Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver Review

Camielbosdesign 30 april 2015, 282 views

Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver

Een echte allrounder voor de flexibele fotograaf.

Pluspunten

• Allrounder
  • Correcte kleuren

Minpunten

• Menu lastig
  • Kleine/veel knopjes

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver

Olympus heeft gekozen om het op de oudere versies te laten lijken en dat voelde in de eerste instantie als een hipster snor. Echter ben ik aangenaam verrast door deze nieuwe camera van Olympus. Ik heb hem nu bijna een maand in bezit.

Techniek
Hoewel het uiterlijk oud is, kan je dit niet zeggen van de binnenkant. Het is een up to date camera met genoeg moderne technieken. Er worden veel elementen van de duurdere versie EM-1 gebruikt. De 16MP is een beetje de max van deze technologie, maar ze hebben het proberen uit te breiden met de 40MP modus (super high res). Hier combineer je acht foto's in één. Echter is dit niet geschikt voor alle situaties en met bewegingen ontstaan er blurs. Je hebt dus wel echt een tripod nodig en een stilstaand object. Ze hebben ook Wifi erin gestopt, maar het vervulde voor mij geen behoeftes.

Interface
Dit is wel een minpuntje. Het menu is erg onduidelijk en ik heb toch vaak de handleiding erbij moeten pakken. De camera heeft veel knopjes die niet intuitief aanvoelen en vaak klein zijn. Het is natuurlijk ook wel een kleinere camera. Zodra je het systeem hebt aangeleerd heb je hier minder/geen last van.

Foto´s
Foto´s die je maakt zijn vaak vrijwel direct goed en hoeven bijna niet meer gecorrigeerd te worden in een programma. Olympus schijnt goed in kleuren te zijn en bij deze camera kan ik dat ook niet tegenspreken. De kleuren van de foto´s zijn vrij accuraat en erg mooi.
Spelen met de ISO zit je max vaak toch op de 3200, want bij 6400 zie je al veel blur/ruis. Alles wat daar boven zit is er omdat het kan.

Film
Filmen met deze camera gaat goed. De stabilisatie helpt al een stuk tijdens het filmen. Het is natuurlijk niet het speerpunt van deze camera, maar je zal tevreden zijn met de resultaten.

De camera is echt voor de flexibele fotograaf. Op alle fronten presteert hij goed en dat maakt het dan ook een fijne camera om op pad mee te nemen. Het is een echte allrounder. De prijs is eventueel discutabel, maar voor mij is het fijn om een camera te hebben die ik altijd mee kan nemen ongeacht de situaties.

Heb jij ook een Olympus OM-D E-M5 Mark II Body Zilver?