten

• Voelt solide aan
  • Drie USB aansluitingen
  • Redelijk compact ontwerp
  • Apparatuur laad sneller op dan via het stopcontact

Minpunten

• Redelijk zwaar (304 gram)
  • Stof van bijgeleverde hoes niet ideaal
  • LED indicatie niet heel erg nauwkeurig

De aanschaf:
Enige tijd geleden had Tweakers een leuke paasactie waarbij dagelijks via Tweakers producten tegen een lagere prijs kon aanschaffen bij diverse webwinkels.

Een van de eerste dagen viel mijn oog op een power bank. De Xtorm Power Bank Free van maar liefst 15000mAh. Omdat ik nog op zoek was naar een goede power bank besloot ik om deze aan te schaffen. Toevallig had ik twee weken daarvoor exact dezelfde power bank op het oog, maar vond de prijs van ¤ 80,- euro nog iets aan de hoge kant.

Dankzij de paasactie van Tweakers kon ik deze power bank aanschaffen via CoolBlue voor ¤ 54,- euro. Een erg schappelijke prijs.

Verpakking en inhoud:
Vrij snel na de bestelling bij CoolBlue werd de power bank geleverd. De power bank zat in een stevige kartonnen verpakking waar de specificaties op stonden.

In de verpakking zat de power bank zelf, een USB-kabeltje om de power bank op te laden en een hoes om de power bank onderweg in op te bergen. De hoes is gemaakt van een soort vilt-achtig spul. Niet ideaal want deze laat kleine stofdeeltjes achter op de power bank.

Gebruik:
De power bank zit al nagenoeg vol als je hem uit de verpakking haalt zodat deze direct te gebruiken is. Als de power bank leeg is en je moet hem opladen, dan duurt dat zo'n 7 į 8 uur.

Opladen kan via het geļntegreerde USB-kabeltje, of via het bijgeleverde USB kabeltje. Zo is de power bank gewoon op te laden met een iPhone/iPad adapter maar uiteraard ook gewoon via je PC.

De power bank beschikt over drie USB-aansluitingen waarmee je allerlei apparatuur kunt opladen. Als je meerdere apparaten gelijktijdig oplaad is het belangrijk om het apparaat met de grootste capaciteit op het eerste USB slot te plaatsen enz. Als je dus een iPad, iPhone en e-reader op wilt laden, dan gaat de iPad in USB1, de iPhone in USB2 en de e-Reader op USB3. Een iPhone kan je zo'n 7 keer opladen en een iPad 1,5 keer.

Zelf heb ik de volgende apparatuur ermee opgeladen:
  • iPad
  • iPhone
  • E-Reader
  • GoPro
  • GoPro Smart Remote
  • Bluetooth headset
Ik moet nog proberen of ik er ook een PlayStation controller mee kan opladen. Zojuist geprobeerd, en als ik een PlayStation 3 controller aan de power bank hang wordt deze helaas niet opgeladen. Erg jammer! De power bank is in elk geval ontzettend veelzijdig.

Op het apparaat zitten een viertal blauwe LED lampjes waarmee je kan zien hoe vol de power bank nog zit. De indicatie hierbij is:

4 ledjes - Tussen de 75% en 100% vol;
3 ledjes - Tussen de 50% en 75% vol;
2 ledjes - Tussen de 25% en 50% vol;
1 ledje - Tussen de 0% en 25% vol.

Je krijg een redelijk beeld hoe vol de power bank is. Desondanks had dit wat nauwkeuriger gemogen. Als er drie ledjes branden, zit de power bank dan op 50% of op 75%? Dat is met een power bank van deze capaciteit namelijk een behoorlijk verschil.

Mobiliteit en afwerking:
Een power bank schaf je voornamelijk aan voor onderweg. Deze power bank is redelijk klein (12,8cm x 7,4cm) en makkelijk mee te nemen. Hij past in je broekzak, alhoewel dat niet lekker zit, maar het geeft een idee van de grootte. De power bank is redelijk zwaar (304 gram om precies te zijn) maar als je hem gewoon in je rugtas gooit zal je daar niet zo last van hebben.

Het bijgeleverde hoesje ga ik niet gebruiken. Het apparaat zelf voelt ontzettend stevig aan. Het grijze gedeelte is een beetje rubber-achter en de zijkant is van wit glimmend plastic. Ook de knop om de power bank aan/uit te zetten voelt goed aan.

Conclusie:
Naar mijn mening is dit een van de betere power banks op de markt. Hij is redelijk compact, beschikt over veel capaciteit maar het grootste pluspunt is dat hij drie USB poorten heeft zodat je drie apparaten gelijktijdig kunt opladen.

Ik heb dankzij de paasactie de power bank voor een voordelig bedrag kunnen aanschaffen maar alhoewel het normale bedrag van ¤ 80,- euro flink is, is de power bank dit bedrag absoluut waard.

Het hoesje had daarintegen van ander materiaal mogen zijn maar een kniesoor die daarop let.

Heb jij ook een Xtorm Power Bank Free 15000mAh XB102?

Kun je hiermee ook een MacBook Retina 13"uit 2013 mee opladen?
Zo ja, heb je hier een speciaal kabeltje voor nodig?
Nee, ik denk niet dat dat kan. Zo'n PowerBank is meer voor het opladen van kleinere apparatuur zoals telefoons, tables en action cams. Bovendien moet een MacBook via zo'n MagSafe Power Adapter opgeladen worden als ik mij niet vergis en dat is een andere aansluiting dan USB.