Specificaties 4,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Z10 Zwart Review

fotografie999 5 mei 2015, laatste update op 5 mei 2015, 254 views

BlackBerry Z10 Zwart

Wil je iets anders dan de massa, geeft BlackBerry jou een zakelijk gevoel. Wil je meer zeggenschap over apps die wel of niet bij al jou gegevens kunnen komen. Dan is de BlackBerry Z10 iets voor jou! Stevig gebouwd, vernieuwd OS. Full Touch! Full Swipe!

Pluspunten

• HUB
  • Bouwkwaliteit
  • NFC
  • Micro SD
  • 4G

Minpunten

• Niet alle Android apps werken
  • Lange opstart tijd
  • Camera
  • Accu

Aanschaf
Toestel aangeschaft tijdens de 100euro cashback actie. Duurde een eeuwigheid voor ik mijn geld terug had, maar uiteindelijk was het geld terug en heb ik voor 120euro een top telefoon!

Het OS

Het toestel werd geleverd met 10.2.1 oid. Maar ondertussen maken we gebruik van OS10.3. En dat is een mooie stap voorwaarts!

Centraal in OS10.3 zit de HUB. Alle meldingen en berichten komen hier binnen. Je kan door naar links te swipen kiezen uit welk kanaal (bijvoorbeeld FB of Whatsapp) je de berichten wil zien.

Het swipen zoals ik het maar even ga noemen bevalt mij echt perfect. Naar boven om de app te minimaliseren. Naar onder om de settings te laden. En weer naar boven als de telefoon uitstaat om hem te unlocken!

Voordeel vind ik ook dat er Android apps op kunnen draaien doormiddel van de Snap store. Deze kan je downloaden en sideloaden. Meer info hier -> http://redlightoflove.com/snap/beta/

Helaas werken niet alle Android Apps. Voornamelijk de Google Apps vind ik een gemis. Maargoed, dan had ik maar een Android phone moeten kopen.

Zoals genoemd bij de positieve punten kan je in settings bij privacy ---> Application Permissions kiezen waar apps wel en niet gebruik van mogen maken.

Camera

Sinds OS 10.3 is de camera app verbeterd. De camera zelf blijft van ondermaatste kwaliteit, leuk voor een selfie of instagram foto's. Maar het verjaardagsfeestje van mijn kinderen zou ik met een echte digitale camera vastleggen. De video camera kan tot 1080P aan en die kwaliteit is best aardig!

De accuduur
Hij heeft een verwisselbare accu en dat is enorm handig!
De accu zelf houdt het erg verschillend vol. Ik heb dagen dat ie het makkelijk ander halve dag uithoudt, maar er zijn ook dagen dat ie 20% verliest in het eerste uur met alleen een beetje muziek luisteren en standby.

Extra's

Toestel beschikt over 4G verder niet getest op bereik daar dat per provider verschillend is in dekking.
Het toetsel beschikt verder over een micro sd kaart waardoor je nooit ruimte te kort komt.

Er zit een micro (dus geen mini) HDMI poort op. Dat is leuk maar ga je hoogst waarschijnlijk niet dagelijks gebruiken.

NFC. Wie weet gaat dat in de toekomst groot worden, ook nu is de functionaliteit beperkt. In het OS zit een app gebakken die de mogelijkheid heeft om de tags te beschrijven en uittelezen.

Tot slot het opstarten. Dat duurt lang, heel lang! Mijn xperia M is dan al drie keer opnieuw opgestart en afgesloten. Eenmaal opgestart duurt het ook nog een minuut voor alles lekker draait. Zo wil de muziek niet gelijk laden en ook de HUB doet er wat langer over om alles in tijdsvolgorde te laten zien.

Afsluiting
Het is een mooi toestel voor een niet al te hoge prijs als je een cashback meepakt. Het toestel is zeer stabiel alleen het opstarten duurt even. Niet alle Android apps werken dus als er apps zijn waar je echt niet zonder kan dan raadt ik dit toestel af. Misschien dat het nu werkt maar bij een update niet meer.

Heb jij ook een BlackBerry Z10 Zwart?